Élet és Irodalom, 1969. január-június (13. évfolyam, 1-26. szám)

1969-05-24 / 21. szám - Perneczky Géza: Két kiállítás • képzőművészet-kritika • Baranya-megyei művészek, Nemzeti Galéria | Ligeti Erika, Derkovits-terem (9. oldal) - Lengyel Péter: Egy városról - kamerával • filmkritika • Ranódi László: Baja c. kisfilm (9. oldal) - Feuer Mária: Szávai Magdánál • interjú • Szávai Magda, a Jeunesses Musicales világszervezetének elnöke, a Zeneművész Szövetség helyettes főtitkára (9. oldal)

PERNECZKY GÉZA: A vidék egyik legkarakteresebb művészeti központja, Pécs küldte el képzőművészeit a Nemzeti Ga­lériába arra a tárlatra, amely a Baranya­ megyei művészek címet viseli. A kiállításnak két szellemi fókusza van. Egyik a Mar­­tyn Ferenc életművét bemutató két terem, másik a mai fiatalokat a legegységesebb színvonalú anyag­gal képviselő gobelinművész, Für­tös Ilonika kilenc faliszőnyege. A két művész két műfajt reprezentál, Martyn a nonfiguratív festészetet, Fürtös Ilonka pedig az iparművé­szet monumentális törekvéseit. Martyn Ferenc képei külön kis kiállítást jelentenek a tárlaton be­lül, és ez a bőség nagyon, méltá­nyos. A harmincas évek párizsi művészcsoportjának, az Abstrac­tion Création-nak Martynját a már említett kép, a Kakas jellemzi leg­jobban. Racionális tisztaság, üdítő, neonfényű színek, és szinte zenei ritmus, melyek együttesen a haj­nalt hirdető szimbolikus állatfigu­ra képét idézik. E festmény pár­ja, a kékes-szürkés tónusú, lidérc­­lángra emlékeztető Emlék már bo­­rúsabb, balladaibb hangulatú. A háború árnyai a nonfiguratív fes­tőt a szürrealizmus sejtelmes, több­értelmű jelentésvilága felé fordí­tották. A baljós hangulatú képek között legszebb talán a Lovas kard­dal című, már-már Max Ernst-i magaslatokra emelkedő kompozí­ció. Az oeuvre fődarabjai közé tar­toznak a Fekete szervezet és a Vi­zek felett című képek is. Ez utób­bi a kései Martyn stílusára példa. Természeti elemekből, legtöbbször a Balaton horizontjából alkotott háttér előtt jelennek meg a szür­­realisztikus és nonfiguratív formák. Nem kisebbítjük Martyn jelentő­ségét, ha megállapítjuk, hogy a lí­rai szépségű, magányosságot és el­szigeteltséget sugalló kései képek a harmincas évek kompozícióihoz mérten csökkenő szigorúságot és több eklektikus megoldást, lazasá­­ gÉT KIÁLLÍTÁS­ ­ot mutatnak. Martyn az utolsó év­tizedekben elsősorban már nem is festményeivel, hanem inkább egész életútjának példájával, pedagógiai hatásával jelentett nagy segítséget a pécsi képzőművészeknek. Most, hetvenedik életévének betöltéséhez közeledve, büszkén tekinthet erre a kollektív kiállításra, amely min­denütt az ő művészetének termé­kenyítő hatását tükrözi. Mert Lantos Ferenc geometrikus tagolású kompozíciói, Erdős János ritmikus vonalakból szőtt linómet­szetei éppúgy elképzelhetetlenek lennének a Martyn-i előzmény nél­kül, mint Bizse János játékos rajzú kompozíciói, vagy Soltra Elemér feketéből komponált nonfiguratív képe, az öreg bánya. E festők cso­portjából Lantos fejlődése a leg­érdekesebb. A körök ünnepe című olajkép érezhetően az Op-Art mo­tívumanyagát használja fel, és hogy ez az út a monumentális dí­szítőművészet új lehetőségeit tárja fel, azt a kiállításon most bemu­tatott nagyméretű, fényt, színt és tömeget szuggeráló zománckompo­­zíció mutatja. A tradicionálisabb stílusú festők közül Simon Béla biztos kvalitású, égő vörös színek­ben pompázó, expresszionista ké­pei emelkednek ki, és egy kedves, lokális hangulatú kompozíció, Hor­váth Olivér Pincesora. Rénfalvi Sándor szobrai már számos országos kiállításról ismer­tek. A tehetséges fiatal művész lágy­­modellálású és rajzos orna­­mentikájú műveivel mintha most kissé tanácstalanul állna, merre keresse a továbbfejlődés útját? Pe­dig a szükséges keményebb mintá­zást, a kevésbé túlcsorduló és fe­gyelmezettebb lírát Rétfalvi már egy korábbi szobrán, a Mozdonyos fiún sikerrel eltalálta. Bócz Gyula simára csiszolt, áramvonalas for­mákból felépült kőszobrai Borsos Miklós és Arp stílusa között inga­doznak­. Vannak olyan jók, hogy megérdemeljenek egy önállóbb hangú, kegyetlenebbé figurális vagy nemfigurális határozottságot. Az iparművészek közül Zs. Kovács Ligeti Erika szobrait és érméit a Derkovits-te­­remben láthattuk. Talán nem sér­tődik meg, ha önarcképét, ezt a többször kiállított és ma már mél­tán híres szobrot, s a benne rejlő groteszk, játékos fintort, egész ki­állítására jellemzőnek tartom. A kis „majompofa” láttán, egyik lá­togató azt írta be a vendégkönyv­be: nem túlzás ez? De igen, mond­hatnánk Ligeti Erikával együtt, és éppen ez benne a jó. Mint ahogy a többi kisplasztika és érem is a túl­zás játékaiból, sőt a játékok túlzá­saiból született. Ligeti Erika anyag- és bronzhancúrozásai, a vizet és szeleket, a csillogó emelkedőt és az árnyékos gödröket megzabolázó plasztikái szinte impresszionista közvetlenséggel tárják elénk, ho­gyan él és lüktet a mintázás rit­musa. Ha van ebben valami kevésbé jó, vagy inkább: többre, nagyobbra ösztökélő, az a játéknak a túlzott spontaneitása, a véletlennek nem esztétikai, hanem egyszerűen fizi­kai jelenléte. Ligeti Erika nem tudja, hanem sokszor csak eltalál­ja a formákat, és bár a kettő majd­nem ugyanaz, mégsem egészen mindegy. Jól eltalálni csak a kis formákat, a tenyérbe férő érme­ket, szobrokat lehet, de mi lenne, ha mostani kiállításának egyik leg­értékesebb darabját, a Próbabábút fél méteresre nagyítanánk? Hogy ez a kísérletezés sikerrel is járhat, azt újabb portréja, Csukás István remek bronzfeje erősen valószínű­vé teszi. Krimi sok iróniával. Színes magyar film Rendezte: Révész György BEMUTATÓ: MÁJUS 29. KÉPZŐMŰVÉSZE­i Diana gobelinjei biztos technikai szinten állnak, formái rokonszenve­sen anyagszerű és szigorú kompo­zíciók. Fürtös Ilonka nevét pedig már mint a kiállítás egyik csúcsát említettem. Az Azték Naptár, a Mák, a Körök című gobelinjei és faliszőnyegei is a mai magyar mű­vészet élvonalában vannak. Ő va­lósítja meg legszerencsésebben azt a szintézist, amit a modern képző­­művészeti kultúrának és a népmű­vészetnek a szintézise ígér. SZAVAI MAGDÁNÁL Az Ifjú Zenebarátok Nemzetközi Szervezetéről elég keveset tud közvé­leményünk. Jó néhányan még a mu­zsikus társadalom tagjai közül sincse­nek pontosan tisztában vele, s gondo­latban valahogyan a „Kodály-mód­­szer”-rel azonosítják. Éppen ezért az UNESCO-szervezet nyári magyaror­szági világkongresszusát is olyasvala­minek tekintik, mint a Zenei Neve­lési Konferencia volt. A Jeunesses Musicales világszervezetének jelenlegi elnöke Szávai Magda, a Zeneművész Szövetség helyettes főtitkára. Termé­szetes, ha most nem a szövetség szer­teágazó problémáiról szeretnék vele beszélgetni, hanem az ifjú zenebarát­­mozgalomról. — Azt hiszem, a magyarországi szervezet elsősorban Szávai Magda lelkesedésének, szervező energiájának köszönheti megalakulását, ezért — közbevetett szerény tiltakozásával nem törődve — hadd kérdezzem meg: hogyan kapta el ez a szenvedélyes buzgalom? — Voltaképpen mindig foglal­koztatott, mi lesz azokkal a zenét tanuló gyerekekkel, akik nem lép­nek muzsikus-pályára. Saját zene­pedagógusi munkámban is arra tö­rekedtem, hogy elvezessem a nö­vendéket arra a fokra, amelyen az érdeklődés akkor is megmarad, ha valamilyen oknál fogva nem tud gyakorolni, s abbahagyja a zene­­tanulást. Amikor a francia szer­vezet egyik vezetője, Maurice Fleuret évekkel ezelőtt Budapesten járt, s mesélt a náluk oly népszerű mozgalomról, úgy éreztem, itt le­het a kérdés megoldására rátalál­ni. Talán érdemes elmondani, hogy az első Jeunesses szervezetek a há­ború alatt alakultak a megszállt Belgiumban és Párizsban a tilta­kozás egyik megnyilvánulásaként. 1947 óta az­ UNESCO tagjai közé tartoznak. Ez idő szerint a világ 28 országában működik Jeunesses­­szervezet, s az ifjúság milliós tö­megeit mozgósítja, hogy iskolán kí­vüli formák között tartsa ébren zenei érdeklődésüket. Magyarorszá­got 1965-ben vették fel a tagorszá­gok sorába, de a mozgalom addig­ra — szinte önmagától — régen kialakult nálunk. A Filharmónia ifjúsági hangversenysorozatai, a fiatalok zenei klubjai, jól szerve­zett, széles körű, alsófokú zeneta­nításunk, mind olyan mozzanatok, melyek nélkül nem indulhatott vol­na ilyen „természetesen” a mozga­lom. — Ezekhez az alapokhoz képest mi­lyen többletet jelent a mozgalom, s hogyan oldhatja meg imént említett személyes gondját, azt, hogy ne vesz­­szenek később kárba az alsó- vagy középfokú zeneoktatás eredményei? — Zenei nevelésünk az általános iskola nyolcadik osztályáig minta­szerű, — erről beszélni közhely. Az Országos Filharmónia remekül működő Ifjú Zenebarát Klubjaiban is a 14 éven aluli korosztály vesz részt zenetanárok irányításával. A gond tehát akkor kezdődik, amikor ezek a gyerekek kinőnek a szerve­zett, tömeges zenei foglalkozás ke­reteiből, és félő, hogy mindent el­felejtenek. A Jeunesses Musicales szervezet természetesen mintegy utánpótlásnak tekinti a klubok tag­ságát, de elsősorban az „idősebb” fiatalok aktivizálását tartja leg­fontosabb feladatának. Egy-egy Ifjú Zenebarát csoportba legkeve­sebb 15 tag tartozik (14—30 éves korig), s ők saját maguk alakítják ki tevékenységüket, érdeklődésük­nek megfelelően. Mi, felnőttek na­gyon vigyázuk arra, hogy semmifé­le kötelezőnek érzett feladat elé ne állítsuk őket, az alapszabály mind­össze évi négy kötelező foglalkozást ír elő, s ebbe hangverseny- vagy operalátogatások is beletartoznak. Ám a csoportok — éppen mert semmiféle kényszert nem éreznek — rendkívüli ötletességgel szerve­zik meg programjaikat. — Miben különbözik a magyaror­szági szervezet a nemzetközitől? — A kérdést inkább úgy módo­sítanám: miben különböznek egy­mástól ? Mert minden ország egyéni igényeinek, sajátosságainak megfe­lelően alakította ki szervezetének működését. Franciaországban pl. elsősorban a drága hangversenyj­e­­gyeket teszik elérhetővé tagjaik­nak, Olaszországban fiatal muzsi­kusok munkásklubokba járnak koncertezni, a kanadaiak kiterjedt szervezete állandó tábort létesít. (Csak zárójelben jegyzem meg: a tábor igen rossz kifejezés, a mi pé­csi nemzetközi Jeunesses „tábo­raink” is bizonyították, hogy a fo­galom valódi jelentése: nemzetközi zenei továbbképző tanfolyam.) A nyugati országok nagy részében a hiányos, alacsony színvonalú isko­lai zenetanítás pótlására alakultak a csoportok, nálunk inkább az is­meretek továbbfejlesztésére, az ér­deklődés ébrentartására. Talán va­lamennyi Jeunesses szervezet meg­egyezik abban, hogy ifjúsági hang­versenyekkel aktivizálják a fiatal előadóművészeket és hallgatókat, fellépési lehetőségekkel, sőt nem­zetközi cserékkel segítik a tehetsé­gek karrierjének kibontakozását.­­ Ezek szerint hivatásos muzsiku­sok és zeneszeretők egyaránt tagjai a szervezetnek. Az aktív és passzív csoportok megtalálják-e a kapcsola­tot egymással? — Ez éppen a magyar mozgalom egyik legfontosabb jellemvonása. Ilyen módon szervezhetnek és ne­velhetnek­ közönséget maguknak ifjú művészeink, de így juthatnak zenehallgatáshoz például eldugott kis helységeik lakói. S a különböző pályán működő fiatalok így kerül­nek közel egymáshoz. Mindezt nagy leleménnyel hajtják végre a csoportok vezetői — az ő ügyessé­gükön sok múlik —, s így a ked­vezményes hangversenylátogatá­sok, a jutalomlemezek, vagy köny­vek valóban csak másodlagos von­zóerőt jelentenek a tagoknak. — Véleménye szerint segíthetnek-e ezek a csoportok abban, hogy a mo­dern zene és a közönség kapcsolata meghittebbé váljék? — Ha igennel válaszolok is, számszerű adatokkal nem tudom bizonyítani, mivel — mint mond­tam, — kötelező foglalkozásként ilyen feladatokat sem tűzünk elé­jük. De a fiatalok anyanyelvként értik korunk zenéjének fordulatait, s a közös muzsikálás, zenehallgatás bizonyára tudatosítja ezt. — Hogyan tolerálják a komoly ze­nével foglalkozó csoportok tagjai tár­saik beat-rajongását, illetve megfér-e a kettő egymással? — Még nagyon fiatal a magyar­­országi mozgalom ahhoz, hogy ilyen tapasztalataink volnának. Az bizonyos, hogy a pécsi nemzetközi „táborban” színvonalas hangverse­nyek, spontán népdal-éneklések, jazz-muzsikálások sűrűn váltották egymást, s a gitár is gyakran elő­került. Egyébként éppen most van szó egy beat Ifjú Zenebarát csoport megalakulásáról. — A hangversenyeken, a „fiatal művészek pódiumán”, s a szervezeti kérdések megbeszélésén kívül előre­láthatólag tud-e a júliusi budapesti világkongresszus valami mást nyúj­tani, mint az előbbi összejövetelek? — A kongresszust rendező orszá­gok mindig saját specialitásukkal kedveskednek. Nálunk a magyar zenepedagógia eredményeire kiván­csiak vendégeink. Mi úgy érezzük, a klubfoglalkozásokon kívül a ke­rekasztal vitákat kellene pezsgővé, elevenné tenni. — Milyen témát vitatna meg pél­dául Szávai Magda? — A Jeupasses-mozgalom egyik legfontosabb jellemvonását, morá­lis erejét. Azt a tényt, hogy hasz­nosan köti le a fiatalok energiáit, kitölti szabadidejüket, s olyanfajta aktivitásra készteti őket, amelynek idősebb korukban is örülni fognál­. Ha erről beszélek, mindig eszembe jut az olasz szervezet elnöknője, aki 1965-ben, amikor felvették Ma­gyarországot a világszervezetbe, odajött hozzám és figyelmeztetett: „kedvesem, ez a mozgalom egész embert kíván. Aki belekapcsolódik, annak rá kell tennie az életét.” Azt hiszem igaza van — és tudom: érdemes. Feuer Mária “ 3 Egy városról — kamerával Durkó Zsoltnak a képekkel szo­rosan egybeolvadó kísérőzenéje mellett: a kép. Képek, ahol csak a kamera mozdul. Nagyon sok állókép. Az emlékezés látásmódja. A város. Macskaköves, nagy tér, öreg házak, foltozott, csepe­gő ereszek, beázott falak, pince­ablakok. Egy macska az udvaron. Az év — és a város — pillana­tai: eső a téren, napfény üvegab­lakokon, szél a Duna-parti fűz­fák között. Az emberek. Konfliskocsis, ráz­kódó bakon, petróleumlámpa mellett. Fekete kendős öreg­asszony tart hazafelé a piacról. Egy iskolásgyerek táskával, megy, meggondolja magát, visszafor­dul. A ma. Üveg-alumínium ablakos modern épület. Automatizált gyá­rak gépeinek piros-zöld-kék fénnyel villogó jelzőlámpasorai. Modern üzem fénylő tornyának ipari formái. A vidék. Halászok kerítőháló­val, öregek, fiatalemberek far­mernadrágban, konfekciópuló­­verben. Fülünkben régóta élő szókap­csolatok kapnak képi értelmet. A közönség hangosan mormolja fel­ismeréseit: Bajai fehér. Bajai paprika. Bajai Duna-ág. Bajai halászlé. Elszórva ültünk a nézőtéren, bár a film — a Feldobott kővel együtt — egyetlen előadásban, este fél nyolckor látható a Pus­kinban. Sajnos. S ez a néhány ember figyelemmel nézte végig a történés, mese, izgalom, feszült­ség és cselekmény nélküli kis­­film­et. Figyelemmel és érdeklő­­déssel. Gyerek- és ifjúkorunk tája va­lamennyiünk számára alapvető élmény. Az alkotókat minden iga­zi művészet ihletője, az élmény átadásának kényszere indított. Egy még ma is fiatalnak nevezett művészet eszközeivel dolgoztak, nehéz, s a hasonló kisfilmek gyér visszhangját tekintve, nem látványos, szinte hálátlan fel­adatot vállaltak. Köszönet a munkájukért. Lengyel Péter Egyetemes élmény, örök mű­vészi feladat és gond: gyerekko­runk, fiatalságunk emberi tájait felmérni — és továbbadni. Az él­mény annyira egyszeri, annyira legmélyebb rétegeinkre nyomta rá bélyegét, hogy továbbadása a lehetetlennel határos. Mégis: minden embernek megvan ez az élménye. Kinek egy füstköd­ lepte nagyváros lármás utcái, kinek a falusi utca pora mezítlábas talp­­nyomokkal, kinek egy kisváros nagyon ismert, szeretett és szo­rongató látványai. A Feldobott kő kísérő műsora­ként vetítik Ranódi László Bajá­ról szóló kisfilmjét. Ranódi két Kosztolányi-filmet forgatott Baján, s ennek a mun­kának során került el újra gyer­mek- és ifjúkorának városába. E tényről a rendező néhány kéz­írásos mondata értesít a film ele­jén, a Pacsirta és az Aranysár­kány néhány jelenete után. Ezután egyetlen szó nem buk­kant fel a filmben. Sem írott, sem kimondott szó. Olykor egy cég­tábla — csak a szó már maga is kép. Az alkotók egyetlen eszköze. ZENE

Next