Élet és Irodalom, 2008. július-december (52. évfolyam, 27-52. szám)

2008-07-25 / 30. szám - Uhrman György: Füst Milán zenei látomásai és indulatai • Interjú Erdélyi Miklós karnaggyal (7. oldal)

Füst Milán zenei látomásai és indulatai Erdélyi Miklós karnaggyal Uhrman György készített interjút Füst Milán nem szerette Thomas Mannt. A műveit-Déry Tibor szerint-„emészthetetlen­nek” tartotta. Ez azért is furcsa, mert kettőjük szellemi lényében nagy különbözések mellett szá­mos rokon vonást, közös hajlamot találunk. A felsorolási kísérlet csak hiányos lehet: vonzódá­suk a Kelet, a Biblia, az antikvitás iránt; a kö­zépkori lélek érzelmi-flozófiai átélésének, újra­alkotásának próbája; a nagy humanizmus esz­méinek benső, személyes feldolgozása és művek­ké oldása. Mindez nem mond ellent első mon­datunknak. Még az sem, ha e rokoni szálak szövedékéből egy eleddig kevéssé megfigyelt, de kiváltképpen jellemző fonalat veszünk szem­ügyre: a zene iránti rajongásukat. A nagy német íróról köztudott, de Füst Mi­lánról talán kevésbé, hogy életműve zenével te­lített. Pedig az ő „zenetörténete” a Thomas Mannához hasonlóan széles ölelésű. Palestri­­nától a XX. századi kamarazenéig peregné­nek e zenetörténet lapjai, ha mindazt össze­foglalnánk, amit a zene esztétikájáról és szo­ciológiájáról, nagy alkotásairól, alkotóiról és előadóiról feljegyzett, vagy műveiben feldolgo­zott. Apró, egymondatos naplóbejegyzéstől a kritikáig a fájó vagy jóleső emlékezésektől a tanulmányig a szépprózájában fellelhető (s mindig személyesnek érzett) utalásoktól a ze­nészregényig minden műfaj megtalálható eze­ken az oldalakon. A téma kötetet kíván. (S még egy párhuzam: a költővel némelykor ro­­konított Franz Kafka is különleges zenei fogé­konysággal, érzékenységgel és ízléssel bírt.) Füst Milánt, a költőt, a piizanót, az embert szeretik vagy nem szeretik, ά sokan csodálják. Akik képzeletben végiglapozzák az δ lírai zenetörténtét, amely nemcsak a maga nemzedékének magyar iro­dalmában egyedülálló, további indítékokat kap­hatnak a csodálathoz - Ez a csodálat vezette a költőhöz Ö­nt is még ifjú korában? - Természetesen a versek miatt fordul­tam érdeklődéssel Füst Milán felé. En­gem, a muzsikust költészetének zene­isége ragadott meg először. Nem vé­letlen, hogy Füst Milán versei szinte megzenésíthetetlenek, mert a verse maga a zene. Nagyon sokat tanultam tőle a művészetről, de legelsőként is azt, hogy a verstan és a zenében is mennyire fontos.a­ van lélegzése, a kicsengés. A költészetben ezt az ő versei révén éreztem és értettem meg. A személyes ismeretséget én keres­tem. Az Esztétika első kiadásának olvas­tán az alkotó után meg akartam ismer­ni az embert is. Én akkoriban (1947- 48) a Vígoperánál dolgoztam, a Zene­­akadémia kistermében tartottunk elő­adásokat. Vezetőnk András Béla kar­nagy volt, Füstnek igen jó barátja, aki, azt hiszem, 1944-ben segítette is a köl­tőt. Füst rendszeresen bejárt a Vígope­rához, engem ott mutattak be neki. Az ötvenes évektől kezdve azután az isme­retségből szoros barátság lett, amely egészen a költő haláláig tartott. - Miként látja Füst Milán zenei vi­lágképét, ízlését? - Mai felfogásunk szerint meglehető­sen konzervatív volt. Ennek fő oka az lehetett, hogy a harmincas évektől kezdve szinte kiesett az élő zene kö­réből. Később - már csak betegsége miatt is -, ritkán járt koncertre. Azt mondhatnám, Debussyig, Richard Straussig jutott el. Zenei világa Bar­tókot, s főként az őt követő zenét már nem tudta egészében befogadni.­­ Bár a Napló egyik 1908-as bejegy­zése jelzi, hogy ismerte a fiatal Bar­tók műveit, és az 1928-as Baden-Baden-i modern kamarazenei fesz­tiválról írott elemzésében büszkeség­gel említi Bartókot. - A fiatalkori zenei élmények, mint mindnyájunkban, nagyon mélyen rög­zültek benne. Elsősorban operai tájé­kozottsága volt bámulatra méltó. Kü­lönösen Wagner műveit és a Carment, ezeket az ő ifjúságában szinte még mo­dernnek számító alkotásokat ismerte és magyarázta a szakembereket is meg­lepő alapossággal. Betegsége éveiben egyre több zenét hallgatott otthon, a rádióból és lemezekről. Ebben az idő­ben már igen gyakran korrigálta régeb­bi zenei ítéleteit. Mindig feltette önma­gának a kérdést: „mi tetszett nekem eb­ben a műben ifjúi fővel és szívvel?” S nagyon sok korábbi vélekedését revi­deálta. Inkább negatív irányban. Ő, aki fiatalon lelkes wagneriánus volt, ek­kor Wagner-ellenessé vált esztétikai meggondolásokból. A wagneri eszté­tikát (a műveket nem!) teljesen elvetet­te. Rengeteg barokk zenét hallgatott ekkoriban, Vivaldit, s főként Bachot. De a passiókat nem, a recitativókat nem szerette.­­ Az említett cikken kívül a Feleségem történetében is szól „az oratóriumok unalmáról, végeláthatatlan daktilu­­saikkal, meg a szavalati ének öröm­­telen sivatagjáról”.­­ A fiatalkori Wagner-rajongással szem­ben ekkor, az ötvenes évektől kezdve fo­gadta el egészen az olasz operát, ekkor is­merte fel annak óriási esztétikai jelentő­ségét. Brahms szimfóniáit például nem szerette. Emlékszem, egyszer nagy rá­beszélésre elcipelhettem egy Brahms­­koncertemre. Nem tudtam meggyőzni őt. Az a zene nem tudta őt megfogni. Abban az időben az olasz operát ked­velte és ennek az esztétikai minőségnek Brahms ellene szólott. Márpedig a mű­vészi minőség tekintetében Füst Milán nem tudott megalkudni, még a barátok kedvéért sem. Ami nem tetszett neki, azt idegen anyagként elutasította magá­tól, vagy azon fáradozott, hogy kiele­mezze, megmagyarázza, miért nem fo­gadhatja el. Persze nem teoretikusan foglalkozott a zenével. Könyvtára, mint mindig mon­dogatta, felmérhetetlen állapotban volt. Zenei könyve aránylag kevés, számuk mindenképpen elmaradt a képzőmű­vészeti gyűjteménye mögött. Molnár Antal mindig megküldte neki a köny­veit, Weiner összhangzattanára is emlék­szem. Siklós Alberttel is barátságban volt, talán az ő művei is megvoltak. Füst Milán azonban nem „tudományosan” hallgatta a zenét, hanem teljesen átad­ta magát emócióinak, a feszült figyelés­nek. Brahms kompozíciós stílusát talán azért nem szerette, mert Füst, a költő mindig nagy periódusokban gondol­kozott, s a brahmsi tematikus munkát ebben az időben már kevésbé tudta kö­vetni. Vagy már nem volt elég energiá­ja Brahmshoz? Tulajdonképpen ma­gam sem értem egészen, miért nem sze­rette­k néhány alkotást, főként a Hegedű­­verseny III. tételét kivéve) a Brahms-mű­­veket. Az sem egészen pontos, hogy a tematikus feldolgozás bonyolultsága lett volna ellenére, hiszen ennek legna­gyobb mesterét, Beethovent igen sze­rette, s a Beethoven-hegedűversenyért valósággal rajongott. Ezt az utóbbi mű­vet, egyik legnagyobb kedvencét, nagy­szerűen elemezte. És ma, sok évvel ké­sőbb, s más alapokról indulva, kompo­zíciós szempontból, magam is a Hege­dűverseny első tételét érzem a legnagyobb zenei csodák egyikének.­­ Ismeretes a Mahler elleni nagy kiro­hanás a fenti regényben, a „híres ára­dozó” túldimenzionált műveiről. Sze­mélyes véleménye volt ez az írónak, vagy csak hősét kívánta jellemezni? - Személyes meggyőződése, s azt hi­szem a túlfejlett, túlfejlesztett művészet meg­ítélésben lényegében igaza volt. De a méretekben és formákban ellenkező végleteken álló Hugo Wolf „pretenció­­zussága” is ezért ítéltetik meg ugyan­ott. Puccinit nagyon megszerette élete végén, de érdekes módon a Turandotot nem. S ebben is igaza volt. Abban az operában már van valami a húszas évek Itáliájának levegőjéből is.­­ Talán a pompának és kegyetlenség­nek a keveréke, ami a cezaromániás diktátor szellemét fejezte ki, ha idé­zőjeles formában is? - Lehetséges. Puccini zseniális iróniá­ját és líráját ez persze nem degradálja. De az tény, hogy a zseniális pszicho­lógus a két főszereplőben pszicholó­giailag lehetetlen figurákat teremtett. Ennyiben a Turandot alatta marad a töb­bi nagy Puccini-műnek. Füst Milán ezt nem szerette ebben az operában. Ő különösen nagy értője volt a hang­kvalitásnak, ezen belül is nagyszerű ér­zéke volt a vonóshangszerekhez. (Fi­atal korában, s ezt büszkén emlegette, maga is tanult hegedülni, mégpedig Szigeti József apjánál.) - Azt hiszem, hasonló előszeretettel viseltetett az énekhang iránt is. Nem­csak az opera szeretetére gondolok, de a híres verssorra is: „S hol vagy te mellemnek oly irtózatos dalolása?” - én mindig a szó szerinti és legsze­mélyesebb értelmében hallom ezt a sort, akárcsak a Pilli felkiáltását: „Énekelni a legnagyobb boldogság!”­­ S úgy vélem, nem erőltetett párhu­zamként merül fel itt egy újabb név Füst Milán mellett: a Nagy Lajosé. A dalos, operarajongó ifjúság és az atlétára valló testi erő éppúgy közös jellemzőjük, amint közös sorsuk az ifjúkornak gyűlölt nyomora, az anya iránti ambivalens érzelmek.­­ A kvalitás kérdése a művészet meg­ítélésében egyike a leglényegesebbek­nek. Ez a hiány és gyengeség megkü­lönböztetésének problémája, ily mó­don a mű vagy az előadás kritikájának kritériuma. Arról van szó, hogy egy adott tulajdonságot kell-e analizálni, vagy a tulajdonság hiányáról kell-e be­szélni. Például van, aki Raffaellót „édes­késnek” nevezi. Ez azonban nem a hi­ánya valamilyen más tulajdonságnak, hanem az adottnak a legmagasabb foka. Füst Milánt nagyon megrázta, ha valaki a saját adottságait és egyéni­ségét maradéktalanul ki tudta fejezni a művészi alkotásban vagy interpretá­cióban. Egyszer együtt voltunk egy házi koncerten Rácz Aladárnál. A mű­vész egy barokk darabot játszott el a maga és mintegy tíz vendége gyönyö­rűségére. Azután ugyanazt a darabot még egyszer, más megoldásokkal, dí­szítésekkel, mondván, hogy így is le­het. Nekem külön élményt jelentett az, hogy Füst Milán hatalmas feszültségé­nek, koncentráló képességének is ta­núja lehettem egyszersmind. Füst cso­dálatosan tudott figyelni. - A költő baráti körében mindig nagy szerepet kaptak a muzsikus társak? - Weiner Leó őszinte jó barátja volt, diákkoruktól kezdve, de mivel ő maga eléggé zárkózott életet élt, s a zenén kí­vül tulajdonképpen más nem érdekel­te, kevesebb nyomot hagyott Füst gon­dolkozásában, mint más, „nyitottabb” barátok, partnerek. Weiner bizonyos értelemben ellentéte volt a nagyon im­­pulzív Füst Milánnak, aki ezzel együtt is nagyon becsülte és tisztelte Weiner „világos” zenei látásmódját. Szintén ifjúkori barát, iskolatárs volt Reiner Frigyes, a világhírű kar­mester, aki Füst (és mások) szerint igazi „szörnyeteg” volt. - Persze a szó Németh László-i értel­mében... - Reinerhez egész életén keresztül különös, visszás érzések fűzték Füst Milánt. Szigeti Józseffel való kapcsolata is ismert, kölcsönösen többször írtak egy­másról. Könyve magyar kiadásának előszavában Szigeti azt írta: Füst Mi­lán „szellemi tekintetben tényleg irá­nyítóm volt és az is maradt”. Magam is nála ismerkedtem meg Szigetivel, amikor megajándékozta Füstöt a Bach­­szonáták és -partiták dedikált lemeze­ivel. Abban az időszakban, amit én a kö­zelében tölthettem, András Béla, Horusitzky Zoltán és Baranyi János, a zenei gimnázium akkori igazgatója tartoztak még zenei környezetéhez. Horusitzky, azután Szervánszky és Szokolay, akik szintén feljártak Füst Milánhoz, megzenésítették verseit is. Dávid Gyulára emlékszem még a ze­neszerzők közül, azután Ferenczy Györgyre, a zongoraművészre. Luk­ács Pálhoz fűződő barátsága és szere­­tete közismert. Kovács Dénes is meg­fordult nála. Ilyenkor természetesen nem maradt el a házi muzsikálás sem, amit a költő a közös lemezhallgatás­nál is sokkal jobban szeretett. Egy al­kalommal a Bartók Vonósnégyes láto­gatta meg és adott házi koncertet a szá­mára. Füst boldog és hálás volt. - Füst Milán tanulmányköteteiben szép számmal akadnak zenei írások, méltatások, emlékezések. Az Ön neve is többször megtalálható ezekben. „Ez a harmincéves ember ellenállhatatlan volt”... - úja 1958-ban.­­ A szuggesz­­tivitásáról, tüzéről, átszellemült szár­nyaló lendületéről és költői önkívüle­téről szól. „Erdélyi Miklós máris a leg­­kiválóbb karmesterek közé tartozik” - olvassuk később, a Don Pasquale 1960-as rádiófelvétele alkalmából írott Füst Milán-i „olvasólevélben”.­­ Füst Milán lelkes és végletekre haj­lamos ember volt. Ha neki tetszett va­lami, az már elég indíték volt arra, hogy megszólaljon az ügyben. Nem szok­ványos kritikákról volt szó az ő eseté­ben, hanem a személyes élmény rög­zítéséről. A művészi produkció és rep­rodukció minőségéről azonban nem tudott elfogultan nyilatkozni. Ezen a téren nem ismert barátságot. Az elfo­gultság legfeljebb abban nyilvánulha­tott meg, hogy az élménnyel kapcso­latban ő maga is megnyilatkozott. Lel­kesedése ezért már önmagában nagy elismerésnek számított. De nem kriti­kusként reagált az élményre, nem mér­legelt, és nem tudott langyos marad­ni, nem tudott vállon veregetni. Na­gyon megértő és fogékony volt min­den igazi művészi megnyilvánulással szemben. Talán elég, ha csak a Menu­­hinról írott, önfeledten lelkesedő cik­kére emlékeztetek. A kötetekben sze­replő zenei tárgyú írásokon kívül sok hasonló maradt befejezetlenül is a ha­gyatékában. Mindig tervezett egy­ bő­­vebb, teljesebb tanulmánykötetet, amelybe nyilván ezeket is fel akarta venni. - Emlékezetes egyik napilapunk kri­tikusához címzett vitacikke, amely­ben Ilosfalvy Róbertről és az Ön mű­vészi teljesítményéről ír indulattól lobogó, lelkes szavakkal... - Mikor megírta ezt a cikket, megmu­tatta nekem. Megpróbáltam lebeszél­ni őt a közlésről, szinte veszekedtem vele. Csak annyit ígért meg, hogy fél­reteszi, egyelőre nem foglalkozik vele. Később mégis elküldte a Kortársnak. Hajthatatlan volt ítéleteiben. - A zenészregény, A Parnasszus felé modelljeiről kérdezem Erdélyi Mik­lóst. Mozartot említem, mint a Já­noska csodagyermekségének, „apol­­lói” művészetének esetleges inspirá­lóját, a fiatal Szigeti pályáját, Pártos Istvánt és az önéletrajzi vonatkozá­sú motívumokat. Persze, nem Füst Milán valóságos ifjúkorának képét, inkább azt, amilyen tündéri ifjúsá­got álmodott volna önmagának. - Igen, ez valószínűen hangzik. De valóságos, élő zenészmodellekről nincsen tudomásom. - Ön nemcsak zenei, hanem irodal­mi Schubert-interpretációjával is je­lentős sikert aratott. Kapcsolódik a zeneíró Erdélyi Miklós Füst Milán­hoz, az íróhoz? -Az 1963-ban megjelent Schubert­­könyv története erősen kötődik a sze­mélyéhez. 1959/60-ban nagy szemé­lyes és művészi válságot éltem át. Szinte fel akartam hagyni a dirigá­lással. Füst azt mondta, próbáljak meg írni. Engem mindig nagyon von­zott az irodalom, gimnazista korom­ban még nem tudtam eldönteni, írói vagy muzsikus pályára készüljek-e. Füst Milánnál találkoztam Pók La­jossal, aki a Gondolat Kiadó „Kis Zenei Könyvtára” részére próbafeje­zetet kért tőlem a sorozat Schubert­­vagy Händel-kötete számára. Az utóbbit nem mertem vállalni. Úgy gondoltam, nem lesz erőm, hogy át­éljem, felidézzem az olvasónak a XVIII. századi Londont. A múlt szá­zad eleji Bécs közelebb volt hoz­zám. Füst Milántól nagyon sokat tanul­tam arról, hogyan kell a zenét irodal­mi eszközökkel megközelíteni, a ze­nei kvalitást megéreztetni. Engem valóban a csodálat vezetett őhozzá. Az ő fiatal éveinek a vitalitása és zse­nialitása páratlan volt. Líráját óriási teljesítménynek tartottam és tartom, mégis azt gondolom, hogy különle­ges drámai tehetsége volt a megdöb­bentő. Ha ezt a tehetséget a korszak színházi, irodalmi és kultúrpolitikai illetékesei felismerik, talán megalkot­ta volna a kor nagy drámáit, a Boldog­talanok­­is a IV. Henrik király méltó foly­tatásait. Füst Milánnak művészi alapelve volt, hogy ha valami nem fogalmaz­ható meg teljes világossággal, akkor jobb homályban hagyni, de tudato­san elködösíteni nem szabad. A pon­tosság látszatát keltve pontatlannak lenni - ezt tilosnak ítélte, elítélte. Ez az elv a zenében is fontos felismeré­sekhez vezetett engem, egy-egy zenei forma felépítésében. Megértettem, hogy a partitúra egy „foltját” nem sza­bad élesen körvonalazni, körülrajzol­ni, hanem „folthatásában” kell meg­hagyni, viszont ahol világosan érthe­tő körvonalazott mozzanat van, ezt élesen kirajzolva kell megvalósítani. Irodalmi ízlésemben Füst Milán nagy hatással volt rám. Nagyon értett hozzá, hogy érdeklődést keltsen va­lami ismeretlen iránt. Nem azt kíván­ta, hogy elfogadjam a véleményét, de érdeklődjem az általa érdemesnek vélt mű és az ő véleménye iránt. A zené­ben is nagyon sokat köszönhetek neki, gyakorlati értelemben is nagyon so­kat tanultam esztétikai gondolkozá­sából anélkül, hogy az ízlését, érték­ítéleteit a magamévá tettem volna. Az interjú, amely ismeretlen aspektusait villantja fel a Füst Milán-életmű­­nek, 1977-ben készült, az író születésének közelgő kilencvenedik, halá­lának tizedik évfordulója alkalmából. Ma már mindketten halottak: a Füst Milánra emlékező kiváló karnagy, Erdélyi Miklós, aki másfél évtizede tá­vozott az élők sorából, és az interjú készítője, Uhrman György, a Hunga­roton egykori szerkesztője, aki 2003-ban bekövetkezett haláláig szabad óráit zenei kutatásoknak szentelte. A szöveget, amely az ő hagyatékából került elő, özvegye bocsátotta az Élet és Irodalom rendelkezésére. 2008. JÚLIUS 25. ÉLET És­z IRODALOM

Next