Elektromos Híradó, 1988 (14. évfolyam, 1-12. szám)

1988-02-01 / 2. szám

VGM—INFO Vállalkozói szerződés 1. Közismert, hogy a népgazdasá­gi céllal összhangban vállalatunk­nak is minden lehetséges módon, de az ésszerűség határain belül taka­rékoskodnia kell. Ebből következik, hogy a szerződéskötésre jogosultak­nak keresniük kell a szakszerű munkavégzést biztosítók közül azo­kat, akik gazdaságossági szempont­ból is a legkedvezőbb ajánlatot te­szik. Vállalatvezetői álláspont, hogy a szervezeti főegységek szabadon dön­tenek — költségkeretük mértékéig —, hogy kiket, milyen munka el­végzésével bíznak meg. Ismételten hangsúlyozzuk, hogy cél a szaksze­rűség, a jó minőség biztosítása mel­lett a leggazdaságosabb lehetőségek kiválasztása, alkalmazása. Tény, hogy a vgm-tevékenységek alapján kifizetett összegek után to­vábbra is fizetni kell a vállalatun­kat terhelő 20 százalékos különadót, de az 1987. évi elemzések azt is bi­zonyítják, hogy egyes tevékenységi körök közül ezzel együtt is alacso­nyabb ráfordítással valósultak meg a feladatok (pl. egyes vhsz-mun­­kák), mintha ezt főmunkaidőben, vállalati dolgozók végezték volna. (Az utóbbiak közvetlen költségeivel öszefüggő fel nem osztott költségte­­herrel együtt kezelt ráfordítások összege ugyanis sok esetben lénye­gesen meghaladta a vám-ék külön­adó terhével együtt kezelt vállalko­zói díjat.) Mivel ezzel ellentétes ese­tek is előfordultak, ezért minden esetben vizsgálni kell, hogy vállala­ti szempontból milyen lehetőség ki­használása mellett, milyen eredmény érhető el, s a szervezeti főegység­vezető bizonyára amellett fog dön­teni, ami a vállalati érdekekkel leg­inkább összhangban van. Mindezt azért hangsúlyozzuk, hogy a vgm-ek is jól gondolják át milyen áraján­latot tesznek arra (ill. azokra) a munkákra, amelyeket meg kívánnak szerezni maguknak. 2. Ismeretes, hogy a 11/1983. sz. vezérigazgatói utasítás szerint a vgm-ek csak vezérigazgatói enge­déllyel vállalkozhatnak vállalaton kívüli munkák végzésére. Dr. Bör­­csök Dezső vezérigazgató az engedé­lyezés jogát átruházta a szervezeti főegységvezetőkre. E tájékoztató megjelenését köve­tően, ha a vgm(ek) kapacitásának kihasználására vállalaton belü­l nincs igény a vgm(ek) „kifelé” is vállal­kozhatnak a működési területük sze­­rint illetékes főosztályvezető, fő­mérnök, ill. igazgató engedélyével az illetékes tanács határozatával jóvá­hagyott tevékenységi körbe tartozó munkákra. (Kis volumenű vksz-re is.) Fenti esetekre vonatkozóan az EL­­MÜ szolgáltatás felszámításának eseteit és mértékét a számviteli és pénzügyi főosztály újból szabályoz­ni fogja, melyet egy információs iroda tájékoztatóval is közzé te­szünk. Az alkalmazás 1. Ezúton is felhívjuk a figyelmet arra, hogy az adóreformmal össze­függésben számos területet érintő jo­gi szabályozás lépett érvénybe 1988. január 1-jével. Ebből következik, hogy minden olyan vállalati előírás, amely ellentétes az új jogszabályi előírásokkal hatálytalannak minő­sül. Ez vonatkozik a 11/1983. sz. ve­zérigazgatói utasítás azon részeire is, melyek az új jogszabályokkal megjelentetett állami intézkedések­kel ma már nem lehetnek összhang­ban. Ide értve az áralkalmazás és számlázás rendjét szabályozó részt is, mert e tevékenységi kör újra­szabályozását (hogy csak a legfon­tosabbakat említsük), az 1987. évi V. törvény és a törvény végrehajtá­sa tárgyában kiadott 37/1987. (X. 12.) MT sz. rendelet, valamint az adóreformmal összefüggő árváltozá­sokról szóló 41/1987. (X. 13.) MT sz. rendelet és a tisztességtelen ár meg­állapításáról szóló 42/1987. (X. 13.) MT rendelet indokolja. Nyomatékosan felhívjuk a figyel­met a már közzétett és a folyama­tosan megjelenő jogszabályok meg­ismerésének fontosságára és az al­kalmazási kötelemre. Annak érde­kében, hogy azokon a területeken, ahol igény van vgm-kapacitásra, s hogy a vgm-ek árajánlatot tehesse­nek a következőket ajánlhatjuk: — Ha a vállalkozói szerződés olyan munkavégzésre irányul, amelyre az adott szervezeti főegy­ségnél már meg van a — fentiek­ben hivatkozott — rendelet (ek)nek, megfelelően kialakított ár, úgy ezt kérjék el és ehhez igazodóan alakít­sák saját árajánlatukat (költségveté­süket). — Ha a vám olyan munkavég­zésre kíván vállalkozni, amire a megbízó szervezeti főegységnél nincs a tervezett munkavégzésre, vagy eh­hez hasonló tevékenységre rende­let szerint kialakított ár, akkor azt javasoljuk, kérje el a szervezeti fő­egység a munka elvégzésére vállal­kozó más szervezetek (vállalatok, tsz-ek, gmk-k stb.) árajánlatait és ezekhez igazodó árakat alkalmazva pályázza meg a megbízást. — Ha nincs a megbízó szervezeti főegységnek még (külső vagy belső) vállalkozója, tehát nincs más ár­ajánlata se, akkor a vgm-пек kell 10 1988/2, más, külső szervezettől árajánlatot beszerezni, mert mindenekelőtt a vám felelős azért, hogy olyan árakat alkalmazzon, amelyeket „a rendelet szerint kialakított árakhoz igazo­dóan állapítottak meg.” (L. 41,1987. (X. 13.) MT. 6. §) 2. Az érvényes jogszabályok alap­ján nem volt egyértelmű s ezért az MVMT állásfoglalást kért az APEH- től arra nézve, hogy a vállalatok ál­tal biztosított, a kivitelezők rendel­kezésére bocsátott anyagokat le kell-e számlázni a kivitelezőnek, vagy nem? Az APEH álláspontja: „Általános elv, hogy a megrende­lőtől a kivitelező részére anyagot át­adni csak anyagleadás útján szabad. A szabályozás célja, elérni, hogy a vállalkozók viseljék a vállalkozás teljes terhét, benne az anyagbizto­sítás terhét is, s ne a megrendelő finanszírozzon idő előtt, és készle­tezzen, átvállalva ezzel a vállalko­zás terhéből és kockázatából.­­ Az általános elvtől eltérően azonban mód van az eddigi gyakor­lat szerinti átadásra is a) abban az esetben, ha nagy ér­tékű eszközt (50 E Ft feletti értékűt) bérmunka jellegű megmunkálásra adnak át (bérmunka jellegű meg­munkálás ) az anyagon, eszközön végzett olyan átalakítás, amely kö­vetkezményeként a termék (anyag) ITJ-száma nem változik), el lehet tekinteni az értékesítéstől, s ennek vonzataként az eladás számlázásá­tól, az ÁFA odavissza terhelésétől, vagyis az eddigi gyakorlat folytat­ható, b) a nem nagy értékű anyagot azonban minden esetben értékesíte­ni kell (ÁFA-val együtt), a kivite­lező felé. Ebben az esetben is elő­állhat finanszírozási probléma, ezért úgy is lehet a szerződést kötni, hogy a rendelkezésre bocsátandó anyagot szállítóval adják át a kivitelezőnek, s csak majd a megmunkálás, beépí­tés után számlázza ki a megrende­lő az átadott anyagot a tényleges beépítésnek megfelelően, (természe­tesen ÁFA-val együtt), amely alap­ján a kivitelező elkészítheti saját számláját a megrendelő felé vissza­hárítva az ÁFÁ-t.” Az anyagok, eszközök megrende­lők általi rendelkezésre bocsátását szerződésben kell rögzíteni, amely szerződés tartalom dönti el, hogy kell-e számlázni, s ha igen, mikor és milyen formában.” Fenti állásfoglalás vállalati végre­hajtás­át a számviteli és pénzügyi főosztály rövidesen külön is szabá­lyozni fogja, mert nemcsak a vem­­ekre hárul újféle feladat, hanem a vállalati ügyintézés köre is bővül, melynek ügyrendjét is meg kell ha­tározni. Mivel a fentiekben idézett APEH állásfoglalást 1988. január 1- j­éltől kell alkalmazni, ezért javasol­juk, hogy vizsgálják felül (és szük­ség szerint módosítsák) a már meg­kötött vállalkozói szerződéseket­ Sápi Istvánná

Next