Élet és Irodalom, 1977. július-december (21. évfolyam, 27-53. szám)

1977-08-27 / 35. szám - Mágori Erzsébet: Riporterfeleltetés • rádiókritika • Főszerepben a riporter c. sorozat (13. oldal) - Benyó Ildikó: linóleummetszetei • kép (13. oldal) - Váncsa István: Kétszer ad, ki gyorsan ad • televíziókritika (13. oldal)

/ Rá«9Sá Benyó Ildikó linóleummetszetei MAGORI ERZSÉBET: Riporterfel éltetés Nehéz feladat állította a rádió Főszerepben a riporter című soroza­tában legjelesebb riportereit. Azok, akiknek mesterségükhöz tartozik másokat szóra bírni, most maguk kényszerültek vallomást tenni. Olyan mérkőzésre emlékeztetett ez a műsor, ahol a bajnoknak — ellenfél híján — a játszmát önma­gával kellett lefolytatnia. Méghoz­­­zá úgy, hogy a szurkolók népeé tá­bora — a kedves hallgatók — köz­ben jól is szórakozzanak. A mulattatás nem mindig sike­rült, mégis érdekes és tanulságos volt, ahogyan ki-ki saját egyénisé­gére és rádiós munkastílusára jel­lemzően oldotta meg önmaga közvetítését. Azok voltak a leg­jobbak, akiknek kíváncsisága a Fő­szerepben is másokra irányult, akik­­ nem önmagukat magyarázták, ha­nem annak a kényes missziónak fontosságát érzékeltették, amely a világ ellentmondásos jelenségeinek közvetítésével a riporterre hárul. Voltaképpen jó ismerőseinket láttuk viszont premier plánban. Azokat, akiket a hétköznapokon — és éppenséggel nem reflektíofény­­ben — munkájuk közben tanultunk meg szeretni és becsülni. Hány ér­dekes helyzettel, kényes problémá­val, tőlünk távol eső környezettel, tájjal, foglalkozással, jellegzetes vagy különleges embertípussal is­mertettek meg bennünket az évek során. Hány érdekes, kalandos uta­zást tettünk meg velük a szobánk­ban ülve, a négy fal között. Ma, amikor az irodalom gyakran hátat fordít az életnek, a riporter tevé­kenysége egyre becsesebbé, csak­nem pótolhatatlanná válik a mai valóság feltárásában. Egyszeri, parádés produkciójukat ezért nem vagyunk képesek egész tevékenységük összefüggéséből ki­ragadva látni vagy megítélni. És nagyon is megértjük a főszereplővé előléptetett riporterek zavarát: azoknak kell bemutatkozniok, akik amúgyis jól ismerik őket, önmagu­kat kell ismertetniök, amikor ők mások megmutatásában mesterek. ★ Az egy órán át tartó monodráma műfajának életveszélyes buktatóit mindenki a maga módján igyeke­zett kikerülni. Senki sem akart ön­magával egyedül maradni a nyilvá­nosság előtt. Petress István „kikérte magát” a szalagtárból és riporthőseit beszél­tette maga helyett. Jó tolmácsokat választott. Érdekes módon magán­száma meggyőzőbb és főleg ökono­­mikusabb, szűkszavúbb volt, mint számos általános ér­vényű közérdekű műsora. (Például a terjengős, végtelenségbe húzódó Mikrotánc). Kerülte az ér­zelmes vallomásokat, és talán neki sikerült a legpontosabban a szak­ma lényegét, a riporteri hivatás szépségét szavakkal is megmagya­ráznia. Rapcsányi László, a rádió mindentudó, egyszerre mindenütt jelenlevő száguldó riportere, aki bámulatos biztonsággal mozog a múlt és jelen tájain, gyermekeinek pergette le magnón élete történelmi filmjét. A nosztalgikus utazás saját tegnapunkból vezetett a mába. Ke­vés szóval és sok zenével — nép­dallal,­ slágerrel, sanzonnal, litur­gikus énekkel, háborús és mozgal­mi indulókkal — kalauzolta saját ifjúságába a mai fiatalokat, önarc­képe mögött világunk politikai táj­képét is felvillantotta. Szilágyi Já­nos ötéves kislányával beszélgetett Kettesben. Természetesen közérde­kű témákról. A kellemetlen kérdé­seiről híres riporter, akit vonzanak a kényelmetlen helyzetek, ezúttal apaszerepben mutatkozott be. Fő­szereplőből ravaszul mellékszerep­lővé degradálta magát. Szilágyi most is, mint annyiszor, felülkere­kedett. Választott sablonszerepét olyan kedvesen, természetesen, an­­­nyi fanyar bájjal és tehetséggel alakította, hogy mindenki — bele­értve a fejcsóválókat is — remekül szórakozott. Persze, a sikert főleg Jutka lánya közreműködésének kö­szönhette. Ő volt az, aki a beszél­getés intim, magánjellegű fordula­­­­tainak bizonyos távlatot és filozo­fikus mélységet adott. Feyér Zoltán, aki — a Táskarádió ifjúsági műso­rában — szereti provokálni az idő­sebb korosztályok tekintélyes kép­viselőit, kritikusok mélyenszántó elmélkedésével vezette be tarka­barka zenés monológját. Azt tuda­kolta meg tőlük, milyen az igazi rádiós személyiség? Majd műsora végén főnökeit faggatta ki arról, hogy ő milyen? A Főszerepben egy­szerre volt komoly és túl vicces, ér­zelmes, Ironikus, szerény , és kihívó. Ő az egyetlen huszonéves a soro­zatban szereplő riporterek társasá­gában. Érthető a nyugtalansága, hogy az idő eljár felette, és ezért sietősen, egy szuszra — rengeteg harsány zenével körítve — el kell mondania mindent, nemcsak ön­magáról és korosztályáról, de a hu­szadik századról, sőt a harmadik évezredről is.★ Persze, nem üldögélhet minden­ki olyan bölcs és szelíd nyugalom­mal a helyén, mint Vitray Tamás, aki percek alatt teremti meg maga körül azt az utolérhetetlen nyilvá­nos intimitást, ami sikerének és népszerűségének egyik legfőbb tit­ka. Legvonzóbb tulajdonsága — vagy módszere? — az őszinteség. Most is kereken kimondta, hogy ő azért hívta meg másokkal együtt beszélgető partnerül Szilágyi Já­nost, a sorozat szerkesztőjét, mert annak kutya kötelessége segíteni a „bajba jutott riportereken”. Pedig vele aztán igazán semmi baj nem volt. A fordított helyzetben, amikor nem ő kezdeményezett beszélgeté­seket, hanem őt rohanták meg a legkülönbözőbb problémákkal, megmutatta, hogy felelni legalább olyan jól tud, mint ahogyan kérdez­ni szokott. Egyébként ő volt az egyetlen, aki folyamatosan, zenei betétek nélkül végigbeszélgette műsorát. Ezzel akaratlanul is megdöntötte azt a rádiós babonát, hogy a hall­gató — bármiről legyen is szó — nem képes figyelemmel és érdek­lődéssel végigkísérni egy hosszabb, megszakítás nélküli szöveget. És biztos vagyok benne, hogy senki sem hiányolta nála a szokásos ze­nei szüneteket, amelyek általában a gondolatok szünetelését, bizonyos pihenőket jelentenek azok számá­ra, akiknek nincs elég mondani­valójuk. De ha a riporternek, mint­­ez esetben is, érdekes közlendői van­nak, akkor csak bosszantó a gondo­latmenetet vagy információt meg­szakító zenebona. Azt hiszem, a hallgatókat nagyon idegesítette volna, ha Vitray az izgalmas esz­mecserét hirtelen megszakítva — a rádiós szokásokhoz híven — időn­ként zenei függönyök mögé bújik. Már csak azért is, mert Vitray — a képernyőn vagy a mikrofon előtt — azokat a beszélgetéseket pótolja, amelyekre a mai­ rohanós életünkben, nekünk , magunknak alig van alkalmunk. Helyettünk beszélget, mint ahogy a jó riporter is helyettünk kérdez. Nemcsak a kapcsolatteremtés művészetére ta­nít, hanem arra is, hogy a dolgok kimondhatók, néven nevezhetők. A kérdések és feleletek szabad játéka arról győzte meg a hallgatókat, hogy egyedül a nyíltság, az őszin­teség lehet alapja az emberek ko­­komdmunikációnak. VÁNCSA ISTVÁN: Kétszer ad, ki gyorsan ad Előbb-utóbb önellátásra fogok berendezkedni. A tévéműsor vi­­­szonylag kevés apropót nyújt ah­hoz, hogy előállítsak három-öt gé­pelt oldalnyi terjedelmű szöveget, írnom viszont muszáj, hát majd kitalálok valamit. Például elgon­dolok különféle — nem létező — produkciókat, s reflektálok rájuk sebtiben. Vagyis teremtek magam­nak egy saját, különbejáratú­ fan­táziatelevíziót, a meglevőnek pe­dig felmondok. Miért ne? Ady megírta,­ hogy Milota község kálvi­nista népe egy ízben trehánynak minősítette és el akarta csap­­­ni az Úristent. Mert gon­datlan, nem ügyel az időjárásra, nem törődik a vetéssel, noha a fa­lu drága pénzen templomot tart fenn neki, papot, kántort, egyhá­zi adót fizet. S mert az isten még­se becsüli meg magát, fel is út, le is út, másikat kell szerződtetni. Nos, a televízió néha heteken át alkalmatlan­­ arra, hogy vele kapcsolatban kritikai tevékenysé­get folytassunk. Itt van előttem a Rádió- és Televízióújság 32. és 33. száma, hatszor átlapoztam mind­kettőt, hátha volt mégis egy olyan műsor, amelyről lehetne monda­nivalóm; eredmény eddig nincs, de több szem többet lát, olvas­sunk együtt. Augusztus kilencedike, kedd. Délutáni műsor: hogyan készít­sünk burgonyapecsétet, miért kö­telező a biztonsági öv, hogyan le­het több alumíniumunk? Játék a betűkkel, erőművek Szibériában. Főműsor: Frédi és Béni, pingvi­nek, templomok, sakk-matt. Szerda. Sarkvidéki madarak, fó­ka, rozmár, jegesmedve. Éjjeli kombájnszerviz. Főműsor: Szimu­lánsok. Tévéfilm, Ratkó István tizenötödik kötetének egyik novel­­­lájából. A novellát olvastam, köz-, helybreviárium, a film is az, csak logikátlanabb. írjak erről? Csütörtökön Sztrogoff, pénteken Gyula vitéz télen, nyáron (jó, jó, de mozifilm), plusz aktuális mű­sor a KISZ belvízmentesítő tábo­ráról; szombaton őfelsége, a fér­fi. A Kamara Varieté vendégsze­replése, ilyenről már írtam. A va­sárnapi műsor (az esti mozifilmet leszámítva) hagyományos módon hogyishívják... Ennyi volt a harminckettedik műsorhét. Menjünk tovább. Augusztus ti­­zenhatodika, kedd. Bukovcan: Mielőtt a kakas megszólal. Tévé­játék. Feszes szerkezetű kamara­darab, jól megírt figurák, klasszi­kus hármasegység, robbanó konf­liktus. Televíziós megvalósítása nem hibátlan, de jó ritmusú, mar­káns, végiggondolt. Várkonyi Gá­bor rendező általam látott mun­káiból messze a legjobb. írnék is róla, csak az a baj, hogy ezt a konf­liktust Sartre Temeteken holtak­­jától Fábry Ötödik pecsétjéig megszámlálhatatlan változatban olvastam-láttam-hallottam. A hi­ba nem a műben van, hanem ben­nem — bennünk —, az immunissá vált szervezet védekező mechaniz­musaiban. Szerda: fókák, a főműsorban gyengécske film. Csütörtökön Sztrogoff, Nyitott könyv és A játszma — utóbbiról tavaly írtam, s akkori véleményem a tévéjáték folytatásaira is áll. Pénteket tehát átugorhatjuk. Szombat: mozifil­mek, Nótaszó, Állatlexikon, kön­­­nyűzene, olvasókör, önök kérték. Erre végképp nincs szavam. Vala­hányszor ez az összeállítás jelent­kezik, a kritika mindig hisztéri­kus kifakadásokkal reagál, s nem eredménytelenül, ugyanis a mű­sor színvonala lassan, de egyenle­tesen romlik. Ezzel egyidejűleg változik a műsorstruktúrában el­foglalt helye is; újabban a nagy nemzeti és nemzetközi ünnepek estéin fordul elő, amikor a televí­zió valami óriásit, valami lebilin­­cselőt, valami bódítóan gyönyö­rűségeset akar prezentálni.­­ Május elseje, vasutasnap: augusztus hu­szadika, gyertyaszentelő. Nutriate­­nyésztési Világnap: Önök kérték. Televízió : a kritika hiába ágál, valahol, valakikben szilárdan él az a meg­győződés, hogy ez a Magyar Tele­vízió legszebb, legjobb, legzseniá­lisabb műsora. Kár is vitatkozni, hiszen minden kifogásra elsüthe­tő az a válasz, hogy színvonal ide, ízléstelenség oda, ez az egyik leg­népszerűbb programunk, erre tö­megigény van, amit ki kell elégí­teni. Ez a tömegigény afféle va­rázsszó, amely mindent igazol. Miért van az, hogy a magyar tévé­előfizető három hónap alatt több jegesmedvét, fókát, üzekedő roz­márt lát, mint egy eszkimó egész életében? Tömegigény van rá. Hát jó. Közbevetőleg megjegyzem, hogy most éppen vasárnap van, augusz­tus huszonegyedike, a tévét egész nap kikapcsolva hagytam. A Pá­paszemes című, magyarul, beszélő kirgiz film megtekintésének ideá­ja csábított ugyan egy darabig, de végül is az élményről valami­­ miatt lemaradtam. Most valahogy hiányoznak a kedvenc program­jaim. Az olyanok, mint a Mivel érdemelte ki a beledi Előre Tsz „dr. Porpáczy Aladár” kertészeti brigádja a Magyar Népköztársa­ság Kiváló Brigádja kitüntetést? (Ez a műsor létezett, tavaly októ­ber nyolcadikén sugározták.) Nem tudom, ki hogy van vele, én az ilyen címek (alcímek) olvastán frenetikus izgalomba jövök, alig várom a műsorkezdést, egy aktuá­­­­lis példával élve: Mi újság van? — olvasom a keddi programok között tallózva, alcíme: Hétköz­napi krónika Hollóházáról. Előre lapozok a Rádióújság második ol­daláig, s ezt látom: „Három bor­­sod-abaúj-zempléni község egy­­egy hétköznapjának krónikájával jelentkezik a fenti című sorozat az ünnep hetében ... Hollóháza az ország legészakabbra fekvő köz­sége ... Hidasnémeti—Tornyosné­meti utazó és átutazó község... Gönc, a hajdani megyeszékhely, ez a fiatalos levegőjű, barackosá­ból és tehenészetéből élő község pedig most készül iparának meg­teremtésére ... Arra vállalkoz­tunk, hogy szürkének tetsző tör­ténéseket kapjunk lencsevég­re ...” Ez van tehát kedden tizen­nyolc-tízkor. S mi következhet gyomban a Hétköznapi krónika után? A Hétköznapok ünnepei. Nem sok ez egy kicsit? Attól tartok, ezt a hétköznap­kampányt nehéz volna a tömeg­igény fogalmával magyarázni. Hogy végül is, kinek vagy kiknek készülnek az ilyen és hasonló műsorok, azt nem tudom. Talán nem is fontos. Mindenesetre rit­kán érzek ellenállhatatlan közlés­vágyat a megtekintésük után, egy­re ritkábban, s ez, sajnos, mind több és többféle műsortípusra vo­natkozik. Néha az a benyomásom — déjá vu —, hogy az épp véget­ért műsorhét már volt adásban, nem is oly rég, s akkor írtam ró­la, írjak mégegyszer? Nem; in­kább megteremtem azt a bizonyos képzelettelevíziót s elboldogulok vele. A tévé megy tovább a ma­ga útján, hadd menjen, én is me­gyek a magamén. Majd találko­zunk. A végtelenben. Mint a pár­huzamos egyenesek. Bűvészet ÉLET ÉS IRODALOM

Next