Élet és Irodalom, 1992. július-december (36. évfolyam, 27-53. szám)

1992-09-04 / 36. szám - Wirth Imre: Egy délutáni Alvó ébredése • könyvkritika • Mándy Iván: Huzatban (Magvető Könyvkiadó) (10. oldal) - Nagy Sz. Péter: Az átköltés művészete • könyvkritika • Márai Sándor: A szegények iskolája (Akadémiai Kiadó, Helikon, Bp., 1992.) | Márai Sándor: Szindbád hazamegy (Akadémiai Kiadó, Helikon, Bp., 1992.) (10. oldal)

WIRTH IMRE: Egy délutáni Alvó ébredése Mándy Iván: Huzatban (Magvető Könyvkiadó, 219 old., 220 Ft.) Egy tanulmányában azt írta Rónay György, hogy Mándy Iván „a lényeges társadalmi problémák iránt, úgy látszik, valóban nem túlságosan érdek­lődik”, majd pontosan elemez­te viszonyát ahhoz a másik valósághoz, amiről viszont „kü­lönleges éleslátással” ír. Az el­múlt évtizedek nem hoztak lát­ványos változást az életműben, új színfoltként a hangjátéko­kat lehet említeni, habár majd mindegyik Mándy-írás „meg­szólal” olvasás közben. Mándy, Ottlikhoz hasonlóan a folyto­nosságot képviselte irodalmunk­ban, akkor is, ha feltételezzük a „Mándy-időszámítást”, ami­ben az óra — gyakran volt ez az érzésem —, lassan, sőt néha visszafelé jár, hogy fel-feltar­­tóztassa az előrenyomuló jelen­időt. Nem csoda, hogy világa látszólag redundáns elemekkel telítődött, hiszen a külön­ idő­­höz az ellen­valóságot is meg kellett teremtenie. Mintha elha­tározta volna, hogy más­ világá­ban — világa jelképeként — rekonstruálja egy város vagy városnegyed összes apró részle­tét: eltűnt, elfelejtett emberek­nek a házba macskamódra visz­­szajáró lelkei szólalnak meg a fotelekben,­­ ruhásszekrények­ben, falakban, s a pesti bérház az emlékezet templomaként je­lenik meg, ahol írásról-írásra megtörténik a csoda, a töredé­kes, az elveszett elnyeri az öröklétet. (Egyik könnyed pél­dáját éppen ebben a kötetben találhatjuk meg: „A trolik! Ahogy jönnek végig a havas, csatakos utcán. Egy szétvert hadsereg lefokozott, száműzött tábornokai. Kopottan, züllöt­ten, tele gyűlölettel. Begyűjtik az utasokat, rázzák, rázogatják őket az eszméletlenségig. Azok szédülten támolyognak, elvá­gódnak, végiggurulnak a föl­dön. (....) A tábornokok meg gurigáznak velük. Ez a guri­­guri játék.”) Az álomszerű lí­­raian ironikus művek ráadásul még azzal is az idő ellen dol­goztak, hogy — bár szeretni nagyon lehetett őket — igazán nem voltak divatosak. Ennek kesernyés visszhangja az ön­életrajz című könyvének épp­­úoy eleme, mint a Huzatban néhány novellájának. ..Néztem őket, és egyszerre csak kibu­kott belőlem. — Nekem nincs közönségem!” — mondja a cím­adó ciklusban, majd A veterán című novellában a már jól is­mert író-alteregóval, Zsámboky Jánossal űznek gonosz tréfát: kisdiákok érkeznek hozzá, hogy kikérdezzék mozgalmi élmé­nyeiről (ismerte-e például Le­nint), majd mikor kiderül róla, hogy író, „Nézték, mintha va­lahonnan a polcról pottyant volna le.” Mégis, a Huzatban elolvasása után zavarba jöttem — nem az írások miatt. Azok pont olya­nok, mintha Mándy Iván írta volna őket. Aztán átlapoztam néhány korai novellát és rájöt­tem: eljött, megérkezett a Mándy-kor. Buborékként pat­tant szét a műveket körülvevő más­ világ és elöntötte a várost, találkoztak a házak és az em­berek, az írások „realizálódtak” és hirtelen időszerűek és fon­tosak lettek, szinte az egyedül lényegesek, mint a kifáradás és lemaradás, a perifériák alig hallható — még artikulált — monológjai. Mindez persze na­gyon mondysan, „társadalmiat­­lanul” történik meg, sem a sze­replők, sem a színterek nem változtak, csak az időszámítás, ami viszont neki adott igazat. A novellákon legfeljebb egy könnyed legyintés érződik, né­hány tabu elhessentése, ami rá­adásul öniróniával is jár. Hi­szen míg a rejtjelek korában Batthyányról, a „forradalom „kivégzett miniszterelnökéről” írt, egyébként pedig távolról nézte a történelmi tények ak­tuális bevonulását az irodalom­ba (tárgykultusza, a létrák, vödrök és kukák elsöprő jelen­léte ellen­ katalógusnak is te­kinthető), addig a Huzatban konkrétabb utalásait Sztálinra, vagy ötvenhatra — a személyes szerep reflektálása — most a kimondhatóságban is ugyanúgy távolságtartással, a hajlam ál­tal meghatározva fogalmazza meg. Amikor pedig a szégyellri­­valóról van szó — a szégyen­kezés és az attól való megsza­badulás írásainak kulcsmotívu­ma —, mint például a Charta 77 kapcsán szervezett aláírás­­gyűjtésben elmaradt tollmoz­­dulat felidézése, akkor olyan tömény, persze csöppnyi játé­kossággal oldott önkínzásban részesülünk, ami hamisítatlanul kínos és hiteles olvasmánnyá avatja a novellát. (Amihez hoz­zájárul a már említett kiismer­hetetlen, az írólétet, a sikert és sikertelenséget gyakran nyo­masztó álommá formáló mód­szer is.) A Huzatban az önéletrajz cí­mű kötet testvérkönyve. Ván­dormotívumai, vándorló ciklusa bizonyítják ezt. Az ott elkez­dett „borzasztó” angliai utazás Zsuzsival, a „délutáni alvó” vi­szontagságai itt folytatódnak, Zsámboky és a „kis kínai” itt is felbukkannak, és a létra, ami akkor elindult, akár mint vala­mi kifosztott, kétlábú ember­hasonmás, most — hasonmásai miatt vezekelve? — befejezi vándorlását. Akkor „Megállt odalent egy emlékmű előtt. A vértanúhalált halt miniszterel­nök előtt. Egy öreg baka tisz­telgése. Utolsó tiszteletadás. / Elindult. / Bele a világba. / A semmibe.” Most „barakkok kö­zött találták magukat. (...) A létrák hullákon botorkáltak át, egymásra dobált hullákon. (...) Összeakadt a lábuk, ahogy buk­dácsoltak, botorkáltak egymást lökdösve, taszig­álva. (...) Elér­ték a tengert­ (...) Várni, lehe­tett, hogy lassan, megszégye­nülve megfordulnak és elbal­lagnak. /De nem! / Belegázoltak a tengerbe. Olyan dühödt két­ségbeeséssel, mintha mindent le akarnának mosni magukról.” (Visszatér — más és más név alatt — az író-festő Lábass Endre is, aki, kötetét ismerve igen közel állhat hozzá; Az ün­nep című könyvének városfotói közül néhányból igazi Mándy­­hangulat köszön vissza — s a példákat bizonyára még tovább lehetne szaporítani.) Önéletraj­zi jellegű ez a könyv (bár­me­lyik írása nem az) a gyermek­korról szóló novellák tükrében is, de a Tisza Kálmán téri feje­lőcsata és a régebbről (például a Zsámboky-történetekből) már ismert szigorú anya, vagy a fia­tal író szerkesztőségi kálváriái szinte lélegzetvételhez juttat­nak az öregség képében jelent­kező elesettség és lepusztulás emberi és tárgyi díszletei kö­zött. A sötét lépcsőházban bo­torkáló öregember portréja (a fiatalkori novella, a Lépcsők parafrázisa?), az „Egy hibbant vénember naplója” című könyv önironikus emlegetése vagy az egyszínű pulóvert kötő halottak megjelenése egy nyíló ajtóról vallanak. („Milyen arc mered ránk, ha mégis megnyílik az aj­tó?” — olvasom hozzá.) A hu­zatban borzongva áll valaki, az ablakból a kertet látja. •— „Kültelki udvar közepén sárgás­barna, falak között. Egy­ fa ága keresztbehajolt előtte. Ő meg csak nézte azt az ágat. / Isten kifacsart, kötélre hajított inge csöpögött a kiszáradt földre.” Márai Sándor: A szegények is­kolája (Budapest, 1992. Akadémia Ki­adó, Helikon. 127 old., 320 Ft.) Márai Sándor: Szinbád haza­megy. (Budapest, 1992. Akadé­miai Kiad., Helikon 124 old., 280 Ft.) „Nem vágyom semmire, csak az igazságra, s nem ragaszko­dom senkihez,­ így is­ lehet, de ez nagyon nehéz. A világot a magam igényeire költöttem át.” Merthogy a világot — ha az ember a szegények népcsoport­jába tartozik — át kell költeni. Sem a világot, sem magunkat, sem viszonyunkat a világhoz megváltoztatni nem lehet, ah­hoz kevés az akarat, és a kép­zelet. Egyet tehetünk hát, hogy a világ képzetét magunkban költjük át. Magunkban az elvi­selhető világ képzetét alakítjuk ki, hogy elviseljük a világot. Ehhez nagy művészi képzelőerő és érzék kell. Minden szegény tehát művész, vagy érzéketlen­né fásult élőhalott. „A szegény nem a világot költi át, ami re­ménytelen és gyermekes vállal­kozás lenne, inkább csak a ma­ga viszonyát a világhoz, ami szintén nem egyszerű.” A vilá­got egzotikusan vagy romanti­kusan költhetjük át. Az első esetben más térben, a második­ban más időben képzelegjük magunkat. Mindkét esetben művészetünk tárgya és célja életünk, és eredménye — a mű­remek — a társadalmon kívüli lét. „A társadalomból való kivo­nulásom alkalmával, mikor az átköltés megtörtént, rendkívül keveset vittem magammal, mindössze egy fogkefét, a leg­szükségesebb ruházati kelléke­ket, egy írótollat és néhány ív papírt. Ezeknek a kellékeknek a birtokában vonultam ki a társadalomból.” ,— vallja szel­lemes bölcselkedésnek álcázott véres komolyan Márai A szegé­nyek iskolájában. És ezzel e so­kat fecsegő, szemérmesen rej­tőzködő nagy művész el is cse­vegi nekünk élete és művészete titkát. A Rend és a Kaland tit­kát, mely mindkettőt meghatá­rozta. Mert ha az embert az az iszonyú szerencsétlenség éri, hogy szegénynek született, csak egyet tehet, játszik. „Minden tehetséges szegény előbb-utóbb megtanulja azt, amit a gyerme­kek, nők és nagy művészek va­lamilyen ős­öntudatból tudnak, hogy az életet nem lehet komo­lyan szemlélni, mert játék.” Játék hát ez a könyv is, A szegények iskolája. Játékos ké­zikönyv, használati utasítás a szegénységhez, mely megtanít­ja, hogyan lehet ezt az állapo­tot méltósággal és idegössze­roppanás nélkül elviselni. És természetrajzi, etnográfiai rendszertan is, mint Brehm: Az állatok világa. Egzakt leírás ez egy egzotikus, ám sajnálatosan nagyszámú és növekvő népcso­port — a szegények —, életé­ről, szokásairól, boldogtalansá­gáról, fajtáiról, nyelvük, szoká­saik, mondakörük, társadalmi berendezkedésük típusairól. Meg persze kertjeikről és laká­saikról, komplikált és egyszerű életükről, vándorlási hajlamuk­ról, viszonyukról­­a nőkhöz és fordítva. És végül a „kisplaszti­káról”, a szegénység mámorá­ról, mely a részletek átstilizálá­­sával lényeríti át az egészet. Merthogy végül is a formáról van itt szó, mint Márainál min­dig. A stílusról. Az átstilizált életről, melyet egyedül élni ér­demes, és a stílussá vált műről, mely maga az élet. Merthogy Márai Sándor egész zseniális életművében mást sem tett, mint stílusvariációkat adott. Legnagyobb erővel a Rend és a Kaland stílusvariációit. Majd pályája csúcspontján már csak a stílust, mely maga az élet. Már csak a tartalomból átlé­nyegült tiszta formát. A stílus­sá átköltött életet és művet, Krúdy Gyula utolsó napját. A Szindbád hazamegy — mint a Vendégjáték Bolzanóban is —, már csak maga a forma, a stí­lussá... művészi alkotássá átköl­tött forma. S ha az, akkor már mindegy, hogy Krúdy írja vagy Márai. Hiszen mindketten ugyanazt írják. S most Márai kellő tisztelettel, alázattal és iróniával Krúdy stílusában Krúdy stílusát, mely játék hite­lét persze közös igazuk adja. „Mert az élet alján az una­lom volt, a kihűlt érzések per­nyéje és hamuja, mint a tűzhá­nyók tövében a megalvadt­ lá­va. Szindbád nem épített sem­mit az emberi érzésekre. Tudta, hogy táj és évszak, felhők és ételek, becsvágy és hiúság, két­ségbeesés és bosszú éppen úgy megszabják az emberi kapcsola­tok minőségét és hőfokát, mint a szeretet, a kíváncsiság vagy a hála.” É­s tudta ezt Márai is. Így hát, amikor megírta nagy barátja és mestere, ha nem is valódi, de igazi, átköltött utol­­­­só napját, akkor ez a „kisplasz­tika” saját életéről és művésze­téről, most közös stílusukról is szólt. „Mindössze arról volt szó, hogy úrnak és írónak született egy világban, amelynek nem volt többé szüksége igazi urak­ra, sem igazi írókra.” S hogy ezt a gyönyörű életmagyaráza­tot, stílustanulmányt és stíl­bravúrt élvezzük, már nem is tudjuk, nem rejtőzködő önval­lomást olvasunk-e? Kiről is szól Szindbád legendája, Krúdyról vagy Márairól? „A hajós úrnak született, s olyan reménytelenül és egész sorsával volt író, oly kevéssé tudta csak megérteni ezt a világot, s oly keserű volt már szívében, hogy néha cso­dálkozott, mit is keres még az emberek között? Egy hang ilyenkor azt mondta neki, hogy mégis dolga van ezen az érthe­tetlen világi versenyen. Jelet kell hagynom — gondolta ilyen pillanatokban csukott szemek­kel —, hogy volt egy másik Ma­gyarország.” Kinek a káprázatos stílusa, kinek a káprázatos igaz­ságai ezek, Krúdyé vagy Má­­raié? „A pillanat könnyű in­dián kapuján siklott a boldogság és az öröm, az élet csodálatos, dús lombú partjai között, s aki visszanézett és elengedte bódu­latában a kormányt, felborult és eltűnt a szenvedély örvényé­ben. Az emberek a politikára panaszkodtak, az adóprésre, öreg feleségük rigolyáit pana­szolták, vagy a hivatalfőnök zsörtölődő önkényével magya­rázták boldogtalanságukat. De a valóságban a legtöbb emberi baleset, igazi oka az volt, hogy gyávák voltak érzéseikhez, és túlbecsülték azokat.” Ahogy az ember Márai köny­vét olvassa Krúdyról, Krúdy stílusában, már szinte nem is tudja, melyikük volt tökélete­sebb Krúdy? Krúdy vagy Má­rai? Mert a stílus tartalom, és a szegények boldogsága — mint tudjuk — az átköltés művésze­te. Mindezen gyönyörűségekből, stílus- és gondolatgazdagságból persze ma már igencsak kevés jut el az olvasóhoz. Márai A szegények iskoláját 1933-ban, a Szindbád hazamegy-et 1940-ben írta. Egyik legnagyobb klasszi­kusunkat, e valóban példamuta­tó embert és művészt már életé­ben sem értették, s nem érthe­tik meg most sem. A kiadó szá­momra teljesen érthetetlen mó­don életművét — felborítva an­nak időrendjét — kaotikus ösz­­szevisszaságban adja ki. Márai Sándor csodálatos pályájának öntörvényű íve, logikája, kohe­renciája és hierarchiája van, ezt feldúlni, ez iránt érzéketlennek lenni éppen olyan vétség, mint e — lelkiekben gazdag, ám sze­gény olvasókhoz szóló — re­mekműveket ilyen drágán árul­ni. NAGY SZ. PÉTER: Az átköltés művészete MEGRENDELŐLAP Megrendelem az Élet és Irodalom című lapot .... pél­dányban az alábbi címre: Cím (város, község, kerület): ....................................................... (utca, tér, stp.). ............................................................................... (irányítószám): ............................................................................... Az előfizetés díja negyedévre: 300 Ft fél évre: 600 Ft egy évre 1200 Ft. Az előfizetési díjat a fenti címen nyugtával jelentkező kézbesítőnek fizetem. aláírás A megrendelőlapot borítékban, bérmentesítés nélkül, az alábbi címre kérjük feladni: Vidékre: Postahivatal, helyben; Budapestre: Budapest, Postaigazgatóság, hírlaposztály. Élet és Tudomány - a tények lapja ­ik 1992. SZEPTEMBER 4.

Next