Élet és Irodalom, 1984. január-június (28. évfolyam, 1-26. szám)

1984-03-30 / 13. szám - Sz. P.: Táguló körök (10. oldal) - Stenczer Ferenc: A Turultól és Márciusi Frontig • könyvkritika • Tóth Pál Péter: Metszéspontok (Akadémiai) (10. oldal) - Sumonyi Zoltán: Gyűlik a forrásanyag • könyvkritika • Fenyő István: Haza s emberiség. A magyar irodalom 1815-1830. (Gondolat) (10. oldal) - (hárs): „A barátság költészete” (10. oldal)

Táguló körök Gyulai Pálról, a „mérges kis öregúrról” tartja a fáma, hogy Pesten, az Akadémia és laká­sa között járva leszegett fej­jel, morcosan csörtetett, ami­kor viszont — ahogy akkor mondták — leányfalvi birto­kán tartózkodott, menet köz­ben meg-megállt, barátságo­san köszönt, elbeszélgetett a helybeliekkel. Igaz, a titok csak annyi, hogy Pesten foly­vást rosszul szelető szivarjait szítta, s azokat figyelve, újra meg újra rágyújtva, leszegett fejjel járt, leányfalusi nyugal­mában viszont komótosabban csibakozott, s ehhez bizony a fölszegett fejtartás dukál. Ez az anekdota akár mottó­ja lehetne a Vigadóban már­cius végén megrendezett, Tá­guló körök című irodalmi est­nek. Pest megye, ez az or­­szágnyi terület a művészetek szempontjából mindig mosto­hagyermek volt, hiszen ha Vácott, Cegléden, Esztergom­ban vagy Nagykőrösön föltűnt egy ígéretes tehetség, azt a kortársi közvélemény és az utókor azonmód a fővároshoz asszociálta, akik pedig közü­lük megmaradtak vácinak, ceglédinek, nagykőrösinek, azok a kétes értékű „műked­velő” címkét kapták. Irodal­munk nagyjait legföljebb pi­henésük, nyaralásuk köti — anekdotaszerűen — a megyé­hez, noha annak idején alko­tó munkájuk jóval nagyobb részét végezték ott, mint hin­nénk. E megye irodalma ma is nehezebb helyzetben van, hiszen a társmű­vészeteknek megvannak a regionális köz­pontjai, az irodalom viszont, ha nem akar a budapesti in­tézményekhez kötődni, mást helyettük alig talál. Ötnegyed esztendeje, hogy Táguló körök címmel rovatot indított a Pest megyei Hírlap. Egy-egy alkalommal az új­ságban valamely megye, vidé­ki irodalmi központ költői, prózaírói, képzőművészei je­lentkeznek, s ugyane napon az illető megye lapjában a Pest megyeiek összeállítása lát napvilágot. E sorozatnak mintegy élő kiadása volt a Köves István és Molnár Zsolt szerkesztette vigadóbeli iro­dalmi est, melyen a Vujicsics együttes és a Vox Humana kórus közreműködésével Ba­logh Emese, Hegedűs D. Géza, Kocsis Judit, Kovács Titusz és Mikes Lilla szólaltatta meg a dunamenti táj költészetének, irodalmának múltját és jele­nét. Elhangzott Berda, Arany és Petőfi Pest megyéhez kötő­dő verse, Németh László em­lékezése Móricz Zsigmondról, az előadók tolmácsolásában megszólaltak olyan, a Duna­kanyarral szinte test össze­köttetésben lévő írók, mint Rónay György, Szeberényi Le­hel, Jékely Zoltán, Karinthy Ferenc. Szerepeltek a Táguló körök lassan antológiává gyű­lő mellékleteinek szerzői, köz­tük fiatal írók is: Flamm Já­nos, Horváth Lajos, Előd László, Törő István, Köves­ István, Besze Imre, Valkó Antal, Sz. P. SUMONYI ZOLTÁN: Gyűlik a forrásanyag . Fenyő István: Haza s emberiség. A magyar iroda­lom 1815—1830. (Gondolat, 324 old.) A Váci utca forgalmasabb felén, annak is a közepe táján, nagyjá­ból félúton az egyetem és a Vö­rösmarty tér között, még mindig palánkkal elkerített építési terü­let éktelenkedik. Még mindig, mert talán már húsz éve lebon­tották­ az ott álló épületet, ame­lyen emléktábla hirdetett két iro­dalomtörténeti gyásznapot. A táb­la szövegét nem tudom pontosan idézni, bár egyetemista koromban naponta megálltam előtte, de a tartalma ez volt. E ház helyén ál­lott az az épület, amelynek első emeleti lakásában 1830. november 21-én meghalt Kisfaludy Károly. Negyedszázaddal később, 1855. no­vember 19-én ugyanezen szobá­ban hunyt el a mesternél is na­gyobb tanítvány, Vörösmarty Mi­hály. Én ma is, ha arra járok, megál­lok az építési terület palánkja előtt. Szememmel megkeresem az első emelet helyét, s a levegőbe odaképzelem a szobát, a halálos ágyat, a körülállók tekintetét. Az első halált, a Kisfaludyét könnyű elképzelni, elég csak felidézni Ba­rabás Miklós rézmetszetét. A ma­gas párnába mélyen belesüpped a negyvenkét éves irodalmi vezér dús fürtű, oldalszakállas, bajuszos szép feje, szemhéjai már lezár­­vák, s a test mellig letakarva egy súlyos, fehér selyemtakaróval. Fejtől Bajza József áll, oldalt Tol­­dy Ferenc, s szemben a halottal, elmerengve a harmincéves Vörös­marty, karját a mellén összefonja. Barabás metszetéről s az ábrá­zolt négy férfiúról pedig nyomban eszembe jut egy másik kép, egy vidámabb jelenet, Orlai Petrich Soma festménye: „Kazinczy Fe­renc és Kisfaludy Károly találko­zása Pesten, 1828-ban”. Az óriási tablón az ősz hajú, fehér kabátos,­­pantallós, hatvankilenc éves széphalmi vezér kezet fog a negy­venéves Adonissal, mintegy átad­va neki a vezéri­­ pálcát. ..Talán ugyanott, ugyanabban a szobában. A mozgalmas jelenetet egy hiteles szemtanú, Toldy Ferenc leírásából is ismerhetjük: „Szemerénél ott van az ünnepelt vendég Kazinczy, Bártfay és neje, Vörösmarty és Kiss Károly. Az ajtó nyílik, s Kisfaludy Károly lép be barátjai­­tól, Fenyérytől, Bajzától, Toldytól, Helmeczytől követve. Szemere megsúgja vendégének a Kisfaludy nevét. Kazinczy felkel azon perc­ben, melyben Toldy örömtől resz­ketve mondja Kazinczynak: Ez az! — A két férfi kezet fog, s Kazin­czy az ifjabb társához szívesen így szól: Igen tisztelt férfiú, barátsá­godat kérem! Összeölelkeztek.” Mily megható jelenet, milyen kivételesen ritka pillanata ez a magyar irodalom történetének! Hiszen a vezéri pálcát, akár az uralkodói jogart, általában a ha­lál szokta kiragadni a kézből, s aztán hosszú ideig, bizonytalan, hogy milyen kezekbe kerül. Talán az eddigiekből is kivilág­lik, hogy különösen izgat ez a kor, másfél-két éve pedig a fe­jembe vettem, hogy regényfélét fogok írni róla, különös tekintet­tel gazdasági, társadalmi viszo­nyaira, középpontba állítván Jó­zsef nádor alcsúti mintagazdasá­ á­gának megszervezését. Egyszóval: a magyar mezőgazdaság iparoso­dásának korai kezdeteit. De saj­nos,­­ nehézkesen kezdek a dol­gaimhoz, s lustaságomat azzal mentegetem, hogy még az anyag­­gyűjtést végzem. Így akadt meg a szemem egy-két hónapja egy al­mazöld borítójú könyvön, amely­nek címlapját a már idézett Or­­lai-festmény ékíti. Pontosabban a festmény egy részlete, a két fő­szereplővel:­­ Kisfaludyval és Ka­­zinczyval. Fenyő István könyve a Haza­s emberiség, amely a ma­gyar irodalom tizenöt évével fog­lalkozik, 1815-től 1830-ig. Ritkán forgatok irodalomtörté­neti tanulmányokat. Ha igen, többnyire elmegy tőlük a kedvem, de Fenyő új könyve mindenkép­pen kivétel.. Önös szempontjaimat sorolom: olvasmányosan s mégis a tudós alaposságával írja le a Habsburg-birodalom Napóleon utáni helyzetét, elavult gazdasá­gát a változó társadalomban,, a magyar reformmunkálatokat és a megyei vitákat. Az Európában divatos eszmei és irodalmi irány­zatokból, levezeti és megérteti (!) a hazai liberali­zmus és naciona­­lizám­us kialakulását, a romantika lázító, sőt forradalmasító szerepét, a népiesség hazai értelmezéseit. Majd néhány kis mester bemuta­tása után alapos pályaképet ad Katona Józsefről, Fáy Andrásról, Kisfaludy Károlyról, Kölcseyről és Vörösmartyról. (Csak zárójelben jegyzem meg, hogy én ebből a ti­zenöt évből nem tudnám kihagy­ni Berzsenyi Dánielt, aki Vörös­marty mellett mégiscsak a kor legnagyobb és máig leghatásosabb költője — de lehet, hogy ez csu­pán laikus okvetetlenkedés, hisz nem tudok irodalomtörténészül gondolkodni.) Mindenesetre Fenyő István könyvét boldogan sorolom megírandó (?) regényem lassan gyűlő forrásanyagai közé! És még valamit! A Haza­i em­beriség az első kötete egy készülő sorozatnak, amely 15-20 évekre osztva, a magyar irodalom törté­netét kívánja feldolgozni. Nagyon hasznos lenne! De gondoljuk csak meg, hogy hét évszázados irodal­munkat mikorra tudjuk ilyen ala­possággal elemezni? S lesznek-e vállalkozók a negyven-negyvenöt kötet megírására? Mert Fenyő István­­ igen magasra tette a mércét. Kovács Péter Balázs rajza A Turultól a Márciusi Frontig . Tóth Pál Péter: Metszés­pontok (Akadémiai, 257 old.) Kinek mit mond a Turul név, mennyit a Márciusi Front? Az utóbbiról hallottak, tanultak fiatal­jaink, de körinterjú nélkül meg­kockáztatható: keveset tudnak róla. A Turul Szövetség értelmezése pe­dig benne sincs az Új Magyar Le­xikonban. A kötet tehát­­ való­ban hézagpótló. Egyik kutatónk kifejezését köl­csönözve a Horthy-rendszer statisz­taszerepet szánt a korabeli magyar ifjúságnak. A hivatalos propagan­da ezt mint szép főszerepet igye­kezett elfogadtatni velük. Propa­gandacélt szolgált a Turul mozga­lom is, mely a húszas évek első fe­lében elég népszerű lett a fiatalok körében. Hamar jött azonban a ki­ábrándulás. Mind többen ismerték fel a „turulos” demagógia üressé­gét, a szajkózott jelszavak tartal­­matlanságát. Keresték kérdéseikre a választ, s az utat elképzeléseik megvalósításához. Az 1925-ben alakult Bartha Mik­lós Társaság gyűjtötte egybe a fia­talság gondolkodó csoportjait. Ők részt kívántak vállalni az ország súlyosbodó gondjainak megoldásá­ból. Ahányan voltak, annyiféle­képp, annyifelé keresték a cselek­vés útját. A helyet és szerepet kö­vetelő haladó ifjúság ekkor pola­rizálódott. A harmincas évek köze­pén a fasisztaellen­esség közelítette őket ismét egymáshoz. A fiatalság lázadó szellemi moz­galmának a kommunisták és a né­pi írók adtak politikai arculatot. Róluk szól könyvében Tóth Pál Pé­ter, a debreceni egyetemi fiatalok példáján. A Márciusi­ Front politi­kai tömörülésének vezetői eltérő nézeteket vallottak. A földreform s a demokratikus politika követe­lésében többnyire egyetértettek. A munkásosztály szerepét az ország átalakításában csak néhányan is­merték fel közülük. A debreceni egyetemi ifjúság vitáinak, nézetüt­közéseinek részletes, érzékletes le­írását kapjuk a monográfiában. Az egyetemi tanács és az ifjúság, az ifjúságon belüli csoportok és a kon­frontációk elemzései, az ottani fia­talok radikalizálódásának leírása a könyv legizgalmasabb lapjai. Bősé­ges idézetekkel támasztja alá mon­dandóját a szerző. Nem világítja meg azonban, hogy radikalizálódá­­suk napi gyakorlatában milyen ha­tást és segítséget kaptak például a Juhász Nagy Sándor (a Károlyi­kormány volt igazságügyminisztere) által irányított Reform Társaságtól, s a Bajcsy-Zsilinszky Endre vezet­te Nemzeti Radikális Párt kelet­magyarországi szervezetétől. Veres Péter hatása a debreceni egyetemistákra világosan és plasz­tikusan fogalmazódik meg, de ho­mályos a kép Németh László és Ka­rácsony Sándor befolyásáról. A kommunisták szerepével a szerző gondosan foglalkozik. A párt éle­tében válságos évek ezek: pártállás­pont nem volt a vitákban, csak (marxista érvelésű) gyakorlat. (A Komintern akkor függesztette fel a magyar párt tevékenységét.) Zöld Sándor hozzájárulása a gyakorlati munkához kiemelkedő jelentőségű­­volt, Kállai Gyuláéval és néhány más társukéval együtt. (Zöld port­réja rendkívül vonzó; filoszmun­kában ritka az ilyen bensőséges, esszéstílusú arckép!) A könyv nem mutatja be bizo­nyító erővel, hogy a radikalizálódó debreceni fiatalok miként jutottak el a napi politizáláson túl a mar­xizmusig; az ideológiai-politikai irodalom hatásának elemzése is vérszegény. Szükség lett volna a ko­rabeli sajtóból vett idézetek kriti­kai elemzésére; a forrásanyagként kezelt publicisztika néhol csak ter­jedelmileg növeli a monográfiát. Az „intenzív interjúk” szövegelem­zése is lehetne szigorúbb. A meg­szólaltatott koronatanúk vélemény­ütközésére csupán egy-két példa akad, pedig ez nemcsak a tanul­mány szerzője számára lenne ta­nulságos. Stílusa, nyelvezete a tanulmány­­kötetet a könnyen olvasható tudo­mányos könyvek közé sorolná. Ne­hézkes okfejtése és kifejtetlen uta­lásai viszont nem vonzzák túlságo­san a téma iránt érdeklődő olvasót. Pedig Tóth Pál Péter nyilván nem­csak szűk tudományos körnek szán­ta könyvét. A könyv legfőbb érdeme, hogy a Márciusi Front és a debreceni ha­ladó fiatalok tevékenységének je­lentőségét igyekszik egyértelművé tenni. A demokrácia és a diktatúra kérdéskomplexumában felismerték, hogy a nép ügyében dönteni csak a nép illetékes. Elutasították a tria­noni békeszerződés igazságtalan rendelkezéseit, ám hirdették a Du­na völgyében élő népek megbékélé­sét. A kommunisták és a velük egyetértő demokratikus erők erő­feszítésére létrehívott Márciusi Frontot ma népfrontkísérletnek­ kell tartanunk. A népfront akkor a de­mokratikus erők jelentős részének véleménye szerint nyugati specia­litás volt és a polgári demokrácia keretei között működő antifasiszta pártok koalíciójának tekintették. Erre a hazai helyzetet még nem tar­tották érettnek. A debreceni csoport 1938 nyarán különböző okokból felbomlott. A kommunista csoportmaghoz­ tarto­zók nagy része befejezte­­egyetemi tanulmányait, elkerült Debrecen­ből. A fiatalabbakban pedig — mint Fehér Lajos visszaemlékezéseiben megindokolta — „már vagy még nem volt annyi szellemi erő, hogy az öregekhez hasonló átütő erejű megmozdulást összekovácsoltak volna.” Stenczer Ferenc „A barátság költészete" Kereken másfél évtizedes tör­ténetének kilencedik állomásá­hoz érkezett a legjelentősebb bolgár—magyar művészeti m­oz­­galom. A barátság költészete vers- és (az idén először) pró­zamondó verseny. Tizenegy védnöke-rendezője közt van a Bolgár Kulturális Bizottság, a Bolgár—Magyar Baráti Tá­rsa­­ság éppúgy, mint a szófiai Ma­gyar Kulturális Intézet és ter­mészetesen a kezdeményező su­­meni Kossuth Lajos Múzeum. A rendezvénysorozat Sumen megye területén túlnőtt, ma már országos méretű. Méri és minősíti a bulgáriai magyar műfordítás eredményességét, népszerűsítő erejét. A mostani­­ fordulókra jelentkező mintegy ötszáz vers- és prózamondó választott anyaga a bolgár kunyvillaiás egyre szétesebb ki­tekintését tükrözi. Petőfi mun­kásságának korábbi (érthető) egyeduralmát előbb Ady, József Attila, Nagy László törte meg, ma már sűrűn hallgathatjuk Radnótit, Juhász Gyulát, Babi­­tsot és Örkényt is. De az egyik kategórianyertes például Nagy Lajos Farkas és bárány című novellájával indult és győzött. A jelentkezők hat kategóriá­ban versenyeznek, közük a kis­dobosok és úttörők csoportjá­tól a műkedvelő tanuló-­s dol­gozó fiatalokon át a Színház- és Filmművészeti Főiskola hall­gatóiig, sőt, a hivatásos előadó­­művészekig terjed... Legújabban az egyéni indulók mellé szava­lókórusok is csatlakoztak. A legjobbak díja hagyományosan egy-egy hetes magyarországi utazás. Mostanáig, túl ezen, két fődíj lelt gazdájára: az egyiket a perniki színház szavalókórusa nyerte, a másikat Ivan Nalban­­tov, a Néphadsereg Színházá­nak művésze, a jelenlegi zsűri tagja — eredetien szerkesztett Radnóti-monodrámájával. A fő­díj névadója a néhai Vladimír Trendafilov, az egyik legkivá­lóbb bolgár előadóművész, e verseny zsűrijének egykori el­nöke. Az 1984. évi döntőn, március 31. és április 2. között negyven­­nyolc egyéni versenyző és hat kórus szerepel majd. A felsza­badulásunk évfordulójára időzí­tett eseménysorról és a győzte­sek gálaestjéről a bolgár tele­vízió és rádió felvételt készít, így egyetlen nyertes kiléte már­is bizonyos — ez pedig a leg­­­szélesebb közönség lesz. (hárs) 1984. MÁRCIUS 30.

Next