Élet és Tudomány, 2007. június-december (62. évfolyam, 25-52. szám)
2007-08-10 / 32. szám
GÁTI GÁBOR Tele van a Budapest Galéria apró szobrokkal, különleges kisplasztikákkal, érmékkel, miközben tudnivaló, Gáti Gábor, akinek kiállításán járunk, jelentős mint emlékműszobrász, az ország számos településén megtalálhatók köztéri szobrai. Kiemelkedő történelmi személyiségek emlékére vagy a tér díszítő elemeként elhelyezett plasztikái ott vannak Tatabánya, Tata, Rudabánya, Komló, Vatta, Kiskunfélegyháza, Szarvas, Mosonmagyaróvár, Pusztavacs, Ózd, Oroszlány, Nyírbátor, Berettyóújfalu, Vésztő, Békéscsaba, Illyefalva, Tolna és, persze, Budapest utcáin, terein, kertjeiben, sétányain. (A XX. kerületben, az Emlékezés terén 2004-ben állították fel második világháborús emlékművét.) Gyakran monumentális plasztikák, portrészobrok, díszkutak, domborművek, emlékoszlopok és különleges kompozíciók. A hagyományos, klaszszikus emlékművek mellett absztrakt és formabontó művek. Mindemellett kisplasztikái és érméi is figyelemre méltók. Számos érmét készített a Magyar Nemzeti Banknak, így Budapest 125 éves fennállása, Bocskai István fejedelemmé választásának 400., a Rákóczi szabadságharc 300. évfordulója alkalmából tervezett emlékpénzeket, legutóbb Kodály Zoltán születésének 125. évfordulója alkalmából ötezer forintost. Gáti munkája az 1989-es Kazinczy-emlékérem, a kulturális minisztérium számára készített Balogh Rudolf-díj és a Liszt Ferenc-díj plakettje, a 2004. Nyári Olimpiai Játékok Athén ezüst emlékérme, a Kommunikáció egy jobb világért EXPO ’96, a Honfoglalás 1000. évfordulója emlékérme és még számos plakett és emlékpénz. Szobrait és érméit olyan közgyűjtemények őrzik, mint a drezdai Albertinum, a British Museum, a Svéd Királyi Éremgyűjtemény. Itthon a pécsi Janus Pannonius Múzeum, a Magyar Nemzeti Galéria, a soproni Liszt Ferenc Múzeum, a hódmezővásárhelyi Tornyai János Múzeum, a nyíregyházi Városi Galéria. Munkásságát számos kitüntetés, díj, elismerés kísérte. Kitüntetései a Derkovits-ösztöndíjtól (1972—75) X. és XII. Országos Kisplasztikai Biennálé díján át (1987, 1991) az 1989-es Munkácsy-díjig, a VIII. Országos Éremművészeti Biennálé Ferenczy Béni-díjáig terjednek. 2003-ban a Soproni Biennálén a legszebb vertérme díjat nyerte el. 2005- ben az övé lett a Magyar Alkotóművészek Országos Egyesületének díja, a kiállításon is látható A vörös szín változatai sorozatért. Amikor egy interjúban éremművészete lényegéről, legkedvesebb érméiről kérdezték, Gáti Gábor így válaszolt: „Azokat szeretem, amelyek leginkább tükrözik a gondolkodásmódomat. Különösen kedvelem a meglepő, aszimmetrikus elhelyezéseket, illetve a játékot a betűkkel. A Budapest-érmén például a főváros térképe látható. A határvonalon belül Buda illetve Pest nevével töltöttem ki a teret. A Bocskaiérme kapcsán különösen az jelentett kihívást, hogyan tudom visszaadni az érem-képben Bocskai erős egyéniségét. Az emlékérméknél ugyanis kisebb a plasztikusság, kevesebb lehetőség van a fény-árnyék játékok kihasználására. A portrénak természetesen hasonlítania kell, ez alapkövetelmény, de nem elegendő, mert jellemrajzként is meg kell állnia helyét.” Ars poeticája szerint a művészet nem attól művészet, ami nincs benne, hanem a tartalomtól, az indulattól és érzelmektől, amit közvetít, illetve kivált. A cél, hogy a szemlélőnek „gombóc legyen a torkában” — még ha érmék esetében ez csak nagyító segítségével érhető is el. Legkülönlegesebb köztéri alkotása a Magyarország geometriai középpontjában, Pusztavacson épített Jeltorony szomszédságában álló két napóra. Az egyik a helyi, a másik a zónaidőt mutatja. Az 1979-ben készített napórákat a jeltoronytól délre, nyolcszögű kőtömbökre helyezték. Árnyékvetőjük nincs, azt az időt leolvasó személynek kell magával hoznia (léc vagy zsinór) és a középponthoz tartania. A terv és a kivitelezés is Gáti Gábor munkája. És ezek az órák már átvezetnek a Budapest Galéria (Budapest, V. Szabad sajtó u. 5.) Gáti Gábor szobrászművész augusztus 19-ig látogatható kiállításához. Ahol az óra az idő, az örökkévalóság vagy éppen a megsemmisülés szimbólumaként és más összefüggésben is megjelenik. Mert Gáti olyan fogalmakat is szoborrá formáz, mint A Gyermekeknek sorozatból