Egyetértés, 1878. augusztus (12. évfolyam, 210-240. szám)

1878-08-02 / 211. szám

XII évfolyam. Budapest. Elffflzetési 41J t Vidékre postán helyben hárhol Egy évre .... Félévre..................... Negyedévre . . • • . . 6.­%y hóra .... Egy szám 6 krajczár. Hirdetési díj: 9 hasábos petitsor egy­­•ser­ hirdetése 12 kr., többször 10 kr. Bélyegdij minden hirdetésért kn­ K* SO kr. 20 szám. •­OKHniaRpaBB • augusztus Hyilttér: öt hasábos tor S0 krajczár.EGYETÉRTES POLITIKAI ÉS KÖZGAZDASÁGI NAPILAP. :­­ Szerkesztői iroda: Budapest, IV. hímző-utaza 1. az, hová a lap szellemi részét illető minder, közlemény küldendő. — A küldemények csak bérmentesen fogadtatnak el. Kéziratok csak rendkívüli esetben kül­detnek vissza. Kiadó hivatal: Budapest, IV. himec-utc­a 1. M hová az előfizetési pénzek ködmek. Kossuth Lajos levele. Helfy Ignácz urnák, Budapesten. Collegno (al Baraccone.) julius 26-án. Kedves Barátom! Találkoztam a tegnap érkezett lapok­ban azon nézettel, hogy a­hol a közjogi ellenzék jelöltet nem állít fel, maradjon sem­leges a kormánypárt s az egyesült ellen­zék irányában s ne szavazzon. Nekem e nézet helyessége felől kéte­lyeim vannak. Megmondom miért. Tagadhatlan, hogy e két párt közt el­vi különbség nincs, mert mind a kettő a közösügyes alapon áll. Már­pedig még ha valaki túltenné is magát­ az államjog tekintetén, pedig ezt tenni semmi áron nem szabad , még ha valaki azt a tekintetet is mellőzné, hogy függetlenség nélkül alkotmányos életről be­szélni olyan dolog, mint ha valaki azt mon­daná : „gyakorolni akarom önrendelkezési jogomat, tehát kössétek meg kezemet, lába­mat, miszerint szabadon mozoghassak“ mondom, ha valaki mindezen tekintetekben túl akarná is magát tenni, az mégis min­dig fel­maradna, hogy a közös ügyes alap egy kényszerhelyzet. A­ki ezen alapra he­lyezkedik, az akármit csináljon is. "Önálló magyar politikát sem a külügyi, sem a közgazdászati téren nem valósíthat, hazánk szükségeinek, nemzetünk geniusának, s a valódi alkotmányosság szellemének megfe­lelőig nem kormányozhat — és meg nem akadályozhatja, hogy az ország anyagi ér­dekei, idegen érdekek nyomása miatt szen­vedjenek. Ez a helyzetben fekszik. Az viszi az embert. Vitte a Deákpárt notabilitásait, vitte Tisza urat, s az elveit szegre akasztó bal­pártiakat, vinni fog mindenkit, a­ki e ta­posó malom kerekére lép. Az meglehet, hogy egy ember kissé több dignitással ta­pos mint egy másik, kissé több olajat cse­pegtet a kerék tengelyére, nehogy oly fül­­hasogatólag csikorogjon, mint Tisza Kálmán úr lábai alatt csikorgott, de taposni fog, taposnia kell. Nem segíthet ezen semmi jó szándék. Rég meg vagyon írva, hogy a po­kol csarnoka csupa jó szándékkal van ki­kövezve, de biz azért abból a csarnokból sem nyílik ajtó senki számára a menyor­szágba. Ember kel, ember száll, a helyzet marad. Tisza Kálmán úr minisztersége egy oly jelenet, a minővel — megvallom — nem gondoltam találkozni történelmünkben. Nagyon szokatlan jelenet. Igazán mondom, nekem fájdalmat okoz. Mert hiába­ a po­litikai morálnak még­is csak vannak oly mesgye-kövei, melyeket hazánkban még a legszenvedélyesebb pártviszály is­­ ezelőtt mindig épségben hagyott. De azt, úgy gondolom, még­sem lehet kétségbe vonni, hogy Tisza Kálmán úr, midőn azt a bámulatos salto mortálét a közösügyes verembe megcselekedte, ezt azon hitben tette, hogy ő meg fogja mutat­hatni, miként ezen alapon is lehet magyar alkotmányos szellemben kormányozni, lehet a nemzet érdekeit legalább azon körben megóvni, melyet a nemzet szabad rendel­kezésére még a közösügyes törvények is feltartottak. És — Uram teremtőm! hová jutott! Kormányzat­ának sok más megdöbbentő mo­mentumait nem is említve, eljutott egy oly kiegyezési capitulációhoz, melyet én hatá­rozottan magyar San-Stefanónak nevezek, csak hogy a törökök San-Stefanója csak sajnálkozást kelthetett, mig ez a magyar San-Stefanó pirulást kerget az ember ar­­czába, mert oly politikai jellem elmállás­­sal, az erkölcsi érzetet sértő oly sülyedés­­sel van összekötve, minőt nem találunk a történelemben, hacsak a hanyatlott Róma azon korszakába nem megyünk vissza, mikor a faustináknak oltárok emeltettek, s consularis tisztességgel lovak ruháztat­­tak fel. Hiszen a 80 milliós rosszabb a szá­raz korcsma számlának a nemzet nya­kába varrásánál. A minisztérium nyíltan bevallotta , hogy annak javaslatbatétele „sérti erkölcsi érzetüket“. No ké­rem, olyasminek javaslatba tételére vállal­kozni, s jobb ügyre méltó eltökéléssel oly ügyet fogadtatni el az országgyűléssel, a­melyről maguk bevallják, hogy erkölcsi érzetüket sérti, ez hallatlan dolog. Valósá­gos politikai prostitutió. Tisztelet, becsület, de másnak nem nevezhetem. Erről a desastrosus capitulatióról álta­lában nézetem az, hogy közgazdászati te­kintetben az egészséges fejlődésnek útját vágja, és pedig nemcsak tíz évre, a mint állittatik. Még tiz év is nagy csapás volna, mert a mely nemzet e haladó mozgékony korban tiz évi tért veszit, a térvesztést egy század alatt sem nyerheti vissza. De nem is igaz, hogy csak tiz év. Csak meg kell gondolni, hogy a nemzet hitelszükség­leteit teljességgel ki nem elégíthető, de az ország pénzforgalmi ügyét Bécsnek inten­­dáló osztrák jegybank monopóliumának törvényesítése, és a magyar műipar egész­séges fejlődését lehetetlenítő vámközösség sulyosult reconfirmatiója mennyi szálakkal beleszövődik tíz év alatt az ország közgaz­dászati állapotába — és lehetetlenség be nem látni, hogy Tisza Kálmán ur oly polypot ragasztott a nemzet testébe, melynek csáp­jaiból hosszú időn át is nehéz lesz a sza­badulás, ha ugyan erőszakos rázkódtatások nélkül valaha lehetséges lesz. Ez a nézetem közgazdászati tekintet­ben. Financziális tekintetben pedig nézetem az, hogy Tisza Kálmán úr azt tette a nem­zet rovására, a­mit generosus barátunk báró Baldácsy tett a maga rovására, midőn a papnak száz forintot adott, hogy tizet le­húzhasson. De hát miként juthatott Tisza Kálmán úr addig a capitulatióig ? Talán mert azt jónak látta, vagy mert jobbat nem akart? Dehogy látta, dehogy akart, hiszen nem egyszer maga állított fel határvonalakat, melyeken túl semmi esetre nem hagyja magát „menettetni“ és pártjának szóvivői menyre földre fogadták, hogy azon vona­laknál az engedékenység véghatára van. Hát miért adattak fel lépésről-lépésre a „netovábbénak mondott álláspontok? . . . Azért, mert a közösügyes rendszer: kény­szer-rendszer ; a­ki ez alapra lép, az het­­venkedhetik, legénykedhetik egy kissé, de végre is kénytelen megadni magát. Tisza úr egyszer kissé lebbentett a fá­­tolyon. A bankügyben oly világosan meg­szegte a saját és pártja programmját, hogy nem állhatott ellent a mentegetési ösztön­nek. És mivel mentegetőzött? Azzal, hogy „a fejedelemnek aggodalmai voltak.“ Ha ezen aggodalmak az önálló ma­gyar nemzeti banknak akár jogára, akár szükségére, akár kivihetőségére vonatkoz­tak volna, gr. Lónyay könyvéből (a „Bank­ügyről“) könnyű volt volna dönthetlen ér­vekkel eloszlatni, ha már Tisza úr saját szaktudományát valósággal oly gyöngének érezte, mint a miként túl szerényen vallotta. Hát miért nem voltak eloszlathatók? Azért, mert a fejedelem aggodalmai azon nézetnek voltak kifolyásai, a mely perimens vonalul lett a közösügyes alku alkalmával felállítva, t. i. hogy „a birodalmi egy­ség­n­e­k tekintete előtt minden más tekintetnek háttérbe kell vo­nul­n­i“ Ez a nézet úgy Ausztriára mint Ma­gyarországra egy végtelenül káros, de különösen dynastialis szempontból vesze­delmes előítélet. De hát ez képezi a közös­ügyes rendszer alapját. A­ki tehát a közös­ügyes rendszert elfogadja, az tessék, ne tessék, ama perimens tekintet kényszer­ingébe kerül, s kénytelen magát megadni. Ennek a kényszerhelyzetnek megvan a maga logikája. Hiába kecsegtetné va­laki magát azzal, hogy a bankközösség, a közös vámterület, a közös indirect adó­rendszer nincs belefoglalva a közös ügyek lajstromába. Benne van a birodalmi egy­ség mindent háttérbe szorítható tekinteté­nek logikájában. Ez sugallta a külön ma­gyar currentia elleni aggodalmakat; ez áll útjában a vámterület elkülönítésének; ez követelte a közös indirect adórendszert; ennek kifolyása az, hogy Magyarország és Ausztria dac­ára annak, hogy két egészen különböző gazdászati egészet képeznek, mind a kettőnek hátrányára egy közgaz­dászati keretbe szorittattak. Ez a perimens tekintet fojta el Tisza ur jó szándékait, mint a sóhajtást a szellő. Az osztrákok érezték, hogy ez a perimens tekintet „erős váruk“ ő nékiek. Hát felhasz­nálták helyzetük előnyeit. Alkudoztak, mert az osztrák császár magyar király is, hát alkudozniok kellett, de azt tudták, hogy ha azt mondják: „ettől el nem állunk, e vonalon túl nem megyünk“. Tisza úr meg fog hajolni az osztrák „non possumus“ előtt, mert mint oly magyar miniszter, ki a közösügyes rendszert kényszerűségnek vallja, nem merhet magyar „non possu­­must“ mondani. És nem is mert; feladott álláspontot álláspont után, a­mit egy na­pon feketének mondott, másnapon szürké­nek, harmadik napon fehérnek esküdte, és „hátrálva siklott“, mig végre „bukás­ról bukásra“ belesiklott a desastrosussá­­got szégyennel tetéző capitulátióba. (Épen mint a „minden kérdésben Bis­marck herczeghez forduló“ gróf Andrássy belesiklott — Boszniába.) Így viszi az embert a közösügy. Ha valaki közösügyes miniszter, annak azt mondja a közösügy „muszáj“, ez őt sülyeszti jóra tehetetlen szolgává, ő pedig e „muszáj“ kalapácsával lapítja a ma­gyar parlamentet „postulaten Landtaggá“, „fellelhetlen kamarává“ (chambre introu­­vable), mely fehérre, feketére, egyenlő készséggel reá üti a nemzeti akarat látsza­tának hamis bélyegét. Az egyesült ellenzéket elnevezték: ha­baréknak­­ nevezzék el önök a közös ügyes rendszert „muszáj rendszernek“ mert hát az. Sikló az, melyen nincs megállapodás, a­mint ezt már rég megmondottam. Lát­tuk Tisza urnát, kinek már nem is volt elég a Deák-féle közös ügy. Látni fogják, a­kik megérik 1888-at, ha — daczára a tizenegy évi tapasztalásnak s daczára az uj kiegyezés botrányos, de tanuságteljes históriájának — a választók többsége még most is „a muszáj rendszer“ fentar­­tása mellett nyilatkoznék. Tapasztalni fogják, a­kik 88-at meg­érik, ha ugyan a történelem logikája addig késhetik ama katasztrófával, mely ezen sen­kit ki nem elégítő, minden érdeket sértő, erkölcsrontó, jellem­satnyító, polgár érze­tet irtó „muszáj rendszer“ mellett csak idő kérdése lehet, de kikerülhetlen. Annál a katasztrófánál aztán egy ügy bizonyosan közös lesz Magyarország s Ausz­tria közt, de különösen közös lesz az ural­kodó házzal — a­mit a Jankóé így fejez ki: „almighty smash“ (mindenható összeomlás.) De profundis! Az egyesült ellenzék nagyon csalat­kozik, ha azt hiszi, hogy jobbacskát akarni elég, miszerint jobbacskát tegyen. Ha a „m­u­s­z­á­j rendszer“ alapján talál kor­mányra jutni, úgy jár, mint Tisza Kálmán járt. Nem vonzó példa. Bizony mondom, nem az. De tanulságos. Rész alapon nem lehet jót építeni. Hát elismerem, hogy e tekintetben indokolt lehetne a közjogi ellenzék sem­legessége, a közös ügyes alapon álló két párt irányában. Hanem van az éremnek más lapja is. * * * Köztudomású tény, hogy Tisza Kál­mán ur megszegte a programmot, mely a f­u­s­i­ó alkalmával felállittatott, s mely magát a nemzet többségének bizalmába behízelegte. És az is köztudomású dolog, hogy azon pártnak igen-igen nagy része, mel­lyel az ország felett több mint három év óta kormányoz, (majd azt írtam: garáz­dálkodik) a legarczátlanabb modorban meg­szegte azon ünnepélyes fogadásokat, me­lyekkel magának képviseleti mandátumot szerzett. Még ha az e párt által a nemzet nya­kába vert capituláció, nem volna is olyan kárhozatos, mint a minő e párt erősebb fenyíték hiányában, még akkor is erkölcsi ostrocismust érdemelne, mert egyenesen a képviseleti rendszer megha­misításának bűnébe esett. Magán­ember változtathatja vélemé­nyét, sőt ha jóhiszemű­leg rosszul számított s tévedéséről meggyőződik, ha remények által rosz irányba hagyta magát sodortatni s a tapasztalás reményeit eloszlatja, véle­ményét megváltoztatni kötelesség is lehet. De a képviselő nem magán­ember. A kép­viselői mandátum erkölcsi szerződés ; szer­ződést pedig egyoldalúlag megtörni nem szabad. A képviselőjelölt mondhatja azt, hogy nem teszen fogadást, hogy feltétlen bizal­mat igényel — s választói, ha ily alapon neki mandátumot adtak, még ha nem he­lyeslik is a­mit tett, csalást nem vethetnek szemére. De ha fogadást tett, azt nem sza­bad megszegnie. Ha azon meggyőződésre jut, hogy azt, a­mit felfogadott, nem ta­nácsos megtennie, le kell mondania, oda kell állania változott meggyőződésével vá­lasztói elébe, s meg kell őket kérdenie, ha e változott meggyőződés alapján is meg­ajándékozzák-e bizalmukkal. Ha ezt nem teszi, hanem ellenkezőjét teszi annak, a­mire fogadást ten, ez több mint visszaélés, ez csalás. Ez annyit tesz, mint meglopni a választók bizalmát, meghamisítani a kép­viseleti kormányrendszert. Bizony nem szeretem az éles kifeje­zéseket, de itt oly nagy horderejű polgári bűn forog fenn, hogy az igazság kifejezésére enyhébb szót nem találok, mert e bűnnek az a következése, hogy a nemzet akaratá­nak pecsétje alatt a nemzet nyakába oly törvények varratnak, melyek a nemzet aka­ratával ellenkeznek. Ez rosszabb a nyílt absolutismusnál. És e rettenetes bűn, a közösügyes rendszer alatt oly kiterjedésre jutott ha­zánkban, hogy valóban legfőbb ideje ga­­ranciákról gondoskodni. És ezt nézetem szerint a visszahívási jog szabályozásában kell keresni. A jog fen­áll. A jog, intézmé­nyes jog, benne fekszik a képviselet ter­mészetében. Törvén­nyel eltörölve nincs. Csak az eljárási módot kell szabályozni.­­ Ha a választók többsége azt a pártot, mely a rettenetes polgári bűnnel túl van terhelve, kormányon megtartaná, ez annyit tenne, mint a képviseleti rendszer megha­misításának, a politikai prostitutiónak ju­talmat dekretálni. Ez pedig annak lenne bizonysága, hogy nemzetünkből nemcsak az alkotmányos ér­zelem, de még az erkölcsi érzet is kiveszett. Nagyon nehéz időknek megyünk elébe. A könyörület Istene óvjon attól, hogy e nehéz idők kikerülhetlen válsága nemze­tünket az erkölcsi érzettből kivetkőzöttnek találja. Az ily nemzetről el lehet mondani, a­mit Jugurtha Rómáról mondott: „En, ur­be­m venalem si emptorem inve­­nerit!“ (lm! egy eladó város, ha vevőre talál.) Hát én nem gondolom, hogy e tekin­tet a semlegességet megengedhesse. Ha csakugyan lehet eset, hogy a közjogi ellen­zék elveit valló polgárok előtt csak a kor­mánypárt s az egyesült ellenzék szavazati urnái állanak, én azt gondolom, polgári kötelességet teljesítenek, ha szavazataikkal közrehatnak, miszerint a politikai prostitu­tió megszüntettessék. * * * Van még egy másik tekintet is, — s ez Bosznia megszállásával van kapcso­latban. Hát csakugyan megtörtént. Gróf An­drássy belesiklott Boszniába. Bosznia megszállásának eszméje nem a berlini congressuson született. Régi do­log. Rég­óta tartunk tőle. Én már több mint egy év előtt megmondottam, hogy ide fog gr. Andrássy politikája kilyukadni. S bizony nem csak én magam tartottam tőle. Az egész magyar nemzet tartott tőle. E megszállás lidércze ott lebegett a légben, a bonyodalmak kezdete óta. A magyar nemzet látta, s pártkülönbség nélkül tilta­kozott ellene, sajtóban, népgyűléseken, or­szággyűlésen, még a delegátióban is. Még a 60 milliós hitel megszavazásánál is til­takozás történt ellene, még az osztrák de­legátióban is. Sőt ott még határozottabban, mint a magyarban. A magyar delegátus ember, átkozottan udvarias ember. Udvari ember „quand mom­e.“ De azért még ez is tiltakozott ellene. Még a Fáik Miksa­­féle emberek is. Hát lesz ez nem congressus eszme. Hanem bécsi cabinet eszme. Még pedig jó régi. Ott volt ez ama biztatások­ban, melyeket az a Bismarck herczeg, a kihez „gr. Andrássy minden kér­désben fordulni szokott“ annyi­szor hangoztatott, mióta a Habsburg há­zat Német- és Olaszországból kiutasította. Az ő rég ismert szava az, hogy Öster­reich Ost­reich, menjen a keletre kárpótlásért. Ott volt ez az eszme azon „három császári szövet­ség“ alakulásának históriájába, mely meg­ásta azt a bizonyos vermet, melybe gróf Andrássy (i­m russischem Bunde der dritte) bele­ugrott. Sőt ez eszme egyike volt azon csillámoknak, melyek a bécsi udvar szeme előtt avégett csillogtat­tak, hogy a pánszláv-orosz hadjárat útjába akadályokat ne gördítsen. Én is, mások is nagyon sokszor figyelmeztettünk azon extra parlamentáris befolyásokra, melyek Bosz­nia felé terelnek. S hogy nem könyv nél­kül beszéltünk, bizonyságot szolgáltatott reá az uralkodó háznak azon nagy befolyása (mert „par excellence“) katona tagja, a­ki tartózkodás nélkül rég mondogatta, hogy Boszniába be kell mennünk, mert ha mi nem megyünk, be megyen más. (Pedig épen az volt volna a józan politika, hogy mi se menjünk, más se me­hessen.) Sőt többet mondok: alig­ha nincs igazuk azoknak, a­kik tudni vélik, hogy Bosznia már ott szerepelt gróf András­­synak külügyministerré avatásánál is. Azért kellett Beust bárónak félre állani, mert így látták a dolgot, hogy az a bosnyák fa, olyan fa, melybe csak egy különben nép­szerű magyar miniszter fejszéjével lesz ta­nácsos belevágni. Akár mint legyen is ez , annyi bizo­nyos, hogy a bosnyák megszállás eszméje nem kongressus eszme. Bécsi cabinet eszme. Még pedig régi. És most azt mondják: „Meg kell szán­nunk Boszniát, mert megbízást kaptunk Európától.M­iként „Már mire való ez a hyperrisis ? Mi­gondolhatják olyannak a világot, hogy ezen a nagyon ritka szitán át nem át? A­ki csak valaha egy zöldasztalnál ült, tudja, hogy ha valaki igen szeretne egy bizonyos megbízást kapni, nem maga hozza magát indítványba, hanem megkér egy „pajtást“, hogy hozza őt indítványba s nyújtson neki alkalmat kinyilatkoztatni, hogy engedve a közkívánatnak, meghozza az áldozatot. Ilyen „pajtás“ volt Salisbury őr­,­gróf Berlinben. Miért is ne volt volna ? Hiszen az a dicsősége meg van An­­drássynak, hogy őt senki sem tartja ve­szélyesnek. Bizony senki. Legkevésbé Anglia. Még egy másik port is szórnak a vi­lág szemébe. Azt mondják, nem lehet sen­kinek a megszállás ellen kifogása, hiszen maga a török is beleegyezett, mert érde­kében van, hogy számára (?) Filip­po­vics táborszernagy rendet csináljon Bosz­niában. Szegény török! Az bizony San­ Stefa­­nóba is beleegyezett. Persze csupa jószán­tából. 0­s­k­u­r­s­e. Hanem itt Boszniánál még­is annyira nem tetszett neki az osz­trák szívesség, hogy a congressus elnöke még irgalmatlanul meg is szidta miatta. S azzal a megegyezéssel még ma is csak ott vannak Bécsben, hogy a török feltételeket szab; gr. Andrássy meg azoknak még csak tárgyalásába sem akar bocsátkozni. „Jobb ha nem akadékoskodtok, mert tetszik nem tetszik, mi marschirozunk. A diplomatia Stylus ezt így nevezi: „végrehajtja Európa megbízását.“ Ilyen az a beleegyezés. „Add ide az erszényedet, különben le is ütlek, és el is veszem.“ Karatheodory pasa ilyen magyarázatát adá a beleegyezésnek: a szakács ha azt kérdi a csibéktől, sülve vagy főve kívánnak-e feltálaltatni ? Élni szeretnénk ! rebegők a csibék. Nem az a kérdés, mondja a szakács. Talán nem volt felesleges, ezt a két­féle port kissé kitörölgetni szemeinkből. De van még egy harmadik por: a megszállás czélja. A keleti kérdésnél gyakran voltam azon helyzetben, miszerint nézeteimről párt különbség nélkül el lett ismerve, hogy hí­ven tolmácsoltam nemzetünk érzelmeit. De ezen elismeréssel soha sem lettem na­gyobb közegyetértéssel megtisztelve, mint mikor azt mondottam, hogy mi nem csak nem vagyunk a szomszédunkban a szláv né­pek nemzeti szabadságának ellenségei, de sőt testvéries érzettel fognánk őket üdvö­zölni a szabad nemzetek kerek asztalánál. Mi a panslavismusnak vagyunk ellenségei, mert ez az ő szabadságuknak is, a mi nemzeti létünknek is ellensége. Most a­mit praxisban nem tettek, ezt a szent igazságot theoriában a kormánykörök is hangoztatják, de han­goztatják a­végett, hogy annak kosarából az ámítás porát szíthassák a nemzet szemé­be, nehogy a foglalás czéljaiba belelásson. Olvasta ön a miniszterelnök debre­­czeni beszédét: „Bosznia a panszla­­vismus fészke, hát meg kellett szállni, nehogy a panszlavis­­mus forrasztó kemenezéjévé legye­n.“ Hiszen igaz, pánszláv fészek Bosznia, mint Prága és Turócz-Szent-Márton is és ez cetera is az. — Ezeket nem most szállja meg a bécsi udvar. Századok óta bírja , mégis pánszláv fészkek. De a panszlavismus forrasztó kemen­­ezéje nem Boszna-Szerai, nem Prága, nem Turócz-Szent-Márton stb. hanem Moszkva, Szentpétervár. Mi a panszlavismus? Az orosz befo­lyás a szláv népekre. E nélkül panszlavis­mus, nem hogy tényleg létezhetnék, de még csak eszmeileg sem létezhetik. Az orosz a panszlavismus. A panszlavismust csak a Visztula partján lehet megtörni. Csak az által lehet megtörni, ha Lengyelország helyreállításá­val az orosz hatalom Európa szabadságá­nak ártalmatlan arányokra leszállittatik. Más tehetség nincs. De a lezajlott bonyodalmaknál nem az orosz támadtatott meg, hanem ő táma­dott s pedig támadott a nyíltan kitűzött pánszláv zászlóval kezében ; támadott oly világos szándékkal, hogy befolyási spherá­­ját a szláv népeknél s vele a panszlavismus terét kitágítsa. Mert az orosz befolyás a panszlavismus. Ezért mondottam mindig: ne enged­jétek, hogy az zászlót győzelmi orosz a kitűzött pánszláv nimbussal vegye körül; mert az orosz befolyás s vele a panszla­vismus villanya abból a győzelmi nimbus­­ból fog szétsugárzani az előttünk, mögöt­tünk, körültünk, közöttünk lakó szláv né­pekre, amott az Aegei tengerig, imitt Prágáig. De ők megengedték s elmentek Ber­linbe azon bölcs gondolattal, hogy majd a háború materiális eredményeinek korlá­tozásával kérlelik meg az orosz befolyás kiterjedésének pánszláv veszélyét. Lapunk mai számához féliv melléklet van csatolva.

Next