Élet és Irodalom, 2002. január-június (46. évfolyam, 1-26. szám)

2002-03-22 / 12. szám - Seres László: Ázsiai köd • publicisztika (4. oldal) - Sándor Iván: A Tér és az Idő (nem csak festészeti) dimenziónak változása- Bak Imréről (4. oldal)

A­z ezredforduló újabb homlokza­tai, újabb fedőrétegei mögé pil­lantó tekintet az identitást nem kikezdő temporalizálás újabb lehető­ségeit hívja elő. Átformálódik a klasz­­szikus konstruktivizmus térszerkezet­tana, elemeire redukált színvilága is. Honnan (miből) és merre (mi­lyenné)? Bak Imre festészetének alakulása ebben a változó művészi-szellemi tér­ben az egyik legmegragadóbb törté­net. Önmagán túlmutatva láthatób­bá teszi például a regény formaválto­zásait is. A bölcselet vákuum-helyze­tét is. A referencialitástól - már rég­óta - eltávolodott kép (a regényben szöveg) és az elbizonytalanított meta­fizikai horizont változó kapcsolatai­hoz teremt újabb játékteret. Bak Imre erről úgy vélekedik, hogy miközben felerősödik a meta­fizika-kritika, a festészet térillúziói­ban megjelenő metafizikai irá­nyultság az optikai valósággal szer­ves kapcsolatban van. Ez a probléma túlmutat a festé­szet egyik mai dilemmáján, ugyanis összefügg a Személy (a nézőpontok) felszámolódásának gyorsulásával, amely (nálunk a kilencvenes évti­zedben) megingatta a művészi Én stabilitását is; összefügg az Egész megragadhatatlansága nyomán, a részek tobzódó viszonyaiból kiala­kult szövevényességgel, amely, mint az éjszakai égbolton a változó felhő­járás, hol tompítja, hol takarja, hol felvillantja a bejárható ösvényeket. Az elmúlt években a korábbiaknál radikálisabban kezdte átrendezi négyzeteit, téglalapjait, vonalait. Ez­zel párhuzamosan kialakította az egymástól távoli hideg és meleg szí­neinek (az itt közölt sorozat ebből természetesen semmit sem mutat­hat) újabb kombinatorikáját, így olyan képfelületeket hozott létre, amelyeken a „térjátékok” és színvi­láguk illuzórikus terekként metafizi­kai jelentéseket sűrítenek. Olyan centrumokat dolgozott ki, amelyek a sejtések nyelvén a fedőelemek-ré­­tegek mögöttiségébe „szívják be” a kép szemlélőjének tekintetét. Az egyik 2000-es kiállítás meghí­vóján is szereplő képének címe: Mintha... Festői gondolkozásmódja­­kombinatorikája eszünkbe juttatja Wolfgang Iser szavait: a mintha „azt mondja ki, hogy az ábrázolt világ tu­lajdonképpen nem igazi világ, ha­nem meghatározott cél érdekében (ki­emelés: S. I.) olyannak kell elképzel­nünk, mintha az lenne...” A festészetben sem újdonságként megjelenő ilyen „meghatározott célt” Bak Imre mai pályaszakaszá­ban a - legalább is a magyar - mű­vészetben kivételes módon jelöli ki és valósítja meg. A megvalósítás ellen bizonyára ő til­takozna a legjobban. Ebben a tekin­tetben (a regény felől hozva példát) Mészöly Miklóshoz hasonlítanám, akinek gondolkodásmódjához-élet­­művéhez ma már közhelyszámba menően kapcsolódik az örökös útonlét metaforája. Mészöly halála, illetőleg előbb nyolcvanadik születésnapja, utóbb születésének nyolcvanegyedik évfordulója alkalmat adott (volna) egy, a pályájához illő gondolatsor idézésére, ám sohasem találtam erre alkalmat szövegeimben. Bak Imré­ről szólva most nagyon is ideillőnek érzem Max Eisler nyolcvan év előtti fejtegetéseit arról, hogy mi Gustav Klimt besorolhatatlan, önmagát fo­lyamatosan „felülíró” művészi pálya­­szakaszainak a jellegzetessége, az ugyanis, hogy „Klimttel az osztrák festészet végre újra európai lett... miután Ausztria oly sokáig késleke­dett, 1890-től rohamos gyorsasággal megindult a fejlődés. Alig harminc év alatt a festészet végigjárja azokat a fázisokat, amelyeket külföldön há­rom generáció járt végig... De ő nemcsak kezdeményező, hanem el­sősorban egy új stíluskultúra erjesz­­tője is...” (Amiként Mészölyről elmondható, hogy magányosan) Bak Imréről az mondható el, hogy korábban nem egyedül járta végig néhány évtized alatt az európai festészet több nem­zedékének útját, az útonlétben ön­maga „felülírásaival”. Azt hiszem, habár az elmúlt néhány évben sem törekedett összefoglalásra, mégis olyan pályaszakaszba lépett, amely­ben változó térformáinak talányossá­gaiban eljutott az idő problémáinak újabb felfogásához. Az elemek fedé­­sével-takarásával-egymásbajátszásá­­val, a viszonyok találkoztatásával-bú­­csújával, az idézőjelesen archaikus és intenzíven mai színvilág együttesei­vel terel egy másféle időélményt fe­jeznek ki. Nem kizárható, hogy ez művészettörténetileg a konstrukti­vizmus „poszt”-ban továbbélő ered­ményeinek olyan UTÁNISÁGA, amely az ezredforduló univerzális művészi problémáihoz szól hozzá. A Bak-képek korábbi colour­ field tar­tományában is megjelenik ez a „fe­lülíró” UTÁNISÁG-élmény. Amit az Időnek a Térbe való bele­­komponálásának-beleszínezésének mondanék, azt ő tehát a vonal válto­zó használatával (ennek nyomán az alakzatok egymáshoz való kapcsola­tának dúsabb kontextusaival), illetve a színkombinációk-árnyalások élet­színhelyként való felfogásával éri el. Újabb képei közül kettőn fedeztem fel a konzekvensen használt egyenes mellett a görbét. Az egyik a kolostor. A képsík felső szélének közelében két oldalról induló, mederszerűen mé­lyülő, középen találkozó görbék alatt, (barna? és kék? verbalizálhatatlan szí­nű) osztott mélység. A görbék öblé­ben egymást fedő világos alakzatok. Ez a kép (számomra) Meteoraként vizionálja azt a magasságot, amely mint szellemi tér a mélységből sem elérhetetlen, de rendkívül intenzív törekvéseket kíván ehhez meg. A másik, görbét is alkalmazó kép a Szefforisz. (A cím - Bak Imre ennek tudomásulvételére alkalmat adott - A szefforisz ösvény megismerése után született.) A képmezőt az egymástól kevéssé különböző (fakó?)-sárga és (levegő?)-szürke osztja ketté. A két oldalról befutó különböző barnák két görbéje és mögöttük a tüköralak­zatok úgy bontják meg a geometri­­kusságot, hogy az archaikus színvilá­gú térben beszéltetni tudják az (itt hármas) alternatívák mai időélmé­nyét. A konkrét időre való rákérde­zés az időgenség Tereiben hangzik. De Bak képeit szemlélve informá­ciókat nyerhetünk arról is, hogy a probléma - az ezredforduló művé­szetére kisugárzóan - nagyobb az Időnek a Térbe helyezhetőségénél. A korszak művészének helyzetéhez köztudottan hozzátartozik, hogy ma­gának az időnek az átstrukturáló­dott idejében vagyunk. A folyamatos időélményt olyan információk-fogal­­mak alakítják, mint a lekésettség, visszamaradottság. Az, hogy semmi­nek nem az a lényege­ értelme, ami, hanem valami más, az időt sem hagyja érintetlenül. Kettős időben élünk. Egy megkaparinthatóban, amely maga is lekésik önmagáról, és egy valódiban, amely azonban taka­rásban van, és feltárásra vár. Amikor az újabb nemzedékek a metafizikai kitekintést elutasítják, legalábbis elkerülik, jogosan ismerik fel ezt az apóriát. Valóban: a metafi­zikai horizont is változik. A Mi a mű­vészet, a szellem? kérdésre adható vá­laszok is változnak. Ugyanis ma átfo­gó korszellem sincs. Bak Imre azok közé tartozik, akik ezt mint botrányt érzékelik, s a jelenkor-tudat keresé­sének (általános) kudarcai idején ke­resi azt a festői nyelvet, amellyel megszólíthatja a sejtésekbe burkol­tat, oly időkben, amikor megragad­ható korszellem híján nincsenek sem átfogó művészeti fogalmak, sem uni­verzális bölcseleti elvek. Honnan? Merre? Megszoktuk, hogy a bölcseleti és művészettörténeti korszakok (mun­kák) között összefüggéseket talál­junk. Vannak azonban hosszan tar­tó pillanatok, amikor az összekap­csolódások lehetőségei a festő (per­sze az író) számára (is) kétségesek. Az alkotó ilyenkor a maga autonóm helyzetét felhasználva (sokszor ma­gányosan) kénytelen keresni a Tér­nek (és történeteinek) a (festői) nyelvvel való temporalizálását. Sándor Iván A Tér és az Idő (nem csak festészeti) dimenzióinak változása - Bak Imréről - ÉLET ÉS|# SERES LÁSZLÓ: Ázsiai köd M­etőfokára hág a választási kam­pány, komoly államférfiakkal telnek meg a fővárosi lámpava­sak. Ezenkívül, hogy csak a legszem­betűnőbb közelmúltbeli eseménye­ket soroljam, Áder március 15-én pártsemlegesen bejelentette, hogy a jövő elkezdődött. Rogán három nap­ra rá közölte, ha már a jövő elkezdő­dött, akkor folytatódjék is: valakik Valahol központjában pártsemlege­sen betörtek a helyi Fidesz-irodába, mások Alsó-Valahol külkerületén be­törtek a helyi MSZP-irodába. Máshol belvárosában MSZP-s plakátragasz­tók pártsemlegesen bántalmaztak egy férfit, amiért az a többi plakát békénhagyását kérte tőlük (mert ter­mészetesen javában tart a Tépd az Ellenség Plakátját Vetélkedő); a MIÉP az Egészséges Fejbőr nevű rasszista skinheadzenekar egyik je­lentős szerzeményét használja kam­pányklipjében, és akkor még ez is. Csurka szerint ha az ember Med­­gyessyt látja, „az az érzése támad, hogy Darwin tévedett, az ember nem a majom­tól származik, hanem a pingvintől”. E biopolitikai megjegyzés a többi MIÉP-es biopolitikai megjegyzéshez hasonlóan semmilyen visszhangra nem talált lepusztult közéletünkben; ez pár éve még nem így lett volna. Az ilyesmiről szóló nyilvános hall­gatás ebben a nyilvánosságdeficites kontextusban annak a pártnak a fe­lelőssége, amelyet korábban Fiatal Demokraták Szövetségeként ismer­tünk. Ha a pingvines megjegyzés a parlamentben hangzik el, a jegyző­könyv zárójelben ezt kurziválta vol­na: „(taps és nevetés a kormánypártok és a MIÉP soraiban)’’, mint ahogy ifj. Hegedűst is időnként szeretik közö­sen megtapsolni. Vannak dolgok, amiket nehéz megemészteni. Pokorni Zoltán például a leg­utóbbi nemzeti ünnepen Budapes­ten arról beszélt, hogy az elmúlt év­tizedek a legtöbb kárt a lelkekben okozták, „ázsiai ködként ült a lelkünk­re az úgysem sikerül gondolata”, Deb­recenben pedig ezt annyiban ár­nyalta a Fidesz elnöke, hogy „egyfaj­ta ázsiai ködként telepedett a lelkünkre a minden mindegy, az úgysem sikerülhet pusztító gondolata”. Kerestem az ázsi­ai ködöt mindenütt, meteorológiai vagy gasztronómiai szakkifejezés­nek, monszunnak, illetve vietnami előételnek hittem, de nem, ázsiai ködnek nyoma sincs sehol. Akkor mégis mitől van rossz érzésem, ha az elmúlt negyven évhez az ázsiai jelzőt kapcsolják? Már az „ázsiai termelési mód” kifejezést is gyűlöl­tem az egyetemen. Aztán meglát­tam a következőt. Schuster Lóránt P. MIÉP-énekes nyilatkozott annak kapcsán, hogy elbontható a Szabad­ság téri szovjet emlékmű, ,A felsza­badító nem felszabadító volt, hanem megszálló, nem vörös, hanem véres, és nem hadsereg, hanem horda.” Szovjet hordák, ázsiai köd, per pillanat itt tartunk a kampány közepén. Most akkor megint Fidesz—MI­ÉP- ezni fogok? Igen. Miért, nyilasve­szély van, hisztizzünk egy sort char­­tailag? Nem, nincs ilyen veszély, nem reális opció, hogy Győri Tisza­­eszlár Béla és Hegedűs Ébresztő Lóránt pártja komoly tényező lesz ebben az országban. Ami veszélyes - mert a demokratikus intézmények­be vetett bizalmat, a politikusok szá­­monkérhetőségét gyengíti -, az az, hogy a kampányban mindenki elné­zi a Fidesz első forduló előtti verbá­lis miépesedését, illetve miépügyi hallgatását. A be nem vallott, min­denki által tudott, mindenki által el­néző mosollyal tudomásul vett cél ugye a csurkista bázis bekaszálása, milyen ügyesek a fiúk, így nyúlják le a szélsőséges hungarista szavazato­kat, miközben tudjuk, hogy. A probléma csak az, hogy ez a ká­dári kikacsintós mozzanat korrum­pál és aláás, hiszen arra nevel, hogy ne vegyük komolyan, ne vegyük szó szerint a politikusi megnyilatkozáso­kat. Pedig pontosan ezt kéne ten­nünk: elfogadni, hogy amit monda­nak, azt úgy is gondolják. A Fidesz nem tehet róla, ha a MIÉP tüntetéssel szervez rá a Ter­ror Háza átadására, vagy ha százas visszaléptetési ajánlattal hozza ké­nyelmes helyzetbe. Arról azonban már eléggé tehet, ha a miniszterel­nök a Terror Háza előtt nem mond­ja ki, hogy ma este a nyilas könyve­ket hirdető hetilapok rajongói a leg­gyengébb láncszem, viszlát, csurkis­­ták. Orbán Viktorral amúgy sem az a fő gond, hogy mit mond a MIÉP- ről, hanem hogy mit nem mond ró­la. Tény, hogy a polgári tábort ma már nem zavarja a hungaristák bé­kepartnersége; hogy a MIÉP koalí­cióképtelenségét állandóan a sajná­latos külső EU-kényszerrel kell in­dokolni; hogy a MIÉP-es tematika, nyelvezet és érzület mélyen beszi­várgott a Fideszbe. A miniszterelnöknek és környeze­tének soha egyetlen tiszta szava nem volt arról, hogy nagyon köszönik, de hungaristák inkább ne támogassák őket, nincs szükség a szavazataikra, mert polgári párt nem reprezentál­hatja miépes szavazók értékeit, érde­keit. Érdemes 698­-szor is elmonda­ni, hogy francia konzervatívok rend­re visszautasítják a lepenistákkal va­ló együttműködést, Orbán kedvenc Stoiberje pedig egyik kezdeménye­zője a neonáci NPD betiltásának (nem mintha ez jó ötlet lenne). A Fidesz „hazaárulóknak”, a MIÉP „nemzetellenes erőknek” nevezi az MSZP-t és az SZDSZ-t. Kékkői Zol­tán Fidesz-MDF-jelölt, az FVM poli­tikai államtitkára az ellenzékről Po­­korni Zoltán és Dávid Ibolya jelenlé­tében közölte, hogy ,az gonoszt bárány­­bőrben is fel kell ismerni”. A Fidelitas szerint általában nincs szükség kül­földi kampánytanácsadókra, a MIÉP az izraeli Ron Werbert konkretizálja. A miniszterelnök rendszeres vendé­ge a Vasárnapi Élettér című közszol­gálati műsornak, plusz ellátogatott a Magyar Demokrata szerkesztőségébe is, két olyan orgánumot tisztelt meg tehát jelenlétével, amelyek súlyos fe­lelősséget viselnek konzervativizmus és hungarizmus totális összemosásá­ban. A MIÉP honlapján a „Fidesz kampányának tekinthető” műsornak ne­vezik az „egyébként kiváló újságírók által előadott, népszerű”, Lovas-féle Sajtóklu­bot, és közük, az ő pártjuk „se nem jobb, se nem bal, keresztény és magyar”. A miniszterelnök Bethlen Istvánt idéz­ve úgy fogalmaz: „Széchenyi István nem volt se liberális, se konzervatív, nem volt se retrográd, se haladó. Az ő világné­zete egyszerűen magyar világnézet volt.” A MIÉP évek óta Trianont nyo­matja, az idén kifejezetten a „vissza­szerzés” szóval kampányol. A Fidesz elnöke március 15-én, Debrecenben „súlyos örökségként említette Trianont, aminek következtében a magyar nemzet és az ország határai 82 éve nem esnek egybe”, szerinte „most adódik először le­hetőség arra, hogy a Európai Unió kere­tei között, a tágabb európai hazában ta­lálkozzanak egymással a szétszakított kö­zösségek”. Előtte Orbán Viktor a Ma­gyar Rádióban „gazdasági élettérről” beszélt, egy veszprémi konferencián pedig úgy fogalmazott: „Nincs többé határon túli magyar kultúra és iroda­lom! Egy Kárpát-medencei egyetemes magyar kultúra van”, még előtte pe­dig, a Gazdasági Tanács január végi ülésén azzal lepte meg a szélesebb közvéleményt, hogy „az a szervezet, amely nem tud a nagy nemzeti célokban osztozni, vagyis nem fogadja el stratégiai célként a Kárpát-medencei magyarok élethelyzetének javítását, nem lehet a kor­mány partnere a nemzeti fejlesztési terv kidolgozásában”. Nem lehet teljesen érdektelen a mai fiatal Fidesz-szava­­zók számára, hogy 1993-ban a párt akkori külpolitikusa, Rockenbauer Zoltán azt írta: A Csurka-tanulmány kapcsán a kormányzat, nevezetesen a mi­niszterelnök azzal követte el a legna­gyobb hibát, hogy csak fokozatosan és kényszeredetten fordult szembe a legna­gyobb kormánypárt alelnök ásatag, és ez­úttal már expressis verbis deklarált elvei­vel. (...) A Siebensraum emlegetésére ér­zékeny szomszédok véleménye pedig úgy látszik, nem érdekelte eléggé ahhoz, hogy azonnal és határozottan cselekedjék.” Kulturális miniszterünk akkor „fa­­sisztoid tanulmánynak” nevezte az 1992-es Csurka-tanulmányt, helye­sen. Csurka azóta semmit nem vál­tozott, ugyanezt a Fideszről már nem mondhatjuk el. Pláne nem, hogy kifejezetten előnyére. A Fidesz miépesedése épp a párt­vezetők flexibilis cinizmusa miatt nem visszafordíthatatlan jelenség, de lesz vele munka, mert lassú, sok­éves folyamat következménye, nem magyarázható csak a mostani kam­pánnyal, és többek között egy volt SZDSZ­-esnek, Tellér Gyulának kö­szönhető: az 1995-ös A polgári Ma­gyarországért című vitairatban ő kap­csolta a rendszerváltó SZDSZ-es fiú­kat a Rákosi-rendszer apáihoz, ő ír­ta, hogy a liberálisok „tovább folytat­ták az elődcsoportjaik által már a szocia­lizmusban megkezdett támadást a nemze­ti öntudat és önbecsülés, az önálló ma­gyar történelemkép, a keresztény alapú közmorál ellen”, és ugyanez köszön vissza A jövő elkezdődött című tavalyi vitairat általa jegyzett fejezeteiben is: „Politikai törekvéseik (...) minden hagyományos európai intézmény (család, keresztény vallás és erkölcs, nemzet, nem­zetállam, történelmileg kialakult értékhi­erarchia, a tekintélyeket elismerő, morális lelkiismerettel rendelkező személyiség stb.) felbontását, átgyúrását célozzák“, ennek köszönhető „különleges vonzalmuk a romboló deviáns csoportokhoz” és a glo­balizációhoz. Amivel máris helyben vagyunk: innen csak egy lépés a magyar világnézet, az ázsiai köd. Merjünk igent is mondani, nem­csak mindig nemet, hangzik a leg­újabb sugallat a kormányzati konti­nuitás fenntartására. A Fidesz elnö­ke egyenesen azt mondta: ,A nemze­tek versenyében akkor lesz felnőtt egy nép, ha különbséget tud tenni, ha nemcsak ne­met, hanem végre igent is tud mondani, ha mer és bír tovább menni a maga vá­lasztotta útján. ” A helyzet ezzel szem­ben az — és ezt minden permanens infantilizmusban tartott egyén vagy nép tanúsíthatja hogy nemet mondani adott esetben sokkal na­gyobb bátorságra és felnőttségre vall, mint rábólintani az éppen ural­kodó viszonyokra. Hogy még mesz­­szebb menjek, és a rendszerváltást is idecitáljam: néha éppen a kontinui­tás fenntartása érdekében fontos ne­met mondani. Legalább arra az idő­re, amíg a köd fel nem száll. IRODALOM,2002. MÁRCIUS 22.

Next