Élet és Tudomány, 1978. január-június (33. évfolyam, 1-26. szám)

1978-03-24 / 12. szám

JffiTHZWOfl) Egy 1932-ben megjelent tanulmá­nyában Németh László — bár úgy vélekedett Justhról, hogy félúton volt „a dilettantizmus és az íróság közt” — azt kívánta: „Ha választ­hatnék, hogy az imaginárius (kép­zeletben létező) életek szibillája* melyik fiatalon elhunyt magyar író életrajzát üsse fel és folytassa, mint­ha nem halt volna meg, én Justh Zsigmond harminc évvel félbesza­kadt pályájának a folytatását kér­ném.” A tehetségekben gazdag szá­zadvég magyar irodalmának és köz­életének csakugyan Justh volt az egyik legszínesebb, nagyot akaró, gyenge fizikumát meghazudtolóan cselekedni kész egyénisége, aki azon­ban csak ígéret lehetett, mert betel­jesülését megakadályozta a korai halál. Egy jó szándékú, de hibás eszme... Az 1863-ban pusztaszenttornyai nagybirtokos családban született Justhoz — több nemzedéken át ala­kuló hagyományok egyenes ívű foly­tatásaiként — 1848-as alapú közéleti pályára szánták a szülei, nem tö­rődve azzal, hogy a fiuk a Zeneaka­démiára akart volna járni. A mű­vészpályát — ahogyan utolsó regé­nyében, a roppant kifejező című Faimusban (­ Voltunk) panaszolta Justh — az akkori „legfőbb körök konvenciói nem engedték meg! Ha az »ember« művésznek születik, po­litikus lesz, ha az ember írói tehet­séggel jő a világra, csak politikus lesz ismét, éppúgy, mint politikus lesz, ha akár filozófiai tudományok­ra van hajlandósága, vagy akár a természettudományok érdeklik. Mert az "ember« csak politikus lehet. Ez a törvény.” Jogi és közgazdasági tanulmányo­kat kellett folytatnia, Kiel, Zürich és Párizs egyetemeit látogatta. Tü­dőbaja miatt azonban sohase lépett a közigazgatási pályára. A három egyetemen megszerzett szaktudását egy olyan nemzetgazdász-egyesület­­nek a létrehozására szerette volna fordítani, amelynek tagjai — Ma­gyarország arisztokrata származású eljövendő vezetői — magas színvo­nalú politikai és közgazdasági mű­veltséget sajátíthattak volna el, meg­ismerték volna a kor leghaladóbb gondolkodóit, társadalompolitikusait, „Darwint, a természettudósokat, oly­kor még Marxot is”. Csalóka terv volt, nem sikerült megvalósítania. Az egyetemi előadá­sokon hallottak és a három város (egyúttal három ország) új életfor­mája, szabad, vitázó szelleme segí­tettek Justhnak abban, hogy vilá­gosan felismerje a magyar gazda­sági és társadalmi viszonyok mér­hetetlen elmaradottságát, a magyar szellemi élet fájó bezárkózottságát. Párizsban ébredt rá élete igazi ren­deltetésére, s ott látott neki, hogy eltanulja, magáévá tegye a francia irodalomban akkortájt divatba jött elemző, főként a lélekábrázolásra tö­rekvő írói módszert, amelynek bir­tokában majdan képes lehet arra, hogy a beteg magyar társadalomról hiteles kórképet adjon. Az első ujjgyakorlatokon néhány év alatt túljutva két paraszti tárgyú novelláskötettel, az Orosháza kör­nyéki szegények világát bemutató Deleieivel és A puszta könyvével ér­kezett igazában haza, s kezdett bele a magyar társadalom látleletének az elkészítésébe. Írótársának és földbir­tokos barátjának, Czóbel Istvánnak írta egy levelében: „A mai társada­lom testét boncoljuk, te is, én is, s mindketten azt nézzük, mi a kóros benne, s mi a használható, az, ami újat, jobbat foghat teremthetni.” A tudományos igényű vizsgálódás miatt regényeit tanulmánynak ne­vezte. A bajok okainak felderítésé­re — s hogy egy majdani, az akko­rinál egészségesebb, tevékenyebb nemzedéknek „mintát” mutasson — tizennégy kötetes regényciklust ter­vezett. A kiválás genezise teljes ké­pet akart adni a magyar társada­lom osztályairól, rétegeiről az arisz­tokratáktól a földműves napszámo­sokig, a burzsoáziától az ipari pro­letariátusig. A nagy vállalkozásból csak három kötettel készülhetett el Justh: A pénz legendájával, a Gányó Julcsával s (kevés híján) a Furmus­­szal. Jól látta, hogy korának társadal­ma nem maradhat fenn sokáig vál­tozatlan for­mában. Meg is fogal­mazta, hogy a vezető réteg, az arisz­tokrácia „nem is agyag, hanem csak sár” — mégis fontos szerepet szánt neki a jövő társadalmában. Mert benne valós értékeket, túlfej­lett ér­zelmi és értelmi képességeket meg vezetési tapasztalatokat látott. Egyik legkedvesebb alakjával, A pénz le­gendájának jobb sorsra érdemes, harcra képtelen és öngyilkosságba menekülő Bálványos­’ Sándoréval mondatta ki: „Ez a társadalom, hi­szem, tönkre fog menni, mint a töb­biek tönkre mentek, ekkor lesz a mi hivatásunk — az arisztokratáé — emlékeztetni az új embereket a régi erkölcsökre, s átvinni mindent, amit szükséges tudni az új embernek, mert a forrongás, a pusztulás, a har­cok terén ezt meg nem tanulhatták.” Mélységesen hitt a polgári szocio­lógiának abban a XIX. század vé­gén divatos — bár téves — eszméjé­ben, hogy a biológia törvényeit vál­tozatlan formában alkalmazni lehet a társadalomra. Emiatt vizsgálta tisztán biológiai lényként és jelen­ségként nemcsak műveinek szerep­lőit, hanem a társadalmi osztályo­kat, sőt a népeket és a kultúrát is. Úgy gondolta, hogy a megoldás kulcsa: vérfrissítéssel megújítani a társadalom vezetésére hivatott arisz­­ tan a magyar színháztörténetnek egy töredezett, hiányos sorokkal terezett, halványuló betűs, ám a maga nemében páratlanul érdekes oldala: arról az elődtelen és sohasem követett pusztaszenttornyai parasztszínházról regél, amelyet a tragikus sorsú, halk szavú próza­író, Justh Zsigmond álmodott-teremtett meg az elmúlt század utolsó évtizedében. Kevesen ismerik a históriának ezt a lapját. . . Az írónak egyik kevéssé ismert arcképe

Next