Élet és Tudomány, 1973. július-december (28. évfolyam, 27-52 szám)

1973-08-17 / 33. szám

Japán számos villamos­­autó-változatot dolgozott ki és gyárt sorozatban. Kísér­leti gyártás számos más or­szágban is folyik, a sajtó szovjet, olasz, svéd, francia, német és magyar próbálko­zásokról is beszámolt. Az 1968. évi BNV-n kiál­lított magyar gyártmányú Tiny típusjelű, négyüléses kísérleti jármű önsúlya 250 kp, hasznos terhelhetősége 250 kp, akciórádiusza 160 km, legnagyobb sebessége 35 km/ó. Az 1971. évi BNV kiállítási darabja a TINY— 70 sok tekintetben többet „tud”: a kétüléses, csomag­teres, 130 cm széles, és 320 cm hosszú jármű sebessége 50—70 km/ó, akciórádiusza azonban csak 60 km. Jelen­leg próbarendszámmal fut fővárosunkban. A személyszállítás egy másik, fejlődésnek indult területe a villamos hajtású autóbuszoké, ezek is elter­jedőben vannak. Angliában, az Egyesült Államokban és az NSZK-ban már 3—5 éve forgalomba kerültek akku­mulátoros autóbuszok 20— 100 utas szállítására. Ha­zánkban az úgynevezett hibrid (Diesel-villamos) hajtású autóbusz kifejlesz­tésével foglalkoznak. Ezek­ben a járművekben Diesel­és villamos motor is van. A Diesel-motor — ha működik — egy villamos generátort hajt meg. A generátor köz­vetlenül táplálja a jármű villamos motorját és az ak­kumulátorokat is feltölti. A Diesel-motor csak a városon kívül, a peremterületen működik, a belterületen pe­dig az akkumulátorról mű­ködik a villamos motor. A teherszállításban Az áruszállításnak ma két olyan területe van, ahol a villamos jármű fejleszté­se különösen kívánatos. Az egyik a városi teherszállí­tás. Javarészt ide tartoznak a városi forgalomban sűrű megállásra kényszerített postaautók, tejeskocsik, be­vásárlóautók, „Patyolat”­­járművek, csomagkihordó és szemétgyűjtő autók, stb. Ezek növekvő számban vil­lamos hajtásúak. Angliában egy egész sereg villamos tar­goncát, szállítókocsi-típust gyártanak, sőt villamos meghajtású traktorokat, vontatókat is. A városi üzleteknek áru­val való ellátásában a leg­fontosabbak azok az uni­verzális kis szállítókocsik, amelyeket a magyar szak­nyelv „kis áruterítő”-nek nevezett el. E kicsi, mozgé­kony járművek általában fél tonna hasznos terhet bírnak el. Közülük a szov­jet típus 0,5 tonna terhelhe­­tőségű, akciórádiusza 80 km, legnagyobb sebessége 60 km/ó. A Volkswagen cég áruterítője szintén 0,5 ton­na terhelhetőségű és 75 km/ó sebességű. A magyar kísérleti járműnek — amely a tervek szerint 1974- ben kerül fogalomba — 0,7 tonna lesz a teherbírása, 55 km/ó a sebessége és 80 km az akciórádiusza. Az úgynevezett „ország­úti vonatok"-ban (amikor a vontató mögé több pótko­csit kapcsolnak) látszik még érdemesnek a villamos haj­tás megvalósítása, ez ugyanis lehetővé tenné a jelenlegi szerkezet egyszerű­sítését. A General Electric cég ilyen célra 600—700 kW teljesítményű Diesel-vil­lamos hajtást fejlesztett ki. Egyéb, különleges célú villamos járművek is készül­nek, ilyenek a kórházi szál­lítókocsik, az akkumuláto­ros kerekesszékek, a villa­mos motorkerékpárok, a re­pülőtéri utasszállítók, a vil­lamos babakocsik, a villa­mos bevásárlókocsik stb. Az áramforrások fajlagos energiasűrűségének változása 1968-1973 között. (Egy-egy áramforrástípusból különböző kialakításúak is készülhetnek, erre utalnak a típusok melletti értékhatárok. *­­ magashőmérsékletű akkumulátorok) Áramforrás megnevezése Elméleti fajlagos energiasűrűség (Wó/kp) Fajlagos energiasűrűség (Wó/kp) 1968-ban 1913-ban ólomakkumulátor 167 18—32 11—50 Nikkel-kadmium akku 210—265 32—40 24—55 (80) Ezüst-cink akku 440 80—100 130—165 Ezüst-kadmium akku 270 50—60 70 Cink-levegő 900—1400 200 100 Lítium-szerves elektrolita akku 500—2100 130—330 Litium-klór akku* 1500—2500 335 140—440 Litium-kén akku* 900—2800 330 Nátrium-kén akku* 670—785 300 130—300 Litium-tellur akku* 450—1100 188 250 Száraztelep 80 500

Next