Egyetemi Lapok - Az Eötvös Loránd Tudományegyetem lapja, 1981 (23. évfolyam, 1-18. szám)

1981-02-02 / 1. szám

NYELVOKTATÁS Még csak­ tíz perc telt el. Ha most kicsit hátrább to­lom a székem, eltakar az előt­tem ülő. Jó, hogy ilyen sokan vagyunk, nem tűnik fel, ha pi­henek egy kicsit. Fárasztó do­log ennyi ideig feszült figyel­met színlelni. Még ha érte­ném, amit a tanár mond. De ő csak beszél, beszél, valami számomra ismeretlen nyelven. Nem baj, szerencsére van né­hány buzgó alak, aki ismeri valahonnét ezt a nyelvet és vá­laszol a kérdéseire. Nem is tu­dom, mi lenne nélkülük, kiről másolnám le a fordítást az óra előtt, honnan tudnám, hogy épp mit kell csinálni. Most olvasni kezdjük az olvas­mányt. Érdekes lehet. Csak ne lennék ilyen álmos. S még minidig csak negyed óra telt el. Hogy is szól az a relati­vitáselmélet? Lehet, hogy Einsteinnek is kellett nyelv­órára járni. Az biztos, hogy itt öt perc legalább tíz percig tart. Va­n idő elmélkedni. Ar­ról, hogy mit keresek én itt. Vagy akár a nyelvoktatásról egyetemünkön. A nyelvoktatás különböző módszereiről már számos tu­dományos szintű és tudomá­nyoskodó tanulmány jelenít meg. A leghatásosabb meto­dikáról mindaddig vitatkozni fognak, míg lesz két eltérő nyelvet beszélő nép a földön. A különböző módszertani is­kolák összehasonlítása mellett elengedhetetlen azoknak a for­máiknak a vizsgálata, melyek teret adnak egy módszer ki­bontakoztatásához vagy éppen gátolják azt. A nyelvoktatás egyik, ka­runkon is alkalmazott formá­ja a kötelező nyelvórák rend­szere. Előnyei, hogy ingyenes, kényelmes, hiszen házon be­lül van és jól festő statiszti­kai adat van arról, hogy hány hallgató tanul a karon idegen nyelvet. Hátrányai, a nagyszá­mú csoportok, a differenciá­lás kötött lehetőségei, s egy kevésbé látványos adat arról, hogy hány hallgató tanul meg a karon valamilyen idegen nyelvet. A két adat igen mesz­­sze van egymástól, közelíté­sükre két út kínálkozik. Vagy az oktatás színvonalát kell emelni, intenzívebbé tenni a képzést, vagy csökkenteni a nyelvet tanuló hallgatók szá­mát, kiszűrve azokat, akik csak kényszerűségből a tanu­­- rend előírásai miatt járnak el a nyelvórákra. A statiszti­kakészítés törvényszerűségei ezt a két megoldást kínálják. Vagy a számlálót növelem vagy a nevezőt csökkentem. A nyelvtanulásnak azonban saját törvényszerűségei vagy­nak, s ezeket szem előtt tart­va kiderül, hogy csak egy, a fenti két utat egyesítő megol­dás létezik. Mivel a nyelv­órák mennyiségét a tanárok kötött száma, de elsősorban a hallgatók magas óraszáma miatt nem lehet emelni, az órákon folyó munkát kell ha­­tékonyabbá tenni. Ennek fel­tétele a kis számú, tanulni akaró­­csoport. Egy nyelv elsajátításához elsősorban akaratra és szor­galomra van szükség. Ezt a két tényezőt kevéssé lehet be­­"^''ésolni valaminek a kötele­zővé tételével. A kötelező for­ma a nyelvtudást nem teheti kötelezővé, csak a nyelvórá­kon való részvételt. Az aka­rat és szorgalom így befolyá­­solatlanl marad, bár végső soron ezek határozzák meg az elért tudást. Ahhoz tehát, hogy a nyelvoktatás hatékony lehessen, a megfelelő mód­szer mellett olyan formát kell találni, melynek keretei­ben hatni lehet a tanulók akaratára és szorgalmára. Ezekre a tényezőkre csak a hallgatók öntevékenységére, saját érdekeik felismerésére építve, mindenféle kötelező forma kizárásával lehet hat­ni. A fakultatív rendszerben már nem azért járnak az órák­ra, mert tartanak a mulasz­tást követő szankciótól, ha­nem, mert tanulni akarnak. A tanár feladata az, hogy az akarást minél jobban kiak­názza. A spontán kialakuló versenyszellem ösztönzi a szor­galmat és nem az érdemje­gyek gyerekek számára kita­lált rendszere. A lemorzsoló­dás lehetősége biztosítja a ta­nár számára, hogy ragaszkod­­hassék a megfelelő színvonal­hoz, a haladás sebességével ne a lemaradozókihoz kelljen igazodnia, lehetővé teszi egy közel azonos szintű aktív cso­port kialakulását. Korunkon a harmadik év­folyamtól mindenki választ­hat, milyen nyelvet kíván ta­nulni. A választás azonban nemcsak jog, hanem köteles­ség is. Akkor is választani kell valamilyen nyelvet, ha éppen nincs olyan, amihez a hallgatónak kedve lenne (pél­dául kezdő angol), de akkor is, ha egyáltalán nincs kedve nyelvet tanulni, így végül az egyetemen is az általános is­kolai kötelező forma érvénye­sül. Eredményessége ezért messze elmarad lehetőségei­től. Az egyetemre már felnőtt, saját igényeiről dönteni tudó hallgatók járnak. A megfele­lő formák megválasztásánál ezt figyelembe kell venni. A nyelvoktatás fakultatívvá té­telével valószínűleg csökken­ne a nyelvórák létszáma, de nem lennének kevesebben azok, akik valóban megtanul­nak angolul, németül, oroszul. Ez a statisztikában találn pa­radoxon, a nyelvi képzésben esetleg törvényszerűség. A fa­kultatív forma lehetővé teszi mind a­ tanári, mind a hall­gatói energiák hatékonyabb kihasználását. Ebben a for­mában lehetővé válna eset­leg az órák színvonalának növelése, felhasználva a böl­csészkaron rendelkezésre álló hanganyagot, nyelvi labort is. A rendelkezésre álló erő­források mind eredményesebb kihasználása, az ezt biztosító formák, ösztönzők alkalmazá­sa gazdasági életünkben ma már alapvető követelmény. Talán nem kell sokat várni, hogy ezek az elvek a ,,szel­lemi teremtésben” is érvénye­süljenek. Már csak öt perc van hát­ra. Úgy látszik ezt az órát is megúsztam úgy, hogy meg se kellett szólalmom. Szeren­cse, hogy ilyen sokan va­gyunk. Igaz? Sípos László III. éves jogász S Trivuízió szeme — kísértet A dühödt vénkisasszony fennydörgés és villámlás köz­én változik át pusztító vész­­zé: filoxérává; a lyukas cs­­őrű lovag tollastul eszi meg tyúkot a cirkuszban; a jó­­sefvárosi kocsmában a há­­om testőr: Athos, Portos és Kramis diskurái; a keresztes lvag kései leszármazottját — mint minden ősét — a Szemt­öl­d­ön megsebzett rigó vére téli halálra a képzelt beteg el­htal képzelt betegségeibe, az orvostudomány tehetet­­enül áll szemben az érthetet­­en esettel... A század első évtizedeiben z olvasók, azóta inkább csak z írók és irodalmárok is­merték, szerették és becsülték ezeket az elbeszéléseket s a többit is: a Tamnuz, Az ale­­rion­i madár vére és a Ne­­busztán meséi valamennyi darabját. De a novellista Cholnokyt nem lehet elvá­lasztani a publicistától. Az ásványi kincsekről, földrengé­sekről, távoli, egzotikus tá­jakról, vámpírokról, kísérte­tekről, különös emberekről cikkező író fantáziájának sza­bad csapongását, az érdekes­ségre, ötletességre való tö­rekvést, a valóság tényeiből kibontakoztatott finom lírai­­ságot újságírói gyakorlata so­rán sajátította el. (Magvető Kiadó) AMATŐR GONDOLATAIM AZ OKTATÓI HIVATÁSRÓL Juszt se néztem meg semmi­lyen értelmező szótárban, mit jelent a „hivatás”. (Profán szel­lemű olvasók gondolatainak helyes vágányon tartása vé­gett azért sietek kijelenteni, hogy nem „kéretes” értelem­ben használom a szót.) Egyéb­ként definiálni se fogom. In­kább elmélkedem róla, hogy a végén levonhassam a mell­bevágó tanulságot: itt a vége, fuss el véle! A KACAGTATÓ MÚLT Azt, hogy senki más nem lehet hivatottabb a hivatásról írni, mint én, nincs ember, ki kétségbe vonná, ha tanulmá­nyozza okfejtésemet. Nekem már egész pici ko­rom óta van hivatásom. Elő­ször a gépészmérnöki pálya jelentette számomra az egyet­len alternatívát. Már csak azért is, mert a nagymama ezt annyira határozottan állí­totta. Amikor már olvasni is tudtam, saját hatáskörömben jelöltem ki magamnak az élet­pályák netovábbját — kém­nek készültem. Rövid idő alatt rájöttem azonban, hogy a kémnek mindig egyedül és idegen pályán kell fociznia, és én tulajdonképpen társas lény vagyok. Meg aztán győzni is szeretek. A pályamódosítás eredménye: kémelhárító le­szek. Néhány apróbb eltéve­lyedést leszámítva (királyfi, pápa, indián, hóhér) egészen hetedikes koromig elkötelezett maradtam a kémelkapó kopó­kapitányi foglalkozás mellett. Ekkor azonban jött a fizika. Így nincs azon mit csodálkoz­ni, hogy mind erőteljesebben a feltalálói pálya felé kezdtem orientálódni annak ellenére, hogy ez többnyire kudarcot hozó útkeresés volt. Alkottam pl. egy betörő­előjelző készüléket. Működési elve az volt, hogy a kertkapun lévő csengőgombhoz csatlako­zó vezetékkel párhuzamosított 2 db fémérintkezőt a szintén fémből készült kapu nyitása­kor néhány másodpercig rö­vidre zárta, s a csengő meg­szólalt a lakásban. Noha tisz­tában voltam vele, a gonosz lelkületű bűnelkövetők attól sem riadnak vissza, hogy a kapu megkerülésével hatolja­nak be zsákmányul kiszemelt kincseinkért, úgy véltem, ez­zel is kevesebb esélyük marad aljas tervük megvalósítására. Sajnos azonban az élet go­nosz tréfát űzött velem, mert a szerkezet betörő helyett ki­törőt jelzett, mégpedig egész éjjel. Kitört ugyanis a vihar, s a hatalmas méretű esőcsep­pek remek villamos vezetőnek bizonyultak a nyári éjszaká­ban. Apám igen feldúlt álla­potban száguldott kék-sárga csíkos pizsamájában a kapu­hoz, s nem lévén kellőképpen fogékony az elektromos jelen­ségek iránt, letépte és meg­taposta a technika kíméletle­nül alarmírozó sztahanovistá­ját. Aki próbálta már, bizo­nyára igazolja, milyen meddő dolog egy álmából riadt, bőrig ázott atyának elmagyarázni, hogy elhamarkodott tettével az egész emberiséget — de minimum a házat és összes lakóit — hajította prédául a gonosztevők kénye-kedvének. Talán az se vált ki informá­ciórobbanást, ha hozzáfűzöm, válasza is teljesen méltatlan volt egy zsenit nemző férfiú­hoz. Minthogy további 5—6 esz­tendő kísérletezéseinek ered­ményei sem tudtak a családi türelmetlenség pusztító erői­nek ellenállni, lassanként ki­­jegecesedett az egy­ sokértel­­mű: jogász leszek. Figyelembe véve, hogy V. éves joghallgató vagyok, van is ebben némi realitás. Úgy vélem, sikerült meg­győznöm a hivatásos kétkedő­ket is s ma már mindenki előtt világos, egyedül én írha­tok a hivatásról. S ha mégsem volt az okfejtésnek elsöprő ereje, íme a döntő érv, meg­kértek rá. A RIDEG VALÚ Katona koromban találkoz­tam első ízben szemtől-szem­­be olyan emberrel, akinek va­lódi hivatása volt. Az illető — ne merjen nevetni senki! — a könyvelés bűvöletében töltötte civil és sorállományú napjait. Olyan lelkesedéssel tudott beszélni e sokunk előtt csak elrettentő példaként is­mert foglalkozásról, hogy a hallgatóságot csupán a köte­lező erejű takarodó tartotta vissza az azonnali beiratkozás­tól, valamely könyvelői szak­iskolába. Erre a megszállott fiúra gondolva, még elszomorítóbb­­nak érzem azokat a felolvasá­sokat — mert hiszen előadás­nak nem nevezhetők —, me­lyeket alkalmasint végigunat­koztam egyetemi éveim alatt. Mégpedig azért voltam kény­telen átbóbiskolni ezt a jó pár­szor 50 percet, mert az okta­tásban a „ha rövid az előadó­­készséged, toldd meg egy ka­­talógussal”-elv egyre inkább polgárjogot nyer. Félve teszem fel a kérdést: nem lehetne a felsőfokú­­tanintézetekben olyan személyeket megbízni az oktatói feladatokkal, akik — horribile dictu — profi szintű előadók? Ugyanis, ha jól bele­gondolok, jelenlegi felvételi rendszerünk szelekciója alap­ján kizárólag írni-olvasni tu­dók válhatnak egyetemi vagy főiskolai hallgatóvá. Ez talán még a protekciósokra is igaz. S amennyiben elfogadjuk axiómának az iménti megálla­pítást, fő- vagy mellékállású felolvasók alkalmazása szük­ségtelennek tűnik. Már hallom is az ellenvéle­ményeket, méghozzá (tanári?) karban: „Igen ám, de ezek az emberek a szakma kimagasló egyéniségei, valamennyien a tudomány elhivatottai, hát ki­től tanuljon a diák, ha nem tőlük?!” Nos, a költők, írók is, akik pedig éppen a szavak meste­rei, többnyire csapnivalóan adják elő remekeiket. Nekik is van hivatásuk — de ez nem az előadóművészet. Miért kéne pont a legkitűnőbb tudósok­nak egyben cicerói képesség­gel is rendelkezniük? Talán a néhány évezreddel ezelőtt feltalált munkamegosz­tás módszere kiutat mutathat e költői kérdés és a rém unal­mas valóság által határolt ör­dögi körből. Megkockáztatom tehát — az ókoriakra hárítva minden felelősséget — azt a javaslatot, hogy ne ragaszkod­janak a felsőoktatásban a tu­dományos címekhez, hanem inkább az előadókészséget kér­jék számon azoktól, akik elő­adást kívánnak tartani. Kákán is csomót keresők kedvéért hozzáfűzöm, az számomra is természetes, hogy utóbbiaknál sem nélkülözhető a szakisme­ret, mégpedig felső-, de nem feltétlenül akadémiai (!) fo­kon. Az előadó specialistákat egyébként a tanszéki grafoló­gus megüresedő státuszába le­hetne felvenni. Nem lesz szük­ség ugyanis a napi 10 kataló­guson szereplő aláírások azo­nosítására és valódiságuk el­lenőrzésére, mert a hallgatók enélkül is örömmel mennek majd órára. És csakúgy, mint , a sajnos pillanatnyilag kisebb­ségben lévő szuggesztív erejű tanárok órái után, valameny­­nyien érzik majd, hogy nem gályarabok, hanem szabad egyetemi polgárok. Még az is megeshet, hogy értő ismerői lesznek a szakmának, mi több, az hivatásukká válik. Táj. (Szabó Péter rajza) Sándor Róbert grafikája Ráhajolunk az időre. (Molnár Sári rajza) A SZÍV­­ DOBOGTATÓ ■ ■ // JOVO Minthogy magam is észlel­tem már, hogy környezetem­ben korántsem azokkal a szu­­perlatívuszokkal jellemzik zse­nimet, mint amelyeket én he­lyénvalónak érzek, tisztában vagyok azzal, senki nem fog eszmefuttatásom elolvasása után így kiáltani: „tényleg, én milyen pocsék előadó va­gyok!” Közreadom hát azt a módszert, melynek segítségével többé-kevésbé reális kép nyer­hető az előadói készséget ille­tően. A tanóra befejeztével az ok­tató felszólítja a hallgatóságot, hogy vegyenek maguk elé egy kisebb darab papírt. Erre azonban ne a nevüket írják fel, ahogyan ez katalógusírás­nál szokásos, hanem egy osz­tályzatot, egytől ötig. Értékel­jék a tanerőt saját diákjai! A négy-öt alkalommal begyűj­tött hallgatói osztályzatok át­lagolásával máris minden ér­deklődő „pályaalkalmassági bi­zonyítvány” birtokába juthat. S ha akadnak, akik kételked­nek javaslatom tudományos megalapozottságában, azoknak mi mást mondhatnék: aki nem hiszi, járjon utána. Szörényi György

Next