Egyetemi Lapok - Az Eötvös Loránd Tudományegyetem lapja, 1977 (19. évfolyam, 1-19. szám)

1977-02-07 / 1. szám

HALLGATÓI KÉPVISELETI RENDSZER A TTK-N A magyar egyetemeken egy­mástól sokszor lényegesen el­térő, de azonos elvi alapokon nyugvó jól kiépített hallgatói képviseleti rendszerek működ­nek. Ennek jogi szabályozása a hatvanas évek végén történt meg, mikor a művelődésügyi miniszter rendelete meghatá­rozta a hallgatói képviselőik egyetemi és kari vezető testü­letekben való részvételét. A rendszer kiépítése, a képvise­leti munka beindítása gyor­san, zökkenők nélkül megtör­tént, a megfelelő állami, párt és KISZ-szervek jól együtt­működtek e téren. Nálunk a TTK-n is, mint a legtöbb más intézményben, a KISZ-szervezet vette kezébe a munka irányítását Legna­gyobb problémát a Kari taná­csi és Egyetemi tanácsi kép­viselők kiválogatása jelentet­te. Kari KISZ-bizottságunk létrehozta a Hallgatói Választ­mányt, amelynek tagjait a sza­konkénti választógyűlések je­lölték ki, s feladatául a hall­gatói képviselet ellátását ha­tározta meg. A Választmány azóta is a KISZ-szervezet ha­tározott, direkt politikai irá­nyítása mellett dolgozik: meg­választja a hallgatóság . Egye­temi tanácsi képviselőjét, a Kari Tanács hallgató­ tagjait, akik egyben a szakterületeket összefogó állami szerv, a szak­­bizottság tagjai is. A Kari Ta­nácsnak tagja még a 7 KISZ szakcsoporttitkár és a kari KISZ-titkár. Egy kb. 60 fős testület lét­rehozása, egy esetleg bonyo­lult választási rendszer kiala­kítása természetesen még nem jelenti azt, hogy a képviselet tartalmi kérdéseit is egy csa­pásra jól megoldottuk. Min­denképpen nagy körültekin­téssel, politikai megfontoltság­gal kell végezni ezt a mun­kát, hiszen ma már igaz, hogy egy felsőoktatási intézményt vezetni, színvonalas oktató­nevelő munkát végezni a hall­gatók véleményének ismerete nélkül lehetetlen, s ez nagy felelősséget jelent. De nem közömbös a képviseleti munka a hallgatók közéletiségre való nevelése, politikai tudatformá­lása szempontjából sem, azaz a képviselet a KISZ nevelő te­vékenységének szerves részévé válik. Ezeket a világos elveket már a rendszer létrehozása idején láttuk, ezért nehezen érthető, hogy miért küzd mégis a hall­gatói képviselet komoly prob­lémákkal. Mert komoly prob­lémák is vannak; gondolunk például arra, hogy a Kari Ta­nács, vagy az Egyetemi Ta­nács munkájában résztvevő hallgatók csak nagyon ritkán nyilvánítanak véleményt, hogy kevés a hallgatói előterjesz­tés, hogy az évfolyamok nem szereznek tudomást a vezető testületekben folyó munkáról. A nehézségek egyik alapvető oka, hogy a széles hallgatói rétegek és a képviselők kö­zött nem alakult ki megfelelő „híd”, amely biztosította vol­na, hogy a tanácsok hallgató­tagjai az évfolyamok vélemé­nyét, tehát a közösség vélemé­nyét mondják el a vezető szer­vek ülésein, illetve azt, hogy minden hallgató értesüljön ar­ról, mi történik az egyetemi vezető testületekben. A vá­lasztásán és beszámoltatásán kívül a képviselő kapcsolata választóival csak esetleges volt, jórészt egyéni adottságai­tól, lehetőségeitől függött, nem sikerült megteremteni egy ál­landó rendszeres munkakap­csolatot. Ezen igyekszik javí­tani a Hallgatói Választmány tavaly átdolgozott működési és választási szabályzata. Az­ új rendszer szerint a Hallgatói Választmány tagjait (60 főn­ként egyet) az évfolyamok vá­lasztják, az egy szakhoz tarto­zó válsztmányi tagok alkotják az illető száll képviselői cso­portját. Ez a csoport választja tagjai sorából a szak­kari ta­nácsi és egyben szakbizottsági képviselőjét, s a csoport leg­főbb feladata, hogy az előbb említett „hidat” megteremtse a képviselő és az évfolyam kö­zött. A csoport rendszeresen ülésezik, tagjai a hallgatóktól beszerzik a testületi ülésekre kerülő kérdésekről a vélemé­nyeket, ezzel felkészítik a kép­viselőt a munkára, míg ő be­számol ezekről az ülésekről, s a leglényegsebb kérdéseket a a csoport tagjai továbbítják az évfolyamokhoz. Természetesen ez még min­dig csak szervezeti átalakítás, de úgy érezzük lényegesen se­gíti a tartalmi munkát. Csak­nem fél éve működik a rend­szer, a kezdeti lépések bizta­tók. Sok azonban még a tenni­való e területen, mint ahogy a képviselet minden szintjét is még csak most tanuljuk. A problémák másik fő oka, hogy képviseleti rendszerünk még nem teljes. Az Egyetemi és Kari Tanács szintjén jól kiépített a hallgatói képvise­let, de az egyetem irányítási idei első ülését 1977. január 17-én tartotta meg az ELTE KISZ-bizottsága. A bizottság kidolgozta a második félévi üléstervet és a választások hierarchiájában legalul helyet foglaló, viszont oktatási-neve­lési szempontból a legdön­tőbb területen, a tanszékeken, az elszigetelt kísérletektől el­tekintve, még nincs képvise­letünk. Más egyetemeken, sőt itt az ELTE-n a Bölcsészka­ron is működik már tanszéki képviseleti rendszer. Úgy tűnik, a TTK itt erősen lemaradt. Ez azonban nem így van. Nálunk a képviseleti rendszer kiterjesztése nem a tanszéki képviselet formális, általános kialakítása felé irá­nyult. A fő hangsúlyt mi az oktató-nevelő munka hallgatói véleményezésére helyeztük. Természetesen nem mondha­tunk le, és nem is akarunk le­mondani a tanszéki képvisele­ti rendszer kialakításáról, de előbb azt az egészséges légkört szeretnénk megteremteni az oktatók és hallgatók között, amely később alapja lehet egy jól átgondolt, az egész kar szervezetét átfogó rendszer megteremtésének. Ezt a sor­rendet támasztja alá egy na­gyon gyakorlati ok is, neveze­tesen, hogy a kar struktúrája jelenleg átalakulóban van, s egy olyan szervezetre, amely a közeljövőben várhatóan meg­változik. Mi is tehát ez az oktató-ne­velő munka hallgatói vélemé­nyezése? Hogyan alakult ki ez az elképzelés, mit akarunk ve­le, milyen feladataink lesz­nek? Ezzel az új képviseleti formával az 1973-as KISZ- küldöttgyűlés óta foglalkoz­tunk. Már előtte is sokszor fel­merült, hogy hatékonyan tud­nánk segíteni az oktatás-neve­lés folyamatát, ha az oktatott anyagról, a tanszék­ munkájá­ról és az egyes oktatókról el­mondhatnánk véleményünket tanszéki értekezleteken, szak­­bizottságok vagy más vezető fórumok előtt. Nem véletlen, és nem is a KISZ-vezetőkön múlott, hogy négy év után csak most tartunk ott, hogy a konkrét munkát elkezdhetjük. Nem volt könnyű az elvi ala­pokat tisztázni, számos téves nézettel kellett vitáznunk, a véleményezés gyakorlati lebo­nyolításának kérdése is sok fejtörést okozott. Nem csupán ütemtervet, majd kitüntetési javaslatokat tárgyalt meg. ★ Február 13-án a Bölcsészet­tudományi Karról négy hallga­tó utazik Leningrádba nem orosz szakos, féléves részkép­zésre. ★ Ranschburg Jenő, a BTK Pszichológiai tanszék egyete­mi docense 1976. november 15-től 1977. január 15-ig angliai tanulmányúton vett részt, az oktatást, a tananyagot akar­juk önmagában „véleményez­ni”, hanem az oktató-ne­velő munkát, mint egysé­ges tevékenységet. Nem a szembenállásunkat akarjuk de­monstrálni, hanem részt aka­runk venni az oktatás-nevelés javításában. Nem az egyes hallgató véleménye érdekel bennünket, hanem közös vé­leményt akarunk kialakítani, ezzel is saját magunk nevelé­sét, formálását szeretnénk se­gíteni. Ma már konkrét elképzelé­seink vannak a véleményezé­sek beindítására. Márciusban a Kari Tanács is megismer­kedhet majd az oktató-nevelő munka hallgatói véleményezé­sével, a kari KISZ-vezetőség határozati javaslatot kíván az ülés elé terjeszteni, amellyel a munka beindítását akarjuk se­gíteni. A véleményezést nem kampányfeladatnak tekintjük. Először ott akarunk vállalni feladatokat, ahol az oktatók maguk is határozottan kérik. A KISZ-szervezet energiája sem lenne elég ahhoz, hogy nagy­szabású felméréseket, vélemé­nyezéseket készítsen. Ez ter­mészetesen nem jelenti azt, hogy egy szándékos lassítással tervszerűtlenné akarjuk tenni a munkát. Az a véleményünk, hogy annyi feladatot vállal­junk, amennyit tartalmasan el tudunk végezni. Amit viszont elvállalunk, azt nagyon terv­szerűen, gyorsan, határozottan kell végrehajtanunk. Minden KISZ-vezetési szintnek év ele­jén véleményezési tervet k­ell készíteni, ezt egyeztetni kell az illetékes állami- és párt­ve­zető testületekkel. Különösen a munka beindításakor maximá­lis ellenőrzést akarunk meg­valósítani. Kérdés, mi lesz egy ilyen vé­leményezés sorsa. Mindenkép­pen el akarjuk érni, hogy vé­leményünket tanszéki értekez­leteken, szakbizottsági ülése­ken és a Kari Tanács előtt el­mondhassuk, és ott a felme­rült problémákat megvitathas­suk, megoldásukra határozatok szülessenek. Ez az a pont, ahol egy tanszéki képviseleti rend­szer alapjait le tudjuk tenni. Persze vigyáznunk kell: a vé­leményezés még ideális mű­ködése esetén sem azonos a tanszéki képviseleti rendszer­rel. Az utóbbinak lényege, hogy a hallgatók az egyetem életét érintő minden kérdés eldöntésében részt vesznek, s nemcsak a hallgatóságot köz­vetlenül érdeklő problémák megvitatásában segítenek. A tanszéki képviselet tehát több, jobban szolgálja a hallgatók egyetemi közéletbe való be­kapcsolódását, a közéletiségre való nevelést. Ezért távlatilag mi is ezt tervezzük! Nahalka István a TTK KISZ-titkára JELENTI Öreg pince Szabó András grafikája A virágüzlet üdezöldje megint hatalmába kerített, s pár szál rózsával a ke­zemben érkezem haza. Üres szoba fogad. Kati, a felesé­gem délutánonként gyakor­ta helyettesít a kisegítő is­kolában, vagy éppen csalá­dokat látogat, megnézi, va­jon a hideg beállta óta nem meleg holmik hiánya tart­ja-e távol a gyerekeket az iskolától. Későbbre marad hát az öröm. Egy vizespo­hárban eligazítom a rózsá­kat, kettő sárga, egy piros, és az íróasztalra teszem. Be­kapcsolom az ablak alá sze­relt hősugárzót, a cserepes virágokat a párkányról át­rakom a mindenes szekrény tetejére. Két hónapja öltöz­tünk albérleti gúnyába, ta­lán megszokom. Az ötéves kollégiumi rendszertelenség után lassanként beidegződ­nek ezek a mindennapos feladatsorok. Rakosgatás közben feltű­nik, hogy egy begónia az összes levelét eldobta, sár­gás csonkok merednek rám. A megdöbbenésre alig ma­rad időm, belép a felesé­gem. Izgatottan lököm a szekrény tetejére a csere­pet, és egy üresen kopogó „Kárpáti..kíséretében poharastul átnyújtom a ró­zsákat. Késő már. Szemei­ben öröm helyett a növény­hulla rémülete cikázik. Re­ményt oszlató csönd feszül pillantásaink közé. Ez már a negyedik sárgulás, két hónap alatt. A világítóud­varon át, a szemközti ma­gastűzfal téglahiányaiból a nap becsapósdit jászik a virágainkkal. — Nem baj — töri meg a csendet Kati. — Ez a há­rom még él. Holnap elvi­szem őket az iskolába, csak a kaktuszt hagyom itt. — Majd feloldozó mosollyal még hozzáteszi. — Éppen jókor jön. Legalább az új fiúnak, Blum Pistinek is lesz feladata, ő lesz a vi­lágfelelős az osztályban. ★ Gyors teázás után úgy döntünk, mégsem megyünk el a színházba. Majd hét­végén. Felhívom a baráto­mat, ha van kedve, kérje el jegyeinket a pénztárban. Kati reggel hétre megy, ügyeletes lesz. Legkésőbb tízkor le kell feküdnie, és elő sem készült még a hol­napi órákra. Így ő ül az asztal mellé, sokszorosítani a számtanára feladatlapjait. Akad tennivalóm nekem is. Matracágyunkra ereszke­dem, és ölbe kapom az író­gépet, reggel készen kell vinnem a kritikát. Pár hete olvastam már a regényt, van mit mondani róla, csak rendszerezni kellene. Ám a holnapi beszélgetés, a nagy riport előrezgése, no meg fantáziám ördöge foly­ton befelhőzi a cselekmény szálait, a végkövetkeztetés útját. A KISZ-évfordulóra szánom a riportot, hetek óta iratokat böngészek, ak­tívákat és sorstársakat fag­gatok egészen köznapi dol­gokról. Húsz évet kell át­ívelnie az írásnak, de éreztetnie sokkal többet. A kezdeteket is, az előzmé­nyeket, és holnap a pro­fesszor éppen a nyiladozás éveit idézi majd elém__A csudába, meddig fehérlek még! — mordul rám a pa­pír a gépben, s tényleg, so­rok helyett a csikkek sza­porodnak csupán előttem. Ó, hiszen csak addig gépel­hetek, amíg Kati aludni nem akar! A felismerés szi­gora máris szerteoszlatja a megszerzett időt, Kati gépiesen rajzol, én­­ pedig verem a billentyűket. Fél órám van még, ujjaim se­besen követik a kritikaírás programját. Emlegetik is az idősebb kollégák, legjobb együttében megírni a cikke­ket ... Tízre mindketten végzünk. Bár ébren ma­radok még, nekem is al­váshoz kell készülnöm. Ha egyikőnk lefekszik, szo­bánk egész szabad tere he­­verővé alakul át, s lépni sem lehet. Ágy nem fért be a szobába, benyíló ajtóval háromszor egy hetvenes, két gumimatracon alszunk. Egyik a fal mellett az ágy­neművel együtt nappal is heverőül szolgál, a másik­ból azonban, hogy mozdul­ni tudjunk, reggel kienged­jük a levegőt. Este fel kell fújni, lábfejem most is pré­seli a pumpát, külön-k külön mindhárom részbe ... Kati elalszik, én asztalhoz ülök, lapozgatom a kiáltványok, programok másolatait, könyveket, feljegyzéseket, kérdések özöne mered rám Eljutok a kollégiumi moz­galmakig, s eszembe jut, hogy erről van egy köny­vem valahol. Az asztal mel­lett tornyosuló halmokra pillantok S zörögnék, ha ezért az egyért az egészet átforgatnám. Különben is mindig éppen legalul van, amit keresek. Lefekszem inkább. Nehezen alszom el, folytatom a töprengést, és sokáig érzem még a mat­rac redőzetét... ★ Reggel, mintha éjszakáz­tam voln­a, törődötten adom le a kritikát, telefonálga­tok, megbeszélek két cikket a következő számba. S már­is kábultan, akárha vizsgá­ra, rohanok a várt találko­zóra. Útközben még egy­­szer belefeledkezem a ME­­FESZ és a többi politikai kör,­csoport harcaiba, a DISZ nehézségeibe, csak a csengő hangja térít magá­hoz. A professzor kedélyesen fogadja izgatott betoppaná­­somat, s a dolgozószobájá­ba vezet. Körbetekintek a könyvborította falakon, el­időzök az ablak előtt téli napfényben viruló filo­dendronon ... Kérdéseimet sem várva, mesélni kezd a professzor, emlékeiben ku­tat. Ülünk egymással szem­ben, ő az asztalnál, a szo­kott helyen, én az asztal előtt, kényelmes fotelban. Élénken, frissen beszél, iz­galmas eseményekről, az il­legális és nyílt harc fur­­fangjairól, gyermekkoráról és a kollégiumi órákról, italozásokról, falujárásról. Igyekszem feljegyezni min­den szavát; az érzékletes helyzetleírás, az őszinte számvetés, a színes elbe­szélés magával ragad en­gem és őt is. Az emlékek vonzásában regél, beszél, nevet és magyaráz, sűrű­södnek előttem a sorok, tel­nek a lapok, s talán az idő is... A fotel nyugtató-pihen­­tető kényelmében rovom­­rovom betűimet, de érzem egy-egy gondolat kimarad, súlytalan a környezet, lassanként színüket vesztik a szavak, súlyát a tollam, és már csak szavakat írok, egyre semmitmondóbb sza­vakat, élettelen törmelé­ke­ket, bár mesél, mesél, a mélyen süppedő fotel nyu­galmában elalszik a papír, a tollam, a kezem, a sze­mem, kérdések keringenek válaszok körül, és matra­cok ... keringenek ... fote­lok ... körül... Soós Kálmán Álom - munkaidőben avagy monológ a pálya elején VIZSGÁZIK A DÉKÁNI HIVATAL Nemcsak a hallgatókat tette próbára a vizsgaidő­­szak — a jogi kar dékáni hivatala dolgozóinak is bi­zonyítaniuk kellett.­Az első naptól kezdve egycsapásra szinte tódultak a hivatali szobákba külön­böző problémáikkal a diá­kok. — Mikorra fogom ezt el­intézni?! Mindjárt kezdődik a vizsgám — hallatszott in­nen is, onnan is. Megváltozott a félfogadási idő, amiről, sajnos, nem tu­dott mindenki. Így aztán sokszor a régi időpontban kértek utóvizsgajegyet vagy különeljárási díjat. — Ha éjjel-nappal nyitva lennénk, akkor sem lenne elég idő mindent elintézni — sóhajtottak az előadók. Ezt bizonyítja a betelt töm­bök száma is: mint az előző évben, idén is csaknem na­ponta kellett új tömböt nyitni. S még így is elő-elő­­fordult, hogy mindenki bosszúságára le kellett áll­ni a vizsgajegyek kiadásá­val. Ez azonban mégsem je­lentett pihenést, hiszen a­­hivatal munkája egyáltalán nemcsak ebből áll: az egyéb elintézésre váró ügyek, kér­vények, beadványok, leve­lek éppúgy özönlenek, mint azelőtt. A munkaidő „kötetlenné” vált: nemegyszer estig bent ültek az előadók, hogy leg­alább a napi teendők egy részével végezzenek. Rá­adásul az influenza sem kí­mélte a dolgozókat, s így a hiányzások még inkább megnehezítették a munkát. A különdí­jat például hol az az egyik, hol a másik szo­bában kellett szedni — ahogy épp az aznapi helyzet diktálta. A hajsza egy pillanatra sem szünetelt. — Mikor lesz vége ennek? — költői kérdés. A vizsga­­időszak február elsejével befejeződik — mégsem le­het lazítani. Az egyetemi élet beindulása újabb és újabb feladatokat ró az elő­adókra. Azt, hogyan sikerült „le­vizsgázniuk” a lehetőségek szerinti gyors és kielégítő ügyintézésből, vizsgaidősza­ki munkából — ítéljék meg azok, akik tapasztalták e másfél hónap eredményét... Esztergár Éva

Next