Élet és Tudomány, 1973. július-december (28. évfolyam, 27-52 szám)

1973-08-17 / 33. szám

­­L TARTUNK A VILLÁM AUTÓK ÉPÜTERÉBEN Az Élet és Tudomány 1968. évi 25. számában „A villamos autó reneszánsza?” című cikkünkben azokkal a törekvésekkel foglalkoz­tunk, amelyek világszerte megnyilvánulnak a villa­mos autók feltámasztására. Akkor e törekvéseket há­rom dologgal okoltuk meg. Ezek: a levegő szennyező­dése elleni küzdelem, a szénhidrogénkincs várható kimerülése és az atomerő­művek termelte olcsó villa­mos áram. Ezekhez társult az is, hogy a villamos meg­hajtású járművek felépíté­se, szerkezete egyszerűbb a benzines üzeműekénél. Az előrelépés legnagyobb ne­hézsége pedig abban rej­lett, hogy a villamos ener­giát tároló akkumulátorok a túlon­túl súlyosak voltak. Környezetvédelem Mai szemmel az öt évvel ezelőtti, a villamos jármű­vek elterjesztését sürgető okok közül a szénhidrogén­­ki­ncs kimerülése nem lát­szik közeli veszélynek, hi­szen időközben — elsősor­ban a tengerek alatt — számos új kőolaj- és föld­gáztelepet tártak fel. Az atomerőművek is hiába lép­tek be az energiatermelés­be, ez sem idézett elő jelen­tős változást a villamos energiával való ellátásban: egyrészt azért nem, mert az atomerőművek száma és teljesítménye a vártnál las­sabban növekedett, más­részt meg azért sem, mert az ipar, a mezőgazdaság és a lakosság villamosenergia­igényének növekedése gyor­sabb volt az erőművek és az elosztóhálózat teljesítő­­képességének növekedésé­nél. A villamos járművek fej­lesztésének fő mozgatója ma a levegőszennyezés el­leni küzdelem, öt évvel ez­előtt még ezt jósolták: öt­ven év múltán a nagyváro­sok levegője olyannyira el­szennyeződik, hogy lehetet­len lesz bennük az élet. A levegő azonban sokkal se­besebben elszennyeződött, mint gondolták: Kaliforniá­ban vagy Tokióban már ma időről időre le kell állítani az autókat, bizonyos üze­meket, sőt a „légsérültek” elsősegélyben való részesí­tésére és kezelésére oxigén­­belélegeztető állomásokat is rendszeresítenek. Íme néhány adat a tokiói Környezetvédelmi Kutató­­intézet 1970. évi beszámo­lójából : . . . 1970. július 18-án reg­gel 7 és 8 óra között párás füstköd ülte meg Tokió környékét. Délután egy órakor szem- és torokgyul­ladással hat mentőautó szállította kórházba a Riss­­ho-főiskola hallgatónőit, akik az iskola melletti té­ren labdáztak. Megállapí­tották, hogy rosszullétük oka a füstköd volt. . . . Megállapították, hogy a nagy forgalmú Yamagi­­c­o útkereszteződés közelé­ben lakókon az ólommér­gezés tüneteit (a bágyadtsá­­got és feledékenységet) a gépkocsik kipufogó gázai­ban levő ólom idézte elő. A növekvő veszély meg­felelő ellenintézkedésekre ösztönözte és ösztönzi vi­lágszerte az állami szerve­ket. A küzdelem nem re­ménytelen: biztató London­nak, a füstköd, a híres szmog névadójának, hazájá­nak példája. Az utóbbi évek céltudatos munkájával sike­rült megtisztítani London levegőjét. A levegő tisztaságának megóvására az egyik mód a meglevő levegőszennyező források korlátozása, illető­leg megszüntetése. E prog­ramnak része a járművek villamosítása, a villamos hajtású közúti járművek ki­fejlesztése. Személyautók, autóbuszok A levegő tisztaságát a benzinüzemű járművek leg­jobban Kaliforniában fe­nyegetik. Ott tavaly piacra vitték az ELEKTRODYNE MARK II. típusjelzésű vil­lamos autót. A kétüléses, üvegszálas karosszériájú jármű 259 cm hosszú, 114 cm széles és 137 cm magas, áramforrása hat darab 6 voltos akkumulátor; az autó beépített töltője köz­vetlenül a villamosenergia­­hálózathoz csatlakoztatható, akciórádiusza, azaz hatósu­gara, vagyis az a távolság, amelyet egy töltéssel meg­tehet, 80—120 km. E villa­mos autó ára tavaly mint­egy 1800 dollár volt, de ha­vi üzemköltsége csak 1,5 dollár.

Next