Elektromos Híradó, 1988 (14. évfolyam, 1-12. szám)

1988-02-01 / 2. szám

1988/2. „Lehet egy kérdéssel több?”! — vagy nem lehet?! Fenti címen 1984 óta, négy éven á­t rendeztünk közművelődési vetélke­dőt a szocialista brigádok számára. Célunk: minél több brigád kulturális érdeklődésének felkeltése, illetve játékos keretek közt lehetőség biztosítása tá­jék­ozottsá­giarc, tudásuk összemérésére. A témáikat a politikai, a vállalati élet, a sport világa, a művészetek, az irodalom, történelem ,a földrajz, a biológia, a fizika, a régészet területéről válogattuk, tréfás, könnyedt kérdésekkel játékossá téve a versenyt. Egy-egy vetélkedő-sorozat írásos és szóbeli fordulókból állt. Az írásos for­dulóik kérdéseit úgy állítottuk össze hogy azok helyes megválaszolása egy­re több olvasást, böngészést, utánajárást igényelt. A fordulókon a legjobb összesített eredményt elért brigádok jutottak tovább a szóbeli döntőbe. Négy év során körülbelül 800 kérdést tettünk fel, melyeket legalább négyszer annyi kérdésből válogattunk össze. Az elmúlt év nevezetes volt vetélkedőnk történetében: ugyanaz a bri­gád harmadszor ért el I. helyezést, végleg elnyerve ezzel a vándorserleget. A idén változtatni szeretnénk a kissé már megszokott­­tartalmon és formán. Tévedés ne essék: kérdésünk még bőven van és új serleget is ve­hetünk. Ellképzeléseink is vannak a folytatásra nézve, de azt szeretnénk, hogy az eddiginél többen vegyenek rész­t a játékon. Éppen ezért kérjük valamennyi szocialista brigád tagjait, — és azokat is, akik baráti, munka­társi közösségben, vagy egyedül szívesen bekapcsolódnának valamilyen ve­télkedőbe —, segítsék a szervezőbizottságot ötleteikkel, javaslataikkal. Hogyan folytassuk a vetélkedőt? Milyen témában, írásban vagy szóban szervezzük a játékot, rendezzünk-e szakszervezeti és KISZ összefogással a sportmérkőzésk mintájára „közvetélkedőt" stb. Kérjük, hogy javas­lataik­at, ötleteiket február 26-ig juttassák el a köz­­művelődési előadóhoz írásban­ a személyzet és oktatási főosztályra. a szervezőbizottság nevében: Tigyi Istvánná Az 1986-os vetélkedőnk egyik mozzanata. KÖZMŰVELŐDÉS Közművelődés — munkahelyi művelődés Egyéb vállalati tervekkel együtt most alakul­­a művelődési terv is, mely a vállalati szociális terv ré­szét fogja képezni. A közművelődés kifejezés a nép­művelés szót váltotta fel az utób­bi két évtizedben — nagyon örven­detesen . Szerencsésebb hangzású és a jelentés tartalmát is jobban kife­jezi, mint elődje. A népművelő— népművelés szó a műveltség felül­ről, kívülről való terjesztését sugall­ja. Az irodalom, művészet, tudo­­mány értékeinek, eredményeinek átadását egy művelt réteg által egy műveletlen réteg számára, melynek során az passzív befogadó. A művelés,művelődés folyamata azonban nem ilyen egyoldalú. Fel­tételezi a másik fél érdeklődését, ta­nulni akarását, sőt részvételét. Ezért fejezi ki jobban a közmű­velődés szó a lényeget: a művelő­dést, a kreatív részvételt, egyúttal utalva arra is, hogy a művelődés „közművelődés”, tehát mindenkié. Visszatérve a munkahelyi műve­lődésre, a közművelődésre: ez ki­terjed minden területre, melynek a művelődésben szerepe van. Sokszor megkérdezik: mi köze van pl. a po­litikai oktatásnak, a számítástech­nikának, a sportnak, az irodaépüle­tek korszerűsítésének, építésének, az egészségügyi felvilágosításnak a mű­velődéshez ? Korszerű, mai felfogás szerint mindezek beletartoznak a munkahe­lyi művelődésbe, ami nem más, mint a közművelődés a munkahelyen. Ennek tartalma: a politikai művelt­ség, a szakmai műveltség, az általá­nos műveltség (ez utóbbi tovább bontható munkakultúrára, egészség­­ügyi kultúrára, a demokrácia gya­korlásának kultúrájára, a tudomá­nyos műveltségre, az esztétikai és művészeti nevelésre) a sport, a sza­bad idő hasznos eltöltése. A közművelődési tevékenység megvalósításában valamennyi válla­laton belüli politikai és társadalmi szervezet, egyesület, szervezeti egy­ség részt vesz. Rajtuk, rajtunk, mindannyiunkon múlik, hogy az el­gondolásokat hogyan valósítjuk meg. Ez a néhány gondolat kétszeresen is aktuális. Egyrészt, mert év ele­je van és a közművelődésben is ter­vezünk; másrészt, a művelődési programjainak, de főként annak megvalósításával a jövőnket befo­lyásoljuk. Nem mindegy, hogy mi­lyen irányban! T. I.-né Felkészülés vizsga előtt (Varga Ervin felvételei) 9

Next