Élelmiszer, 1999 (7. évfolyam, 1-12. szám)

1999-09-01 / 9. szám

Élelmiszeri MÁRKAPOZICIONÁLÁS [20] ÉRTELEM ÉS ÉRZELEM Inkább szívügy a pozicioná­ls A márka erő, amely hatással van a termék forgási sebességére. Habár a gyors forgás önmagában még nem elég érték, hiszen a márka ereje valójában a megismételt vásárlásoknál érvényesül. Vajon hogyan pozícionálnak például egy édes, sós, töltött keksz- ostyamárkát, amely egyesítve magában különböző bonyolult tényezőket, sikeresen helytáll a piacon? A bolti eladás szempontjából érdekes válaszokat a Győri Keksznél kerestünk. Ha azt mondjuk, csokoládés krémmel töltött édes keksz, akkor tárgyilagosan, érthetően meghatározunk valami fi­nomat. De a Pilóta keksz név már többet mond. Kellemes emlékek kötődnek hozzá, esetleg a gyerekkor, olyan él­mények, amelyek már kimondottan a Pilótával kapcsola­tosak. Érzelmeket hív elő az édességek polca a boltban, és pozitívan befolyásolja a vevőket. Célpont a vásárlók tudata Töltött kekszet többen tudnak gyártani. Az eladott mennyiséget mégsem elsősorban a technológiai és mi­nőségi adatok határozzák meg, hanem mindinkább egy­­egy árucikk márkanevéhez kapcsolódó társadalmi-érzelmi tulajdonságok, amelyek a fogyasztók tudatában léteznek. Az a gyermekes családanya, aki Pilóta kekszet vásárol, nem különböző fizikai és mi­nőségi tulajdonságokkal ren­delkező kekszet tesz a kosará­ba, hanem egy jó érzés ígére­tét. Lesz egy kisebb-nagyobb örömöt hozó hétköznapi hely­zet, amit hangsúlyozhat, ki­emelhet, szinte kézzel foghatóvá tehet majd, ha az ízléses csomagot kezébe fogja. Miből alakul ki, hogyan tevődik össze ez a pozitív érzés, amely a vásárlói döntést alapve­tően befolyásolja? A Győri Keksz Kft. erős márkákat birto­kol. A fogyasztók ismerik, kedvelik, megbízható minőségű­nek tartják termékeiket, és általában szívesen vásárolják. A keksz és ostyapiac minden kiemelkedő termékcsoport­jában győri márka a piacvezető. A töltött kekszeknél a Pi­lóta, az édes kekszek között a Győri Édes, a csokoládés kekszek közül pedig a Vaníliás Karika a legismertebb, leg­gyakrabban vásárolt termék a fogyasztók körében. Sós kekszek esetében a Koktél Kréker a legkedveltebb, míg az ostyaszeletek piacán a Balaton forgalma a legna­gyobb. A Győri Keksz példája jól mutatja, mi mindent le­het tenni a bolti eladás és a vásárlói lojalitás érdekében úgy, hogy erősítik, javítják hagyományos márkáik pozíció­it, és új termékeket hoznak a piacra. A kulcsszó a márkák pozicionálása. A marketing által végzett pozicionálást gyakran összetévesztik a ter­mék eladótérbeli kihelyezé­sével vagy valamiféle csopor­tosítással. Ezzel szemben a győri kekszek és ostyák pozi­cionálása nem a termékkel végzett művelet, hanem a tö­rekvés, hogy hassanak a jövendő vevők tudatára. Az a cél, hogy márkáikat elhelyezzék, pozícionálják a leendő vásárlók fejében úgy, hogy nemcsak a termék saját erős­ségeit és gyengeségeit veszik figyelembe, hanem a ver­senytársakét is. Ennek figyelembevételével fejlesztik, épí­tik márkáikat, hosszú folyamatok keretében. Két tűz között Seres Tibor, a Győri Keksz Kft. igazgatója szerint a kiindu­ló alap a fogyasztó szükséglete, ebből fakadó problémá­ja, és a megoldásra, az igény kielégítésére való törekvése. Egy boltban vajon miért, milyen céllal vásárolhat valaki kekszet vagy ostyát? Például azért mert éhes, jólesne a kávéhoz/teához egy kis édes kiegészítő, örömet szeret­ne okozni gyermekének, meg akar ajándékozni valakit, vagy éppen csak vendégváráshoz szeretne valami ro­pogtatnivalót. A vásárlás különböző okai, a problémák megoldása vezet el egy-egy márka pozicionálásának le­Seres Tibor, UB/Győri Keksz Kft. ügyvezető igazgató ..A célcsoportok a kereske­dők számára vásárlói ma­gatartásuk révén ismertek, mi pedig piackutatások ré­vén a fogyasztói szokásai­kat ismerjük." „A márkakommunikáció fontos eleme a megfelelő eladásösztönző anyagok al­kalmazása. " Halász Katalin, UB/Győri Keksz Kft. senior márkamenedzser MÁRKATERMÉKEK, TERMÉKMÁRKÁK 1999. SZEPTEMBER

Next