Élet és Irodalom, 1985. január-június (29. évfolyam, 1-26. szám)

1985-01-11 / 2. szám - Galsai Pongrác: Gondolkodás egy műfajról (4. oldal) - Tóth Sándor: Hazafelé • kép (4. oldal) - Dr. Tringer László: Messze az Aranyketrectől • reflexió • Benedek István: Freudizmus és agresszió. ÉS 1984. december 14. • Tringer L. a Magyar Pszichiátriai Társaság főtitkára. (4. oldal)

­nommmás egy művikét Elárultam többször is, hogy megrögzött karácsonyváró Va­gyok. De várakozásomat ritkán kísérte szerencse. Mindig „közbe­jött valami”. Előfordult, hogy a gyertyagyújtás pillanatában le­vált a mennyezetből, és fejemre esett egy tégla. Az ÉS karácsonyi számában „P. J.” címmel portrénovellám jelent meg Pilinszky Jánosról. Van egyáltalán ilyen műfaj? De erről majd később. E dolgozatot, műfajától függet­lenül, szívbéli írásomnak tartom. S remélem, nem ábrándulok ki belőle később sem. De már az el­ső sorok elolvasása riadt bosszú­ságot okozott. Az Írás nyitányá­ban Pilinszky János monogram­jával kívántam illő áhítattal el­játszani, nevének kezdőbetűibe vonva a Fiú jelét is, akit imá­dott. Pilinszky monogramja, ugye­bár: P. J. A P, x-szel átütve, Jé­zus szakrális betűje: Pantokrá­­tort jelent. A J pedig: maga Jé­zus. Akinek nevét az IHS-ben I- vel jelölték: Jesus Homo Salva­tor. De írógépemen alighanem el­­tömődött a H-betű. (Gyakrabban kellene tisztítani.) így a nyomda a Homo-t következetesen Nomo­­nak szedte. És írásom „mottója” emiatt a megfejthetetlen tohuva­­bohu látszatát keltette. Ez azon­ban még nem zavarta volna meg az ünnepre készülődés örömét. Hanem a telefonok! A „P. J.” kolumnája mellett napokon át valóságos telefon­ügyeletet kellett tartanom. Ilyen spontán, heves visszhangja még egyetlen munkámnak sem volt. Nyilván Pilinszky mágikus költői hatásának köszönhetően. Az írást sokan dicsérték, zavarba ejtően, lelkesen, felső fokokban olykor (álszerénységem tiltja, hogy ne­veket említsek), de akadtak hű­vös, fanyalgó, sőt felháborodott vélemények is. Pilinszky beröppent a karácso­nyomba. Rászorultam, hogy az ünnepek alatt Róla, az emlékek megbíz­hatóságáról és egy műfajról is elgondokozzam. Először arról, ami nyilvánvaló: 1. Pilinszky Jánost nemcsak nagy magyar költőnek, a husza­dik század egyik költőóriásának tartom. A két kezem mind a tíz ujját se kellene kiegyenesítenem, ha a vele egyenrangú költőket fel kívánnám sorolni, így véleked­tem már barátságunk (ismeretsé­günk?) kezdetén, a negyvenes (!) években is. És véleményem az év­tizedek során azért nem változott, mert a maximális hőfokon túlra a vizet sem lehet felforrósítani. Erős vonzalmamat különben egy hosszabb tanulmányban és szá­mos cikkben publikáltam. (Lásd: „A besurranó szerkesztő”, az „An-tan-té-nusz” és a „Maradja­tok reggelig” című kötetekben.) 2. Mivel „antisznob” vagyok, sohasem iparkodtam a nagy köl­tők személyébe-sorsába akasz­­kodni. Se rajongó hivőként, se bogáncsként. Noha Pilinszky ese­tében könnyű lett volna. Akad rá példa, így mások tartalmasabb élményeket sorolhatnak elő vagy őrizhetnek ékszerként. Szakadé­­kony kapcsolatunkat az élet gya­kori alkalmai-véletlenei adták, és Pilinszky halála vette el. 3. Legutóbbi karácsonyi leve­lemben ezt írtam: „Miért félünk gyarlóságainktól? Sohasem töre­kedtem arra, hogy hibáimat el­titkoljam. Sose átallottam mások hibáit napfényre hozni. Hibáink ráncaitól emberibbé, szebbé si­mul az arcunk.” Különösen érvé­nyes ez egy költőre. Akinek gyar­lóságai tündökölhetnek is. „Em­bertelenül” nemes és folttalan lé­lekkel nem lehet az ember nevé­ben szólni. S hogy mikor beszél­hetünk egy halott költő-ember­társunk gyöngéiről? Mikor „van itt az ideje”? Erre nincs erkölcsi kádencia. Mondhatnám úgy is: amikor emberi-költői nagyságá­ról szólunk. 4. Egymás magánéletében mind­nyájan inautentikusak vagyunk. De érdeklődésünket ez nem lo­hasztja le. Továbbra is makacs vágyat érzek, hogy benézzek (rendben van, bekíváncsiskod­jam) abba a magánügyi pokolba, amely Pilinszky minden versso­rát fehér izzásban tartja. „Modus vivendit” remélve ezáltal a saját szörnyeimmel is. Éppoly agresz­­szívek ezek a szörnyek? Szelí­­debbek? Mindenesetre kevésbé se­gítenek a halhatatlanságba, mint az övéi. 5. A portrénovella nagyon ér­zékeny műfaj. Hiszen valóság is, „fikció” is. Dokumentumpróza is, szépirodalom is. Mindkét köve­telménynek meg kell felelnie. S állandó a veszély, hogy hol a „dokumentum”, hol az „iroda­lom” kap sebeket benne. Né­melykor a tények válnak pontat­lanná a „költött” ábrázolástól, máskor az átélést feszélyezik a szigorral ránk néző tények. 6. Legfontosabb, hogy a modell legyen hű önmagához. Klasszikus példának Krúdy „Ady Endre éj­szakái” című művét tartom. De ki merné e gyönyörű írás mozza­natait „szakadatolva” az iroda­lomtörténetbe átrakni? 7. A „P. J.” elején a költő sír­va rohan bele az éjszakába. Még­hozzá a Hajós utcai lakásból, ahol többször jártam. Bár Pilinszky csak a „KZ-oratórium” megírása után költözött a számomra isme­rős helyszínre... A költő kockás zakóban, fakózöld pulóverben menekül el hazulról... De biz­tos, hogy azon az éjszakán koc­kás zakó volt rajta? És a fakó­zöld pulóverét viselte? Ott vol­tam? Láttam? Nem voltam ott. És csak képzeletben láttam. Te­hát már a kezdet kezdetén egy novellában vagyunk. Majd Pi­­linszkyvel együtt mind mélyebb­re gyalogolunk belé. Mert az öl­tözék még hagyján. De honnan tudhatnám, hogy a költő a mene­külése közben mit érzett? Vagy mire gondolt? Hiszen Pilinszky ismeretében — természetét s lel­kiállapotát átélni kívánván — én éreztem, gondolkodtam helyette. Sőt, valószínű, hogy a költő ak­kor éjjel valami másra gondolt. Valószínű? Ez egészen biztos. 7. A „KZ-oratórium” születé­séről megbízhatóbb képet alkot­hatunk Rubin Szilárd barátom kötelesen megjelenő, „Római I- es” című regényéből. A „boldog sírás” állapotát az ő elejtett sza­vaiból formáltam meg. 8. A bárepizód. Engem a fo­lyosón ácsorgó költő vacogása ér­dekelt. Beszélgetése az öltöztető­nővel. A cukorkaillat. A méltat­lan helyzet. Ezt a jelenetet ugyan­is maga Pilinszky mondta el. És gyakran láttam őt vacogni. Az Edina álnéven szereplő táncosnő­nek nem mutatkoztam be. Ha tíz egykori görl fölvonulna előttem, bajosan tudnék rámutatni. Meg sem jelenik a „novellában”. Ami pedig „Edina” eltávolítását illeti... A megbízhatónak látszó szóbeszédekre hagyatkoztam. Ah­hoz kétségem se fért, hogy a ki­váló, Kossuth-díjas színésznő a költő érdekében járt el. De utóbb kiderült: sokkal okosabban, ta­pintatosabban, finomabban, mint képzeltem. S főképp az ízléséhez méltóbb stílusban ... 9. A portré hűsége, a szerző el­kerülhetetlen jelenléte s kötele­ző háttérben maradása, a tole­rancia határai, az informatív és fiktív elemek vegyítési módja, az emlékezetből kiemelt párbe­szédek hitele — ezek egy műfaj legnagyobb gondjai. 10. Portrénovellámban, szoká­som szerint, kitűnően érzi magát az önirónia. Ha ezek a mozzana­tok nem elég „valósághűek” — vagyis rám nézve kompromittálók — egyedül fogalmazási készségem gyarlóságának tulajdonítom. Ünnepi teendőim lévén, tovább nem tudtam gondolkodni. De karácsonyi álmomban egy­­szercsak megjelent Pilinszky Já­nos. Kicsit féltem tőle. Aztán megnyugodtam. Mert a szokott nyájassággal, mosolyogva köze­ledett felém. Caslai Pongrác Messze ez­uran Nem vagyok pszichoanalitikus — mondja Benedek István a Kö­zép-európai Kultúrkapcsolatok In­tézete XVIII. találkozóján tartott előadásában, amely Freudizmus és agresszió címmel az Élet és Iro­dalom 1984. december 14-i számá­ban jelent meg. Nos, én sem va­gyok pszichoanalitikus, mégis szo­morúsággal, majd indulattal ol­vastam kedvelt íróm eszmefutta­tását, amelyben a modern társa­dalmakban elszaporodó, egyre ag­­gasztóbban jelentkező agresszív jelenségekre keres magyarázatot Úgy tetszik, meg is találja. En­nek a rendkívül bonyolult társa­dalmi és lélektani problémának a magyarázata, oka: a pszichoanalí­zis, amely a maga elméletével és terápiás gyakorlatával felszabadít­ja (nem feltárja!) az emberi lé­lek mélyén, a tudatalattiban rej­tőző félelmetes erőket, pusztító ösztönöket, hiszen „mindenkiben benne lakik az ördög”. Nem csu­pán azáltal teszi ezt, hogy lelki betegeket próbál több-kevesebb (inkább kevesebb) sikerrel gyógyí­tani, hanem — túllépve illetékes­ségi körét — még egészségesekkel is próbálkozik, úgynevezett szemé­lyiségfejlesztés címén veszélyes kalandokba bocsátkozva. S „ami­lyen mértékben sikerül a tudatta­lan felszabadítása és a gátlások megszüntetése, olyan mértékben alakul ki egy új öntudatlan er­kölcsi (erkölcstelenség!) világné­zet”. Ki tudja, mi rejtőzik az egyén tudatalattijában! Minden­esetre semmi jó. Benedek István példát is hoz arra, hogy a tudo­mányok fejlődése milyen veszé­lyekbe sodorhatja az emberiséget. Nem elég nekünk az­ atombomba, most itt van még a pszichoanalí­zis is. A művészetekben, a min­dennapi viselkedésben, az álla­mok közötti kapcsolatokban is el­uralkodó agresszivitás tehát an­nak a következménye, hogy eled­dig ismeretlen mélységei tárultak fel az emberi léleknek, a pszicho­analízis módszere segítségével. Mint mondottam, én sem va­gyok pszichoanalitikus, bár nagy­ra értékelem ennek az iskolának és elméletnek értékeit, s mindazt a hatalmas szellemi kincset, ame­lyet a pszichoanalízis művelői fel­halmoztak (melynek értékét Be­nedek István sem vitatja el). In­kább a kísérleti lélektan talaján állok, amely az idők folyamán nemegyszer a pszichoanalízis ádáz ellenfeleként igyekezett cáfolni a mélylélektan egyes állításait. Most mégis úgy érzem, hogy a pszicho­analízis abba a helyzetbe került (mint nemegyszer a története fo­lyamán), hogy jelentőségét nega­tív értelemben messze túlbecsülve átkokat szórnak rá. Világméretű bűnbakképzésnek vagyunk tanúi jelen századunkban. íme, most egy újabb kísérlet erre: egy tudomá­nyos elmélet és ennek gyakorlata lett minden agresszivitásnak és rombolásnak, az ember elállatia­­sodásának magyarázata és oka. Képzeletemben megjelent a Te­heránban veszteglő gép egyik ter­roristája, amint jobbjában gép­pisztollyal a túszokat tartja sakk­ban, baljában Freud valamelyik művét szorongatja... Freud halálösztön-fogalma va­lóban azzal az igénnyel lépett föl, hogy magyarázatot találjon az emberben rejtőző rombolási vágy­ra. Erre vezette vissza az agresz­­sziót, háborúkat, gyilkolást, még az öngyilkosságot is. Élete utolsó szakaszában maga Freud is revízió alá vette a halálösztön koncepció­ját Tanítványai általában nem is fogadták el ezeket a nézeteit. A modern lélektan a tudatalatti ka­tegóriáját is részelemeire bontot­ta, idegélettani tartalommal töl­tötte fel. Ma már nem úgy tekin­tünk erre a rejtélyes, „veszélyes” tartalmakat hordozó idegrendszeri működésre, mint valamely állan­dóan robbanásra kész pokolgépre. Nem vitatkoznék Benedek István számos téves állításával. Azt azon­ban kiemelném, hogy alapvetően téves a félelem és az agresszivitás ellentétbe állítása. Mintha a féle­lem és a harag nem férne meg együtt, s a neurotikus és az agresszor két külön emberfajta lenne. A szerző rokonszenvét a neurotikus nyeri el, még az egész­séges egyént is veszélyesnek tart­ja. Mai ismereteink szerint a fé­lelem és a támadó viselkedés na­gyon közel áll egymáshoz. Ez már az emlősállatoknál is így van. Ha az egyén létét, szükségleteit ve­szély fenyegeti, menekül vagy tá­mad. Hogy melyik viselkedés ke­rül előtérbe, az a környezeti fel­tételek függvénye. Az agresszió tehát nem valami kizárólag be­lülről fakadó, külső tényezőktől független fátum — hacsak a lé­lekelemzés nem hozza felszínre, mint Benedek István állítja —, hanem a külvilág által kiváltott reakció. Az agresszivitás magya­rázatát ezért elsősorban a kör­nyezeti feltételekben kell keres­nünk. Egyébként is összetett, pszi­chológiai és szociológiai jelenség­ről van szó, amelynek egyoldalú pszichológiai magyarázata eleve téves. Embernél magától értetődő, hogy az agresszió szociális kör­nyezetben jelenik meg. A gyer­mek a környezetétől sajátítja el, hogy szükségleteit veszélyeztető akadály esetén milyen módon vi­selkedjék. A társadalom valóban elég sok mintát kínál arra — mint Benedek István is részletesen ki­fejti —, hogy ebben az esetben az agresszió a megfelelő viselkedés. Évtizedek szocializációja, nevelé­se kell ahhoz, hogy egy ilyen vi­selkedésminta az egyén személyi­ségének részévé váljék. Benedek István úgy véli, hogy a pszicho­analízis képes ilyen mélyreható változásokat előidézni, akár bete­geken, akár egészségeseken. Meny­nyire örülnének a pszicoanalízis művelői, ha módszerük ennyire hatékony lenne! Az agresszió és a félelem közös gyökerekből táplálkozik. E gyöke­rek mindenekelőtt társadalmi ter­mészetűek, mint ahogy a szemé­lyiség maga is szociális hatások nyomán fejlődik. E két viselkedés­­forma szélsőséges megnyilvánulá­sa az egyén és környezete közötti kapcsolat zavarainak, amelyek mögött szenvedés, boldogtalanság rejtőzik. A modern lélekgyógyá­szat tartja magát ahhoz az ősi fel­ismeréshez, hogy az önismeret, önmagunk rejtett, „tudattalan” ol­dalainak feltárása hasznos, segít a környezettel és önmagunkkal va­ló harmonikusabb kapcsolat ki­alakításában. A lélekgyógyász iga­zában — különféle módszerekkel — az­­önismeret fejlesztésére tö­rekszik. Azt teszi a pszichoanali­tikus is, Benedek István egy toll­vonással elintézi mindezt, mond­ván, hogy az önismeret fokozása veszélyes dolog, íme, mik a követ­kezményei. A pszichoanalízis számos tétele fölött eljárt az idő. Az ÉS cikk­írója mégis úgy szór átkot a lé­lekelemzés fejére, hogy közben valódinak tételezi fel ennek nem egy ma már elavult megállapítá­sát Úgy érvel, mint egy pszicho­analitikus, aki meghasonlott tu­dományával. Benedek István nagy hatást gyakorolt rám, pszichiátriai munkásságának irodalmi feldolgo­zása pályám kezdetén arra taní­tott, hogy az emberben, még a leg­elesettebb pszichotikusban is ta­lálhatók olyan értékek, amelyekre támaszkodni lehet a gyógyításban. Messze vagyunk már az Arany­ketrectől. Az ember lelke mélyen rombolás, ördög lakozik. Dr. Tringer László a Magyar Pszichiátriai Társaság főtitkára “s. X­I”"* a Tóth Sándor: Hazafelé 1935. JANUÁR 11.

Next