Élet és Tudomány, 1986. január-június (41. évfolyam, 1-26. szám)

1986-01-03 / 1. szám

TARTALOM XLI. ÉVF. • 1986. I. 3. 1■ ■ szám 3 FORMA—1-eS VERSENY MOGYORÓDON Zsembery Barnabás 6 „ÁRNYAKAT ADUNK VÁGYAINAK" AZ AUTÓZÁS ÓLOMLÁBAI Barabás Zoltán 8 AZ IPARI FORMA ERKÖLCSI ÉLETTARTAMA Finta László 10 KÖZLEKEDÉSÜNK LÁTLELETE Major Iván 12 LASSABBAN, ÓVATOSABBAN! Juhász András Tasnádi Péter 15 SZÁZÉVES AZ AUTÓ Tamás György 18 GÉPKOCSIVEZETÉS ÉS LÁTÁS Dr. Szentpéteri Katalin 19 EGY AUTÓSTÚRA „KELLÉKEI" F. A. S. P. NYELV ÉS ÉLET: AZT A RAGYOGÓJÁT! Dr. Szathmári István 22 AZ ITTAS GÉPJÁRMŰVEZETÉS Siska Tamás 24 A HÉTKÖZNAPOK LÉLEKTANA: PANASZDAL Dr. Popper Péter 26 SAKKFANTÁZIA Bakcsi György 27 A TUDOMÁNY VILÁGA 30 AUTÓATLASZ A SZÁZAD ELEJÉRŐL T. Gy. 31 EGY KIS SZÁMÍTÁS­­TECHNIKA: PÁRBESZÉD A GÉPPEL Dr. Quittner Pál A HÁTLAPON: PEKING—PÁRIZS 1907-BEN Dávid Sándor Címképünk: Soproni Emese grafikája A következő számunk tartalmából: A szarvasi felirat és az írástu­­domány 0 Szemben állni vagy együtt élni? 0 35 millió látnivaló 0 Földi figyelő 0 Útkeresés a téli útfenntartás­ban 0 A Szársomlyó ördög­szántásai 0 Árpád-kori temp­lomok 0 Védőoltás herpesz ellen 0 Fogyasztási sajátos­ságaink 0 Csillagnaptár . A tudomány világa. Kedves Olvasónk! Korszakokat sokféleképpen elneveznek. A kő-, a bronz-, a vaskor mintájára újabban atomkor­ról vagy az információ koráról is hallhattunk. Van némi jogosultságuk ezeknek az elnevezé­seknek, jóllehet költőibbek, mint az előttük em­lített régészeti korelnevezések. Így hát hasonló költői szabadsággal — kevésbé fennkölten szól­va ugyanazzal a gőzzel, sőt gázzal — AZ AUTÓRÓL is elnevezhetnénk az utóbbi száz esztendőt vagy legalábbis ennek utolsó felét, harmadát. Mert bár az idén százéves a gépkocsi, ebből a száz évből még több évtizedig fölényben volt vele szemben a vasút. Az utóbbi fél évszázadban — hol előbb, hol később — azonban már kétség­telenül egyféle korjellemző eszközzé vált elter­jedésével, sokféle mindennapos használatával és nem utolsósorban az emberek érdeklődésében, vágyaiban elfoglalt előkelő helyével. Igaz ugyan, ha Benz szabadalmának keltétől számítanánk, csak január 29-én lenne esedékes az autó centenáriuma. De úgy véljük, annál je­lentősebb — mondhatjuk: korszakalkotó — öt­let volt feltalálása (voltaképpen találmányok so­rozata mindmáig), hogysem egy naphoz kéne ragaszkodnunk. Kezdjük tehát az új esztendőt ennek az ember lábát megtoldó eszköznek szánt számmal. Neki szánt, nem pedig neki szentelt, mert profán kor találmányaként nem illene hozzá az utóbbi jelző, ráadásul nemcsak áldás, hanem átok is. No, nem a durcás jármű tehetetlen vezető­jének átkaira gondolunk, hanem az autóhasználat káros hatásaira. Igaz, ezek egy részéért — a bal­esetekért — közvetlenül a volánnál ülő emberek hibáztathatók az esetek nagy-nagy többségében. De nem kevésbé súlyosak a környezeti károk, amelyeket még a tudományos kutatás sem derí­tett fel minden részletében. A gép, persze, ezek­ről sem tehet, csak az ember, aki ilyen gépet talált fel, ennyire tudta tökéletesíteni csupán. Hogy miért nem jobban? Mert máig eddig ju­tottunk el. Majd jutunk tovább is, elvégre visz­­szafelé — a lovas kocsihoz — nem tudunk men­ni. De máris túl messze jutottunk az autótól. Tér­jünk vissza hozzá! Ezt az autós számunkat az idén sorozat is követi a gépkocsiról. Lehetetlen volna előre felsorolni cikkeinket. De az öröm­szerző ajándékokat nem is szokás előre bejelen­teni, s mi örömöt szeretnénk szerezni az Olva­sónak. Annyit elmondhatunk, hogy számos mű­szaki újdonság szerepel terveinkben. Régi dolgokról, évfordulókról, a tudományok alapjairól sem feledkezünk meg, ha egy üstökös — a Halley — visszatérése, nagy személyiségek születésének centenáriuma vagy éppenséggel új eredmények — mint a debreceni ciklotron — időszerűvé teszik. Történelmünk nagyjai és a történelmünkre nagymértékben kiható dolgok, magyar tudósok a világban és itthon, a biológia fejlődő ágai s ezek fényében a régebbi elméle­tek, no meg környezetünk kérdései — köztük a rövidesen induló vízi figyelő — mellett fel­frissítjük mindennapi tevékenységünk hasznos ismereteit. Elindított pályázatunkon kívül sok, nekik különösen érdekes kiegészítéssel szolgáló cikket is gondolunk az iskolásokra. Fellapozva negyvenegyedik évfolyamába lépő lapunk régebbi számait, úgy érezzük, az a gon­dunk, hogy egy fokkal még közérthetőbben, egy árnyalattal érdekesebben, egyszóval: egy lépés­sel még közelebb vigyük az olvasóhoz azt, aho­gyan a tudományok vagy hétköznapibban a kutatók látják és megközelítik az életet. A szerkesztőség KISLEXIKON Cikkeinkben csillag jelzi azokat a kifejezéseket és ne­veket, amelyek a kislexikon­ban szerepelnek. HIDRIDEK: hidrogénből és fémes vagy nem fémes elem­ből álló vegyületek gyűjtőne­ve. Ha a hidrogénatomok a fémek kristályrácsaiba épül­nek be, fém~ keletkeznek. (A tudomány világa) AZ IMPULZUSMEGMARA­DÁS TÉTELE: az impulzus (vagy lendület) egy testnek vagy testek rendszerének a mozgásállapotát jellemző egyik legfontosabb adat. Egy tömegpontra a lendület egy­szerűen a pont­­ tömegé­nek és a sebességének szor­zata, s iránya a sebesség irá­nyával egyezik meg. Ha ösz­­szetettebb rendszerekről van szó, a rendszer teljes impul­zusa a különféle impulzusok­nak vektorként való összege­zésével számítható ki. Esze­rint: ha egy rendszerre kül­ső erő nem hat (vagy a kül­ső erők eredője nulla), a rendszer teljes impulzusa időben állandó. A­nnek megnyilvánulása például pus­kalövéskor a puska hátralö­­kődése, s ezen alapul a ra­kétaelv is. (Lassabban, óva­tosabban!) ISCHAEMIA: egy szerv vagy szervrész helyi vérsze­génysége, amely annak kö­vetkeztében áll elő, hogy az artériás vagy a hajszálérke­ringés tartósan zavart szen­ved. A szív és megbetege­dései a szívizomelhalás gya­kori okai. (Az autózás ólom­lábai) PUPILLAREFLEX: a szemnek a fényhez való reflexes alkal­mazkodóképessége. Bizo­nyos fénymennyiségen felüli fényre mindkét pupilla rövid lappangási idő után körül­belül 3 mm-rel szűkül, s ez­által kevesebb fényt enged az ideg­hártyára vetülni. (Az ittas gépjárművezetés) VOLUMEN: 1. térfogat, ter­jedelem; 2. mennyiség; 3. kötet; 4. cikkünkben: az árvál­tozások hatását kiszűrő érték. (Közlekedésünk látlelete)

Next