Élet és Tudomány, 2004. július-december (59. évfolyam, 27-53. szám)
2004-11-05 / 45. szám
J11314I 15 6 7 I 8 19 1 1. Szinyei Merse Pál: Tourbillon, 1873 2. Ligeti Antal: Esztergom látképe, 1884 (részlet) 3. Nagy István: Kopasz fák házakkal, 1911 4. Rippl-Rónai József: Pincsek bácsi a Niklay lányokkal, 1907 5. Mednyánszky László: Itatás a Tátrában, 1900 és 1905 között 6. Tihanyi Lajos: Gross Andor-portré, 1913 körül 7. Gulácsy Lajos: A cselszövő, 1904 8. Ziffer Sándor: A Baross tér, 1907 9. Uitz Béla: Gyárrészlet, 1919 XVIII. századi műalkotásokból, azóta a hazai közönség nem láthatott nagyobb, átfogóbb válogatást képzőművészetünk magánszférájából. A mostani kölcsönözők többnyire a hatvanas években alakították ki gyűjteményüket, s jelenleg sem vevőként, sem eladóként nincsenek a piacon. A számunkra e hetekben láthatóvá tett képanyag a nemzeti romantika korszakától indul, romantikus tájak, életképek során keresztül eljut a realizmus megjelenésén át a nagybányai iskola fénykoráig, majd az aktivizmus, a kubizmus kibontakozását követve felvonultatja a korszak csaknem valamennyi jelentős irányzatát. A kettős válogatás — a műgyűjtő és a galériatulajdonos kényes ízlésének összegződése eredményeként a kiállításon szinte nincs üresjárat, minden kép figyelemre méltó, és sok kifejezetten remekmű. A gazdag anyag olyan rendezési játékokat is lehetővé tesz, mint hét különböző eszközökkel megformált gyümölcscsendélet egymás melletti sorozata, vagy azonos tájak, hasonló épületek két vagy több művész megfogalmazásában. A tárlathoz reprezentatív, magyar—angol nyelvű katalógus készült, amely tartalmazza mind a 127 alkotás reprodukcióját, egy áttekintő tanulmányt a műgyűjtésről, valamint ismerteti a műveket és „előéletüket”, hol szerepeltek korábban kiállításokon, aukciókon, s milyen művészeti kiadványokban voltak reprodukálva. K. M. Élet és Tudomány ■ 2004/45 • 1433