Élet és Irodalom, 1973. január-június (17. évfolyam, 1-26. szám)

1973-01-27 / 4. szám - Kőhegyi Gyula: Kompozíció • kép (7. oldal) - Levendel Júlia: A Pszichológiai Intézetben • interjú • Pataki Ferenc, Garai László, Gerbner Mátyás, Kürti Istvánné, Tánczos Zsolt (7. oldal)

híreink MAGYAR MŰVÉSZEK BUKARESTBEN A román főváros sajtója bosa­­nú cikkekben számol be a ma­gyar konstruktivista művészért bu­karesti seregszemléjéről. A Dalles csarnokban rendezett, Konstruk­tivista tendenciák a magyar mű­vészetben című kiállítás két rész­ből élt. A történeti bemutató szá­zadunk első évtizedétől fél évszá­zadnyi időszakot ölel fe. Az új korszakot reprezentáló gyűjte­mény pedig a hatvanas évek vé­gén kezdődött, és egy-két éve kibontakozó törekvésekről ad szá­mot. A bukaresti Dalles csarnokban ez utóbbi korszaknak szenteltek több helyet és figyelmet A kri­tikusok véleménye szerint is a bizonyítható folytonosság ellené­re az új korszak művei napjaink­ról vallanak, a modern műszaki formakultúrából táplálkozó vi­lágérzékelés tükrözői. A beszá­moló kiemeli Vilt Tibor nyers és monumentális hatásra törő fém­­plasztikáját, Segesdi György acél­lemezekből és plexiüvegből ké­szült érdekes, eleven konstruk­cióit­a. Gács György sokoldalú művészetét Deim Pál faldeko­rációval és szarkasztikus „tabló­­képekkel” hívta fel a figyelmet művészetére, Fajó János vásznai és grafikái egyaránt erőteljesek és dinamikusak. Szépek Kovács Ferenc márványba faragott, ze­nei ritmusú alakzatai. Az új magyar konstruktivista iskola és művészettörténeti előz­ménye között — amit a kiállítá­son sokszínűen képvisel Uitz Bé­la, Bortnyik Sándor, Tihanyi La­jos, Berény Róbert, Kassák Lajos és Kmetty János művészete —, a szentendrei szürrealista-konst­ruktivista iskola képviselői ver­nek hidat, mindenekelőtt Barcsay J­enő. OLASZ ÍRÓK A FIATALOKÉRT A fiatal­ olasz írók már-már re­ménytelen helyzetén akar segíte­ni jo a szervezet, amely 1972 vé­gén alakult meg. Az Olasz Írók Szövetsége nevet viselő társaság­nak tizenkét alapítótagja van, köztük Paolo Volponi, Strega-dí­­jas novellista. Meghívásukra olyan neves írók csatlakoztak a szövetséghez, mint Italo Calvino és Cesare Zavattini. A szövetség kötelezi magát, hogy a belépő ta­gokat anyagilag támogatja, érté­kes műveiket kiadja és terjeszti. A szövetség megalakulása azon­ban mégsem egy új kiadóvállalat születését jelenti. Alapító tagjai­nak művei továbbra is a nagy, olasz kiadóknál jelennek meg. Mi hát akkor a szövetség célja? Ez a kérdés nagy vitát robbantott ki az olasz irodalmi életben. A szövetségnek az a törekvése, hogy bizonyos mértékben kivonja az irodalmat az egyre inkább üz­letivé váló kiadómonopóliumok hatása alól. A szövetséget nem ipari-kereskedelmi vállalkozók irányítják, mint a kiadókat, ha­nem maguk az írók. Céljuk, hogy a könyvkiadást ne a haszonszer­zés, hanem az irodalom érdekei­nek rendeljék alá. A hatvanas évek végén ugyanis — üzleti okokból — a szépirodalmi művek annyira háttérbe szorultak az olasz könyvpiacon, hogy sokan már az irodalom haláláról beszél­tek. Az Olasz Írók Szövetsége alap­vető feladatának tekinti azoknak a fiatal íróknak és költőknek a támogatását, akik egyetlen nagy kiadóvállalathoz sem tartoznak, így próbálják felkarolni az ifjú tehetségeket, akik elkallódnának az üzletté vált irodalom útvesz­tőiben. Három évvel ezelőtt Svédor­szágban alakult az első hasonló szövetség Európában. Az olasz íróik a svédek példáját követ­ték saját szervezetük megalakí­tásakor. ÚJ ROVAT Január elején, számos olvasó kérésére, új rovatot indított a Lityeraturaja Gazeta. Két teljes oldalon népszerű írók beszélnek új vagy készülő munkájukról, hétköznapjaikról, élményeikről az olvasóknak és publikálnak részle­teket készülő írásaikból. A rovat így egyoldalú, de roppant népes író-olvasó találkozókat pótol. Elsőként Mihail Iszakovszkij, Anatolij Szofronov, Raszul Ham­­zatov és Jevgenyij Jevtusenko szólal meg a rovatban. Iszakovsz­kij a mai líra felelősségéről nyi­latkozik, megjegyzi, hogy a köl­tészet nem maradhat századának színvonala alatt. Szofronov új könyvéről beszél és szenegáli él­ményből született két verset ad közre. Hamzatov az elmúlt esz­tendőt teszi mérlegre. Sokat uta­zott, járt Franciaországban és az NDK-ban, ahol olvasóival talál­kozott. Verseskötetét rendezi saj­tó alá és új prózai munkán dol­gozik. Jevtusenko szintén rövid élménybeszámolót tart vietnami és háromhónapos amerikai útjá­ról, valamint a hazai utazásairól, találkozásairól. Egy szerelem tör­ténete címmel versciklust publi­kál. A MŰVÉSZET új tartalom, új forma! — Ezzel a jelszóval kezdett kampányt a megújhodott Művészet című fo­lyóirat. Plakátját (Máté András műve) láthatjuk az utcán; az ut­cára még nem került első új szá­mot Rideg Gábor főszerkesztő mutatta be a sajtó képviselőinek. A lap kritikai rovatra, műhelyro­­vatra, külföldi művészetet bemu­tató, publicisztikai és fórumrovat­ra oszlik, illetve ezt ígéri. Félre­téve az arisztokratizmust, helyet adnak az iparművészetnek, a „design”-nak, sőt a népművészet­nek is. Ennek a Művészet-példánynak sikerült elkerülnie az első lapszá­mok szinte törvényszerű tartalmi és tipográfiai sutaságát máris. Kevesebb a szöveg, világosabb a fogalmazás, valahogy érződik, hogy a szerzők kedvvel írták cikkeiket. Józan, levegős a törde­lés, több a kép és nagyobb mére­tű. Igen sok a színes reprodukció. Az új Művészet bemutatkozása sikerült. Szimbolikus, hogy a Ma­gyar Képzőművészek Szövetsége — hosszú szünet után — újra jelzi a folyóiratot. 1973. JANUÁR 27. TÁJÉKOZÓDÁS A PSZICHOLÓGIAI INTÉZETBEN Az MTA Pszichológiai Intézetének elődje az 1899-ben Ransch­­burg Pál által létesített, s fizetés nélküli munkatársakkal dolgozó Pszichofizikai Laboratórium volt. 1906-tól Gyógypedagógiai Pszi­chológiai Laboratórium néven működött. Egységes kísérleti általá­nos lélektani koncepciót dolgoztak ki — világviszonylatban is jelen­tős eredményeket értek el ezen a területen —, amit a gyógypeda­gógiai, pedagógiai, orvosi gyakorlatban is érvényesíteni igyekeztek. 1934-ben a laboratórium Állami Gyermeklélektani Intézetté­ ala­kult, ebben az időszakban — még mindig önkéntes munkaerőkkel — gyakorlati munkát végeztek, az intézetben nevelési, pályaválasz­tási tanácsadót szerveztek. 1955 óta a Magyar Tudományos Aka­démia intézeteként, előbb Gyermeklélektani, majd Pszichológiai Intézet néven működik. 1955-től 1965-ig tovább folytatódott az am­buláns rendelés, de megindult a kutatómunka is. Jelenleg csak alap­kutatásokat végeznek. Az intézetben — a nemrég történt átszervezés után — öt tudományos osztály létesült. Az intézet igazgatója dr. Tomka Imre. Az intézet egész szervezetét érintő kérdésekről és a szociál­pszichológiai osztály munkájáról Pataki Ferenccel, a személyiség­­lélektani osztály tevékenységéről Garai Lászlóval, a pszichofizioló­­giai osztályról Gerbner Mátyással, a pedagógiai-lélektani osztály működéséről Kürti Istvánnéval, az általános és összehasonlító lé­lektani osztályon folyó kísérletekről Tánczos Zsolttal beszélgettem. — Egységes szellemi műhely­« A Pszichológiai Intézet? — Még nem egészen. Az igazi műhelyek inkább az ‘'osztályok. A legösszehangoltabban talán az ál­talános lélektani osztályon dolgoz­nak. Természetes, hogy a kiválasz­tott kutatási területekhez, témák­hoz osztályonként különbözőkép­pen, többfelől közelítünk — de lé­nyeges, hogy a részkutatások össze­hangoltak legyenek, s hogy tudjunk egymás munkájáról, eredményeiről. A belső tudományos rendezvények például ezt segítik. — Melyek a közös kutatási té­mák? — Vázlatosan a következők: a megismerési folyamatok, a tanulás és emlékezet vizsgálata, a viselke­dés motivációjának kérdései és a viselkedés társas meghatározói. A pszichofiziológiai osztályon például állatkísérleteket végeznek, és elem­zik az agy homloklebenyének sé­rülésekor bekövetkező változáso­kat a tanulás és emlékezés folya­matában. Az általános lélektani osztályon az észlelési folyamatokat kutatják, a pedagógiai lélektannal foglalkozók a tanulás hatékonyabbá tételét kutatják. — Az általános lélektan és a pezichofiziológia főként a termé­szettudomány felől közelít a kuta­tás tárgyához — ha ugyan elválaszt­ható, kettéhasítható a humán- és a természetudományok rendszere. Úgy tudom, az általános lélektani osztály munkatársai figyelemre mél­tó nemzetközi sikereket is arattak. Megváltoztatja-e ez az egzaktabb tö­rekvés a Pszichológiai Intézet egé­szének szemléletét? — Ma minden területen követel­mény az ellenőrizhető, kísérletileg is igazolt kutatás. A hazai lélek­tan kialakulására, fejlődésére a né­met spekulatív pszichológia hatott talán a legerősebben. A felszaba­dulás utáni rövid fellendülést a csaknem teljes hallgatás, bénultság követte — éppen, abban az idő­szakban, amikor nyilvánvaló lett, hogy a természettudományos alap­kutatások elengedhetetlenül fonto­sak. Egy tudomány csak akkor fej­lődhet, ha igazán ismeri a maga területét. Ma még biológia-tudá­sunk nem találkozik a magasabb­­rendű pszichikus működésekről szerzett tapasztalati tudásunkkal. Fontos, hogy egységes, egyensúlyt tartó kultúrát teremtsünk — a gon­dolkodásmódban, a módszertanban. De enélkül nincs is korszerű kuta­tás. Legutóbbi pár napos konferen­ciánk témája az „attitűd” volt . A pszichológia egyik legfiata­­­labb ága a szociálpszichológia. Mi­lyen szociálpszichológiai kutatásokat végeznek az intézetben, és hogyan kapcsolódnak ezek a kutatások a többi osztály munkájához? — Két témakör foglalkoztat ben­nünket Az egyik a csoportjelensé­gek, szervezetek pszichológiája Itt például — iskolai környezetben — a csoport-összetartó erőket vizsgál­juk, a bürokratikus közegben ki­alakuló viselkedést elemezzük, a csoportokban érvényesülő értékren­deket és a szerepek alakítását fi­gyeljük. A másik nagyobb terület a „beállítódás” kutatása. Pályakez­dő értelmiségiek magatartásmódját vizsgáljuk, keressük a leggyakoribb konfliktusokat amelyek a munká­­baálláskor, az egyetemi évek után a valósággal találkozva alakulhat­nak ki. Felmérjük, mit várnak, mit találnak és hogyan változik meg a beállítódásuk. A szociálpszicho­lógia körébe tartozik aztán a mű­alkotások befogadásának kutatása vagy a döntéshez kötődő kockázat­vállalások vizsgálata. A hiedelmek, nézetek rendszerével, működésével foglalkozó kísérleteket nemcsak szociálpszichológiai osztályainkon végezzük. — Jobbak-a a kutatás lehetőségei, feltételei a közvetlenebb társadalmi érdeklődést keltő, fiatal szociál­­p­szichológiai osztályon, mint az el­­vontabb, áttételesebb területeken? — Nincsen saját laboratóriu­munk, az anyagi lehetőségek is meglehetősen korlátozottak, mind­ez nehezíti az egzakt kutatást, az eredeti vizsgálatokat — Szó esett a spekulatív lélektan hosszan tartó ural­máról. Gondolom, valamennyi szakág közül leginkább a személyiség-lélektanra hatott. Ma hogyan működik a személyiség-lé­lektani osztály? — A személyiséglélektan a köz­tudat szerint az általános lélektan­nal szemben az egyedi jegyeket ku­tatja. Bennünket nem az egyes em­ber pszichikus működésének kü­lönbségei érdekelnek, hanem álta­lános törvényszerűségek, de a pszi­chikus eseményeknek nem a tárgy­ra irányuló, hanem a személyiségi oldalával foglalkozunk. Mindenek­, előtt a különböző korokban kifejlő­dő normális személyiség differen­ciálódása érdekel bennünket. Vagy­is a történetfilozófiai problémákhoz a pszichológia felől közelítünk. Például: hogyan éli meg a kor problémáit — mint személyes prob­lémát — az ember, az adott hely­zetben hogyan cselekszik, hogyan dönt. Itt találkoztunk az „ideologi­­zációs folyamatok” működésének kérdésével. Az ember felemásan determinált helyzetéből következik, hogy durván kétféle típus külön­böztethető meg: van, aki úgy véli:­­a helyzetet is ő hozta létre, amely­ben személyes döntését meghozza, és van, aki a személyes döntését is felsőbb hatalmak sugallatának tu­lajdonítja. Az elmebtegségek egyes típusainál ugyanezek a folyamatok figyelhetők meg, csak kóros for­mában ... — És lehetséges itt, ebben a témá­ban kollektív munka? — Az osztály minden munka­társa másképpen foglalkozik ezek­kel a problémákkal. Tervezünk olyan vizsgálatokat, amelyekkel la­boratóriumban modellezhető össze­függéseket kutathatunk, és például alkotáspszichológiai kutatásokat is tervezünk. — Az iskolai oktatás helyzete, a strukturális változtatás követelmé­nye és lehetősége — Időszerű és közérdekű téma. A pedagógiai és fejlődéslélektani osztály alapkutatá­sokat végez; a jelenlegi iskolai munkáról szerzett tapasztalatok alapján tervezi az oktatásügy táv­latait. Melyek azok a kutatásaik, amelyeket legeredményesebbnek tartanak? — A mentális fejlődés vizsgálata során elsősorban a fejlesztés lehe­tőségeit kutatjuk. Tapasztalataink szerint az alkotó megnyilvánulások eredményeképpen az intelligencia szerkezete is megváltozik. Ez a bi­zonyítható tény például befolyásol­hatja a hátrányos helyzetű tanulók segítését is. Az ismeretátadás ru­galmasabb, korszerűbb, önálló is­meretszerzésre nevelő módszerei­vel jobb eredményeket lehetett el­érni a hátrányos helyzetű gyere­keknél, mint az anyagilag, kultu­­rálisan jó körülmények között élő tanulóknál a jelenlegi módszerek­kel. Közhely ugyan, de egész szem­léletünket meghatározó felismerés, hogy nem a tananyag mennyisége okozza, a túlterhelést. A megterhe­lés-vizsgálatok során tantárgyan­ként keressük azokat a tanítási módszereket, amelyeket a didakti­kával foglalkozó szakemberek majd beépíthetnek az új tananyagterv­be, amelyek alapjai lehetnek a per­manens tanulás megtanításának. A módszerek kidolgozását az Arany János tizenkét évfolyamos iskolá­ban végezzük, de ezenkívül még húsz ipari városi, községi és tanyai iskolában kísérletezünk. — É­s a másképpen oktatott tan­tárgyaknak más a tananyaga is?­­— Nem. A tantervtől nem lehet eltérni. — Kutatásaikat hogyan hangolják össze az intézet többi osztályának kutatásaival?­­ — Több ponton érintkeznek vizs­gálataink. De nemcsak az intézet többi osztályával keressük az együttműködést. Az oktatással kap­csolatos kutatásainkat szeretnénk összehangolni a szocialista orszá­gokban végzett kísérletekkel, be­kapcsolódni egy nemzetközi prog­ram kidolgozásába. Az adatokat számítógéppel dolgozzuk fel. Az együttműködő országok szakembe­rei elsődlegesen saját problémáikat vizsgálják, de összehasonlítási le­hetőségeket is keresnek. — Az elméleti munka hogyan kap­csolódik a gyakorlathoz? Kapcsoló­­dik-e egyáltalán? — A pedagógiai lélektan tapad leginkább a gyakorlathoz, itt a leg­közvetlenebb a kapcsolat. — Részt vesz-e az intézet a ps®*­­citológus-továbbképzésben, az okta­tásban, ismeretterjesztésben? — Munkatársainknak körülbelül egyh­armada vesz részt az oktató munkában. Az utolsó éves pszicho­lógus hallgatók közül azok, akik az elmélet iránt érdeklődnek, hoz­zánk jönnek gyakorlatra. Mindez persze kevés. Az intézet egy isko­lából kiszakított épületrészben mű­ködik, de hat-hét éven belül fel­épül az új székház, ahol együtt dol­gozhat valamennyi osztályunk, és ahol például újabb laboratóriumok és tantermek is lesznek. — A pszichológia új fellendülésé­nek időszakában nyilvánvaló köve­telmény lett az egzakt kutatás. De nem jelentkezik-e máris az áltudo­­mányosság veszélye? A spekulatív lélektan ötletességet, eredetiséget kívánt, még ha az ötletek olykor meglehetősen esetlegesek voltait is. Az álegzakt vizsgálatok táblázatokkal és számításokkal könnyen elfedhe­tik vagy inkább állandósíthatják a szürkeséget. — Valóban vannak ilyen tüne­tek. Az adatok bősége nem pótolja a gondolatokat. De­­talán mégis idő­szerűtlen manapság — legalább­ nálunk — a kísérletezéstől tartani A felszabadulás előtt a lélektan in­kább magánszemélyek passziója volt, meg kellett aztán küzdeni a hosszú hallgatás következményei­vel, a lemaradással. A pszicholó­gusok soraiból egész nemzedékek hiányoznak. Sok fiatal dolgozik ná­lunk is, a fizetésük nagyon kevés, emiatt figyelmük szétforgácsolódik, s vonzalom ébred bennük a felszí­nesebb munka iránt. Végül is az intézet még nem elég hatékony központ, s hogy jelentősebb szel­lemi műhely legyen, emelni kell a kutatások színvonalát. A pszicho­lógiai elmélet persze alapvetően fontos. Gyakran idézzük a szelle­mek megfogalmazást, hogy „nincs praktikusabb dolog, mint egy jó el­mélet” — de ez csak valóban jó elméletre érvényes. A jó elmélet jellemzője pedig, hogy ellenőrizhe­tő és hogy érvényes fogalmi eszkö­zökkel szolgál a valóság elemzésé­hez. Gerendes Júlia Kőhegyi Gyula: Kompozíció I IRODALOM!

Next