Élet és Irodalom, 1974. január-június (18. évfolyam, 1-26. szám)

1974-04-27 / 17. szám - Szigethy Gábor: A nem-olvasó olvasó (9. oldal) - Komlós Aladár: Illés Béla és a Március-kör (9. oldal) - -óv-: Családtan • glossza | Véleményünk szerint (9. oldal) - (-őr): Száraz tény • glossza | Véleményünk szerint (9. oldal) - M. P. I.: Tanárok dicsérete • glossza | Véleményünk szerint (9. oldal) - - gy: Paktej • glossza | Véleményünk szerint (9. oldal) - (siklós): Barkácsoljunk szerszámot! • glossza | Véleményünk szerint (9. oldal) - L. I.: Bohóctréfák • glossza | Véleményünk szerint (9. oldal) - Dombay Győző: Minta • kép (9. oldal)

SZIGETHY GÁBOR: A nem-olvasó olvasó Nem panaszkodhatunk: könyv van elég , olvasunk is, egyre többet. Tudós felmérések, részle­tes kimutatások bizonyítják: nem kevés a hetente megjelenő új könyv, s nem kevés a száma azoknak a regényeknek, verses­­könyveknek, tanulmánykötetek­nek sem, amelyek eljutnak a la­kások könyvespolcára. Tények bizonyítják: sokat ol­vasunk. A könyvtári kimutatá­sok is megnyugtatóak, nemcsak sokat, de jó és érdekes munká­kat is olvasunk, a magyar és sok is megnyugtatóak, nemcsak világirodalom remekműveit, a mai magyar irodalom nagyjait, tudós összefoglalókat a társada­lom, a tudomány, a művészet történetéről, jelenéről. De gondoljunk most a nem­olvasó olvasóra. Egy irodalomtörténész — pél­dát mondok — egy versről írt dolgozatot. Elolvasta a verset, aztán felelevenítette emlékeze­tében néhány, máskor, más al­kalomból elolvasott tudós szak­könyv néhány megállapítását, írásában oldalakon át zsonglőr­ködött a szakkifejezésekből épí­tett szó­tornyokkal, majd befeje­zésül megállapította, hogy min­den így igaz, az elemzett verset illetően is. Tudós dolgozat volt, idegen szavakkal zsúfolt, tudákos szó­­bonyodalmak tarkították, hivat­kozások, lábjegyzetek, utalások, csak épp nagy költőnk költésze­tét nem ismerte az írásmű alko­tója. Elolvasott néhány szak­könyvet a költőről, a verselem­zés általános kérdéseiről, így az­tán a versekre már, sajnos nem futotta idejéből. És ez nagyon nagy baj. Azért, mert nem csupán egy irodalom­mal foglalatoskodóra jellemző eset ez, sokkal inkább a mind jobban burjánzó szellemi kór szomorító tünete. Mert elkép­zelni is nehéz például, hányan vannak, akik ebben az ország­ban, az elmúlt huszonöt évben politikai gazdaságtant, dialekti­kus és történelmi materializmust tanultak, de meglepően kevés közöttük, aki Marxot nem vala­mi gyenge átiratból, egyetemi, vagy szemináriumi jegyzetből ta­nulta, hanem magából az erede­ti műből, kiindulva abból a meg­gondolásból, hogy a marxizmust mégiscsak Marx munkáiból le­het­ leginkább megismerni s megérteni. És hányan olvastak Petőfiről Petőfi helyett. Lukács György­ről Lukács György helyett. Né­meth László esszéiről Németh László esszéi helyett. Nem a nem olvasott könyvek­ről készítendő példatár a fon­tos. Egy a gond: mindinkább hajlamosak vagyunk eredeti él­mények helyett pótélményekkel megelégedni. Gyakran nem iro­dalmat, önállóan gondolkodó ta­nulmányírókat olvasunk, hanem irodalmi magyarázatokat, lexi­koncikkeket. Mert a lexikonnak hisszük csak el, hogy Shakespeare nagy író volt. Mert a televízióból tájékozó­dunk olykor arról is, hogy a ve­lünk átellenben épülő ház idő­közben elkészült, a lakók is be­költöztek már. Sőt, egy elhúzódó nemzetközi labdarúgó-mérkőzés szünetében betelefonálunk a tévéseknek, hogy mi lesz a mesével, mert nem tud elaludni a gyerek. Hogy magunk is mesélhetnénk — ez lassan már eszünkbe sem jut. Igaz, nem lehet mindent el­olvasni. Nem is kell. De a ha­talmas könyváradatban keres­sük mindig az igazi forrásokat, ne mondjunk le a saját magunk számára felfedezhető új élmé­nyekről. Ne szoktassuk gondol­kodásunkat a mások véleményé­nek elfogadásához. Petőfit ol­vassunk, ha Petőfire vagyunk kíváncsiak, Marxot, ha Marxra. És ha reggel vizes az ablak, a meteorológiai jelentés nélkül is higgyük el: ma esik az eső, rossz idő van. Mert furcsa összefüggés ez, de igaz: József Attila-magyaráza­­tok helyett azért kell olvasni Jó­zsef Attila költeményeit, hogy mesélni tudjunk gyerekeinknek; Petőfi-értelmezések helyett Pe­tőfi költeményeit, hogy merjük hinni, amit látunk; gondolkodó­kat az álgondolkodók helyett, hogyha a szemünk láttára leüt­nek egy embert az utcán, ne a helyzet és az események elvi elemezgetésével legyünk elfoglal­va, hanem segítsünk, ha még se­gíthetünk. És olvassuk Marx műveit az átiratok helyett: a nem tudják, de­ teszik mai napig érvényes igazságát kíséreljük meg a múlt lomtárába száműzni, hogy min­dennapi életünket ne csupán ma­gyarázni, de megváltoztatni is képesek legyünk. Ahogy Marx remélte. és Béla és a Március-kör A Széchenyi Könyvtárban őr­zött Babits-hagyaték irodalomtör­téneti terült asztalkámja a minap is szolgáltatott némi érdekessé­get, Illés Béla levélkéjét Babits Mihályhoz, amelynek publikáló­­ja, Gál István, azt óhajtja, bizo­nyítani, hogy Illés Béla 1914. no­vember 19-én, mint a Március­kor elnöke, előadások tartására kérte fel a költőt. A publikáló Gál István számára magától ér­tetődő, hogy a Kör, ha Illés Béla vezette, csak radikális, forradal­mi irányú lehetett, Petőfi és Ady szellemében működött, hiszen már a neve is „az Ady által any­­nyit emlegetett Március”. Fel sem vetődik benne a kérdés, hogyan lett. I. B. galileistából egy másik ifjúsági egyesület elnöke, hogyan finanszírozhatta a 14-ben húsz­éves diák a Kör fenntartását, bé­relhetett helyiséget, pénzelhette az egyesület és a mozgalom admi­nisztrációját. Illés Bélával együtt a Galilei Körből indulván, emlé­keim alapján módomban áll ki­egészíteni Gál István informá­cióit. A Március-Kört valóban I. B. alapította, de még nem a marxista kommunista I. B., ha­nem a Vázsonyi Vilmos irodájá­ban dolgozó, még kialakulatlan világnézetű fiatal jogász, azzal a céllal, hogy az ifjúságot kivonja Jászi Oszkár, Szabó Ervin stb. be­folyása alól és principálisa szeke­rébe fogja. Elég megnéznünk az I B. által közzétett levélkét, an­nak felső része is elárulja hogy a Kör helyisége a Teréz körút 7. alatt volt, ott, ahol Vázsonyi­ la­kása (vagy háza?) is... Illés Béla sosem emlegette pá­lyája előtörténetének ezt az epi­zódját. Pedig nem kellett restell­nie, hiszen húszéves volt a Már­cius Kör megalapításakor, nagy türelmetlenség volna hát rossz­néven venni egy, a kamaszkorból alighogy kinőtt fiatalembertől, hogy a polgári Magyarországon nem született marxistának s nem tudott ellenállni tehetséges főnö­ke vonzásának és a felkínált if­júsági vezérszerep ábrándjának. Meg kell jegyeznem azt is, hogy 16-ban I. B. már a harctéren volt, s míg előbbi főnöke jobbra toló­dott, ő egyre tisztábban látott, s 18-ban már kommunista lett. De ezúttal nem a húszéves Illés Bé­láról van szó, hanem a Március- Körről és Babits Mihályról. Gál István a levélkével azt akarja bi­zonyítani, hogy Babits 14-ben ra­dikális baloldali volt és kapcso­latban állt az I. B. alapította Március Körrel. A mondottakból azonban kiderül, hogy a Már­cius­ Kör nem radikális egyesület, hanem ellen-Galilei Kör volt. 1914 novemberében pedig még éppúgy ismeretlen volt a Fortisz­­szimó és a Húsvét előtt költőjé­nek háborúellenessége, mint Lu­kács György baloldalisága Sem a Babitshoz 14-ben írt levélke nem bizonyítja a Március-Kör radika­lizmusát, sem a Vázsonyit támo­gató kör a Babits Mihályét. Kí­méljük szegény történészeket, ne gyártsunk nekik nem létezett szenzációs baloldali mozgalmakat. 1974. ÁPRILS 27. CSALÁDTAN Amit a népesedésről és a csa­ládhelyzetről zajló viták részt­vevői évek óta követelnek, az most megvalósulni látszik: a hír szerint „tantárgy lesz a családi életre nevelés” az általános és középfokú iskolákban. A hírt örömmel üdvözöljük, de — ép­pen mert iskolapártiak vagyunk — már most fontosnak érezzük hangsúlyozni: az iskola, önma­gában, senkit se tud a családi élet helyes elveire nevelni. Egyáltalán: nem volnánk mar­xisták (legfeljebb rousseau-isták volnánk), ha azt képzelnénk, hogy a társadalmi gondok bár­melyikét is megtu­dhatjuk, pusz­tán neveléssel. A­­termelőközös­ségként működő családtípus fel­bomlott, a reá épülő szülői-fel­nőtti tekintélyelvek és párvá­lasztási (szerelmi) szokások fel­lazultak, ez történelmi tény. Az új helyzetnek megfelelő család­típus meg a reá épülő szülő­­gyermek-viszony-rendszer és párválasztási (szerelmi) szokás­rend kialakítása viszont törté­nelmi feladat, összehangolt gaz­­dasági-politikai-kulturális cselek­vésprogram, amelyből az iskola csak kicsiny részt vállalhat. Miért hangsúlyozzuk ezt az evidenciát? Azért, mert nem is olyan evidens. Közéleti vitáink­ban szinte feltételes reflexszé vált az iskolára meg a nevelők­re mutogatni, s új meg új tan­tárgyi javaslatokkal előállni. Baj van a demokratikus maga­tartásnormákkal? Majd a neve­lés Nem tudunk viselkedni? Ta­nítsa meg az iskola. Tömegízlés? Majd az iskola. A nemzeti tudat zavarai? Az iskola. Nyelvi kul­túránk? Alapozza meg az iskola. Iszákosság? Majd az alkoholelle­nes propaganda. Ez a nevelés iránti nagy bizalom, ha jóhisze­műen minősítjük: illuzionizmus, ha rosszhiszeműen: felelősség­­áthárítás. De mindenképp: bi­zalmatlanság a társadalmi cse­lekvés iránt. Pedig megváltani csak ez tud bennünket: az ösz­­szehangolt cselekvés, az iskola csak úgy tud a családi életre oktatni, ha teremtünk hozzá csa­ládi életet, amelyre demonstrá­ciós példaként mutathat a ne­velő: tessék gyerekek, tanulj­a­­jatok belőle. DV— finom, sok­színű útirajzot írt a mai USA-ról — a tévében pedig 1946—47-ben játszódó, bűnügyi dokumentumfilmet közvetítettek. A száraz tényállás tehát az, hogy csaknem azonos címmel két mű is létezik — ne is csodálkoz­zunk, hogy aki a propagandát el­indította, csak az egyik pohár martinit kóstolta meg, s nem is gondolt rá, hogy a másik pohár­ban merőben más ital csillog. (­őr) T­ sássá saaas asaarnaa VÉLEMÉNYÜNK SZERINT tsassasa SZÁRAZ TÉNY Mind gyakrabban látunk a könyvkirakatokban efféle cédulá­kat: a rádió, a tévé ekkor és ek­kor sugározza; vagy: „Élmény volt a tévében — élmény könyv­ben is!” Jó ötlet, jó ügyet szol­gál, s a könyvkereskedések és kölcsönkönyvtárak tanúsága sze­rint eredményesen. De nem árt vigyázni, mert a felületesség a különben jó reklámban is meg­bosszulja magát. A Rákóczi úti Könyváruház­ban még április 17-én délben is cédula ékeskedett Szász Imre Száraz martini koktél című köny­vén, ezzel a szöveggel: ,,A tv műsorán 1974. április 13., 20 óra 40.” A műsorújság megerősíti, hogy a jelzett időpontban valóban su­gározták Száraz martini címmel a Megtörtént bűnügyek sorozat első filmjét, melyet Fóti Andor és Maár Gyula forgatókönyve alapján Bácskai Lauró István rendezett. Szász Imre gazdag, PAKTEJ Be szép is a­­tőgyek zenéje,a sajtárban a­­tej dobverése — ír­ta vagy húsz évvel ezelőtt egyik versében Zelk. Az a tej, a frissen fejt, a langyos, melyet izmos női ujjak préseltek ki a duzzadó tő­­gyek csapjaiból, jelző nélkül — a tej. Aztán jött az egybemismásolt, már gyárilag összekevert tej: a kannatej. És mellette a megfele­lő hőfokig melegített, csírátlaní­­tott tej, az úgynevezett pásztor­ié). Hosszú ideig literes meg fél­literes üvegben vásárolták a te­jet, az üveges tejet. Majd föltalálták a korszerű csomagolást; ez egyik-másik or­szágban négy oldalú, gúla alakú papírburkolat, nálunk műanyag zacskó. Azóta így hívják a tejet: zacskóstej. De úgy látszik, ez a kifejezés nem vált általánossá. A minap a tévében egy tejipari riportban az egyik szakember többször így ne­vezte a zacskóstejet: polipaktej. Furcsa szó, ízlelgessük csak: po­lipaktej, polipaktej. Nem is rossz, csak egy kicsit hosszú. Elég vol­na a szó második fele, amely a csomagolásra — pack — utal. Valahogy így: paktej. Hogy a baktej­re gondolunk? No és! A baktej végeredményben ugyanolyan logikus szóképzés, mint a kutyatej, vagy a madár­tej.­ ­­oy Dombay Győző: Minta TANÁROK DICSÉRETE Sopron, Erdőmérnöki és Fa­ipari Egyetem. A meglepően szép önkiszolgáló étteremben íz­léses — stílszerűen —, fából ké­szült térelválasztó elem jelzi, hol kezdődik a tanárok étkező­­helyisége. Elérkezik az ebédidő. Első meglepetés: a tanárok be­állnak a sorba a diákok közé, veszik a műanyagtálcát és meg­várják, amíg a lépcső aljából fölérnek az elosztópultig. Mikor megkapják az ebédet, leülnek. Második meglepetés: üres marad az elkerített rész, mindenki a nagy étkezdében fog­lal helyet. Az egyik diák közli, ez mindig így van, s így volt, mióta az étterem megépült. Még sose ültek külön a tanárok! En­nél már csak az meglepőbb, hogy a következő percekben három­négy tanár is ráköszön a beszél­gető fiúra. A diákra! Előre kö­szönnek, mert­ ők látták meg előbb a másikat. A köszöntésük a hagyományos, szép: „Jó sze­rencsét”. A tanár—diák viszony is szerencsés. És ez is szép ha­gyomány. M. P. I. BARKÁCSOLJUNK SZERSZÁMOT! Egy kisfűrészt vásárolok, for­gatom, nézem, ez bizony nem használható. Előbb meg kellett volna reszelni, na meg kikalapál­ni, mosolyog rajtam tapasztal­tabb szomszédom. Kaszát vásá­rolok — penge, nyél, kacs, agy, szorítópánt külön-külön —, ha­zaviszem. Forgatom, próbálok visszaemlékezni a gyerekkorom­ra, hogy is áll össze a kasza. Egy másik szomszédom megmu­tatja: a kacs keményfa-bütykét faragjam le, illesszem a nyélbe, szorítsam bele jól, majd a penge kampójának a helyét véssem ki, utána kalapáljam ki a pengét. Visszamegyek a boltba, a fű­rész élezéséhez vásárolok há­romszögű reszelőt, külön árulják hozzá a nyelet, a kaszanyélhez veszek vésőt és még egy külön nyelet. A reszelőt beillesztem a nyél­be, a vésőt is beillesztem a nye­lébe, reszelni, vésni kezdek. A vésés nem megy. A vésőt ugyan­is előbb meg kell érezni. Köszö­rűkövem van, de ehhez az acél­hoz puha. A vésőt — a kisbaltát és az időközben vásárolt konyha­kést, amely ugyancsak tompa élű — elviszem egy köszörűshöz. Elkészül, vések, most már össze­illeszthetem a kaszát. A szom­széd kikalapálja. De mi lesz az ásóval? Amely úgy elhajolt, mint Salvatore Dail híres képén a zsebórák. Egy-két jól sikerült rúgással visszahají­tom a szürrealista szerszámot, és útra kelek. Kovácsműhely már nem működik a falunkban. A té­­esznek van egy kis műhelye és egy kovácsa, aki liternyi borért megedzi az ásóm, ezzel a tanács­csal látnak el. Jó dolog a barkácsolás. De a kereskedelem félreérti e társa­dalmi méretű mozgalom lénye­gét. Úgy értelmezi, hogy bar­kácsoljunk szerszámot. Mi meg a szerszámmal szeretnénk barká­csolni. (siklós) BOHÓCTRÉFÁK Bírósági tudósítás: „A Fővá­rosi Nagycirkusz két művésze 1966-tól 1972-ig rendszeresen műsorára tűzte a Teli Vilmos, valamint a Kacsa című bohóc­tréfákat. Mindkét jelenet ismert A cirkuszi Teli Vilmos kétbal­kezes emberke: célba vesz egy repülő madarat, s a háta mögött földre hull a zsákmány, egy nyíllal átlőtt, nylonzacskóba cso­magolt mirelit liba, árcédulával. A mesterlövész Teli Vilmosnak képzeli magát, almát tesz társa fejére, s lőni akar. Ám a gyü­mölcs minduntalan elgurul. A lövész beleharap, társa fejére helyezi, a mutatvány mégsem sikerül: a két bohóc ugyanis megeszi az almát.” Következik a másik tréfa, a Kacsa leírása. Majd: „A tréfák szerzője 1966- tól 1972-ig a Tell Vilmos-jelene­­tért 800, a Kacsa című tréfáért 1200 forintot kapott havonta a Fővárosi Nagycirkusztól. A cir­kusz és a szerző között 1971-ben vita, majd per keletkezett... A bohócok ugyanis ... nyolc hóna­pig Svájcban szerepeltek, s a többi között bemutatták a Ka­csát és a Tell Vilmost is. A vál­lalat erre az időre csökkentett összeget, 3600 forintot adott a tréfák szerzőjének, aki viszont teljes honoráriumot — 18 ezer forintot — követelt.” A különbö­zetét, első fokon, megítélték a szerzőnek. Folytatás a Legfel­sőbb Bíróságon. Kedves szerzőtársak — köl­tők, prózaírók, publicisták, szín­padi szerzők —, tegyük kezün­ket a szívünkre (vagy a zse­bünkre), honoráriumrendszerünk eddig elfogadhatónak tetszett. A bohóctréfa nagyvonalú díjazása azonban mintha maga is bohóc­tréfa volna. Csak nevetni nehéz. L I.

Next