Élet és Tudomány, 1972. július-december (27. évfolyam, 27-52. szám)

1972-10-20 / 42. szám

A kiterjesztett egyházi inkvizíció lé­nyegét Loyola Ignác a „Lelkigyakorla­­tok”-ban (1548 júniusa) fogalmazta meg: .Egyáltalán nem szabad azt akarnom, hogy én rendelkezhessem saját magam­mal ... hinnünk kell, hogy amit fehérnek látunk, az fekete, ha az egyházi hierar­chia ezt állapítja meg.” Az „új inkvizíció szelleme ellen” írta önvallomásában a XVI. század híres por­tugál költője, Antonio Ferreira: „Rette­gésben élek. Félek, amikor írok, és ami­kor beszélek. Még akkor is rettegek, ami­kor csak magamban beszélek, amikor hallgatok, vagy amikor gondolkodom...” Ezt a vallomást hitelesíti a spanyol ink­vizíció egész tevékenységének néhány dokumentuma is. 1526-ban — már a pá­pai indexet évtizedekkel megelőzve­ — intézkedtek a „könyvek és ki­adványok legszigorúbb cenzúrálásáról”. Ezt 1546-ban kiegészítették a cenzúrázat­­lan könyvek kinyomtatásának halálbün­tetésével. A spanyol inkvizíció „hitvédel­mi tevékenység” címén 39 912 embert ele­venen megégette­tett, 17 659 embert képle­tesen kivégeztetett és 291 450 főt „egyéb módon” végeztetett ki fennállásának mintegy háromszáz éve alatt. Spanyolországon kívül persze más or­szágokban is készültek tilalmi listák; VIII. Henrik angol király például 1526, majd 1529. évi rendeletében adta közre 85 elkobzásra ítélt könyv­jegyzékét. Ez az intézkedés — mint több más hasonló — az egyházi inkvizíció eszközeit az ural­kodói érdekek védelmére használta fel. Az 1948. évi új index Az egyházi indexek sora az újkorban is folytatódott. Századunkban XV. Bene­dek pápa 57 tételben sorolt fel „az egyház által betiltásra kerülő mindenfajta nyom­dai terméket” 1917-ben jóváhagyott ká­nonjogi kódexében. Ez a­ kódex az emberi gondolat kifejezésének nyíltan beismert korlátozását, hivatalosan elrendelt, köte­lező megszorításait és üldöztetését foglal­ja magában: „a könyv betiltása azt jelen­ti, hogy külön engedély nélkül sem kiad­ni, sem olvasni... sem tartalmát bármi­lyen más módon másokkal közölni nem szabad” (XXIII. rész, 1398. pont). A szentszéki Kúria 1922-ben kiadott, majd 1948-ban újra megjelentetett „In­­dex”-e 349 oldalon közli a tilalmi listára vett szerzőket és műveket. A felsoroltak listáján szerepel: Aretino, Balzac (összes művei), Bergson, Giordano Bruno, Des­cartes, D’Annunzio (összes drámai mun­kája), mindkét Dumas, Flaubert, Heine, Victor Hugo, Kant, Lessing, Pascal, Raci­ne, Rousseau (összes művei), George Sand, Spinoza, Taine, Talleyrand, Voltai­re (összes művei), Zola (összes művei) stb. E sort két magyar egyházi szer­zőnek a tilalmi listára tett művei­vel egészíthetjük még ki: P. Izsóf Alajos 1912-ben megjelent lélektani ta­nulmánya ugyanúgy a listára került, mint Prohászka Ottokárnak. 1911-ben írt há­rom „modernista” írása is („Az intellek­­tualizmus túlhajtásai”; „Több békessé­get”; „Modern katholicizmus”). Az 1948. évi új index után hivatalosan már nem közölt újabb tilalmi listákat az egyház, de még 1957. december 6-án, majd 1962. VI. 30-án rendelet jelent meg például a jezsuita reformteológus, a vi­lághírű paleontológus, p. P. Teilhard de Chardin összes írásainak teljes betiltá­sáról, hasonlóképp 1956 szeptemberében a világi filozófus, Jacques Maritain vala­mennyi művének kiátkozásáról is. Az inkvizíció kongregációjának meg­szüntetéséről végül is 1965-ben hozott ha­tározatot a második Vatikáni Zsinat. A bejelentést követően 1966. VI. 14-én a Vatikán közölte, hogy „nem ad ki több könyvjegyzéket”. Az inkvizíció évszáza­dos szervezett tevékenysége és az ebben életre hívott könyvtilalmak egyházi kor­szaka így hivatalosan lezárult. * Ma már lehetetlen felmérnünk, hogy mennyi kárt okozott a gondolatok évez­redes üldözése. Az azonban a tiltás min­den újabb állomása után nyilvánvalóbbá vált, hogy az igazságot kifejező emberi gondolatot erőszakkal elfojtani nem le­het. Dr. Tímár László 2004

Next