Elektromos Híradó, 1985 (11. évfolyam, 1-12. szám)

1985-05-01 / 5. szám

14 Törzsök Tibor arcai Ha nem ismerném Törzsök Tibor véleményét a vi­lágról, az emberekről, a művészet céljáról, festményei, szobrai, alkotásai akkor is elmondanák mindazt. Ha nem hallottam volna szavakba formált vallomását megmaradásról, szeretetről, emberi tartásról és akarat­erőről, akkor is kiolvasnám hitvallását kompozícióinak tiszta homlokáról, megsejteném, megérezném monda­nivalóját erőt és sebezhetőséget oly költőien kifejező és ötvöző alakjairól. Túl a felfedezésen, keményen és következetesen megdolgozva az elismerésért, s azért, hogy tehetségét kibontakoztathassa, hitét megőrizhesse, alkotásaiba menekítse . Törzsök Tibor a megújulás és a változat­lanság dialektikus talaján áll. Új utakat jár be, a tö­mörítés új lehetőségeit keresi műveinek megformálá­sánál, s ugyanakkor megőrzi közérthetőségének és szenvedélyes humanizmusának „aranytartalékát”. Ne térjünk ki itt most a stiláris aktualitások kérdé­sére, mert ezzel nem jutnánk sehova, mint ahogy a kérdés felvetésével láthatólag nem jutnak messze egyéb, mai kritikák sem, még akkor sem, ha naívság­­ból vagy éppen reményfűtötten dúl is a hazai elődön­tők sora az irányban, hogy kire kéne akasztani a pa­­pundekli medált, vagy az aranyszín sztaniollal burkolt csokoládéérmet. E reményfutam ugyanis nincs rajta a Nagy Táblán. Törzsök — és ezt jólesik látni — nem töri magát, mint a sok eminenskedő, új modern, akik között alig akad új hangú. Törzsök nem A. R. Penck/2 vagy éppen Cucchi/3, sokkal inkább merengő, aki en­ged environment-nosztalgiájának. Szinte nem tudja eldönteni, akarja-e vagy sem amit szeretne ... Március 5. és 31. között a József Attila Művelődési Központban tizenöt festményével és két szobrával is­merkedhettek meg az érdeklődők; ez volt Törzsök első önálló nyilvános kiállítása, melyet dr. Aradi Nóra mű­vészettörténész nyitott meg. Témaválasztásai és formai megoldásai csöppet sem erőltetettek, s mégis magá­tól értetődő, gyakran szimbolikus jellegű közéleti, tár­sadalmi érdeklődésre következtetnek. Sem a hagyo­mányosabb festésmódok nem vonzzák, sem az abszt­rakt nonfiguratív stílusok. Rátalált valamire, amely egyedül és csakis az övé, a sajátja. Ez a Törzsök-féle festésmód, amely első rápillantás­­ra még a valamennyire művelt kiállításlátogató és mű­vészetkedvelő fejében is felidézi a század eleji német expresszionizmus emlékét, egyáltalán nem annak a gyökeréből táplákozik, és csak első, felületes szemlé­lődéssel lehet azt mondani, hogy Törzsök Tibor képei­nek, stílusának köze van hozzá. Bízvást ki lehet je­lenteni, hogy nem volt és nincs több köze Törzsöknek a német expresszionizmushoz, mint a futuristákhoz, vagy bármi más irányzathoz. Törzsöknek Törzsökhöz van köze. Egyetlen — s mint már említettük első önálló — ki­állítás természetesen nem mutathatja be egy képző­művész egészét, megvilágíthatja azonban olyan jelleg­zetes vonásait, amelyek meghatározzák a fiatal mű­vész törekvésének arculatát. Pamuk István Menetlevél feldolgozás COMMODORE 64-en Az elmúlt évben vállalatunk több COMMODORE 64. személyi számító­gépet vásárolt. Ezeket a gépeket el­sősorban a kötött határidejű, idősza­konként visszatérő, sok manuális munkaráfordítást igénylő munkafo­lyamatok gépi úton történő feldolgo­zására kívánják felhasználni. Ilyen jellegű tevékenység a gépjármű me­netlevelek feldolgozása is. Több számítástechnikai, illetve szervezéstechnikai vállalatot keres­tünk meg (pl. NOVOTRADE, Számí­tástechnikai Szolgáltató Kisszövetke­zet, Alkotó Ifjúság Egyesülés), de az általuk kínált programcsomag vál­lalatunk sajátosságainak nem felelt meg. Konkrétan: KPM által előírt üzemanyagnorma korrekciós ténye­zővel számoltak (vállalatunknál pe­dig rögzített korrekciós tényezőt al­kalmazunk), nem rendelkeztek mun­kaszám-rendszerrel, vagy ha igen, az nyolc számjegyű volt, a féléves KPM statisztikai kimutatás összeállításá­ra nem voltak alkalmasak. Novem­ber elején megkeresett bennünket a MIKROORG Szervezéstechnikai Leányvállalat gépjármű fuvardíj- és üzemanyagelszámolási rendszerének programjával, melynek eredménye­ként bemutatót tartottak vállala­tunknál. A MIKROORG képviselője vállalta, hogy programjukat saját igényünk szerint módosítják, „testre szabják”. Ezek után kezdődött meg a követelményrendszer összeállítása, több szervezeti főegységgel egyeztet­ve. Ezzel párhuzamosan folyt a szer­ződéskötés, mely az alábbiakat tar­talmazza : — gépjármű törzsállomány kialakí­tása, kezelése, karbantartása, mintegy 100—120 gépjárműre, gépjárművezetői állomány kiala­kítása kb. 200 személyre vonat­kozóan. — inputállomány kialakítása a me­netlevelekről felvitt adatokból. — üzemanyagelszámolás és km tel­jesítmény rendszámonkénti ki­mutatása, ezek havi összesítése — járműfajtánként­ üzemanyagfel­használás kimutatása (normál, szuper, gázolaj) — gépjárművezetőnként a vontatás­sal töltött fuvarórák, valamint a vezetett km-mennyiség kigyűjté­se havonta — teljesítményadatok munkaszá­mokra történő felosztása. — a rögzített teljesítményadatokból a következő félévenkénti KPM statisztikai információ szolgálta­tásához szükséges adatok összesí­tése, raksúly- és fuvarkihasználá­si mutatók számítása — egyéb gazdasági, kihasználtsági számítások elvégzéséhez szüksé­ges alapinformációk esetenkénti kigyűjtési lehetősége. Január elején rendelkezésünkre állt a törzsállomány és a gépjármű­­vezető állomány kialakításához szük­séges program. Az állományok kiala­kítását elvégeztük, kezelésüket, kar­bantartásukat begyakoroltuk. A gépjármű törzsállományt egy­szer szükséges kitölteni, tulajdonkép­pen a gépjármű — megfelelő kar­bantartás esetén — naprakész „sze­mélyi” nyilvántartó lapja. Rendszám szerint lehívható és tartalmazza: — a KPM jelentéshez szükséges adatokat. — a gépjármű üzemanyagnormáit (alap, elszámolási, üzemóra stb.). — a tárgyhóban felhasználható üzemanyag mennyiségét (L) A gépjárművezetői állomány dol­gozói szám szerint lekérdezhető, tar­talmazza: — a tárgyhóban vontatással töltött fuvarórát — járműfajtánként a vezetett kilo­métert. Jelenleg a menetlevelek felvitele folyik az Észak-pesti Üzemigazgató­ságon, melyek után az eredményt adó programrész futtatása történik, majd. Az ellenőrzések elvégzése után kezdődhet a többi szervezeti fő­egységeknél is a rendszer telepítése. (Folytatjuk) Sz. Gy.

Next