Élet és Tudomány, 2010. június-december (65. évfolyam, 26-53. szám)

2010-07-16 / 29. szám

lág- és életesemények elsajátítása a „poetizálás“ alapvető gyakorlataként megy végbe. Ezért szövegeket talál­ni, szövegeket magyarázni, azok dra­maturgiáját feltárni - ez valóban kö­telező program az elbeszélésanalízis számára, irodalmi és bibliai szövegek elemzése esetén is. Az Ó- és Újtestamentum, illetve a szenvedés narrációjának ezekben ta­lálható gazdag leírása például köztu­dottan a világirodalom legfontosabb műveinek a forrása. A szenvedés megtapasztalásának narratív kifeje­zése elemi alkotórésze a zsidóság és a kereszténység Szentírásainak. A bib­liai Jób könyve közismert, s a világ­­irodalomban mindmáig igen sok va­riációban kerül feldolgozásra. Jób alakja a XX. századi Németország­ban az üldözött és meggyötört zsidó­ság jelképévé vált. Az ótestamentumi József-történet is nagyon érdekes a „második férfi“ dramaturgiájának vonatkozásában (betelepülő idegenként karriert csi­nálni a hatalom védelmében és köz­ben konfrontálódni az asszony koc­kázatos előzékenységével). Érdekes módon a József-történet tanulmá­nyozása során egy fiatal páciens konfliktushelyzetéhez is tudtam kapcsolódást találni. Körülbelül fél évvel ezelőtt jelent meg az Eckart Reinmuth által kiadott , Joseph und Aseneth“ című könyv. József és Ase­neth egyfajta keresztény legenda; az ószövetségi József történetét akarták keresztényesíteni és ugyannkkor narratívan szemléletessé tenni azt a helyzetet, hogy hogyan tud József idegenben meghonosodni és egy há­zassági tervet abban az Egyiptom­ban megvalósítani, melynek egészen más istenei vannak, mint a zsidók­nak és a keresztényeknek. De Kafka is mindig nagyon érdekelte a pszi­­choanalitikusokat és a pszichológu­sokat, kézenfekvő — biográfiai, pa­tológiai — okokból. Számomra min­dig különösen izgalmas volt, hogy hogyan sikerül a feszültség és az arisztotelészi dramaturgia e mesteré­nek az apai tekintély széthullását pél­­dázatszerűen megformálnia (ld. „Az ítélet“, „A fegyenctelepen“ stb.). NG: Ősszel jelenik meg a Schatta­­uer Kiadónál új munkája, a Das Narrativ: Biografisches Erzählen im psychotherapeutischen Prozess [A narratíva: Az önéletrajzi elbeszélés a pszichoterápiás folyamatban]. Meg­ajándékozná az ÉT olvasóit egy kis ízelítővel a könyv kulcsü­zeneteiből? BB: A könyv számos, a terápiából származó dokumentum alapján be­mutatja, hogyan mesélnek a pácien­sek. Javaslatokat nyújt arra vonatko­zólag, hogyan lehet az elbeszélést a vágy és valóság közötti feszültség­ként értelmezni és hogyan lehet a te­rápiás gyakorlatban a pácienssel kö­zösen a narratívát felhasználni arra, hogy a beteg lelki állapotát megért­sük és segítsük az életben való eliga­zodásban. Megvizsgáltam, hogy milyen össze­függés van az elbeszélt élet-valóság és a pszichés állapot között, hogyan le­het a pszichodinamikus és narratoló­­giai koncepciókat a páciensek elbe­széléseivel való diagnosztikai gyakor­lat számára felhasználni, illetve hogy hogyan függ össze az elbeszélés a te­rápiás kapcsolatteremtő munkával. Végül néhány fejezetcímet hadd em­lítsek: Az elbeszélt esemény; Az álom és az elbeszélés összehasonlítása; Az elbeszélés mint öngyógyítás; Elbeszé­lésdinamika és vágydinamika; Betel­jesülés és katasztrófa; Narratív min­ták; A klinikai elbeszélés-analízis a gyakorlatban; A terapeuta mint ügy­véd és mentor; Az elbeszélés mint kö­zös harmadik. Nemes Gáspár Franz Kafka szobra Prágában 904 ■ Élet és Tudomány ■ 2010/29 él€T-M*D Az uborka Az uborka (Cucumis sativus) a tökfélék családjába tartozó növényfaj. Kelet-In­­diából, a Himalája déli lejtőiről szárma­zik. A legrégebben ismert zöldségfélék közé tartozik. Alapvetően három fajtatípusra oszt­ható: kígyóuborka, ennek a fajtának a legkevesebb a magja és legvékonyabb a héja; csemegeuborka, amely jóval ki­sebb, mint a kígyóuborka; bordás ubor­ka, amely a két méret között helyezke­dik el, több benne a mag és a héja is jó­val vastagabb. Víztartalma rendkívül magas (96 %), ami relatív magas v­íízéstartalommal is párosul, így jelentős vízhajtó hatása van, ezáltal segít a vesében leülepedett feles­leges anyagok kiürítésében, mindemel­lett méregtelenít és salaktalanít. Előnye, hogy 10 dkg mindössze 15 kcal energiát tartalmaz, így fogyasztása különösen javasolt fogyókúra idején. Megtalálható benne a magnézium, vas, foszfor, kálium, szelén, szilícium, szénhid­rát. Bőséges ásványianyag-tartalma mi­att rendszeres fogyasztása erősíti az im­munrendszert, megóvja a sejteket a sza­badgyökök káros hatásaitól, de kedvező hatású a gyomor működésére is, azon­ban van, akinél a magja vagy a héja emésztési gondokat okoz. Fontos megemlítenünk vitamintartal­mát is, hiszen sok benne az Al-, Bl-, B2-, B6- és C-vitam­in is, illetve a folsav, ez utób­bi nagy szerepet játszik a vérképzés és a sejtosztódás folyamatai során, továbbá szükséges az idegek működéséhez. Egyes kutatások szerint az uborka legtöbb érté­ke a héjában található, így a rostok nagy ré­sze is, ezért érdemes felhasználás során a héját nem veszendőbe hagyni. Az uborka gyakori és rendszeres fo­gyasztása különösen ajánlott káliumhi­ányban szenvedőknek, vizesedésre és ödémára hajlamosoknak, köszvényben szenvedőknek. Leve reumatikus fájdal­makra igazi gyógyír, de rovarcsípés esetén is hasznos hűsítő az uborkalé vagy a péppé zúzott uborka. A magjá­ból készült főzet vese- és hólyagbántal­­makra hasznos. Ha hosszú távon fo­gyasztjuk, bőrünkre és hajunkra is na­gyon jó hatással van. Marosi Kinga

Next