Élet és Tudomány, 1970. július-december (25. évfolyam, 27-52. szám)
1970-09-18 / 38. szám
SZÁMUNK TARTALMA : 1779 AZ OLASZ EGYSÉG KIALAKULÁSA Kapronczay Károly 1785 KÉPLEMEZ Simonffy Géza 1790 AMIRŐL BESZÉLNEK: AZ ISKOLAPSZICHOLÓGIA Dr. Hansányi István 1792 A FERNANDINA VULKÁNI KRATER Összeomlása 1796 SZÓVAL JÁTSZUNK: CSUPAKÉP Vargha Balázs 1798 IVÁNYI-GRÜNWALD BÉLA Láncz Sándor 1804 MAGYAR SZIVVIZSGÁLÓ MŰSZERSZABADALOM: A TRIAXIKARDIOMÉTER Dr. Antalóczy Zoltán 1808 MI KELL EGY „JÓL ELINTÉZETT” KONYHÁBA? Bencsikné dr. Sergő Erzsébet 1812 LÉLEKRABLÓK NI. F. H. Ammon 1815 A TUDOMÁNY VILÁGA 1821 NYELV ÉS ÉLET: AUTOSZUGGESZTIÓ Dr. Ferenczy Géza 1822 TV- ÉS RÁDIÓMŰSOR 1824 KISLEXIKON — REJTVÉNY CÍMKÉPÜNK: Bojtár Ottó felvétele Az iskolapszichológia című cikkünkhöz KÖVETKEZŐ SZÁMUNK TARTALMÁBÓL Negyed százada halt meg Bartók Béla 0 A népzene jelentőségéről 0 Európa első fehér delfinjei 0 A Szamentó-barlang 0 Az előítéletek pszichológiai természete 0 A katonai nagyirakéták 0 A Nobel-díjak 0 Négyszemközt az orvossal 0 Dísznövények tápoldatban 0 Lélekrablók III. 0 A tudomány világa 0 Rejtvény 1778 Felhívjuk a figyelmét arra, hogy 40. számunkban (október 2-án) ismét indul A GONDOLKODÁS ISKOLÁJA, az Élet és Tudomány problémamegoldó versenye. Ez a verseny — amelyet most már ötödször indítunk meg— természeténél fogva elsősorban a matematikai gondolkodásba vezet be. Akik azonban az elmúlt esztendőkben részt vettek rajta, tapasztalhatták: a siker éppen nem a matematikai képzettségen múlik. Ebből bőven elegendő annyi, amennyit az általános iskolában tanítanak. Annál inkább szükség van gondolkozóképességre, logikai készségre, egyszóval: agytornára, így lesz ez most is — sőt, most talán még inkább, mint eddig. Tapasztaltuk ugyanis az eddigi versenyek során, hogy a tisztán logikai természetű feladatok mindig nagyon népszerűek voltak, ezért az idei versenyt majdnem teljesen ilyenekből állítottuk öszsze. A változatosságot azért persze szem előtt tartjuk. A tudományos-technikai forradalom egyik jellemzője, hogy minden tudomány matematizálódik, és így a matematika szerepe rohamosan nő. A matematikától pedig elválaszthatatlan a logikus gondolkodás. Ezért indítja meg lapunk évről évre A gondolkodás iskoláját, ezért szeretnénk, ha minél több olvasónk tartaná érdemesnek, hogy részt vegyen rajta. S ugyanezért értékes díjakkal is igyekszünk fokozni a versenyzési kedvet. A szerkesztőség