Élet és Irodalom, 1976. július-december (20. évfolyam, 27-52. szám)

1976-09-04 / 36. szám - Bolgár György: Az embernek külső tagjai • vers (13. oldal) - Dorosz Károly: Cirkusz • kép (13. oldal) - Váncsa István: Állapotrajzok egy kamaszról • Halász László: A képernyő tekintete | A televíziós jelenség (13. oldal) - Feuer Mária: Decsényi János: Mi az elkötelezett zene? • interjú | Zeneszerzésünk ma (13. oldal)

BOLGÁR GYÖRGY: Az embernek külső tagjai Változat egy Comenius témára A’ fej felyül vagyon, (alázatosságra) alól a’ lábak, (inalásra) A’ nyaknak, (guillotinera, hurokra) elől­ való része a’ torok, (nehéz falatra) A’ melly elől vagyon, (döngetésre) hátul az hát, (alattomos szóra, orv mozdulatra) A’ melly­ alatt, vagyon az has; (ritka napsütésre) mellynek közepin, vagyon a’ köldök; (felhős filozófiára) alatta, az ágyék, (származásra) és a’ szemérmes tagok, (szemérmetlenségre) A’ hát­ megett fügnek a’ vállak; (a gondra) ezeken, a’ karok, (gyilkos ölelésre) a’ kezek, a’ jobb és a’ bal-kéz. (örök gyűrűzésre) A’ vállakat követi a’ derék, (letörésre, beadásra) az alfélén a’ falok. (sose a jó lóra) A’ lábat csinállyák a’ czomb, (hét ravasz fogásra) ismét a’ szár, középben a’ térd, (leborulásra) a’ bokák, (kékre, zöldre) a’ sarkak­at (magunk hátrakötésére) és a’ talp. (ha segít még rajtunk, az alá valóra) Dorosz Károly: Cirkusz 1976. SZEPTEMBER 4. MŰVÉSZET Zeneszerzésünk ma Decsényi János: Mi az elkötelezett zene? Decsényi János előtt tizenket­­ten fejtették ki véleményüket a magyar zeneszerzés legidősze­rűbbnek ítélt problémáiról, töb­bek között a hagyomány miben­létéről és jelentőségéről, a ma­gyar zene kapcsolatairól, az ih­let, a hatásosság, a rend, a tech­nika és a mondanivaló szerepé­ről, a divat és a korszerűség összeegyeztethetőségéről, a szo­cialista zeneszerzés helyzetéről, az önállósodás lehetőségéről. Mi­vel Petrovics Emil, Mihály And­rás, Durkó Zsolt, Bozay Attila, Soproni József, Szokolay Sándor, Láng István, Kocsár Miklós, Szé­kely Endre, Kalmár László, Ka­dosa Pál és Vántus István oly sokféle kérdést érintett, oly sok részletben egyetértett és vitat­kozott, először azt kérdezem meg: melyik gondolatkörhöz len­ne hozzátenni valója? — Hadd mondjam el előbb ál­talánosságban, hogy bizonyára nem véletlenek az egyezések. A magyar zeneszerző-társadalom vég­ső fokon és a lényeges kérdések­ben — minden nézeteltérés el­lenére — összetart, bizonyára ez is egyik oka annak, hogy mások egységesnek ítélnek bennünket olyan kérdésekben is, amelyekben nem is vagyunk olyan egységesek. Zenénk nemzeti karakteréről jó­formán mindent elmondtak már előttem, ami hiányzik a jellemzés­ből, azt valószínűleg mi magunk nem is pótolhatjuk: térbeli és idő­beli távolság is kell ahhoz, hogy leszűrődve állapíthassa majd meg a kívülálló a leglényegesebb je­gyeket. Én csak annyit teszek hoz­zá a már kialakított képhez, hogy szeretem azt az erkölcsi komoly­ságot, amely jellemzi a magyar zeneszerzők alkotásait, vállalva társadalmunk valóságát, méltósá­gát, érzésvilágát, útkeresését, fáj­­dal­mát-örömét. — A zeneszerzők tehát vállal­ják a szocialista társadalom valóságát. De művészetükhöz sa­játos, és — a zenében legalábbis — nem eléggé tisztázott fogalom kapcsolódik: az elkötelezett mű­vészeté. Segítene-e meghatároz­ni ezt a sokat emlegetett kate­góriát? — Inkább csak hangosan gon­dolkozom. A választ ugyanis régóta keresem és nehezen talá­lom. Az elkötelezettségnek kétfé­­le értelmezése lehet: az egyik túl­ságosan széles körű, a másik meg túlságosan zárt. A tágabb értelem­ben vett elkötelezettség fogalma egyenlő az emberi, a humánus tar­talom vállalásával, s ilyen érte­lemben a magyar művek többsége — ha ugyan nem valamennyi — elkötelezett. Sőt, ez a meghatá­rozás történelmileg is kiterjeszt­hető, de végső fokon ködösítéshez vezet, mert például azt bizonyít­hatja, hogy Beethoven is elkötele­zett zeneszerző volt. Ezzel tehát nem megyünk semmire. Vegyük inkább a fogalom szűkebb meg­határozását. E szerint a kifejezés értelme arra a kommunista mű­vészre vonatkozik, aki meggyőző­désének műveiben is hangot ad. — Hogyan lehetséges ez? A szöveghez kapcsolódó műveknél a szöveg kiválasztása és feldol­gozása (esetleg maga a témavá­lasztás, a cím) eligazít és nyil­vánvalóan kifejeződhet az eszmei meggyőződés egy életmű egészé­ben (például Szabó Ferencében) is, de hogyan különböztethetünk meg egy elkötelezett vonósné­gyest, vagy zongoraversenyt (te­hát program nélküli kompozíciót) a nem elkötelezettől? — Azt hiszem, sehogy. Fogalmi kommunikáció csak szöveggel fe­jezhető ki. Ez persze nem jelenti azt, hogy a­ zene ne volna kom­munikatív, csupán mások a kife­jezési lehetőségei, és épp olyan in­tenzíven közvetít, mint akár az iro­dalom, vagy a képzőművészet, vagy bármely más ága a művészetnek. Nehezebb kérdés: hogyan képes a zeneszerző elkötelezettségének „látható”, „kézzelfogható” kifeje­zést adni? (A képzavarért bocsá­natot kérek, de elkerülhetetlen.) Véleményem szerint pillanatnyilag kétféle út kínálkozik. Az egyiket maga is említette: az irodalmi­­dramatikus programmal ellátott szöveges alkotás mindenki számá­­ra­ világos, mert egyértelműen ki­fejthető elveket, eszméket tükröz. A megvalósítás másik útja ennél esetlegesebb: ilyenkor a zeneszer­ző közismert forradalmi dalok vagy témák intonációját használja idézetszerűen vagy intarziás tech­nikával. Ez a módszer esetenként kiváló kompozíciókat eredményez­het (van rá példa), de általánosan járható útra nem vezet. — Ez azt jelenti, hogy előny­ben kell részesíteni a szöveges darabokat? — Nem hiszem, bár a katolikus egyház, amely évszázadokon át az uralkodó ideológiát képviselte, a maga módján ezt tette; nagyon jól tudta, hogyan erősítse eszmei befolyását. A világi zenének teret engedett, de a maga elkötelezett­jének csak a vallásos tárgyú mű­veket ismerte el. E példával nem azt akarom sugallni, hogy az egye­dül üdvös programzenét hirdessük meg, de nem ártana bátorítanunk a szöveges műfajokat, hangsúlyoz­va persze az úgynevezett tiszta zenei műfajok egyenrangúságát. Félreértés ne essék: nem valami­féle romantikus értelemben vett programzenét szeretnék erőltetni — ilyesféle törekvés nagyon is korszerűtlen lenne. De éppen azért, mert napjainkban a zene olyany­­nyira törekszik arra, hogy min­denféle irodalmi kötődéstől steril maradjon, talán nem árt szót emelni a szöveges kompozíciók vé­delmében. — Ne haragudjék, hogy ma­kacskodom, de megint megkér­dezem: véleménye szerint mit várunk, amikor elkötelezett ze­nét igénylünk? — Csak a fent említett kétféle lehetőséget látom — és megint csak hangsúlyozom: pillanatnyilag. Valamiféle harmadik megoldás? Valószínű, hogy hosszabb-rövidebb idő múlva meg fogják majd álla­pítani azokat a specifikus jegye­ket, amelyek a szocialista társa­dalmak zenéjét jellemzik, sőt az is elképzelhető, hogy ha mi ma­gunk többet foglalkoznának vele, Rátalálnánk bizonyos érzelmi tí­pusok megfelelő zenei kifejezési formáira; természetesen tudatos rátalálásra gondolok. Ha képesek lennénk az eddigieknél mélyebben analizálni a m­ai — és ezen be­lül a — magyar társadalom érzel­mi világát, illetve azt az ösztönös tükrözési folyamatot, amely mű­veinkre többé-kevésbé jellemző, akkor talán könnyebben kapnánk választ e bonyolult kérdésre is. Nagyon érdekes, hogy a spekula­tív zene korszakában milyen ke­vés a tudatosság! A forma át­gondolt, a mondanivaló filozófiai­esztétikai koncipiálása kevésbé. Mindenesetre hiszem, hogy a mi társadalmunk zenéje humanista, emberközpontú zene. Vannak al­kotásaink, amelyekben a játék­elem uralkodó szerepet játszik (a­­ zenemű történését előre felállított paraméterek határolják be), s en­nek megfelelően más dramaturgiá­val építkeznek, de ettől még hor­dozhatnak humánus mondanivalót. (Mondanivaló nélküli zene egyéb­ként nem létezik. Legfeljebb a katharzis marad el, ami nekem, személy szerint hiányzik, de nem bizonyos, hogy mindenki számára fontos.) A humanizmus természe­tesen nemcsak a mi társadalmunk sajátja, s nem is csak a mi ko­runké. A művészet a történelem különböző korszakaiban­­képes volt rá, akkor is, amikor a megálmo­dott szépség nagyon is ellentétben állt a valóság véres szörnyűségei­­vel. Kell-e jobb példa a reneszánsz művészeténél ? — Bernstein a m­ai zene funk­cióját igen szépen határozta i meg, szerinte esztétikai rendet kell teremteni a modern káosz­ban. Ön hogyan definiálja az újat a zenében és milyen kiutat lát a magyar zeneszerzés szá­mára? — Hogy mi az új a zenében? Ezt olyan sokan leírták már, hogy csak ismételgetni lehet. A két vi­lágháború között úgy éreznék, az új a századfordulóval együtt kö­szöntött be: ma többen hisszük, hogy a vízválasztó valahol a má­sodik világháború körül volt, a döntő változás Webern és Bartók halála után következett. A 19. századtól e 20. század első har­madáig nincs éles szakadás, a ha­tárok egybemosódnak. Valójában Rehenberg és Berg zenéje is a túlsó partra tartozik. Webern (és néhány más) zeneszerző kezde­­ményezett olyan új dramaturgiát, amely gyökeres fordulatot hozott. Nem állítom, persze, hogy a beethoveni dramaturgia napjaink­ban elavult (nagyszerű művek születnek vele ma is), de már ko­rántsem egyeduralkodó. Az új ze­nében az én számomra egyébként mindig az a döntő, ami a régivel összeköti, sohasem azt keresem, ami elválaszt, hanem azt, ami át­ível távoli területeket átfog év­századokat. Ami kérdése második felét illeti, nem kell kiutat keres­nünk, mert nem vagyunk rossz helyen! Igen sok jó komponista dolgozik ma Magyarországon. Vál­lalják társadalmunk sajátos szi­tuációit, s ha fontos is, hogy a külföldhöz hasonlítsuk magunkat (mert hasonlító mérce nélkül nem alkothatunk), e tekintetben külön­állók lehetünk. Hadd tegyen azon­nal hozzá: az alkotó számára egyénileg sem elhanyagolható, hogy tisztán lássa, miben külön­bözik zenéje másokétól Feuer Mária VÁNCSA ISTVÁN: Állapotrajzok egy kamaszról Két televíziós könyv fekszik előt­tem, Halász László A képernyő te­kintete című munkája és egy ta­nulmánygyűjtemény, A televíziós jelenség. Mindkettő igen hasznos olvasmány, Halászé emellett ért­hető is, könnyed, világos, fordula­tosan megírt, a másik javarészt szakzsargonban fogalmazódott. Ilyen mondatok vannak benne: „Felmerül az a kérdés, hogy mi­lyen okokból késlekedett annyira a modern kommunikációs eszközök­kel terjesztett közlemények diffú­ziójának szociológiai elemzése a spontán szociológia előregyártott elemeivel való szakítás dolgában és annak a felfedezésében, amit az etnológusok már rég megállapítot­tak; ti., hogy egy kulturális vonás befogadása függvénye annak a vi­szonynak, ami létrejön a kibocsá­tott információ természete és mi­nősége, valamint a befogadók tár­sadalmi jellemzői között.” Ez az idézet véletlenszerű, akárhány más­sal helyettesíthetném, s nem is az a lényeges benne, hogy érthetetlen, hanem hogy az ilyen álegzakt meg­­határozások mintha mindig palás­­tolgatnának valamit: például egy új tudomány pubertáskori impoten­ciáját. A szöveg egyébként Patrick Champagne tanulmányából való, még azt is feltételezhetjük, hogy eredetiben volt értelme, csak a fordítója nem tud magyarul, de ez a lényegen nem változtat: hazai szerzők munkái között is bősége­sen akadnak szakcikkek, melyek rettentő körmönfontan határoznak meg egészen kézenfekvő dolgokat. Nemrégiben olvastam egy tanul­mányt, ez impozáns fogalmi appa­­rátussal adta tudtunkra, hogy van­nak magánjellegű és vannak nyil­vános emberi közlések, de az utób­biakat se érti mindenki: például egy eszkimó fókavadász nem de­kódolhatja a szerző ezen okos dol­gozatát. Az ilyen spekulációk nyo­mán az olvasó kuncogni szokott­­noha részvétet kéne éreznie; ha van tudomány, amely megbocsátó gyengédségre szorul, akkor a tö­megkommunikáció elmélete az. Hi­­­szen már a televízió is olyan bo­nyolult, sokrétű és gazdag, mint maga az élet, vajon lehet ezt egy­ségként vizsgálni? A közlés tech­­nikai azonosságán kívül vajon mi­féle közös vonásokat lehet felfe­dezni az egymást követő műsorok­ban, mi rokonítja az esti mesét a Deltával, a revüt a tévéhíradóval? S nem volna-e eszeveszett gondo­lat egységes művelődéstörténeti je­lenségként vizsgálni a könyvnyom­tatást, mellőzve azt az apróságot, hogy ez adta kezünkbe a Bibliát, a Mein Kampfot és a Tőkét is? Másfelől — a továbbiakban csak a televízióra gondolok — olyan je­lenség ez, ami épp az imént szüle­tett, s most van a Sturm und Drang korszakában, viharosan fejlődik s igy szinte megfoghatatlan. Bármily okos és mélyenszántó könyv ké­szül is róla, mire az — pláne a mi viszonyaink között — megjelenni, már el is avult. A külföldi ered­ményeket pedig csak nagyon mód­jával hasznosíthatjuk, hiszen ez nem számítógéptechnika; számunk­ra teljesen meddő ismeret az, hogy például valamelyik kalifor­niai tévéadó közvéleménykutatá­sai miféle következtetéseket hoztak vagy, hogy milyennek a New York-i átlagpolgár tévénézési szokásai, a hét folyamatosan működő csatorna adásaiból válogathat, nálam leg­feljebb egy ha bejön. (Valameny­­nyire kárpótol, hogy a bemondó­nőknek a készülékemen két fejük, három szemük és tizenegy fülük van.) A televízióhoz való viszo­nyunk tehát alapjaiban különbö­zik. Még bonyolultabb a helyzet a televíziózás — úgy érzem a tévére írt vagy adaptált drámai művek — esztétikájával. Ebben a témakör­ben még próbálkozások sem igen születtek, én legalábbis egyetlen olyan tanulmánnyal nem találkoz­tam, amelyik pontosan meghatá­rozná, hogy például mennyiben kell különböznie egy tévéfilmnek a mo­zifilmtől, vagy hogy miben áll a tévéjátékok sajátos esztétikuma. Hacsak ide nem számítom azt a banalitást, hogy a televízióban cél­szerű közeli és félközeli képeket használni, mert a kisméretű kép­ernyőn a totál kép nem érvényesül. Széptani alapvetésként ez nulla, s mellesleg nem is igaz, hiszen be­látható időn belül megjelennek a falnyi méretű képernyők, tehát megszületik az igazi házimozi. To­vábbá fel se tudjuk mérni, hogy milyen következményekkel jár majd a vételi lehetőségek ugrás­szerű bővülése: mai tudásunk szerint nem elképzelhetetlen, hogy fél évszázad múltán a néző ötven­hatvan műsor közül válogasson, sőt ezeket tárolhatja és tetszés szerinti időpontban,, újra prognó­zic!- B&.Jtl csak ötven évnyi távolság, a foly­tatást pedig el sem tudjuk gon­dolni: megjósolhatatlan, hogy mi­lyen lesz száz év múlva a televí­zió. S ennek a ténynek súlyos kö­vetkezményei vannak. Ha meggon­doljuk, Arisztotelész Poétikájában máig érvényes következtetések ol­vashatók, de csak azért, mert a színpadi előadás, a színház techni­kája kétezer év alatt minimálisan változott Az elektronikus színház­nak már nem lehetnek Arisztotelé­szei, hiszen azt se tudjuk, hogy lesz-e kétezer év múlva televízió. Úgy tetszik, a tömegkommuniká­ció-elméleti kutatásokból leginkább a prognosztikai gondolkodásmód hiányzik; az eddigi eredmények inkább állapotjellegűek, s a teore­tikusok jelentős hányada még min­dig abban a kérdéskörben toporog, hogy a televízió üdvös dolog-e, avagy sem. Ez a létező legtermé­ketlenebb megközelítés, miután a tévé önmagában nem jó és nem is rossz: egyszerűen van, immár vég­legesen. A­­ jövő századok kultúr­­történészeit alighanem mosolyra fakasztja majd ez a habozás, ahogy mi derülnénk, ha kitudódna, hogy a könyvnyomtatás létjogosultságát jelentős elmék firtatták. Ami pe­dig az állapotjellegű kutatásokat, a gyakorlati tapasztalatok egysze­rű általánosítását illeti: ilyenre is szükség van, a televíziót mégis fo­lyamatában, a jövő felől közelítve lehet igazán megragadni, csak ez teszi lehetővé, hogy a jelen gya­korlata már a várható lehetősé­gekhez igazodjék. A televíziós kife­jezőeszközöket, stílust, módszertant értelmetlen dolog volna a technika mai állásához igazodva formálgat­­ni, sokkal helyesebb, ha az alkotó elrugaszkodik kissé a realitások­tól; kiváló példa erre, hogy a rá­dióban már most készülnek kvad­­rofón hangjátékok, noha a hallga­tók túlnyomó többségének még sztereo rádiója sincs, a kvadrofón adás mint lehetőség, szóba sem jö­het. Az ilyenfajta előretekintéshez persze elméleti apparátus kell — a tömegkommunikációs kutatások egy részét talán erre kéne fordí­tani. Az utódaink ugyan annak is örülnek majd, ha pontos képet ha­gyunk rájuk a televíziózás csíraál­lapotáról, de egy koncepciózusan kialakított, fejlődő televízió mé­giscsak szebb hagyaték. mélet ÉSti­­IRODALOM

Next