Élet és Tudomány, 1986. január-június (41. évfolyam, 1-26. szám)

1986-05-16 / 20. szám

a mondatait. Nehezíti a megértést a mű szerkezete is, ezt Steiger Kornél pe­dig Parmenidész és Empe­­doklész kozmológiájáról szóló fontos kommentárjá­ban találóan „nem lineá­­ris”-nak nevezte. „Bizonyos — írja —, hogy egykorú közönsége — a hallgató vagy a szöveget skandáló tanítvány — az egész kom­pozíciót ismeri miközben egy sorát vagy gondolatát hallgatja. A mű jelen van hallgatója számára — a most hangzó gondolat nem csupán a már hallottat kap­csolja össze az ezután kö­vetkezővel, hanem saját helyzetéből ismerteti az egész szerkezetet: azt is, ami már elhangzott, és azt is, ami majd következik." A költemény egésze így a másik nagy egészet képvi­seli, a Mindenséget, ame­lyet azonban két merőben különböző oldalról, két me­rőben különböző úton kö­zelít meg. Az egyik — a „színtiszta Igaz”-nak az út­ja — azt mutatja meg a Mindenségből, amit az el­lentétet nem tűrő gondolat megvilágít, a másik — a „vélekedés” útja — nagy­jában olyannak mutatja a világot, amilyennek látjuk. Az Igazság útján járva a gondolat pontosan megha­tározható, ám üres világot tár fel: „Egyedüli, mozdu­latlan az, aminek mint egésznek a neve­­lét.” A „vélekedés” útján már is­merősebb világba jutunk, ám amit így megismerünk, az igencsak bizonytalan. A költemény két része, a két út — hangsúlyozza szelle­mes Parmenidész-értelme­­zésében Giorgio de Santil­­lana — kiegészíti egymást: „az ember, akit sodor ma­gával az idők folyama, aki maga is része a jelenségvi­lágnak, az ember nem vet­heti meg lábát az időtlen igazban, hiszen az emberen túli. Az embernek esemé­nyekkel kell birkóznia, s ehhez néven kell neveznie őket, ami szinte afféle ün­nepélyes törvényhozó tett, mint egy városnak az ala­pítása. A város istenei — Parmenidész egész teológiai felfogása ezt sugallja — nem kevésbé viszonylago­sak ezeknél a törvényeknél, mindazonáltal érvényes is­teneknek tekintendők." A két út között Parmeni­dész nem látott kapcsola­tot. Mozdulatlan, egy és oszthatatlan létezője és a jelenségek világa között nincsen közvetítő. Tanítvá­nya, Zénón a maga híres paradoxonaival még job­ban elmélyítette ezt a sza­kadékot, ám a végtelen oszthatóság pontos meg­szerkesztésével mégis éppen ő készítette elő a két út egyesítésének lehetőségét, Démokritosz útját. Leg­alábbis így látja ezt nap­jaink egyik „leg­eleatább” szelleme, Hans Georg Ga­­damer. „Az oszthatóság — írja — az űr fogalmán nyugszik, különben az osz­tásnak anyagi szubsztanciát kellene szétrombolnia: a vég nélküli oszthatóság te­hát minden testit a kiter­jedés nélküli pontszerű űr testtelenjévé semmisítene. Azaz a testi létezés merő űr lenne csupán. Ámde a testi létező valójában a kitöltött dolog, amelyben egyáltalán nincsen űr, ez a létező az elpusztíthatatlan alakú atom! Az atom gondolata tehát (...) kísérlet az elea­­ta egységtan létgondolatá­nak a tapasztalati világ kö­vetelményeivel való össze­egyeztetésére azáltal, hogy a jelenségek igazi létét lát­hatatlanul kicsiny egységek sokaságában ismeri fel.” Démokritosz csak az első lépést tette meg a hosszú úton, amelyen azután ka­nyarogva, nagy visszaesé­sekkel és előrefutásokkal tarkítva haladt a tudo­mány, mígnem napjaink­ban újra válaszúthoz érke­zett. De ez már merőben más természetű választás, mint a parmenidészi volt. Vagy talán mégse? Vekerdi László * A sorozatnak ez az adása május 15-én 10.05—10.35 között hallható a Kossuth rádióban, ismétlése május 21-én 17.00— 17.30 között a 3. műsorban. (Szerkesztő: Herczeg János) Hermész - atléta (római másolat) KÉRDEZZ - FELELEK! „Kémiatanár vagyok, és így nemcsak a tanít­ványaimat érdekli, hanem engem is érdekel: mi az az anyag, amely a rockzenekarokat előadásai­kon füstszerűen «­körülveszi­«?” — kérdezi Neu­­meiszter Hilda palotabozsoki olvasónk. Dr. Hergár Emil, a Kertészeti Egyetem adjunk­tusa válaszol: A füstszerű anyag, amely a színpadi és egyéb, főleg zárthelyű előadásokon gomolyog, harmat­pont alá hűtött, levegőben kicsapódott vízpára, aeroszol. Úgy készül, hogy szilárd szén-dioxidot (szárazjeget) vízbe dobnak (hordónyi mennyisé­geket). A párolgó, szublimáló CO- gáz hideg, hű­ti és egyben párologtatja a vizet és az azt körül­vevő, a vízzel érintkező levegőt, így jön létre a hideg, túlhűtött, vízgőzzel és szén-dioxiddal telí­tett gőz-gáz elegy, a felhő. Ezt aztán megfelelő ventillátorokkal a kívánt irány(ok)ba fújják. Melyek azok a filmek, amelyeket annak ide­jén a „brüsszeli tizenkettő”-be soroltak? — kérdezte Lőkös Sámuel heti olvasónk. Kérdezz — felelek! rovatunk válaszol: Az 1958. évi világkiállítás hónapjaiban Brüsz­­szel egy egész seregnyi művészeti rendezvény­nek — közöttük klasszikus filmek bemutatóso­rozatának — is otthont adott. Eközben a szak­embereket megszavaztatták arról, hogy a film megszületése óta eltelt hat évtizedben szerintük melyik tizenkét alkotás minősül a filmtörténet szempontjából a legmaradandóbb értékűnek, a legnagyobb hatásúnak. Némiképp meglepő — de nem érthetetlen módon — a húszas éveknek hat (!) filmje került a legjobbak közé. A gyár­tók sorában az Egyesült Államok került az élre. A tizenkét film sorrendje: Sz. Eizenstejn: Po­tyomkin páncélos (szovjet, 1925); Ch. Chaplin: Aranyláz (amerikai, 1925); V. de Sica: Bicikli­tolvajok (olasz, 1948); C. Th. Dreyer: Jeanne d’Arc (francia, 1928); J. Renoir: A nagy ábránd (francia, 1937); E. von Stroheim: Kapzsiság — Gyilkos arany (amerikai, 1923); D. W. Griffith: Türelmetlenség (amerikai, 1916); V. Pudovkin: Az anya (szovjet, 1926); O. Welles: Aranypolgár (amerikai, 1941); A. Dovzsenko: Föld (szovjet, 1930); F. W. Murnau: Az utolsó ember (német, 1924); R. Wiene: Dr. Caligari (német, 1919). A brüsszeli tizenkettőnek a mintájára később el­készítették a legmaradandóbbnak vélt dokumen­tumfilmek listáját, a „mannheimi tizenkettő” -t, majd néhány országban a „nemzeti tizenkettő”-t. A „budapesti tizenkettő” a magyar filmipar ál­lamosítása utáni két évtized alkotásaiból való válogatás: ebben Jancsó Miklós Szegénylegé­nyek (1965) és Fábri Zoltán Körhinta (1955) cí­mű filmje előtt Bán Frigyes 1948-ban forgatott Talpalatnyi földje a listavezető. 631

Next