Élet és Tudomány, 1984. július-december (39. évfolyam, 27-52. szám)

1984-12-07 / 49. szám

A GONDOLKODÁS Ú&AZADA­­IQ KNIL4GEGYETEM TUD A következő három előadás — ha úgy tetszik - önálló fejezetet alkot. Kínálkoznak a közös címek: A mai értelemben vett tudomány születése vagy Az égi és a földi fizika egyesítése stb. Ez alkalommal az előző előadásokhoz képest rövidebb idő­szakot tekintünk át: a XV-XVII. század nagy európai tudományos fordulatáról lesz szó. Persze - az érthetőség kedvéért - számos előzményt felidézve. Kalandozásunk­ban sorrendben dr. Fehér Márta, dr. Vekerdi László és dr. Gazda István tudomány­­történész lesz segítségünkre. Először — a mostani alkalommal — azt tárgyaljuk meg, hogy hogyan „került a Nap a Föld helyére” vagy­is hogy miképp alakult ki a helio­centrikus világkép. AZ ARISZTOTELÉSZI VILÁGKÉP A középkori Európa hite szerint Földünk siralomvölgy, de egyúttal a Mindenségnek is a középpontja. Itt él az ember, körülötte forog minden. E világkép — a Föld-középpontú vi­lágkép — alapjait a görög Arisztote­lész és Ptolemaiosz rakta le. A keresztény tanítás nagy szinté­zise a XIII. században teremtődött meg. Az Egyház már világi hatal­mának csúcsán állt, de a tudomány­ban betöltött szerepe veszélybe ke­rült. A szerzetesrendek ekkor már a tudományosságra, a racionalitásra törekedtek. Albertus Magnus (1193— 1280) keményen támadta a tudomány­ban járatlan teológusokat. A szinté­zis megteremtése tanítványának, Aquinói Szent Tamásnak (1225— 1274) a nevéhez fűződik. Európában már ismerték az arisztotelészi logi­kát, s a fordítások révén egyre több görög, sőt keleti — zsidó, arab — tu­dományos eredmény vált hozzáfér­hetővé. Mindebből egy olyan racio­nális érvelési rendszer született, amely Arisztotelésznek efféle „javí­tott” változata, az egyházi dogmák­kal való összeegyeztetése. Eszerint vannak megismerhető igazságok, és vannak olyanok, amelyek az emberi értelem fölött állnak. Ezekben a hit fénye segít eligazodni; ellentmondá­sok esetén első a hit. Ilyen ellentmondásra bukkanunk éppen a világegyetem feltételezett felépítésében is. Arisztotelész világ­képe ugyanis egy olyan Föld-közép­pontú rendszer, amelyben a Föld kö­rül szilárd kristálygömbökre rögzí­tett csillagok létét elsősorban logikai­lag indokolják, míg Ptolemaiosznak matematizált rendszere van. Ptole­­maiosznál a megfigyeléseknek és a Föld-középpontúság föltevésének ösz­­szehangolására bonyolult geometriai rendszert találunk. Ez a racionális, észérvekkel alátá­masztott, a támadó érvek logikus cá­folatára törekvő világkép, amely rá­adásul a mindennapi látvánnyal is egybe vágott, igen erős volt. Ezt kel­lett áttörnie a XV—XVII. század óriásainak: Kopernikusznak, Gali­leinek és Keplernek. Oresmicus francia matematikus már a XIV. században támadta Arisz­totelésznek azt a tételét, amely sze­rint a Föld mozdulatlan. Ha úgy lá­tom, hogy a Föld áll és az ég mozog, az nem bizonyíték a Föld mozdulat­lanságára, hiszen a megfigyelés re­latív. A Bibliát nem szó szerint, ha­nem képes beszédként kell értelmez­ni. Ezek a gondolatok háromszáz év­vel később fegyverré válnak. Ores­micus idején még más a világ: ő Li­­sieux püspöke lesz, Galileit ellenben tanainak visszavonására kényszerí­tik. Mi változott közben? VAJÚDÓ EURÓPA A XIV. század eseményeiről, nehéz időszakáról már szóltunk. Tán túl­zásnak tetszik ez a megállapítás: Európát a XV—XVII. században máglyák tüze világítja be. Az Egyház az új gondolatokat szó szerint tűz­­zel-vassal igyekszik megfékezni. Tud­juk: Husz János, Jeanne d’Arc, Sa­vonarola, Giordano Bruno máglyán végzi, tízezreket égettet meg az ink­vizíció mint eretneket. Dózsát izzó vastrónra ültetik. A feudális hatalom, különösen annak fő bástyája, az Egyház, szigorúan őrzi tekintélyét. Például Giordano Bruno így írt: A végtelenről, a Világegyetemről és a világról című párbeszédes művében: „Tagadom ezt a sorrendet, ezt a fel­osztást, vagyis azt, hogy a Földet kö­rülveszi a víz, a vizet a levegő, a le­vegőt a tűz, a tüzet az ég. (...) Az elemek és világtestek híres és közis­mert sorrendje ábránd és teljesen üres képzelgés, amelyet sem a ter­mészet nem igazol, sem az értelem nem bizonyít.” Ez a támadás még nem a racionális érvek támadása, ha­nem a misztikus gondolkodóé. Az óriások érveit később már nem lehet majd elhallgattatni. A korszak és a megelőző időszak feudalizmus elleni fellépései is gyakran jelentek meg „papi köntösben”. A XV—XVII. században megerő­södtek az abszolút monarchiák. A Habsburgok birodalma, I. Ferenc Franciaországa, Rettegett Iván Orosz­országa ennek a kornak a nagyhatal­mai. De ezekben a századokban volt a németalföldi szabadságh­rc és az angol polgári forradalom is. Európa ekkor alapjaiban megváltozott, föld­rajzilag átrendeződött, súlypontja a Földközi-tenger mellékéről nyugatra és északra tevődött át. Az ideológiá­ban is két hatalmas erő feszült egy­másnak: a XVI. század elejétől a gyorsan terjedő reformáció és a szá­zad második felétől az erősödő ellen­­reformáció. Minden felbolydult Euró­pában ! Magyarország a XV. század végi, mátyási fénykor után a perifériákra szorult. Két évvel azután, hogy a tö­rök elfoglalta Budát, három részre szakadt az ország. Ugyanezekben az években jelent meg Kopernikusz nagy műve és Vesalius anatómiája. A török hódoltság szinte behozhatat­lanul visszavetette a magyar fejlő­dést. Gondoljuk meg, hogy Buda az angol polgári forradalom győzelme után úgy negyven évvel szabadult fel! Hogyan lehet behozni ezt a lemara­dást? Csak Erdély tartja magát. Bethlen Gábor Galileinek és például Shakes­­peare-nek a kortársa. 1558 A HELIOCENTRIKUS VILÁGKÉP A Nap-középpontú világkép kiala­kulása sorsdöntő lépés a földi és az égi fizika egyesítésében. E világkép kialakulásáról szól dr. Fehér Márta előadása. Kik a főszereplők? Kopernikusz 1473-ban születik To­­runban. Apja halála után püspök nagybátyja neveli. Európa nagy egye­temein tanul orvostudományokat. 1512-től fromborki kanonok, bár nem szentelték pappá. Nagy művét, a De revolutionibus orbium coelesti­­umot III. Pál pápának ajánlja. Cél­ja az, hogy feloldja az arisztotelészi és a ptolemaioszi rendszer ellent­mondásait. Az Egyház támogatja munkáját. Ha könnyebbé válik a számolás, de egyéb nem következik mindebből — ám legyen! A koper­nikuszi rendszerben a Nap kerül a középpontba, s körötte körpályán be­­keringenek a bolygók. Tycho de Brahe kompromisszumos rendszert dolgoz ki. A Föld körül ke­ring a Nap, de a Nap körül a többi bolygó. Zsákutca ez a kísérlet, de Tycho de Brahe tudományos érdeme

Next