Élet és Tudomány, 1978. január-június (33. évfolyam, 1-26. szám)

1978-05-12 / 19. szám

A konfekciógyártás a két világháború között ugrás­szerűen fejlődött, bár a ké­szen vett ruha főként a szegényebb rétegek lenézett viselete volt. A második vi­lágháború után, az 1950-es, majd még inkább az 1960- as években döntő fordulat következett be: oka a meg­változott életszemlélet, a fiataloknak az „elegancia” elleni lázadása, s mindeze­ken kívül a konfekció mű­szaki lehetőségeinek a gaz­dagodásából adódó minő­ségjavulás. A divatot irányító orszá­gokban a kisipar már alig­­alig tud versenyre kelni a konfekcionált termékekkel. A nagy cégek összefogása nyomán a divat irányítása lassanként kicsúszik a nagy párizsi divatházak ke­zéből, s azok — anyagi kényszerűségből — szintén kénytelenek finomkonfek­ciót gyártani. Néhány kü­lönleges alkalmat kivéve a híres filmsztárok és a „fel­ső tízezer” tagjai is a kon­fekcionált termékeket hord­ják, (igaz, ezek kevesebb példányban készülnek), kü­lönösképpen az úgynevezett szabadidő-ruházatot, a far­mert és társait. Korunkra a ruhaipar a legtöbb ország könnyűipa­rának fontos része lett , s hozzátehetjük: a gazdasági válságokra kevéssé érzé­keny ága! Ahogy régebben a cipővel történt (amely valamikor szintén egyéni méretre készült), most a ruházat tekintetében is nagy fölénybe került a gyá­ri termelés. S ha az anyag kiválasz­tásának és a ruhapróbák­nak unalmas, időt és fárad­ságot rabló elfoglaltságát (no meg a nagyobb árat) rakjuk a mérleg egyik ser­penyőjébe, a másikba meg a divatos és olcsóbb kész­ruhákat — aligha kétséges, hogy merre billen a mér­leg nyelve. Női kabátok az 1860-as évekből Konfekció az 1970-es évekből (Fábri Péter felvétele) F. dr. Dózsa Katalin (Magyar Nemzeti Múzeum)

Next