Élet és Irodalom, 2002. július-december (46. évfolyam, 27-52. szám)

2002-10-18 / 42. szám - Pap András László: Biznisz és etnicitás (8. oldal)

helyhatósági választások köze­ledtével egyre többször hallha­tunk, olvashatunk a kisebbségi jog ellentmondásairól, különösen a kisebbségi választójog anomáliái­ról. Számos elemző, kisebbségi po­litikus, és jogász, újságíró és köz­szereplő kondítja meg az etnobiz­­nisz, az etnokorrupció vészharang­ját, riogat a kisebbségi bomba rob­banásával. Kétségtelen tény, hogy a (határon túli magyarság érdekei­re tekintve, kétkulacsos jogpolitikai megfontolások alapján megalko­tott) magyar kisebbségi jogpolitika sajátosságaiból adódóan a joganyag konfúz, számos ellentmondástól terhes, így a jogalkalmazó (és a jó­hiszemű állampolgár) gyakran va­lóban döbbenten áll a teljes abszur­ditásba forduló helyzetek előtt. Ilyen volt például az 1998-as vá­lasztások több településének anek­­dotikus, tehát hivatalosan nem do­kumentált epizódja, amikor a tör­vényt figyelmesen olvasó, szemfü­les polgármester összehívta a „ma­gyar” falu lakosságát, és tájékoztat­ta őket abbéli lehetőségükről, mi­szerint amennyiben német­ként kisebbségi önkormány­zatot alakítanak, állami pén­zen tanulhatnak a gyerekek németül. De konkrét, mosta­ni példaként említhető a jászladányi kirekesztők ci­gányjelöltsége,­ vagy Krasz­­nai József székesfehérvári ak­ciója, ahol az ismert romapo­litikus, a Roma Parlament al­­elnöke (tizenhat további tele­pülés mellett), saját bevallása szerint pusztán azért kezde­ményezte szlovák kisebbségi önkormányzat megalakítását, hogy rámutasson a törvényi szabályozás hiányosságaira.­ Hasonló közjogi és közéleti gyöngyszem, amikor a dekla­ráltan nem cigány származá­sú Kosztolányi Dénes és poli­tikustársai, a cigányság ügye melletti demonstratív kiállás okán a főváros XII. kerületé­ben cigány kisebbségi válasz­tás megtartását kedvezmé­nyezték,­ vagy (ahogy Heizer Antal, a Nemzeti és Etnikai Kisebbségi Hivatal elnöke nyilatkozta a Népszabadság­­nak), amikor egy vidéki foci­csapat tagjai oly módon fe­jezték ki a német labdarúgás iránti szeretetüket, hogy né­met jelöltként vettek részt a kisebbségi választásokon. De másutt is érdekes a helyzet, a Népszabadság­ közlése szerint például a statisztikai önbeval­lások alapján alig több mint 360 fős örmény kisebbség a főváros 16 kerületében, a 430 lelket számláló ruszin közösség pedig 17 helyen kezde­ményezte helyi kisebbségi önkor­mányzat megalakítását. Doru Va­sile, a bukaresti Határon Túli Ro­mánok Hivatalának államtitkári rangban álló vezetője sajtótájékoz­tatóján a magyarországi románság identitásának elvesztésének veszé­lyére­, és a magyar kormány ha­nyagságára hívta fel a figyelmet, mondván, hogy számos román ki­sebbségi önkormányzati kezdemé­nyezés mögött magyar cigányok állnak.­ Kreszta Traján, a Magyar­­országi Románok­ Országos Önkor­mányzatának elnöke, konkrétan megnevezve Sásd és Szendrőlád példáját, egyetértett az államtitkár­ral, és több további nyilatkozatban aggodalmát fejezte ki az „álromá­nok” fellépése miatt, mondván, hogy például a fővárosi 17 kisebb­ségi kezdeményezésből is legfeljebb ha hétben található „igazi” román nemzetiségi, és a jelenlegi tizenhá­romból csupán ha három „valódi”. A 48 román kezdeményezés mö­gött szerinte csak harminc esetben megnyugtató a jelöltek „románsá­ga”, amúgy a cigányok mellett Er­délyből áttelepült románok állnak a háttérben. Ki a kisebbségi? Bár a kisebbségi törvény ellent­mondásos szövegezése mindössze ezer aláírás beszerzése mellett lehe­tőséget teremthet gyakorlatilag bármilyen állampolgári kezdemé­nyezés (így akár a francia kultúra a könyváraktól kétségbeesett „ma­gyar” barátai) számára, hogy tagjai nemzeti vagy etnikai kisebbségként állami elismerésért folyamodjanak, így államilag dotált oktatáshoz, kulturális központhoz jussanak, az „etnokorrupció” a közvélemény ál­tal fontosabbnak tartott esete a ki­sebbséghez tartozás szubjektív fel­tételrendszerének szabályozatlan­sága során merül fel. A szabad identitásválasztás, az adatvédelem és a valahol a többség terhére (és adójából) megvalósított pozitív diszkriminációs jellegű intézkedé­sek átláthatatlanságának problema­tikája a jog nyelvén az alábbi for­mában jelentkezik: A nemzeti és et­nikai kisebbségek jogairól szóló 1993. évi LXXVII. törvény 7. § (1) bekezdése kimondja, hogy „Vala­mely nemzeti, etnikai csoporthoz, kisebbséghez való tartozás vállalása és kinyilvánítása az egyén kizáróla­gos és elidegeníthetetlen joga. A ki­sebbségi csoporthoz való tartozás kérdésében nyilatkozatra senki sem kötelezhető.” A személyes ada­tok védelméről és a közérdekű adatok nyilvánosságáról szóló 1992. évi LXIII. törvény pedig kü­lönleges (a büntetőjog eszközeivel is védett) adatként klasszifikálja a nemzeti és etnikai hovatartozásra vonatkozó személyes adatokat. A magyar jog tehát a kisebbségi iden­tifikációt teljesen szabad, közjogi­­lag kötetlen és szigorúan az indivi­duum személyes szabadságának vé­delme alá tartozó formájában isme­ri el - még abban az esetben is, ha ennek közjogi, anyagi és politikai következményei vannak. Mit is jelent azonban valójában az identitásválasztás-identitásvállalás szabadságának joga - amelyet a vá­lasztójogi etnokorrupció oka- és for­rásaként emlegetünk? Az első és kéz­zelfogható szemantikai megközelítés szerint nem sokat, hiszen az identi­tás, mint a politika terrénumán kívül álló kognitív, emocionális jelenség (hasonlóan a lelkiismereti- és gondo­latszabadsághoz) nem vethető köz­hatalmi, de még a privátszférából ér­kező külső korlátozás alá sem. Ahogy azonban a gondolatszabadság is ter­mészetesen konkrét, az államon szá­­monkérhető jogok formájában (de legalábbis az állami beavatkozás, pl. a cenzúra tilalmaként) jelentkezik, az identitásszabadság is hordozza egy­fajta állami védelmi kényszer igé­nyét. Megkülönböztetve ugyanakkor a kisebbségvédelem pozitív kötele­zettségeitől, tiszta formájában az identitásválasztás szabadsága azon­ban nem jelent egyebet egy negáció deklarációjánál, azaz annak az elv­nek a kifejezésre juttatását, hogy az állam nem szólhat bele az egyén pri­vátszférájába tartozó ilyetén identifi­kációs mechanizmusokba. Magyarán nem hozhat létre közhatalmi klasszi­­fikációkat, előírván, hogy ki számít (vagy számíthatja magát) magyaror­szági romának, németnek, szerbnek vagy éppen határon túli magyarnak. A később kisebbségiként induló je­lölttől tehát nem várható el, számára nem írható elő, hogy a népességfel­méréskor magát nemzetiségként ha­tározza meg. Mi és kié a kisebbségi önkormányzat? Az identitás és a közjog összekap­csolódásának érdekes példája a ki­sebbségi kollektív jogok politikailag legfontosabb gyakorlása, a kisebbsé­gi önkormányzati választási részvé­tel. A kisebbségi önkormányzati struktúra a magyar kisebbségvédel­mi jog olyan sajátos, unikus eszkö­ze, amelynek révén a kisebbségi szerveződések nem civil szervezet­ként élvezik az állam támogatását, hanem közjogiasított, etatizált for­mában működnek. Számos elemző, így például Kaltenbach Jenő kisebb­ségi ombudsman, rámutatott e megoldás ellentmondásosságára, ugyanis amíg a helyi önkormány­zatok esetében az önkormányzáshoz való alapjog tárgya a helyi közügyek gyakorlása, a kisebbségi önkor­mányzatok esetében az alapjog a ki­sebbségi törvényben meghatározott (a kulturális autonómia körébe tar­tozó, elsősorban egyetértési és véle­ményezési) jogok érvényesítése. Alapvető alkotmányos ellentmondás feszül két alkotmányos rendelkezés között emellett annyiban is, hogy amíg egyfelől az utóbbi esetben az alaptörvény a kisebbségi közössé­geknek adja meg az önkormányzás­hoz való jogot, az Alkotmány 70. íj­ának (1) bekezdése szerint viszont minden nagykorú magyar állam­polgárnak joga van ahhoz, hogy a kisebbségi önkormányzati választá­sokon választható és választó le­gyen. A legtöbb panasz ennek meg­felelően az úgynevezett álkisebbségi képviselőjelölteket éri, akiknek vi­tatható az adott nemzeti és etnikai kisebbséghez tartozása, vagy példá­ul szemükre vethető, hogy koráb­ban más kisebbség színeiben próbál­tak mandátumot szerezni. Identitás és közéleti morál Visszatérve Doru Vasile és Kreszta Traján felvetéseihez, vitathatatlan, hogy számos olyan településen talá­lunk kisebbségi önkormányzati je­lölteket, ahol a népességfelmérés­kor egyetlen személy sem vallotta magát kisebbséghez tartozónak. Er­re vonatkozólag nyilatkozta Kalten­bach Jenő, tekintettel arra, hogy semmilyen okot nem lát a nemzeti­ségi származás ilyetén „eltitkolásá­ra”, ez nem más, mint a kisebbségi hovatartozás szabad megválasztásá­nak jogával való visszaélés, így vizsgálatot fog indítani, és indokolt esetben az Országos Választási Bizottságnál kez­deményezi a vitatott kisebb­ségi kezdeményezések ér­vénytelenítését.­ Itt pedig elérkeztünk a jog­elvek és a joggyakorlat konf­liktusának örökzöld területé­re. Kíváncsi lennék arra, hogy a kisebbségi biztos milyen jogi érvekkel tudja alátámasztani - szó se róla, kétségkívül indo­kolt - álláspontját. Kényes te­rület ugyanis a jogalkotó szán­dékának a tételes törvényszö­veg betartása mellett megva­lósított kijátszása. Könyvelők, könyvvizsgálók, adótanács­­adók, valamint jogászok had­serege és például az „adóopti­malizálás” és „adókikerülés” cizellált elhatárolásából. A helyzet itt azonban még ennél is komplikáltabb, hiszen a ma­gyar kisebbségpolitika tanus­­arcúságának következtében a jogalkotó olyan szabályrend­szert alkotott meg, amely az „etnokorrupciót” tökéletesen megengedetté, jogilag támad­hatatlan gyakorlattá emeli. Régiónkban pedig már csak a jogfelfogás történeti hagyo­mánya miatt sem járul erköl­csi stigma a törvény betűjének megtartása mellett a (történe­tileg nem alattvaló­ vagy pol­gárbarát, inkább abúzus és el­idegenedett) állam kárára szerzett előnyökhöz. Az etno­­biznisz vádjával felkorbácsolt általános kisebbségellenes in­dulatkeltésen túlmenően konkrét esetekben nemigen várható tehát a demokratikus közvélemény az etno­korrupciót elítélő és megelőző-csök­kentő nyomása. Különösen nem, ha a jogi kiskapuk megléte valóban a politikai akarat iránytalanságának és nem a kodifikátorok hanyagságának eredménye. Az „etnokorrupció” sa­játossága ugyanis éppen az, hogy sem jogi, sem politikai, de­­a poszt­­kommunista környezet említett szo­ciológiai sajátosságai miatt) még mo­rális értelemben sem követ el nor­masértést a joggal visszaélő személy. (Mindez természetesen politikai kul­túra és a helyben irányadó demok­ratikus játékszabályok kérdése. Kö­zép-európai szemmel meglepő pél­dául az amerikai pozitív diszkrimi­náció lényegében visszaélésmentes gyakorlata, de egy a magyar kisebb­ségi önkormányzati rendszerhez ha­sonló választójogi megoldás valószí­nűleg még kevésbé lett volna műkö­dőképes Koszovóban...) PAP ANDRÁS LÁSZLÓ: Biznisz és etnicitásA Claude Mellan rézmetszete Művészetek Háza, Szekszárd 2002. október 26. - 2003. január 5.­ GULÁCSY LAJOS­ EMLÉKEZETE III. Szekszárdi Festészeti Triennálé a Magyar Festők Társasága kiállítása ÉLET ÉS|_ ___________________ ____________________ IRODALOM_ EDE NAPOK október 19. - Paulay Ede utca negyEDE - 4 EDE ► A választási kampánycsen­det tiszteletben tartva EDE az idén önkorlátozó, az utcáról „edezékbe" (© Nádasdy Ádám) vonul, feszti­válunk így negyEDE a tervezettnek. Korteskedni nem, korhelykedni lehet, akár a falvédőkkel feldíszí­tett, gigantikus konyhává varázsolt kiállítótérben, akár az utcai kocsmák és vendéglők valamelyikében. 15.30 ► a Paulay Ede utca 4. sz. ház előtt Emlék­táblájánál emlékezés Paulay Edére. 16­ 00-1730 ► VISTA rendezvényterem (Bp., VI. Pau­lay Ede u. 9.) A Dajka Színpad gyerekelőadása sok zenével és közös játékkal. Rudyard Kipling: Állatme­sék. A mesejátékhoz kapcsolódóan: rövid séta a Paulay Ede utca 19. számú házhoz, ahol az udvaron Lévay Jenő fotói: Alkotás-játék a Gyerekszigeten. 18:00 ► VISTA rendezvényterem­­ (e­de) befordultam a konyhába ... falvédőkiállítás. Hímzett-feliratos konyhai falvédők a hatvani Hatvany Lajos Múzeum gyűjteményéből. Kovács Ákos és Sztrés Erzsébet ösz­­szeállításában ..A falvédők aktualitása a lélek mérnö­keinek legalább annyira fontos volt, mint a költészet érthető, konkrét líraisága. Olvasva e gyöngyszeme­ket, könnyeket morzsoltam ki a szemüvegemből..." (Bakács Tibor Settenkedő). A kiállítást megnyitja Rad­nóti Sándor esztéta, cimbalmon közreműködik Lu­kács Miklós. A kiállítás 2002. november 20-ig látható. 19.00 A­VISTA rendezvényterem - Most jöttünk le a falvédőről Ede-napi magyar badar. Népünk spontán művészete, magyar nóták és EDE ihlette nyelvi ba­darságok, felolvasva, elszavalva, énekelve. 1930 ► Új Színház (Bp., VI. Paulay Ede u. 35.) az Af­ter Crying zenekar és alkotóműhely és a Brass in the Five rézfúvós együttes koncertje, és még: Kávéházi zene - VISTA kávéház (Bp., VI. Paulay Ede u. 7.) -16.00- 17.30 ► Jazzterday 18.00- 19.30 ► Éliás Jr Jazz Moments 20.00- 21.30 ► Rió Trió Támogatók: Európai Kulturális Alapítvány, Fővárosi Köz­gyűlés Kulturális Bizottsága, Soros Alapítvány, Terézvárosi Művelődési Közalapítvány, Vista Utazási Központ 2002. OKTÓBER 18.

Next