Egyetemi Lapok - Az Eötvös Loránd Tudományegyetem lapja, 1975 (17. évfolyam, 1-21. szám)

1975-01-20 / 1. szám

PORTRÉ EGY TÁVOLI ORSZÁG FIÁRÓL Joseph Bol Chan távoli or­szágból, Szudánból jött. En­nek ellenére a magas, 27 éves fiatalember otthonosan mozog már az egyetemen, sőt Budapesten is. — Hogyan jutott eszedbe, hogy Magyarországra gyere tanulni? — Otthon évekig egy khar­­toumi lap munkatársaként dolgoztam, s riportkészítés közben eljutottam a magyar követségre is. Itt tudtam meg, hogy ösztöndíjasként Magyarországra is lehet jön­ni tanulni. — Mi kellett ahhoz, hogy megkapjad az ösztöndíjat? — Többszörös volt a túlje­lentkezés, így felvételi vizsgát kellett tenni. Történelemből, irodalomból, politikai és álta­lános intelligencia kérdések­ből vizsgáztunk. Mint kiderült, Joseph szá­mára a választás nagyon is céltudatos volt, ugyanis már járt Magyarországon! — Hogy is volt ez? — 1971-ben fél évig Ma­gyarországon voltam, s az Újságíró Stúdióban tanultam. Ekkor kezdtem el magyarul tanulni. Akkor szerettem meg ezt az országot, a magyar né­pet és így szívesen jöttem vissza. Joseph 1969-ben járt elő­ször Európában. Akkor mint a haladó szudáni ifjúsági mozgalom egyik tevékeny résztvevője, az NDK szudá­ni nagykövetségének meghí­vása alapján vett részt az FDJ politikai továbbképzésén. A Berlinben töltött néhány hónap alatt németül is meg­tanult. Joseph rendkívül szeret utazni. Magától értetődő ter­mészetességgel mondja, hogy már háromszor járt Egyip­tomban, megfordult Etiópiá­ban, Nigériában is, sőt idén nyáron Nyugat-Berlinben volt! — Milyenek voltak a be­nyomásaid Nyugat-Berlin­ben? — Nyugtalanság, anarchia van mindenütt. Ott a fiatalok marihuánát, hasist szívnak, nem érdeklik őket a komoly problémák, nem foglalkoznak politikával. Tudod, min­denük megvan, ezért nem tudnak semmiért sem küz­deni. — És a magyar fiatalság milyen? — A magyar fiatalok job­bak, inkább hasonlítanak a mieinkre. — Nálatok nincsen huliga­nizmus? — Van, de nagyon ritka. — Milyen Szudánban az egyetemi oktatás színvonala? — Nem a színvonallal van baj, mert pl. a műszaki egye­temeken igen magas színvo­nalú oktatás folyik. Hanem az a nagy probléma, hogy igen kevés férőhely van, s így még nagyon jó eredménnyel is sokan kimaradnak az egyetemekről. Az egyetemek technikai felszereltsége nálatok sokkal jobb, mint nálunk. Kevés nehézipari szakembert ké­peznek, pedig Szudánnak fej­lett iparra lenne szüksége. A déli rész igen elmaradott, ipar csak észak­on van, s a mező­­gazdaság is ott fejlettebb. — Magyarországi élménye­idről írsz-e cikkeket a khar­­toumi lap részére? — Havonta 2—3 cikket kül­dök haza, amelyekben főleg Budapestről, az itteni fiata­lokról és szociálpolitikai kér­désekről írok. Beszámoltam néhány színházi élményemről is, de még nehéz megérte­nem az előadások szövegét. — Kapsz támogatást a lap­tól? — Rendszeres fizetést nem, mert nem lehetek egyszerre diák és újságíró, de időnként kapok kisebb összegeket, s a cikkeimért honoráriumot. — S most egy fontos kér­dés: hogyan birkózol meg a tananyaggal? — Egyelőre még csak ízlel­getem a tananyagot. Bizony sokszor nem értem az előadá­sokat, így inkább angol nyel­vű szakkönyvekből fogok ta­nulni. Nagy segítséget jelent majd, hogy Hahn professzor­nál arabul vizsgázhatok. Jó tanulást, szép élménye­ket és sikeres újságírói tevé­kenységet kívánunk. Németh Beáta FIATAL KARIKATURISTÁK KLUBJA A Közgazdasági és Jogi Ki­adó gondozásában 1974. máso­dik felében jelent meg Békés Imrének, a büntetőjogi tan­szék docensének a címben idézett munkája. — Hogyan keletkezett a könyv? Régóta foglalkoztatott ez a téma. A büntetőjognak szá­mos intézménye és szabálya van, amely csak a szándéko­san elkövetett bűncselekmé­nyekre vonatkozik, s amelye­ket a gondatlan elkövetőkkel szemben alkalmazni lehet. Az irodalom a bűncselekménye­ket strukturálisan nem bontot­ta ketté, hanem homogén „bűncselekmény” fogalommal operál, s ezen belül a szándé­kosság és a gondatlanság kö­zött csak mint bűnösségi alak­zatok között tett különbséget. Ha a „bűncselekmény” foga­lom homogén, lényegében minden bűncselekménytani szabálynak a gondatlan bűn­­cselekményekre is érvényes­nek kellene lennie. Mégis azt tapasztaljuk, hogy a gondat­lan bűncselekményeknél nin­csenek megvalósulási szaka­szok (előkészület, kísérlet), hiányoznak a részességi alak­zatok (bűnsegéd, felbujtó), nincs meg a tettesi alakzatok körében a társtettesség sem. Továbbá, hogy a büntetőjog nem fordít figyelmet a vissza­esés körében sem a gondatlan bűncselekmények ismételt el­követőire. Ezek a megfigyelé­sek azt a benyomást keltették bennem, hogy a bűncselek­ménytan egyoldalúan a szán­dékos bűncselekmény modell­je szerint fejlődött, az ott fel­fedezett jelenségeket és ki­alakított intézményeket egy­oldalúan tárgyalták. Nem láttak ellentmondást, abban, hogy ha ugyanazt a tör­vényi tényállást gondatla­nul meríti ki valaki, ak­kor bizonyos szabályok alkalmazására nem kerül és nem kerülhet sor. Felfo­gásom szerint nem a szándé­kosság és a gondatlanság, mint bűnösségi formák, hanem a szándékos bűncselekmények és a gondatlan bűncselekmények között kell különbséget tenni. A gondatlan bűncselekmény törvényi tényállása és a gon­datlan bűncselekményekre vo­natkozó szabályok a szándé­koshoz képes­t szegényebbek, más oldalról viszont gazda­gabbak, mert e tényállásokba benne foglaltatik az „objektív gondossági kötelesség megsér­tése”, mint hallgatólagos tény­állási ismérv. A szoros értelemben vett dogmatikán túl a kriminoló­giai megfontolás is igazolja a szándékos és gondatlan bűn­­cselekmények közötti különb­ségtétel szükségességét. A gon­datlan bűncselekmények elkö­vetőinél ugyanis hiányzik a társadalmi együttélési szabá­lyokkal való tudatos szembe­­helyezkedés, az antiszocialitás. E bűncselekmények elkövetői magánéletükben és munkájuk­ban kifogástalan személyek Olyanok, akik reflexeik pon­tatlan működése, felejtés, helytelen asszociáció vagy fá­radtság következtében, de nem „gonoszul” okoznak valamely jogilag nem kívánatos ered­ményt. Ez viszont azt jelenti, hogy velük szemben a társa­dalomnak nem kell azt a bi­zalmatlanságot tanúsítania a büntetés kiállása után sem, mint amilyen bizalmatlanság a szándékos bűncselekmények elkövetőivel szemben indokolt. De ez a kérdés azonban már a rehabilitáció körébe vezetne át minket. A dogmatikai és kriminoló­giai megfontolásokon túl ér­deklődésemet az a statisztikai­lag igazolható tény keltette fel, hogy a civilizált államok­ban a technikai fejlődés üte­mének arányában emelkedik a gondatlan bűnözés társadalmi jelentősége. Ma világszerte több ember hal meg gondatlan bűncselekmény áldozataként, mint gyilkosságok sértettje­ként és gazdaságilag is na­gyobb károkat okoznak a gon­datlan elkövetők, mint a szán­dékos bűntettek. — Mennyiben segíti elő a hallgatók megalapozottabb büntetőjogi felkészülését a kö­tet? Abból az aspektusból kiin­dulva, hogy nem homogén a bűncselekmény fogalom, ha­nem a szándékos és a gondat­lan bűncselekmény külön-kü­­lön kategóriák — végig veze­tem a b­űncselek­mény tan tör­téneti fejlődését a múlt század közepétől napjainkig. Ez az ismertetés lényegében sum­mázza a büntetőjog-tudomány főbb törekvéseit, iskoláit és irányzatait, bemutatja a nap­jainkban élő és vitatkozó is­kolák nézeteit Aki kíváncsi arra, hogy mi volt és mi van a világ büntetőjogi irodalmá­ban, megismerheti a jogelle­nesség, a bűnösség, az okozat, összefüggés, a tényállásszerű­ség és mindenekelőtt a gon­datlanság problémakörét mintegy összehasonlító alapo­kon. Nem magyaráztatok fél­re szerzőket, nem törekedtem senki lejáratására, hanem tu­dományos korrektséggel úgy értelmeztem gondolataikat, ahogyan azt az egyes szerzők kifejezésre juttatták. Módsze­remben a történetiség szem­pontja irányított, mert abból indultam ki, hogy a jogi fo­galmak jelentéstartalma, ill. funkciója a társadalmi és technikai fejlődés következté­ben változott Így valamely ötven évvel ezelőtti megálla­pítás a kor akkori tényeinek és igényeinek szempontjából helyes lehetett, akkor is, ha ez a megállapítás ma esetleg már nevetségesnek hat. Befe­jezésül azt azonban meg kell jegyeznem, hogy e könyvet nem oktatási céllal írtam, s az olvasóközönséget feltehetően nem az egyetemisták fogják alkotni. A könyv egy-egy ré­sze azonban a joghallgatók számára is érthető, s gondo­lom, hogy a figyelmes olva­sónak támpontokat tud adni egy-egy részletkérdés mélyebb megismeréséhez. — Jánoky — GONDATLANSÁG A BÜNTETŐJOGBAN Minden művészetnek meg­vannak a maga látványos misztériumai és misztérium­gyárosai. A művészeti ág von­zásában élő, de azt előkép­zettség vagy képesség hiányá­ban a kívülálló közönség vá­gyait és álmait felborzolandó, időnként felröppennek a fene­gyerekek, akik minden kép­zettség vagy „tetű”-szorgalom nélkül, na és persze anélkül, hogy a téma megszállottai len­nének, zsebrevágott kézzel ve­rik kenterbe­ a szakma vet­erán­­­jait. Ők a mai mesék legkisebb testvérei, ővelük a legjobb azonosulni, ők adják az illető művészeti ág igazi vonzását és misztériumát, ők azok, akik mindenki számára elérhető körelbe hozzák a művésszé vá­lás lehetőségét. A filmművé­szetre — mint az egyik legpo­­pulárisabb művészeti ágra — mindez talán még fokozottab­ban érvényes. Nemeskürty István a Gon­dolat Kiadó „Szemtől szem­ben” sorozatában Felliniről megjelent könyvében ugyan­ennek a misztériumnak állít szobrot. Fellinit, napjaink egyik leguniverzálisabb alko­tóját, a nyitott szemű álmodo­zóit, igazából soha nem érde­kelte a film, nem volt annak megszállottja és nem is akart vele különösebben foglalkoz­ni. Igazán mindig újságíró akart lenni meg rajzoló, kari­katurista, meg minden, ami csak lehet az ember. Jópofa életművész, semmi több. És talán ez a jópofaság meg a vé­letlen (megint csak egy tipi­kus fordulat: a véletlen; a misztérium születésének egyik alapvető eleme, a véletlen, mely végül is mindannyiunk­kal előfordulhat), vezették lépteit először gag-man-ként egy forgatócsoporthoz. Meg egy másikhoz. És így tovább, közel egy tucat filmben. Egyébként mindez különöseb­ben nem érdekli, ez csak egy véletlenszerű epizód, jószeri­vel még kitérőnek sem nevez­te. Időnként hangjátékot ír, karikaturista, rajzfilm-forga­tókönyveket gyárt. Aztán — véletlenül — megint csak gag­­man-ként bekerül Rossellini „Róma nyílt város”-át forgató stábjába. Utána a „Passa” kö­vetkezik, és ekkkorra már Fel­lini egyre kevésbé próbál sza­badulni a filmvilág vonzásá­tól. Lezsersége is egyre kevés­bé látványos és szinte észre­vétlenül ő maga is egyre in­kább kezd olyan lenni, mint a többi, a kívülálló számára idegen planétát jelentő rende­zők. Már nemcsak ír, hanem játszik is és „társrendez” is. Meg­szenved, kínlódik. Ren­dez, megbukik. Forgatóköny­vekkel kilincsel producerek­nél, kidobják az ajtón, vissza­jön az ablakon. Elkészíti a „Bikaborjak”-at és végre el­ismerik, sikeres rendezőként tartják számon. És innen buk­tatókkal és többszörös buká­sokkal vezet az útja az „Or­­szágúton”-hoz, a ma már fo­galom „Édes élet”-hez, a „8 és Vi”- hez és „Júlia és a szelle­­mek”-hez, a „Szatirikon”-hoz vagy a „Rómá”-hoz és így to­vább. Nemeskürty István fordula­tos, olvasmányos, jól megírt könyvében­­egyébként nincse­nek véletlenek: Nemeskürty István a maga műfajában — ha ez rá nézve nem sértő — ugyanolyan „fenegyerek”, mint jelen könyvének főhőse: ta­nár, filmesztéta, történész, filmstúdió-igazgató, műfordí­tó, író ...) egyszerre ad továb­bi táptalajt a misztériumnak, az életművész, „jópofa” Felli­­ninek, de ugyanakkor a ren­dező életét és filmjeit végig­kísérve egyre világosabb lesz az olvasó előtt, hogy Fellini ugyanolyan, vagy ha lehet, még inkább tépelődő, gyötrő­dő egyéniség, mint akárki más, csakhogy — és ebben van az igazi zsenialitása és miszté­riuma, most már a szó nemes értelmében véve — még a lát­szólag legválságosabb alkotói periódusban is tud újat és időt állót mondani. Még pontosab­ban, Fellini számára személyi­ségének legsúlyosabb belső válságai voltak legnagyobb filmjeinek inspirálói. Tudatos rendező, a témák némelyike sokszor évtizedeken át érik benne, fel-felbukkan, eltűnik (pl. a bohócmotívum), hogy majd évekkel később egy té­zisfilmben jelentkezzen újra. És Nemeskürty munkájának érdeme nem utolsósorban ab­ban rejlik, hogy ezeket az év­tizedeken át ható összefüggé­seket néhol már tisztán „pop” stílusban, könnyen érthetően, s mindenki számára egyfor­mán szimpatikus módon adja elő, annyit és olyan mélyen markolva, amennyi feltétlenül szükséges. Kellemes és tanulságos ol­vasmány. Kovácsi János .. ......—­-------------­SZEMTŐL SZEMBEN FELLINIVEL ÉS NEMESKÜRTYVEL egy egyetem, avagy három? Egyre inkább kezdek kétel­kedni benne, hogy a BTK, a TTK és a JTK egy egyetem­hez tartozik. Sajnos, úgy tű­nik, az egyetem három karát csak a közös elnevezés tartja össze. Sajnos, a három épület közti óriási (?) térbeli távol­ság szinte áthidalhatatlan (újabb?) szakadékot képez. Azt hiszem, nem túlzok, ha azt mondom, megdöbbentő, mennyire nem tudunk egy­másról semmit. Mivel fogal­munk sincs egymás munkájá­ról, sikereiről, problémáiról, nincs meg bennünk az egész­séges lokálpatriotizmus, ami a vidéki egyetemeken a külön­böző karokon tanulókat össze­köti. No persze, könnyű ne­kik, sem a JATE, sem a KLTE épületei nincsenek úgy szétszórva, mint az ELTE há­rom kara, s ráadásul Debre­cenben csak két kar van. En­nek ellenére — úgy érzem —, nemcsak az objektív lehetősé­gekben, hanem bennünk is hiba van. Nem teszünk lépé­seket ennek a lehetetlen ál­lapotnak a leküzdésére, pedig néhány szerencsés ötlettel so­kat lendíthetnénk az ügyön. Hirtelenében nekem is eszem­be jutott néhány. Jó lenne, ha egy érdekes­nek ígérkező, s a „szomszéd­várakban” is közérdeklődésre számot tartó műsorra, a TDK- ülésre meghívhatnánk egy­mást. Így küzdhetnénk az „egyoldalúság” ellen is. Jó lenne, ha mindegyik karon lenne egy felelős, aki gondos­kodna arról, hogy a másik kart is értesítsék az egyes rendezvényekről. Esetleg kö­zös programokat is szervez­hetnénk. Ebben elsősorban a „kétlakiak”, a földrajz és pszichológia szakosok járná­nak az élen. Igen jó kezde­ményezésnek tartom a bio­pszichológus TDK-t, ehhez hasonlóan nagyobb tömegeket mozgósító akciókban is koope­rálhatnánk. Ebben nagy segít­séget nyújthatnának a kari KISZ-vezetőségek. A közös programok kidolgo­zásában jelentős szerepet tölt­­hetnének be a vezetőképző, il­letve építőtáborok. Így elejét vehetnénk azok­nak a komolytalan és gyere­kes megjegyzéseknek, amelye­ket az egyes karok hallgatói időnként egymásra tesznek. Meggyőződésem, hogy ezek felszínességből, s egymás nem ismeréséből adódnak. A felsőbbévesek mellett mi elsősök is, akiket még talán nem hatott át a csüggedés, a helyenként tapasztalható kö­zönyösség, s nincsenek még bennünk előítéletek (leg­, alábbis remélhetőleg), tehet­nénk valamit az ügy érdeké­ben. S majdnem elfelejtettem, van egy „klassz” Eötvös Klu­bunk, ami kitűnő bázis lenne az egyes karokat egymáshoz közelebb hozó rendezvények lebonyolításához. Emellett a különböző karok közt testvér­­alapszervezetek alakulhatná­nak, s akár közös klubdélutá­nok, előadások, KISZ-gyűlé­­sek, kulturális programok, ki­rándulások, akár más progra­mok segítségével megpróbál­hatnánk közelebb kerülni egy­máshoz. — németh b. —

Next