Elektromos Híradó, 1985 (11. évfolyam, 1-12. szám)
1985-05-01 / 5. szám
14 Törzsök Tibor arcai Ha nem ismerném Törzsök Tibor véleményét a világról, az emberekről, a művészet céljáról, festményei, szobrai, alkotásai akkor is elmondanák mindazt. Ha nem hallottam volna szavakba formált vallomását megmaradásról, szeretetről, emberi tartásról és akaraterőről, akkor is kiolvasnám hitvallását kompozícióinak tiszta homlokáról, megsejteném, megérezném mondanivalóját erőt és sebezhetőséget oly költőien kifejező és ötvöző alakjairól. Túl a felfedezésen, keményen és következetesen megdolgozva az elismerésért, s azért, hogy tehetségét kibontakoztathassa, hitét megőrizhesse, alkotásaiba menekítse . Törzsök Tibor a megújulás és a változatlanság dialektikus talaján áll. Új utakat jár be, a tömörítés új lehetőségeit keresi műveinek megformálásánál, s ugyanakkor megőrzi közérthetőségének és szenvedélyes humanizmusának „aranytartalékát”. Ne térjünk ki itt most a stiláris aktualitások kérdésére, mert ezzel nem jutnánk sehova, mint ahogy a kérdés felvetésével láthatólag nem jutnak messze egyéb, mai kritikák sem, még akkor sem, ha naívságból vagy éppen reményfűtötten dúl is a hazai elődöntők sora az irányban, hogy kire kéne akasztani a papundekli medált, vagy az aranyszín sztaniollal burkolt csokoládéérmet. E reményfutam ugyanis nincs rajta a Nagy Táblán. Törzsök — és ezt jólesik látni — nem töri magát, mint a sok eminenskedő, új modern, akik között alig akad új hangú. Törzsök nem A. R. Penck/2 vagy éppen Cucchi/3, sokkal inkább merengő, aki enged environment-nosztalgiájának. Szinte nem tudja eldönteni, akarja-e vagy sem amit szeretne ... Március 5. és 31. között a József Attila Művelődési Központban tizenöt festményével és két szobrával ismerkedhettek meg az érdeklődők; ez volt Törzsök első önálló nyilvános kiállítása, melyet dr. Aradi Nóra művészettörténész nyitott meg. Témaválasztásai és formai megoldásai csöppet sem erőltetettek, s mégis magától értetődő, gyakran szimbolikus jellegű közéleti, társadalmi érdeklődésre következtetnek. Sem a hagyományosabb festésmódok nem vonzzák, sem az absztrakt nonfiguratív stílusok. Rátalált valamire, amely egyedül és csakis az övé, a sajátja. Ez a Törzsök-féle festésmód, amely első rápillantásra még a valamennyire művelt kiállításlátogató és művészetkedvelő fejében is felidézi a század eleji német expresszionizmus emlékét, egyáltalán nem annak a gyökeréből táplákozik, és csak első, felületes szemlélődéssel lehet azt mondani, hogy Törzsök Tibor képeinek, stílusának köze van hozzá. Bízvást ki lehet jelenteni, hogy nem volt és nincs több köze Törzsöknek a német expresszionizmushoz, mint a futuristákhoz, vagy bármi más irányzathoz. Törzsöknek Törzsökhöz van köze. Egyetlen — s mint már említettük első önálló — kiállítás természetesen nem mutathatja be egy képzőművész egészét, megvilágíthatja azonban olyan jellegzetes vonásait, amelyek meghatározzák a fiatal művész törekvésének arculatát. Pamuk István Menetlevél feldolgozás COMMODORE 64-en Az elmúlt évben vállalatunk több COMMODORE 64. személyi számítógépet vásárolt. Ezeket a gépeket elsősorban a kötött határidejű, időszakonként visszatérő, sok manuális munkaráfordítást igénylő munkafolyamatok gépi úton történő feldolgozására kívánják felhasználni. Ilyen jellegű tevékenység a gépjármű menetlevelek feldolgozása is. Több számítástechnikai, illetve szervezéstechnikai vállalatot kerestünk meg (pl. NOVOTRADE, Számítástechnikai Szolgáltató Kisszövetkezet, Alkotó Ifjúság Egyesülés), de az általuk kínált programcsomag vállalatunk sajátosságainak nem felelt meg. Konkrétan: KPM által előírt üzemanyagnorma korrekciós tényezővel számoltak (vállalatunknál pedig rögzített korrekciós tényezőt alkalmazunk), nem rendelkeztek munkaszám-rendszerrel, vagy ha igen, az nyolc számjegyű volt, a féléves KPM statisztikai kimutatás összeállítására nem voltak alkalmasak. November elején megkeresett bennünket a MIKROORG Szervezéstechnikai Leányvállalat gépjármű fuvardíj- és üzemanyagelszámolási rendszerének programjával, melynek eredményeként bemutatót tartottak vállalatunknál. A MIKROORG képviselője vállalta, hogy programjukat saját igényünk szerint módosítják, „testre szabják”. Ezek után kezdődött meg a követelményrendszer összeállítása, több szervezeti főegységgel egyeztetve. Ezzel párhuzamosan folyt a szerződéskötés, mely az alábbiakat tartalmazza : — gépjármű törzsállomány kialakítása, kezelése, karbantartása, mintegy 100—120 gépjárműre, gépjárművezetői állomány kialakítása kb. 200 személyre vonatkozóan. — inputállomány kialakítása a menetlevelekről felvitt adatokból. — üzemanyagelszámolás és km teljesítmény rendszámonkénti kimutatása, ezek havi összesítése — járműfajtánként üzemanyagfelhasználás kimutatása (normál, szuper, gázolaj) — gépjárművezetőnként a vontatással töltött fuvarórák, valamint a vezetett km-mennyiség kigyűjtése havonta — teljesítményadatok munkaszámokra történő felosztása. — a rögzített teljesítményadatokból a következő félévenkénti KPM statisztikai információ szolgáltatásához szükséges adatok összesítése, raksúly- és fuvarkihasználási mutatók számítása — egyéb gazdasági, kihasználtsági számítások elvégzéséhez szükséges alapinformációk esetenkénti kigyűjtési lehetősége. Január elején rendelkezésünkre állt a törzsállomány és a gépjárművezető állomány kialakításához szükséges program. Az állományok kialakítását elvégeztük, kezelésüket, karbantartásukat begyakoroltuk. A gépjármű törzsállományt egyszer szükséges kitölteni, tulajdonképpen a gépjármű — megfelelő karbantartás esetén — naprakész „személyi” nyilvántartó lapja. Rendszám szerint lehívható és tartalmazza: — a KPM jelentéshez szükséges adatokat. — a gépjármű üzemanyagnormáit (alap, elszámolási, üzemóra stb.). — a tárgyhóban felhasználható üzemanyag mennyiségét (L) A gépjárművezetői állomány dolgozói szám szerint lekérdezhető, tartalmazza: — a tárgyhóban vontatással töltött fuvarórát — járműfajtánként a vezetett kilométert. Jelenleg a menetlevelek felvitele folyik az Észak-pesti Üzemigazgatóságon, melyek után az eredményt adó programrész futtatása történik, majd. Az ellenőrzések elvégzése után kezdődhet a többi szervezeti főegységeknél is a rendszer telepítése. (Folytatjuk) Sz. Gy.