Élet és Tudomány, 2004. július-december (59. évfolyam, 27-53. szám)

2004-11-05 / 45. szám

J11314I 15 6 7 I 8 1­9 1­ 1. Szinyei Merse Pál: Tourbillon, 1873 2. Ligeti Antal: Esztergom látképe, 1884 (részlet) 3. Nagy István: Kopasz fák házakkal, 1911 4. Rippl-Rónai József: Pincsek bácsi a Niklay lányokkal, 1907 5. Mednyánszky László: Itatás a Tátrában, 1900 és 1905 között 6. Tihanyi Lajos: Gross Andor-portré, 1913 körül 7. Gulácsy Lajos: A cselszövő, 1904 8. Ziffer Sándor: A Baross tér, 1907 9. Uitz Béla: Gyárrészlet, 1919 XVIII. századi műalkotásokból, azóta a hazai közönség nem lát­hatott nagyobb, átfogóbb válo­gatást képzőművészetünk ma­gánszférájából. A mostani köl­csönözők többnyire a hatvanas években alakították ki gyűjte­ményüket, s jelenleg sem vevő­ként, sem eladóként nincsenek a piacon. A számunkra e hetekben látható­vá tett képanyag a nemzeti roman­tika korszakától indul, romantikus tájak, életképek során keresztül eljut a realizmus megjelenésén át a nagybányai iskola fénykoráig, majd az aktivizmus, a kubizmus kibontakozását követve felvonultatja a korszak csaknem vala­mennyi jelentős irányzatát. A kettős vá­logatás — a műgyűjtő és a galériatulaj­donos kényes ízlésének összegződése­­ eredményeként a kiállításon szinte nincs üresjárat, minden kép figyelemre mél­tó, és sok kifejezetten remekmű. A gazdag anyag olyan rendezési játéko­kat is lehetővé tesz, mint hét különbö­ző eszközökkel megformált gyümölcs­csendélet egymás melletti sorozata, vagy azonos tájak, hasonló épületek két vagy több művész megfogalmazásában. A tárlathoz reprezentatív, magyar—an­gol nyelvű katalógus készült, amely tar­talmazza mind a 127 alkotás repro­dukcióját, egy áttekintő tanulmányt a műgyűjtésről, valamint ismerteti a műveket és „előéletüket”, hol szere­peltek korábban kiállításokon, aukci­ókon, s milyen művészeti kiadványok­ban voltak reprodukálva. K. M. Élet és Tudomány ■ 2004/45 • 1433

Next