Élet és Tudomány, 2010. június-december (65. évfolyam, 26-53. szám)

2010-07-16 / 29. szám

A német születésű Brigitte Boothe professzor a Zürichi Egyetem Klini­kai Pszichológia, Pszichoterápia és Pszichoanalízis Tanszékének veze­tője, klinikai pszichológus, pszicho­analitikus és pszichoterapeuta. A nemzetközi narratológia, illetve klini­kai narrativika egyik legjelentősebb kutatója, a narratív-pszichoanaliti­­kus terápiában, illetve elbeszélésku­tatásban egyedülálló JAKOB iroda­lom- és szövegelemző rendszer ki­dolgozója. Több vezető nemzetközi szakmai folyóirat tudományos ta­nácsadó testületének a tagja, az igen tekintélyes Psychotherapie d­ Sozialwissenschaft c. folyóirat társ­kiadója. Több száz cikke, tanulmá­nya mellett számos könyv szerzője, társszerzője, szerkesztője. Önálló kötetei közül kiemelkedik a ma már klasszikusnak számító Der Patient als Erzähler in der Psychotherapie [A páciens mint elbeszélő a pszicho­terápiában] (1994), illetve a hamaro­san megjelenő legújabb öszszegző munkája, a Das Narrativ. Biogra­fisches Erzählen im psychotherape­utischen Prozess [A narrativa. Az önéletrajzi elbeszélés a pszichote­rápiás folyamatban].­zív és a mélységektől nem visszaria­dó gondolkodásnak az örömét. Bizonyos módon a pszichioanalí­­zisből származó eszmékkel, elképze­lésekkel és megfigyelésekkel való foglalkozás hasonlóan intenzív le­het. Boldogan hagytam abba az is­kolai tanítást, mert lehetőségem nyílt arra, hogy Düsseldorfban az Annelise Heigl-Evers professzornő által vezetett Pszichoterápia és Pszi­­choszomatika Tanszéken oktassak, pszichoanalitikus továbbképzésben vegyek részt, illetve hogy a nyelvet és a pszichoanalízist vizsgáló habili­­tációs projekttel foglalkozhassak. Azt reméltem, hogy a filozófiai és irodalomtudományi kompetenciá­kat termékenyen össze tudom kötni a pszichoterapeutikus kérdésfeltevé­sekkel és a pszichodinamikus elkép­zelésekkel. NG: Az Ön által kifejlesztett JAKOB szövegértelmezési projekt — ha jól fogalmazok — egy elemző esz­köz a pszichodinamikus pszichote­rápia számára, és arra kell, hogy ösz­tönözzön, hogy ne csak az álmoknak, hanem a páciensek elbeszéléseinek is különös figyelmet szenteljünk, és az ehhez szükséges szakértelmet fejlesz­­szük... BB: A legfontosabb filozófiai im­pulzus Ludwig Wittgenstein nyelv­játék-ötletéből jött. Az elbeszélés is egy nyelvjáték, egy szabályokkal le­írható nyelvi praxis. Ennek legfon­tosabb irodalomtudományi vonat­kozása a plot [cselekmény], az emp­­lotment [cselekményesítés, narratív modellálás], a fabula vagy az intri­gue, ahogy Ricoeur nevezi. Az a gondolat, hogy a narratívákat egy dinamikus mag-konfliktus, azaz maga a plot tartja össze és hordoz­za, az arisztotelészi Poétikáig nyúlik vissza. A páciensek szóbeli elbeszé­lései azért olyan érdekesek a pszi­choanalízis számára, mert az elbe­szélés a konfliktus nyelve, illetve mert a pszichoanalitikus gondolko­dás számára a pszichés konfliktu­sok elmélete és elemzése kiemelke­dően fontos. A konfliktus és a pszi­­chodinamika együvé tartoznak. Az elbeszélésekben feszültség van. Va­lami elkezdődik, folytatódik és vé­get ér. Az elbeszélések feszültséget, kíváncsiságot keltenek a hallgató­ban, és szabályozzák az elbeszélő feszültségét is. Azt, hogy hogyan éb­reszt az elbeszélés elvárásokat és ho­gyan szabályozza az elbeszélő az ál­lapotát, elbeszélés-analitikailag lehet feltárni. Az elbeszélés középpontjában a sze­mély áll, nem a faktum. Nem a vilá­got ábrázolja, hanem a világhoz való személyes viszonyt. Az elbeszélés a dolgok megítélésé­nek szabályozója. A terapeuta mint narratív szakértő hozzáfér a páciens céljaihoz és gátlásaihoz. Ez a narra­tív részvétel segítségével történik meg. A narratív világgal létrejövő terápiás paktum központi jelentősé­gű a bizalom és a megértés kialaku­lásának szempontjából. Ahhoz, hogy a pszichoterápiás folyamatban fejlődés és változás következzék be, elengedhetetlen a perspektívavál­táshoz szükséges bátorság, a kívül­állók figyelembevétele, a gyakorlati életben való tájékozódás. A terápiás beszélgetés egyrészt tehát a páciens­nek a világhoz való személyes vi­szonyát bontja ki, másrészt arra ösz­tönzi, hogy hagyja el a narratív ott­hon­ bázisát. Az elbeszélő számára a mindenna­pokban és a pszichoterápiában az az érdekes, hogy mit mesél el. A profesz­­szionális hallgató számára az, hogyan mesélnek a páciensek. Itt keletkezik a — beszélő és hallgató céljai közötti — feszültség. Amely produktív fe­szültség, ha sikerül elérni a “Ho­gyan?” iránti közös figyelmet, a páci­ens önismeretének javítása ér­dekében. NG: A JAKOB elbeszélésanalí­zissel ugyanis kezdettől fogva nem­csak hétköznapi történeteket, ha­nem irodalmi szövegeket is vizsgál­nak... BB: A filozófiai háttérből kifejlő­dött narratív paradigma része a szoci­ológiában és a szociálpszichológiában, a történelemtudományban és növek­vő mértékben az általános pszicholó­giában, illetve a pszichoterápia tudo­mányában megtörtént „nyelvi fordu­latnak“. Hayden White szerint a vi- Picasso kései önarcképe Élet és Tudomány ■ 2010/29 ■ 903

Next