Élet és Irodalom, 2006. július-december (50. évfolyam, 27-52. szám)

2006-10-06 / 40. szám - Rádai Eszter: „Orbán végre lehúzhatta a gumikesztyűt” • interjú • Paul Lendvai politikai író (8. oldal)

„Orbán végre lehúzhatta a gumikesztyűt” Paul Lendvai politikai íróval Rádai Eszter készített interjút „Magyarország talán legnagyobb gyengesége a dialógusképte­lenség” - véli Paul Lendvai, az Osztrák Rádió volt intendánsa, a bécsi Európai Szemle főszerkesztője, akinek most jelent meg a Napvilág Kiadónál Forradalomról tabuk nélkül című könyve. Az interjú második felében olvashatnak róla. A beszélgetés első felében a neves kelet-közép-európai szakértő a helyzetet elemzi. Szerinte annak vagyunk épp tanúi, amint egy politikus, aki több­ször egymás után vesztett, akit a választók többsége többször egymás után elutasított, nem kért belőle, most megpróbálja a hatalmat - nem szavazatok révén, mert abban, úgy látszik, már nem reménykedik, hanem erővel, az utca fellázításával és félelemkeltéssel - visszahódítani.­ ­ Mit gondol a magyarországi önkor­mányzati választás eredményéről, hogy pirosról narancsszínűre válto­zott az ország térképe? Szóval miről döntött most a választó? -Természetesen a polgármesterek­ről és a helyi politikusokról, de­­ a nagy választási hajlandóság és az el­lenzék számára pozitív eredmény is ezt mutatja - az eredmény nyilván­valóan szól a kormány iránti biza­lomról, illetve bizalmatlanságról is. - Mennyi lehet a választási eredmé­nyekben a megszorítások hatása, és mennyi a bizalom megrendüléséé? - Ezt én egy elemeire szétbonthatat­­lan elegynek érzem. Mert a megszo­rítások hatását szerintem az emberek még nem érezhetik teljesen a bőrü­kön, ha most mégis büntették a kor­mányt, akkor abban fontos szerepet kellett játszania a bizalom megren­dülésének is. Persze, az eredmény nem érhette Gyurcsányt sem váratlanul, hiszen már májusban, az őszödi beszédben is szóba hozta, hogy a megszorítások következtében bizonyosan visszaesik a kormány népszerűsége. A legtalá­lóbb mondás ezzel kapcsolatban Európa egyik legjobb politikusától, Jean-Claude Junckertől származik, a luxemburgi miniszterelnöktől, aki azt mondta egyszer: „Mindannyian tudjuk, hogy mit kell csinálni, csak azt nem tudjuk, hogy utána hogyan nyerjük meg a választást.” Erről van szó ebben az esetben is. Ezért hazu­dott Gyurcsány igazi programjáról a választások előtt.­­ Magával szemben Orbán Viktor a következőképpen értelmezte a vá­lasztási eredményeket: az MSZP és a hazugság politikája történelmi vere­séget szenvedett, az igazság pedig történelmi győzelmet aratott.­­ Történelmi győzelem lenne, hogy polgármestereket választottak, az egyik helységben fideszest, a másik­ban szocialistát, a harmadikban füg­getlent? Vagy történelmi győzelem lenne, hogy Demszky Gábort Buda­pesten - nagyon kis többséggel ugy­an - ötödször is főpolgármester­ré választották? Ha valamire ráillik a történelmi jelző, az legföljebb a Gyur­­csány-beszéd példátlan politikai ügyetlensége. Ezzel Gyurcsány való­ban „történelmi” tettet hajtott végre, történelmi ostobaságot követett el. A helyhatósági választások népsza­vazásként való minősítése pedig csak egyike az eszközöknek, amelyekkel Orbán Viktor a kormány megbukta­tását szeretné elérni. Itt­ egy hosszabb folyamatról van szó, amely­nek csak az utolsó előtti állomása és tetőpontja volt a választás, amikor Orbán végre lehúzhatta kezéről a gumikesztyűt, mert úgy érezhette, hogy nincs szük­sége többé semmiféle álcára, nem kell tovább a céljait lepleznie, és nyíl­tan felszólíthatott a kormány meg­döntésére. Ami egyébként demokrá­ciákban csak puccsal lehetséges. Most pedig tovább dramatizálja a helyzetet, és ebből a célból drámai szavakat használ és drámai eszközök­höz nyúl. Megfenyegeti a kormányt, és az egész országot. Véletlenül volt alkalmam meghallgatni az egyik leg­utóbbi beszédét, amelyben tüntetés­re és a kormánnyal szembeni ellenál­lásra szólított fel: az ilyesmi egy pol­gári demokráciában, méghozzá a parlamenti ellenzék vezérétől, aki rá­adásul már maga is volt miniszterel­nök, teljesen szokatlan.­­ A választást követő nemzetközi saj­tótájékoztatón elmondott beszédére gondol, amelyben ultimátumot adott az MSZP-nek, mondván, „72 órán belül tegyen eleget a népakaratnak”, menessze a miniszterelnököt, ellen­kező esetben a nép folyamatos tünte­tésekkel fogja azt kikényszeríteni? Egyúttal felszólította Magyarország polgárait, hogy ebben „legyenek el­szántak és határozottak”.­­ Igen. Ez a gondolat persze nem új­donság annak, aki olvasta Orbán Viktor szeptemberben megjelent, hallatlanul érdekes cikkét a Magyar Nemzetben, amelyre szerintem a ma­gyarországi közvélemény nem fordí­tott elég figyelmet, és amelyben fan­tasztikus gondolatokat fogalmazott meg, egyúttal felrajzolva saját tábora számára a hatalom megszerzésének forgatókönyvét: „...már nem jobb- és baloldal vitázik egymással, hanem a kormány vitázik az összes magyar emberrel”. És amikor azt írja, hogy „a hazug, illegitim és önfejű kor­mányzati politikára az emberek nyílt és rejtett ellenállással válaszolnak”, majd felsorolja a Kádár-rendszer­ben, a puha diktatúrában alkalma­zott, a hatalom kijátszását szolgáló rejtett módszereket és technikákat, akkor a harmadik Magyar Köztársa­­ság, tehát egy parlamenti demokrá­cia polgárainak a diktatúrával szem­beni ellenállás eszközeit ajánlja a fi­gyelmébe: a szürke és feketegazda­ságot, az adóelkerülést, a csendes munkalassítást, azt sugallva ezzel, hogy egy hazug és illegitim kor­mányzati politikával szemben mind­ehhez joga van. És figyelmükbe ajánlja a nyílt ellenállás különböző formáit is, a sztrájkokat, a tüntetése­ket, az útlezárásokat és különféle en­gedetlenségi mozgalmakat. Ebben a cikkben tehát Orbán Viktor már szeptember 13-án bejelenti: minden rendelkezésére álló eszközt bevet azért, hogy megszerezze a hatalmat, revansot vegyen a választásokon el­szenvedett vereségéért, leváltsa a parlamenti többséget, de nem vá­lasztások, hanem az utca nyomása és a félelem révén. Egyelőre persze még nem közvetlenül magának kö­veteli a hatalmat, hanem valamilyen szakértő-kormánynak vagy nemzeti egységkormánynak... - Mennyire gyakori ez a kormányzati forma az európai országokban, és szokott-e a magyarországihoz hason­ló helyzetben ezzel a lehetőséggel él­ni a politika?­­ Nemzeti egységkormány vagy szak­értő kormány: ez Orbán Viktor szó­­használatában mindössze annyit je­lent, hogy tűnjön el a mostani mi­niszterelnök és a kormány. De mit ajánl helyette? Hol van az a prog­ram, amely szerint az a korlátozott mandátumú szakértő kormány az or­szágot irányítaná? Nincs tehát itt semmi másról szó, mint a hatalom megszerzésének vágyáról.­­ Csak el ne felejtsük közben: az ál­lamháztartás helyzetéért, az egyen­súly megbomlásáért, az ikerdeficit létrejöttéért elsősorban és kétségbe­­vonhatatlanul az előző két szocialis­ta-liberális kormány a felelős, és ter­mészetesen elsősorban a miniszterel­nök. Vagyis neki csak azért kellett - ha kellett - hazudnia, mert a kormá­nya 2002-től 2006-ig rossz politikát folytatott. Ez vitathatatlan tény.­­ Ez vitathatatlan tény, ebben persze nagyon sok tényező játszott szerepet, például az Orbán-kormány is, amely annak idején szintén elkezdte az osz­togatást. És tudjuk, hogy 2001 és 2005 között a gazdaság csak 18 száza­lékkal nőtt, de a reálbérek harminc százalékkal, a nyugdíjak még többel, a fogyasztás pedig 25 százalékkal, és ez természetesen az egyensúly meg­bomlásához vezetett. Mindez azon­ban nem hatalmaz fel senkit arra, kü­lönösen nem a parlamenti ellenzéket és vezérét, hogy a kormányt, amely törvényes és tiszta parlamenti válasz­tásokon nyerte a felhatalmazását, ut­cai tömegre támaszkodva, magát kí­vül helyezve az alkotmányos kerete­ken, megdöntse. Ha a demokráciák­ban ez így menne, akkor már rég nem George W. Bush volna az Egye­sült­­Államok elnöke, hiszen pillanat­nyilag mindössze harmincszázalékos a támogatottsága, és a szuezi válság után Angliában is minden bizonnyal puccsal döntötték volna meg a kor­mányt. Csakhogy az ilyesmi alkotmá­nyos demokráciákban lehetetlen. Ezekben a „tökéletlen” rendszerek­ben a kormányt sem megválasztani, sem leváltani nem lehet saját pártjai, vagyis a parlamenti többség döntése, illetve a koalíció szétesése nélkül, így működik az a szisztéma, amiről Chur­chill azt mondta, hogy nagyon rossz, de nincs nála jobb. És mert minden ilyen szituációban a felelősségről van szó, és arról, h­ogyan lehet ebből a szi­tuációból kijutni. Persze másoknak is volt felelősségük a helyzet kialakulá­sában, az is párját ritkító gyakorlat, hogy egy ország nemzeti bankjának elnöke szinte mindig nyíltan szem­ben áll a kormány pénzügyi politiká­jával, azt keresztezi, akadályozza és hitelteleníti, ezért amikor igaza van, akkor sem hisz neki senki. Az ilyesmi Ausztriában például elképzelhetetlen. - Hibáztatható-e a mindenkori ellen­zék­­ könyörtelensége, kompromisz­­szumképtelensége, destruktivitása miatt - a kormány rossz politikájá­ért? Osztoznia kell-e a felelősségben, csak mert saját irreális ígéreteivel - úgymond - belehajszolta ellenfelét beválthatatlan ígéretekbe vagy fele­lőtlen osztogatásba? - Az ellenzéknek az a feladata, hogy ellenezzen. Sir Randolph Churchill, a későbbi miniszterelnök édesapja mondta egyszer, mint konzervatív vezér, hogy az oppozíció feladata, hogy opponáljon. De felelőssége azért az ellenzéknek is van, különö­sen egy olyan országban, ahol Né­metországgal, Ausztriával, Angliával ellentétben a politikai kultúra még mindig hiánycikk. Goethe azt mond­ta a népekről, nemzetekről, de sze­rintem ez az emberekre is érvényes: ha szeretni nem is tudják, legalább tanulják meg egymást eltűrni. Ma­gyarországon azonban eltűrni sem hajlandók egymást a politikában az ellenfelek, és ez a sistergő gyűlölet megakadályoz minden konstruktív megoldást, olyan döntéseket is, ame­lyeket pedig - mindenki tudja - az ország érdekében meg kellene hoz­ni, de ha a kormány és az ellenzék között semmiféle dialógus nincs, ak­kor lehetetlen. Tehát a helyzet kiala­kulásában ez is szerepet játszott, de nem menti a kormány felelősségét abban, hogy a programját nem idő­ben hozta nyilvánosságra, és hogy a politikusok, akiknek ezt végre kell hajtaniuk, nem tartoznak az ország legkiválóbb, legjobb szakértői közé. - Most a kormány tagjaira, a koalíció politikusaira céloz? - A kormány és a koalíció politikusa­ira célzok, egy pénzügyminiszterre például, aki - ahogy hallom - nem beszél angolul, de persze, ez lenne a legkisebb baj. És másokra, majdnem az egész kormányra. Ebben a nehéz helyzetben a legjobb embereknek kellett volna előtérbe kerülniük. Egy ideig úgy látszott, a miniszterelnök személye garancia lehet a jó politiká­ra, mert én őt a szocialista párt legte­hetségesebb, kiemelkedő képességű politikusának tartom, aki azonban elkövetett hibáiban is kiemelkedő.­­ Mielőtt a miniszterelnökről beszél­nénk, szeretnék visszatérni egy foga­lomra, amit beszélgetésünk során már kétszer hozott szóba: ez pedig a puccs. Miért? Tart valami ilyesmi­től?­­ Azt nem mondanám, de kizárni sem tudom. Mert amikor, egy parla­menti párt vezére nem a parlament­ben küzd meg a kormánnyal, hanem emberek százezreit hívja tüntetni el­lene, ráadásul érzelmileg felhangolt állapotban tartja őket, és közben mindent megtesz azért, hogy olyan látszat keletkezzen, hogy a kormány képtelen kormányozni, sőt, a rendet és a közbiztonságot sem képes fenn­tartani, az nyilvánvalóan nem de­mokratikus politika, függetlenül at­tól, hogy blanquizmusnak, puccsnak vagy bármi másnak nevezzük. Or­bán magatartása, modora, viselkedé­se, ahogyan fogalmaz, ahogyan be­szél, eltér a Nyugat-Európában szo­kásos demokratikus diskurzustól. Múlt vasárnap módom volt párhuza­mosan követni a magyar és az oszt­rák választást a televízióban. Mellbe­vágó volt a különbség. Mert Ausztri­ában mindannyian ott ültek az asztal körül a televízióban - közöttük egy szélsőjobboldali párt is, amely most például 11 százalékot kapott -, és be­széltek, vitatkoztak egymással. Ma­gyarországon meg mindenütt gyűlö­lettel találkozik az ember, mintha mindenki csapdába esett volna, ahonnan képtelen szabadulni. Ma­gyarország talán legnagyobb gyenge­sége a dialógusképtelenség. Ausztriá­ban először a náci koncentrációs tá­borokban 1938 és 45 között tanultak meg egymással beszélni, aztán voltak koalíciók, volt egypárti kormány, volt kisebbségi kormány, volt fekete­kék kormány, voltak tüntetések, de ott nem fordulhatna elő olyasmi, ami a magyar televízió megostrom­­lásánál történt: olyan tévéközvetítés, amelyben a forradalommal hason­lítják össze a randalírozást. És ami­kor Magyarországon azt mondja az 56-os forradalom egyik áldozata, Wittner Mária, aki most fideszes po­litikus lett, hogy forradalom van, és azt mondják a Hír TV-ben, hogy „a kocka el van vetve, ez már forrada­lom”, akkor eszközként, politikai fegyverként használják a forrada­lom emlékét. Ezt én blaszfémiának, kegyeletsértésnek tartom, magasz­tos dolgok meggyalázásának, kigú­nyolásának. Persze nemcsak blaszfé­miának, hanem hallatlan méretű károkozásnak is. És most nemcsak arra gondolok, hogy Magyarország a televízió ostroma miatt néhány napra a világlapok címoldalára ke­rült, ami persze kétes dicsőség, de nem ez a legnagyobb baj. Sokkal in­kább az, ahogyan a válságot kezel­ték, hogy nincsenek működő intéz­ményei a kontrollált konfliktuskeze­lésnek, és ez rettenetesen sokat árt, és ebben nemcsak a kormánynak, hanem az ellenzéknek és a köztársa­sági elnöknek is felelősséget kell vi­selnie. ÚJ II BUDAPEST MIM SOROZATA HiMGlflfiirflUfNy HASADOKNAK merész témák KÜLÖNLEGES FILMEK V­ RfjTfiy «zaaMwimuM “•OIWUMBSeeetU«. «nwwLUM» ÉLET ÉS|·1 IRODALOMu ííDijyjiMti KÖNYVHÓD 1956 jPf. - minden hónapban a könyves újság­­:­­ V. Emlékmű szóból és képből . / - Beszélgetés Nagy Gáspárral és Kis Ivánnal Forradalmi újítás - Interjú a Budapest, 1956 c. * 9 könyv szerzőjével, Bob Denttel Kelecsényi László: Mindenkinek a saját forradalma Csizmadia Ervin: 1956 ügye a szamizdatban - és­­ Nagy Imre párizsi krooihasa Γ­­ Méray Tibor L_ az 56-os szamizdatok a 80-as években 1­­ KÖNYVHÉT - csak az olvasó embernek 2006. OKTÓBER 6.

Next