Egyetemi Lapok - Az Eötvös Loránd Tudományegyetem lapja, 1978 (20. évfolyam, 1-20. szám)

1978-02-06 / 1. szám

­ PSZICHOLÓGIA ÉS PEDAGÓGIA A SZOVJETUNIÓBAN Egy ünnepi tudományos ülésszak szakmai anyagából Mint arról lapunk 1977. évi 18—19. számában már hírt adtunk, a Bölcsészettudomá­nyi Kar Általános Pszicholó­giai, Fejlődés- és Nevelés­pszichológiai, valamint Pedagó­giai Tanszékét magába tömörí­tő tanszékcsoportja az elmúlt esztendő decemberében jubi­leumi tudományos ülésszakot rendezett a Nagy Októberi Szocialista Forradalom 60. év­fordulója alkalmából. Elnöki megnyitójában Székely György ált. rektorhelyettes hangsúlyoz­ta : igen jelentősnek és örvende­tesnek tartja, hogy a pszicho­lógia és pedagógia szakos egyetemi oktatásban, valamint az oly fontos tanárképzésben egyre szorosabban együttmű­ködő tanszékek számot adnak azokról a tudományos ered­ményekről és gyakorlati ta­pasztalatokról, amelyek a ro­hamosan fejlődő szovjet pszichológia és pedagógia mű­helyeiből kikerültek, s a ha­zai kutatók munkájához érté­kes hozzájárulást jelentenek. Az alábbiakban — ígére­tünkhöz híven — közöljük az ülésszak előadásainak rövid kivonatát, elhangzásuk sor­rendjében. MÓDSZEREK ÉS KÖZÖSSÉGEK Szarka József „Neveléselmé­leti témák, kutatási módszerek és eredmények a szovjet pe­dagógiában” címmel tartott előadást. Részletesebben a szovjet neveléselméleti kuta­tások néhány jellegzetes voná­sát, fejlődési tendenciáját mu­tatta be. Az egyik a hagyo­mányos neveléselméleti kate­góriák tartalmi továbbfejlesz­tése, korszerűsítése, melynek keretében a személyiségfoga­­lom, a pedagógiai módszerek és a neveléstervezés­ kérdéskö­rében indultak meg s folynak komoly kutatások. A másik törekvés arra irányul, hogy megkeressék a neveléselméle­ti vizsgálódások rendszerelmé­leti kereteit, illetve a rend­szerelmélet alkalmazási lehe­tőségeit. Ehhez kapcsolódva érvényesül a szociológiai szemlélet is, vagyis annak tu­datosítása, hogy a nevelési fo­lyamatok színtereinek, kere­teinek, szervezeteinek meg­vannak a maguk szociológiai jellemzői, melyeket tanulmá­nyozni kell. A neveléselmélet­nek az is szándéka, hogy egy meghatározott nevelési kon­cepciót valamely nevelési in­tézmény keretei között a gya­korlatban is kipróbáljon, amint ezt annak idején — felülmúlhatatlan szinten — Makarenko tette. A szovjet pedagógiának ezek a mai tö­rekvései természetesen ran­gos viták egész sorában kris­tályosodtak ki. Megvalósításuk lendületesen folyik. A neve­léstudomány új szakaszának küszöbéhez érkeztünk. A szov­jet pedagógia előttünk jár, de maga is új feladatok előtt áll A közösség személyiségfor­máló lehetőségeinek pedagó­giai hasznosítása a szovjet pedagógiában a századforduló legkorszerűbb nevelési kon­cepcióinak és tapasztalatainak elemzése alapján merült fel — mondotta Bábosik István „Modern közösség-értelmezé­sek a szovjet pedagógiában” című előadásának elején, majd részletesen elemezte a szov­jet „szociálpedagógia” fejlő­dését 1918-tól napjainkig. Élénk és termékeny viták ta­nulságaként, számos gyakorla­ti tapasztalat összegezése ered­ményeként fogalmazódott meg az, hogy a mai szovjet peda­gógia a közösséget a szemé­lyiségformálás eredményét meghatározó, de nem automa­tikusan funkcionáló, alapvető eszköznek tekinti. A kutatók igényes módszerekkel vizsgál­ják a csoportfolyamatokat, melyeket már nem kizárólag a közösség oldaláról, hanem komplexen közelítenek meg, vagyis a közösségi mozgás nyomán előálló személyiség­beli konzekvenciákat is tanul­mányozzák. A jelen közvetlen feladatait a közösséggel kap­csolatban Korotov, a terület kutatásának egyik kiváló kép­viselője úgy határozza meg, hogy biztosítani kell a kö­zösség bekapcsolását a ne­velési folyamatba, a közössé­get a nevelési folyamat szub­jektumává, elevenen funkcio­náló tényezőjévé kell tenni, személyiségformáló hatásait pedig be kell építeni a peda­gógia eszközrendszerébe. A POLITECHNIKÁTÓL A LÉLEKTANIG Kontár Károly „A munkára nevelés előzményei és mai ér­telmezése a szovjet pedagó­giában” címen tartott előadá­sában 1918-tól kezdve követte nyomon a szocialista munka­iskola és a politechnikai kép­zés alakulását a Szovjetunió­ban. Beszélt ennek alapeszmé­jéről, tartalmi és szervezeti kérdéseiről, fejlődési tenden­ciáiról, a 30-as évek végén bekövetkezett visszaesés okai­ról, majd az 1956-ban kezdő­dött újbóli fellendüléséről. A mai szovjet pedagógia a mun­kára nevelés legfontosabb összetevőiként a politechnikai elvnek a tudományok alapjai­nak tanításában történő meg­valósítását, a technika, a ter­melés alapjainak iskolai és egyéb műhelyekben való ta­nulmányozását, a termelési gyakorlatokat, a technikai és agrobiológiai jellegű, osztályon kívüli foglalkozásokat és a társadalmilag hasznos munkát jelölte meg. A politechnikai elv alkalmazása az iskolában feltételezi a­­ tanulók megis­mertetését a korszerű terme­lés alapjaival, a munkára ne­velés megszervezését és a tár­sadalmi termelőmunkában va­ló részvételt, valamint a pá­lyaorientációs munka rendsze­rét. Nálunk is megszívlelen­dők azok a feladatok, ame­lyeket Zubov 1975-ben fogal­mazott meg a politechnikai képzés számára a természet­­tudományi, oktatás, a társada­lomtudományi oktatás és a fakultatív foglalkozások terén. Nagy Sándor „Modern tan­tervelméleti koncepció körvo­nalai a­­szovjet didaktikában” című előadásában hangsúlyoz­ta, hogy a neveléstudomány művelői számára különlegesen nagy jelentőségűek mindazok az elvi szempontok, melyek az összehasonlító pedagógiai ku­tatásokból adódnak. Kiemel­kedően fontosak ezek között a szovjet didaktika felismeré­sei, kiváltképp azok, amelyek a nevelési céllal és az iskolai munka tartalmával kapcsolat­ban fogalmazódtak meg. E kérdések egyszersmind tan­tervi és tantervelméleti prob­lémákként kezelhetők. Az elő­adás részletesebben elemezte a szovjet didaktikának né­hány, a modern tantervel­méletben hasznosítható, főbb összefüggését. Ezek sorában első helyen a nevelési cél világos és határozott megfo­galmazása áll, valamint a közel húsz éve megjelent szovjet nevelési tervek, me­lyek bennünket is segítettek a legutóbbi időkben kibon­takozott tantervi munkála­tokban. A másik fontos ösz­­szefüggés a kultúra és a pe­dagógia kölcsönviszonya, hi­szen mondhatni: minden tan­tervelmélet lelke a kultúra­fogalom, amely biztos bázisa mind a fiataloknak közvetí­tendő kulturális javak kivá­lasztásának, mind az okta­tás korszerű értelmezésének. E korszerű értelmezés magva, hogy a tanulónak saját ma­gának kell a kultúrát elsajá­títania. Nem kevésbé jelen­tős kérdés az általános, a politechnikai és a speciális képzés viszonyának problé­mája, melynek kutatása te­rén számos szovjet tapaszta­lat áll rendelkezésünkre a hazai pedagógiai elmélet és gyakorlat további fejlesztése céljából. A szovjet pedagó­gia seregnyi tanulsággal szol­gál didaktikánk, s benne tantervelméletünk számára. „Kutatásmetodikai kezde­ményezések a szovjet didak­tikában” című­ előadásában Nádasi Mária a Szovjetunió közoktatási rendszerének to­vábbfejlesztéséről szóló, 1958- as törvény hatására előtérbe került pedagógiai kutatások főbb kérdéseiről, s ezen be­lül részletesebben arról be­szélt, hogy milyen pezsgő vi­tát váltott ki a szovjet kuta­tók körében Zankov egy 1962- es tanulmánya a pedagógiai kutatás módszereivel szemben támasztott követelményekről. A még jelenleg is folyó vitá­ban egyesek abban látják a továbblépés feltételét, hogy a pszichológiai kísérlet mód­szereit a didaktikai kutatá­sok szerves részévé kell ten­ni, mások viszont úgy vélik: a pedagógiának saját metodi­kai apparátusát kell gazdagí­tani és finomítani, nem hagy­va persze figyelmen kívül a pszichológiai vizsgálatok szol­gáltatta eredményeket sem. Az azonos szemléleti alapon — a marxista filozófia elméleti talaján — kibontakozott vita gyümölcsöző voltát igazolják a 70-es években egyre széle­sebb körben tapasztalható konkrét törekvések az eltérő módszertani felfogások leg­értékesebb elemeinek integ­rálására, egy komplex és szi­gorúan tudományos közelítés­­mód kimunkálására. Ezek a szocialista pedagógia jelentős értékei. _„A pedagógusképzés korsze­rű módszereinek kutatása a Szovjetunióban” címmel tar­tott­­előadásában Falus Ist­ván — rövid történeti visz­­szapillantás után — elmondta, hogy a Szovjetunióban a gya­korlati pedagógusképzés haté­konyságának növelését szol­gáló módszerek kimunkálása a kutatások központi kérdésé­vé vált. A pedagógiai felké­szítés csak úgy lehetséges, ha a gyakorló pedagógusok te­vékenységének elemzése alap­ján feltárják a pedagógiai munka lényeges összetevőit, a pedagógiai jártasságokat és készségeket. Ismertette a té­mával kapcsolatos kutatáso­kat, melyek széles körben folynak, s ugyanakkor inten­zívek. Vizsgálják a pedagógiai munka komponenseit, fog­lalkoznak a pedagógusi hiva­tás pályatükrének kérdéseivel, dolgoznak az oktató-nevelő tevékenység egyes részterüle­­teteinek eredményes ellátá­sához szükséges jártasságok és készségek meghatározásá­val, valamint a különböző tanári funkciókban megkívánt jártasságok tanulmányozásá­val. Több helyen már alkal­mazzák is a kutatások során szerzett tapasztalatokat a gyakorlati pedagógusképzés­ben: a hallgatókkal speciális feladatrendszereket, problé­ma- és szerepjáték-helyzete­ket oldatnak meg és kipró­bálták az ún. mikrotanítás módszerét is. A szovjet kuta­tók eredményei jelentős kül­földi visszhangra találtak. KOMPLEX KÍSÉRLETEK, TIPOLÓGIA, LINGVISZTIKA Barkóczi Ilona „Kiemelkedő kutatási eredmények a Szov­jetunióban az általános pszi­chológia területén” címen vázolta a mai szovjet pszi­chológiai alapkutatások filo­zófiai és szaktudományi for­rásait, majd ismertette a szecsenovi,pavlovi és a vigotszkiji hagyományra épült, korszerű, reprezentatív kísérletek legfontosabbjait. Beszélt az E. N. Szokolovnak és munkatársainak, köztük Vinogradovának komplex pszichofiziológia kutatásairól az orientációs reakció mecha­nizmusának feltárására, Leon­tyev és munkacsoportja per­cepcióvizsgálatairól, Gippen­­reiter szemmozgáselemzései­­ről, Csisztovics beszédpercep­­ció-kutatásairól, Lizina úttö­rőnek elismert eredményéről a viselkedés akaratlagos irá­nyításának mechanizmusát il­letően, Lurija és kollégái alapvető jelentőségű kísérle­teiről a beszéd regulációs funkciójának az akarati kont­rollban betöltött szerepének tisztázására, és méltatta az Uznadze vezetésével a század első negyedében dolgozni kez­dett grúz­­ iskola beállítódás­kutatásait. Érzékeltette azt az utat, melyet a szovjet pszi­chológia a korai elszigetelt­ségtől, számos elméleti és módszertani vita tanulságai­tól profitálva, újabb és kor­szerű közelítésmódokat alkal­mazva eljutott odáig, hogy át­törje az országhatárokat és ma széles körű érdeklődésnek és tekintélynek örvend. A Szovjetunió ps­zoológiai és pszichofiziológiai laboratóriu­maiban kapott kiemelkedő eredmények és napvilágot lá­tott elméletek szervesen­­ be­épültek a nemzetközi tudo­mány vérkeringésébe. „A szovjet tipológiai isko­la” című előadásában Kul­csár Zsuzsa ismertette azo­kat a főbb állomásokat, ame­lyeken a központi idegrend­szeri funkciók egyedi és típu­sos jellemzőinek problémája és kutatása Pavlov század­­eleji vizsgálataitól és feltevé­seitől a jelenkor­­legújabb eredményeiig fejlődött. Szólt a korai pavlovi modell több­szöri revíziójáról — ezzel kapcsolatban Tyeplov, Vinog­radov munkásságáról —, a legkorszerűbb idegélettani módszereknek a téma ku­tatásba való bevezetéséről, melyben Nyebulk­in munka­­csoportjának volt oroszlánré­sze, továbbá azokról a törek­vésekről, melyek az ideg­­rendszeri sajátosságok, s a viselkedés- és teljesítmény­jellemzők nem egymástól el­szigetelt, hanem együttes, komplex tanulmányozásának megvalósítására irányulnak. Ezekkel összefüggésben ele­mezte többek között Olseny­­nyikova, Szemjonov, Rabino­­vics és Boriszeva vizsgálatait is. A szovjet tipológiai isko­la tevékenysége a 60-as évek­ben vált a nyugati országok­ban ismertté és elismertté. Ma már mint igen jelentős és befolyásos irányzatot tartják számon szerte a világon. Pléh Csaba „Pszicholing­­visztikai kutatások a Szovjet­unióban” című előadásában e kutatások sajátos elméleti orientációjáról szólva kiemel­te, hogy a szovjet kutatók a pszicholingvisztika feladatát nem különböző grammatikai modellek közvetlen igazolásá­ban látják, hanem a nyelv mint objektív rendszer és annak mentális (pszichikus) reprezentációja közötti, nem feltétlenül izomorú viszony tisztázásában. E sokszempon­­tú közelítésnek az orosz— szovjet nyelvtudományban (pl. Scserba munkásságában) és a szovjet pszichológiában, kiváltképp a Vigotszkij-isko­­lában, jelentős történeti ha­gyományai vannak. Más kuta­tókhoz képest a szovjet pszicholingvisták jóval „pszi­­chológusabbak”, mert kísérle­teikben mindig a nyelvi tel­jesítmények mögötti valósá­gos pszichikus mechanizmu­sokat keresik, emellett foko­zottan támaszkodnak a gene­tikus módszerre és a kísérleti patológiai vizsgálatokra is, különösen a világhírű Lurija és iskolája. A szovjet pszicho­lingvisztika kezdettől nagy jelentőséget tulajdonít a szemantikai tényezőknek, szemben a hosszú időn át ki­tüntetettként kezelt szintak­tikaiakkal. Ezt főleg A. A. Leontyev, Rjabov és Lurija kutatásai igazolják. A szovjet pszicholingvisztika mindig nagy figyelmet szentelt a nyelvi működések kutatásá­nak, hangsúlyozva, hogy a nyelvnek nemcsak megismerő, hanem cselekvésirányító sze­repe is van; így válik a pszi­chikus jelenségek általános szervezőjévé, kezésében, az eszközök és a nyelv társadalmi-történeti úton való elsajátításának fo­lyamatában keressük. A fej­lesztés kutatási feladatainak megfogalmazásában ugyancsak a tudom­ány segítségére volt Vigotszkij genetikus folyamat­­követő szemlélete, a legköze­lebbi fejlődési zóna elmélete, Leontyev tevékenységértelme­zése, a lenini tükrözéselmélet árnyaltabb interpretációja és a determinizmus-elv Rubin­stein által továbbfejlesztett for­májának következetes alkal­mazása. E komplex szemléleti bázison a szovjet kutatók szá­mos izgalmas téma vizsgála­tán munkálkodnak. Vitáik, és eredményeik jól illeszkednek a nagyvilágban folyó kutatá­sok és élő koncepciók „rend­szerébe”. „Újabb neveléslélektani ku­tatások a Szovjetunióban” cí­mű előadásában Hűvös Éva a szovjet pedagógiai pszicholó­gia legutóbbi másfél évtizedé­nek azokat a jelentősebb ku­tatásait ismertette, melyeknek középpontjában a motivációs- és személyiségjellemzők, vala­mint a társas kapcsolatok kölcsön dinamikájának s e té­nyezők iskolai teljesítménnyel való összefüggéseinek tanul­mányozása áll. Vázolta Ana­nyev és Bozsovics pedagógiai pszichológiai motivációelméle­­tét, Lipkina kísérleteit az is­kolai érdemjegy önértékelésre és igényszintre gyakorolt ha­tására vonatkozólag, s beszélt — több más kutatás mellett — Szubbotszkij új, érdekes elemzéseiről óvodáskorú gyer­mekek társaskapcsolatai fej­lődésének feltárására. Jól lát­ható, hogy a szovjet pedagó­giai pszichológiában a gyermek individuális megközelítése egyre lényegesebb szemponttá válik, hogy tehát nemcsak a tanulók taníthatóságának, fej­leszthetőségének az eltéréseit kell szem előtt tartani, hanem személyiségstruktúrájuk más egyénekben meg nem ismétlő­dő sajátosságait is, melyek vi­szont társas kapcsolataikkal is összefüggenek. „Szociálpszichológiai kérdés­­feltevések és eredmények a Szovjetunióban” címmel Hu­nyadi György elmondotta, hogy a 60-as évek elején a marxizmus—leninizmus elmé­lete alapján álló szovjet kuta­tók újra­fogalmazták a szo­ciálpszichológia előtt álló fel­adatokat, s ennek pezsdítő ha­tása volt más szocialista or­szágok társadalomtudományi gondolkodásában is. Az élénk viták eredményeképpen az utóbbi időben egyre tisztáb­ban körvonalazódtak azok a területek, amelyek tudomá­nyos tanulmányozást igényel­nek. Szisztematikus vizsgáló­dást tesz szükségessé a cso­port és a közösség eltérő ter­mészete, a csoportszerkezet, a közösség személyiségformáló hatása, a szociális helyzet, az „érintkezés’­’ jelenségrendszere, a személypercepció, valamint a beállítódás és az attitűd problémaköre. E területekkel kapcsolatban megállapítható: a szovjetunióbeli szociálpszi­chológiai kutatások egyik igen általános jellemzője, hogy — ritka kivételtől eltekintve — gyakorlati célzattal, s a társa­dalmi praxis valamely szfé­rájához kötve folynak A ko­rábbinál korszerűbb elméleti és módszertani alapra helye­zett, fiatal szovjet szociál­pszichológia legfőbb és legál­talánosabb eredménye kérdés­­feltevéseinek sokrétűsége, konkrét változatossága, s ku­tatóinak újat kereső tájékozó­dása. Ezek a nemzetközi együttműködés szempontjából is legígéretesebb vonásai. ★ A tucatnyi színvonalas elő­adás nyomán a résztvevőkben valóban kirajzolódhatott a szovjet pszichológia és peda­gógia objektív körképe — benne a haladó hagyományok­kal és a legújabb törekvések­kel —, de azok a lehetőségek is, melyek kiaknázása esetén e két tudomány hazai együtt­működése, s közös eredmé­nyeiknek az oktatásban, ne­velésben való hasznosítása terén további fejlődésre vár kilátás. Ezért is hangoztatta elnöki zárszavában Szathmáry István dékán, hogy a tanszék­­csoport kezdeményezése pél­damutató, mind magának az ülésszaknak a megszervezésé­ben, mind témaválasztásában, amely egyben annak is muta­tója, hogy a szóbanforgó szak­területek egyetemünkön dol­gozó kutatóinak széleskörű ki­tekintése van tudományuk nemzetközi helyzetére és prob­­lémái’’''. összeállította: — P. J. — FEJLŐDÉS, SZEMÉLYISÉGJELLEMZŐK, CSOPORTANALÍZIS Salamon Jenő „A fejlődés és fejlesztés koncepciójának ala­kulása a szovjet pszichológiá­ban” címmel tartott előadást. Hangsúlyozta, hogy a szovjet fejlődéspszichológia kibonta­kozásában és korszerűsödésé­ben a forradalom után gyö­keresen módosult emberfelfo­gás megszabta új feladatok­nak alapvető szerepük volt. Ezek közé tartozott az a kö­vetelmény, hogy tudományo­san igazolják a szocialista társadalom emberének lénye­gesen nagyobb mértékű fej­leszthetőségét, valamint az, hogy a fejlesztés problémáit csak a legé­rszerűbb fejlődés­elv alapján lehet megoldani . Vigotszkij gondollatrendsze­­rére visszavezethető elv sze­rint az ember magasabb pszi­chikus funkcióinak lényegét csak akkor érthetjük meg, ha a fejlődés okait elsősorban a társadalmi feltételekben, a gyermekek és felnőttek érint­ ** KÖNYV­EKRŐL A kémia újabb eredményei (38. kötet.) Az utóbbi időben a dielektromos tulajdonságok kutatásában bekövetkezett fejlődés indokolttá teszi a fon­tosabb eredmények összefog­lalását. Liszt János Nem elekt­rolit folyadékok dielektromos tulajdonságai című munkája ismerteti a nem elektrolit fo­lyadékok statikus dielektro­mos tulajdonságait, foglalko­zik a relatív permittivitás frekvenciafüggésével és tár­gyalja a dielektromos telítés jelenségét. Elsősorban a fo­lyadékszerkezet, az intermole­­kuláris kölcsönhatások és a dielektromos tulajdonságok kapcsolatát vizsgálja, de ahol szükséges, molekulaszerke­zeti kérdésekre is kitér. (39. kötet.) A korszerű fer­mentációs kutatás eredményeit és problémáit foglalja össze a kötet. Holló János akadémi­kus és munkatársai közlik ku­tatásaik eredményét. Az első tanulmány a szerzők által ki­fejlesztett a­utomatikus, szá­mítógéphez kapcsolható fer­mentációs berendezéssel, fo­lyamatoptimálási lehetősé­geivel foglalkozik. Kitér a fermentációval kapcsolatos biológiai, műszerezési, szabá­lyozás- és számítástechnikai kérdésekre. A fermentációs rendszerek matematikai mo­dellezésének elveit, a szakiro­dalomban elterjedt modelltí­pusokat és a szerzők modell­építési tapasztalatait foglalja össze a kötet második része, amely főként a szakaszos fer­mentációs folyamatokkal fog­lalkozik. A szerzők a problé­makör sajátos, általuk válasz­tott megoldásait írják le. (40. kötet.) Horváth Imre: A szennyvíztisztítási techno­lógia méretnövelési kérdései c. munkájában a szennyvíz­­tisztítási technológia művele­teinek kérdéseit tárgyalja a hasonlóságelmélet, és a di­menzióanalízis módszerein alapuló eljárásokkal. A mecha­nikai, kémiai és biológiai tisz­títást, valamint az iszapkeze­lést tárgykörökre bontva is­merteti. Lásztity Radomir: A reoló­­gia jelentősége a biológiai és élelmiszeripari műveletekben c. monográfiájában néhány ál­talánosan használatos bioló­giai és élelmiszeripari műve­let (szállítás csövekben, keve­rés, mechanikai megmunká­lás, hőátadás) Teológiai vo­natkozásait tárgyalja, figye­lembe véve a gépesítés, az au­tomatizálás, a folytonos tech­nológiák térhódítását, vala­mint a hatékonyabb eljárá­sok kialakítására irányuló tö­rekvéseket. A témákkal fog­lalkozó vegyészeknek, egyete­mi hallgatóknak ajánlhatók a sorozat kötetei, melyeket Csákvári Béla szerkesztett. (Akadémiai) A Habsburgok A Habsburgok évszázadokon keresztül fontos szerepet ját­szottak Európa történetében. Jelentőségüket, szerepüket az­óta is vitatják, csodálóik és kérlelhetetlen ellenfeleik mindmáig vannak. A két ki­váló történész, Gonda Imre és Niederhauser Emil nem csu­pán a család történetét írta meg, nem is a Habsburgok or­szágainak részletes történetét, hanem azt vizsgálták korsze­rű szemlélettel és széleskörű tájékozottsággal, hogy milyen szerepük volt a társadalmi haladás menetében és a nem­zetközi viszonyok alakulásá­ban. A külföldi könyvpiacok állandó slágerei a Habsbur­gokról szóló könyvek. Minden bizonnyal a szerzők modern szemléletű marxista feldolgo­zása rangos helyet vív ki a Habsburgokkal foglalkozó nagy­számú könyve között. A kötetet, gazdag képanyag, több geneológiai táblázat és részletes­­térkép egészíti ki. (Gondolat)

Next