Élet és Irodalom, 2006. janár-június (50. évfolyam, 1-26. szám)

2006-06-02 / 22. szám - Széky János: Az igazságon innen • interjú • Várady Tibor jogászprofesszor (7. oldal)

A történész mint... GYÁNI GÁBOR (Folytatás a 6. oldalról) Ez pedig megannyi új történelmi szörnyűség elkövetéséhez nyújt szá­mukra kényelmes etikai megalapo­zást és tudományosan igazolt elméle­ti fogódzót.23 Mielőtt bemutatnám White Mosesnek adott válaszát, ér­demes néhány szót szólni az instru­­mentalizált történelem használatá­ról. Vajon kizárólag csak destruktív célokra használható a múlt ekként újraértelmezett fogalma? A válasz nem annyira egyértelmű, mint ahogy­ Moses sugallja. Egy a történe­lem használatáról szóló, nemrég megjelent angol munka számos pél­dát hoz a közeli és a távolabbi múlt­ban elkövetett történelmi vétségek és bűnök mai megkövetéséről, a múltban legyőzött népek, embercso­portok magára találásáról és meg­újult identitásteremtő törekvéséről, ami éppen a múlt általuk is szorgal­mazott átértelmezésével vált csupán lehetővé. Nem véletlenül áll a kér­désnek szentelt alfejezet élén a Bo­További részié: 1188 Ft. Részt­ek Pi csánatkérések cím. A szövegrészből ki­derül, hogy milyen sűrűn kérnek manapság bocsánatot a nagyhatal­mak, a volt gyarmattartó hatalmak valamikori elnyomottaiktól, az álta­luk a múltban súlyosan megalázot­­taktól.24 Amit, fűzzük hozzá, Jelcin és Putyin is megtett velünk szemben 56 kapcsán. * S miként felel White a vele szemben imént emelt kifogásra? A szorosab­ban etikai vonatkozású kérdésekre koncentrálva két problémára utalok csupán. Az egyik az a régi nóta, mely szerint a történetírói sokszóla­­múság, a poetizált történetírás white-i fogalma szabad utat nyit a holoka­­usztot tagadó revizionista történé­szek előtt. White ezzel kapcsolatban ma azt hangoztatja: a hivatásos tör­ténészek azért szolgáltatják ki magu­kat így vagy úgy a revizionistáknak, mert egyenlő partnerként bánnak velük a tények nyelvén megszólaló „tudományos” történetírás játszmá­jában. A revizionisták ugyanis a hi­vatásos történészekkel folytatott „vi­táikban” az utóbbiak által használt fegyvert ellenük fordítják, amikor a krematóriumok működésének írá­sos nyomait kérik számon a holoka­uszt létezésének bizonyítékaiként. Valójában persze nem a holokauszt mint esemény puszta megtörténté­ben (ténybeliségében), hanem az eseménynek tulajdonítható jelentés és jelentőség tekintetében térnek vagy térhetnek el érdemben egy­mástól a történészi vélemények - vonja le White a tanulságot.25 Ez pedig, tegyük hozzá, egyáltalán nem ritka olykor még a holokauszt történetírói diskurzusában sem. Friss példaként említjük, hogy a lágerek felállításáért és működtetéséért fele­lős SS mint önállóságra törő gazda­sági hatalom múltját egymástól füg­getlenül és szinte ugyanazon forrás­anyagon vizsgáló német és amerikai történész, akik munkái majdnem egy időben (2001-ben, illetve 2002- ben) láttak napvilágot, egymástól homlokegyenest elütő véleményt fo­galmazott meg ugyanarról a történe­ti kérdésről.26 De térjünk vissza White-hoz a ta­nulságok levonása érdekében. A tör­ténetírás feladata szerinte elsősorban nem az, hogy előállítsa a tudást, ha­nem hogy jelentést kölcsönözzön a jelentőséggel felruházott múltnak. Nem a múlt tényszerűségének pusz­ta regisztrálása, hanem számunkra való értelme (értelmezése) végett van égetően nagy szükség a múlt megjelenítésének megannyi változa­tára. Ez azonban nem ugyanazt az etikai feladatot rója a historikusra, mintha csak az igazság képviseletét várnánk el tőle. Történelem és etika szembenállásá­nak a kérdését tekintve, mellyel kap­csolatban Dirk Moses nyíltan White felelőtlenségét hangoztatja, ekként válaszol a megbízált. A történelem­ben benne rejlő etikai elem nem az, hogy mi van vagy mi volt adott eset­ben, hanem hogy minek kellene (vagy minek kellett volna) történnie adott esetben. Az etikai szempont te­ret nyit tehát a cselekvés számára, ami korántsem azonos azzal, hogy előírják számunkra: mit kell vagy mit kellett volna tennünk adott helyzet­ben. ,A történelmi múlt abban az ér­telemben tekinthető »etikus«-nak, hogy tárgya (az erőszak, a veszteség, a hiány, az esemény, a halál) felkelti bennünk mind önmagunk, mind »mások« iránt azt a fajta ambivalens érzést, amely óhatatlanul felmerül az esetben, ha egzisztenciálisan megha­tározó módon kell választanunk, és a dologba belemerülnünk.” Ennek so­rán, folytatja White, bátran támasz­kodhatunk az etikai tradíciók gazdag tárházára. Ha viszont a semleges, az objektív, a tisztán tudományos megis­merést tekintjük csupán feladatunk­nak, akkor eleve lemondunk az eg­zisztenciális kérdések történetírói fel­vetéséről és érdemi megválaszolásá­ról. Márpedig nem térhetünk ki foly­ton előre; amennyiben viszont elfo­gadjuk a vele együtt járó kihívást, in­dokolt és ajánlott a poétikus beszéd­mód tudatos használata. Todorov korábban említett köny­vének emlékezetkoncepciója kísérte­tiesen egy­becseng White emez utóbbi gondolatával. Todorov szerint ugyan­is: „Az emlékezet jó felhasználása az, ha igaz ügyet szolgál, és nem az, ha megelégszik a múlt újrateremtésé­vel.” A fő kérdés nem az tehát, „kell-e ismernünk az igazságot a múltról, a válasz ebben az esetben mindig igen”. S éppen ez a helyzet „azokkal a cé­lokkal [is - Gy. G.], amelyeket a múlt felidézésével el akarunk érni, és az ítélet, amelyet alkotunk róla, nem az emlékek pontosságából, hanem az értékek megválasztásából szárma­zik”.27 Feltehetően ebben rejlik a tör­ténelemből fakadó etika „redukálha­­tatlan eleme”. (Eredetileg előadásként hangzott el az Értelmezés és etika címmel 2006. május 12-13-án Kaposváron rendezett tanácskozáson.) * Leopold von Ranke: Az újabbkori történelem szakaszairól. In: Csejtei Dezső et al. szerk.: Ész, élet, egzisztencia IV. Történetfilozófia 1. Szeged, 1994. 45. 2 Marc Bloch: A történész mestersége. Törté­netelméleti írások. Bp., 1996. 101. 3 po. 101-102. 4 Richard T. Vann: Historians and Moral Evaluations. History and Theory, Theme Issue 43, (December 2004) 16. 5 Uo. 26. 6 Szabad György: A történész felelősségéről. Ti­­szatáj, 1974. június, 3. 7 Uo. 4. 8 Uo. 5. ^ Keith Jenkins: Refiguring History. New Thoughts on­ an Old Discipline*­­ * * * *.­­London, 2003. 29. ^ Például: Berkovits Balázs: Hitler, az ember­arcú. Élet és Irodalom, 2005. május 6. 15. 1 * Tvetan Todorov: A rossz emlékezete, a jó kí­sértése. Mérlegen a XX. század. Bp., 2005. 78. 12 Uo. 129. 13 Uo. 14 Uo. 132-133. 15 Uo. SÍ. I6Hayden White: Metahistory. The Historical Imagination in Nineteenth-Century Europe. Baltimore, 1973. 433. 1' Saul Friedlander, ed.: Probing the Limits of Representation. Nazism and the „Final Solution”. Cambridge, Mass., 1992. Hayden White: A történelmi cselekményesí­­tés és az igazság problémája. In: Uő: A tör­ténelem terhe. Bp., 1997. 256-257. I® Carlo Ginzburg: Just One Witness. In: Saul Friedlander, ed.: i. m. 93-94. Hayden White: A történelmi értelmezés po­litikája: szaktudománnyá válás és a fensé­ges kiszorítása. In: Uo.: A történelem ter­he, 248. 21 Uo. 249. 22 Uo. 250. 23 Dirk Moses: Hayden White, traumatic nationalism, and the public role of history. History and Theory, 44, 3 (October 2005) 24Jeremy Black: Using History. New York, 2005. 90-92. 2° Hayden While: The public relevance of his­torical studies: a reply to Dirk Moses. His­tory and Theory, 44, 3 (October 2005) 2b Yo. Nikolaus Wachsmann: Looking into the abyss: historians and the Nazi concentra­tion camps. European History Quarterly, 36, 2 (2006) 258-261. 27 Tvetan Todorov: i. m. 167-168. Kedves Barátunk! Szeretettel meghívunk és várunk a Bibó István Közéleti Társaság A parlamenti demokrácia gyakorlata című vitaestjére, amelyet június 9-én, pénteken 16 órakor tartunk a Pallas Páholyban (Bp., V. Alkotmány u. 15.) Előadó: Tölgyessy Péter Üzleti előfizetés kisvállalkozóknak , a Pannon Partnereknél és honlapunkon. Az üzleti új üzleti előfizetés vásárlása és két éves hűségrv ÉLETÚT­ IRODALOM 2006. JÚNIUS 2.

Next