Élet és Irodalom, 2010. január-június (54. évfolyam, 1-25. szám)

2010-03-26 / 12. szám - Bordács Andrea: Most wanted - most • Tárlat (22. oldal) - Máriás Béla: Városszellemek • Tárlat - Robitz Anikó kiállítása (22. oldal) - Sinkó István: Úti álmok fekete-fehérben • Szotyory László képeihez (22. oldal) - Rákai Zsuzsanna: Tanulságos vázlatok - vázlatos tanulságok • Zene (22. oldal)

BORDÁCS ANDREA: Tárlat Most wanted - most Wanted - olvashatjuk a vadnyugati filmekben rendszeresen felbukkanó plakátokon, ahol is a felirat alatt többnyire nem túl bizalomgerjesztő, mar­cona férfiú tekint ránk. Ezeket a bűnözőkereső felhívásokat emelte a mű­vészet közegébe Andy Warhol is az 1964-es Most wanted Men című képsoro­zatával, melyen a tizenhárom legkeresettebb bűnözőt örökítette meg, s mely művét 1967 óta gyakorlatilag betiltották. Szóval a legkeresettebbek... Ám nem mindegy, hogy ez a kifejezés mi­lyen kontextusban hangzik el, bár a negatív felhangban is benne van a köz­­ismertség. Egyrészt a legkeresettebb kifejezés megjelenhet akár rendőrsé­gi, de akár művészeti kontextusban, amikor is a legnépszerűbb jelentéssel bír. Ám azt, hogy a bűnözés és a művészet szóhasználata olykor közös hal­mazt is létrehozhat, már a Warhol szitanyomat-sorozat is jól mutatta. Erre is reflektált a Szombathelyi Képtár Most Wanted című kiállítása, me­lyen a kiállításkoncepció nagyon tudatosan összecsengette a művészet és a bűnügyi nyilvántartás terminusait és gesztusait. A képtár fennállásának 25 éves évfordulójáról egy sajátos tárlat keretében emlékezik meg, melyen gyűjteményének a 25 legkeresettebb, legtöbbször kikölcsönzött művét prezentálja. A művek nyilvántartása, nyilvántartás-ve­zetése és a rendőrségi nyilvántartás közötti párhuzamot is felvillantja a ra­­bosítást idéző kiállításdizájn, a csíkozott falakkal, a rabruhába öltöztetett, kötéllel átkötözött fotelek, melyek ráadásul párbeszédet kezdenek a szem­közti falon látható Kötél című Lakner-festménnyel és -objekttel. A legtöbbet keresett mű Lakner László Rózsa című objektje, melyet a hon­lapon több nézetből is megmutatnak, így idézik meg a rabosításkor több oldalról készített fotókat. A mű népszerűségét demonstrálja az a tény is, hogy gyakorlatilag a kiállítás bezárása után már rögtön a párizsi iparterves kiállításra utazik. Népszerűségben Lakner munkáját Vajda Lajos Maszkholddal (1938) című pasztellje követi. A keresettek között található még Nyári István nevezetes Csakemguja (1981), Bak Imre Fényes (1970) című objektje, Hencze Tamás Tűzképei (1973), Nádler István Sztnommotívuma (1968), több Derkovits Gyu­­la-mű, Kassák 1922-es Ara-képeskönyve és 1924-es Dur-mappája, Gyarma­­thy Tihamér Gardja (1947). Tehát ugyan igazán izgalmas a kiállítási koncepció s az ezt elvileg alátá­masztandó dizájn, sajnos az egész idea mégsem jön át igazán, így aki en­nek a hátterével nincs tisztában, egyáltalán nem biztos, hogy „olvassa” is ezeket a párhuzamokat. Ugyanakkor mindenképp a megemlékezés erényének számít, hogy eh­hez nem a szokványos kereteket választották, inkább egy érdekes ötlet ke­retében reflektáltak az elmúlt 25 évre. De látva e 25 legkeresettebb művet - nem véletlenül kérték ki őket annyiszor -, nagy részük mégiscsak felkelti azt az igényt, hogy jó volna egy nagy kiállítás a gyűjtemény egészének, is­mét. Legalábbis egy kevésbé szelektált válogatásnak, mely az állandó gyűj­teményi kiállításnál is jelentőségteljesebb. A bemutatottakon kívül ugyan­is a közelmúlt művészetének számos fontos alkotása megtalálható még az intézmény raktárában. Elsősorban a Szentendrei és az Európai Iskola és holdudvaraik, de képtár őrzi a leggazdagabb gyűjteményt az iparterves nemzedék alkotásaiból, vagy ugyancsak itt található például Benczúr Eme­se Ma sem voltam strandon és Szarka Péter Hungry Man is Angry Man című mun­j­­­kája is. Esikék fényében­ különösen sajnálhatjuk, hogy az utóbbi években­­ - a jelentősen megcsappant intézményi, vásárlási keret okán - kevésbé volt módjuk ezt a fontos gyűjteményt gyarapítani. (25 év legkeresettebb alkotásai a Szombathelyi Képtárban. Nyitva április 3-ig.) A Jakobi-koncertek évek óta tartó, sikeres zongorasorozatának már­ciusi vendége az odesszai szüle­tésű, de régóta Bécsben élő Oleg Ma­­isenberg volt. Fellépése telt házat von­zott a Bartók-terembe, csupa olyan ze­nekedvelőt, aki a várható élményre megfelelően kondicionált lélekkel még a köhécselés klasszikus élvezetéről is békés belenyugvással mondott le, hogy eleget tegyen a szervezők nyomatékos kérésének. Maisenberg­­ilyen módon az átlagosnál lényegesen kedvezőbb körülmények között léphetett színpad­ra, legalábbis ami hallgatósága meg­értő figyelmét, elbűvöltségre való kész­ségét illette, és a teljes sikerhez volta­képpen elegendő lett volna viszony­lag állandó színvonalú, korrekt telje­sítményt nyújtania. Csakhogy az este, sajnos, nem egészen így alakult. Első pillantásra szokatlan ötletnek tűnt Liszt „Weinen, Klagen’’-variációk il­leszteni a műsor elejére, jóllehet utóbb az ember kénytelen volt elismerni, hogy a kompozíció semmiféle kárt nem szenvedett ettől az elrendezéstől. Ellenkezőleg, a hangverseny legátszel­­lemültebb perceit köszönhettük az al­kotásnak, amelynek interpretációját Maisenberg az orgona monumentá­lis személytelensége, eleve elrendelt hangszínei és dinamikai fokozatai he­lyett tudatosan épített a zongora érzé­kenységében rejlő lehetőségekre. Elő­adásában a szerkezet gondosan kont­rollált kibontását nem a hatalmas mé­reteket érzékeltető effektusok dübör­gése irányította, hanem a pianissimo­­részletek utolérhetetlen finomsága és egyszerűsége, a mély, mégis tárgyila­gosan tudatos magány fájdalmának bársonyossága. A zenei eszközök hasz­nálatának fegyelmezettsége, a billen­­tés kidolgozottsága és a hangszínek szélsőséges változatossága a záró ko­­ráldallam ragyogásával párosulva pe­dig méltán ébresztett optimista vára­kozást a program további alakulásá­val kapcsolatban. Ravel Mimin-ja azonban nem előre lépett a zenei megjelenítés, a struktúra és a lehetséges tartalom kapcsolatának új dimenzióit kutatva, hanem vissza­felé, fokozatosan, de jól hallhatóan. A sorozat első két tétele, a Noctuelles könnyed vázlatszerűsége és az Oiseaux tristes gyászosan bágyadt szépsége még illúziókeltőnek bizonyult ugyan, a kü­lönös­­tükörképek karaktere mégis egyre nyilvánvalóbban fakult és fosz­ladozott, és ezen az Albomda del Gunoloso kackiás, de valódi erőt, tartást és feszült­séget nem hordozó hangsúlyai sem tud­tak változtatni. Ráadásul Maisenberg technikai szempontból is egyre zava­róbb problémákba botlott, olyan lá­gyan fodrozódó futamok körvonalai­nak a képében, amelyek pontos hang­­magasságokat a lehető legritkább eset­ben tartalmaztak. A szünet után látványosan megsza­porodó üres helyek világosan árulkod­tak arról, hány embert rázott meg a ta­pasztalat, hogy Ravelt ha nem is szín­telenül, de mindenesetre monokróm módon is lehet játszani, a közönség na­gyobbik része mégis kitartott, abban bízva, hogy Schumann valamiképpen helyrebillenti majd a koncert arányait és egyensúlyát. Várakozásukban azon­ban csalódniuk kellett: Maisenberg keze alatt jószerével semmi sem maradt a Karnevál ironikus, szentimentális, hu­moros és vérbő kavargásából. A kissé hanyag tervrajzra emlékeztető megje­lenés mellett lassan megszokottá váló melléütések sorában ugyan néha meg­villanni látszott valami a mű megszok­­hatatlanul friss zsenialitásából, E. T. A. Hoffmannhoz méltó látás- és ábrázo­lásmódjából, de az is csak úgy, mintha a művész az improvizatív szeszély egy véletlenül felbukkanó pillanatában megmutatná, milyen lehetne a kompo­zíció akkor, ha egyszer valóban elját­­szaná. Igazság szerint még így is akad­tak lelkes ünneplők, akiket a megérde­melt katarzis átélésétől sehogyan sem lehetett megfosztani, a hallgatóság ke­vésbé makacs tagjai azonban aligha­nem nehezen leplezhető bosszúsággal távoztak a Művészetek Palotájából. (Oleg Maisenberg - Művészetek Palotája, 2010. március 13.) * A Vashegyi György által alapított és vezetett Orfeo Zenekar már jó ideje megbízható színvonalú fellépéseiről is­mert, ezért a koncertnaptárat böngész­ve alapvetően kellemes kilátásnak ígér­kezett a nagyböjti időszak hagyomá­nyos passiója a historikus interpretáci­ós gyakorlat hazai képviselőinek elő­adásában. Érdemes előre leszögezni, hogy a tényleges élmény lényegében tökéletesen meg is felelt az előzetes vá­rakozásnak, ami a fényes, kiegyenlített kórushangzást, vagy éppen a barokk hangszeres játék alapvető sajátossága­inak ismeretét illeti, a produkción ural­kodó ünnepélyes mértékletesség ugyan­akkor mégsem tudta meggátolni, hogy Bach János­ passiója az este folyamán el ne szenvedjen néhány sérülést. A sort Zádori Mária megbetegedé­se nyitotta, illetve az a tény, hogy en­nek következtében a szoprán áriákat a Purcell Kórus egyik tagja, Szutrély Ka­talin volt kénytelen vállalni, mint az előzetes ismertetésből kiderült, több­szörös beugróként. A szokatlan, bár nem példa nélküli szituáció komoly problémát nem okozott ugyan, mégis elválasztotta kissé az evangélistaként kifogástalan teljesítményt nyújtó Kál­mán Lászlót, a méltóságteljes, Sár szín­padi fellépésében néha az operai intri­­kus vonásait mutató Kovács Istvánt (Jézus) és Raimund Nolte professzio­nális szólistának bizonyuló Pilátusát a nem „nevesített”, általános érzelmi re­akcióknak hangot adó szereplők cso­portjától. Ez utóbbiak közül egyedül Megyesi Zoltán előadásmódja számí­tott minden tekintetben tökéletesen színpadra termettnek (igazság szerint a fennmaradó basszus áriákat is válla­ló Nolte is elmaradt mögötte), miköz­ben a kórusból kiváló Bárány Péter könnyedén folyó díszítéseinek impo­záns hatását az énekes kissé fakó hang­színe gyengtette, Szutrély Katalin csen­gő hangának természetes eleganciáját pedig - rutintalanságából fakadó me­revsége mellett - bizonytalanul into­­nált futamai homályosították el. A meggyőző lendülettel megszóla­ló zenekar a hangzás arányait tekint­ve került kellemetlen helyzetbe, mivel a fafúvók telt hangzásképéhez viszo­nyítva a vonóskar, különösen a hege­­dűk játéka fojtottnak, színtelennek ha­tott, és ez a kettősség (az érzékenyen formált gambaszólótól eltekintve) az obuigát hangszerkíséretes áriákban is megmaradt. Ez utóbbiakkal Vashegyi­nek ezen az estén egyébként sem volt igazán szerencséje. Az érzelmi átélés mélységére, édességére vagy épp zak­latott kétségbeesésére alapozott da capo-formák meglehetősen gépiesre sikerültek, már csak azért is, mert a cse­lekmény idejét felfüggesztő zenei in­venció időn kívüli szépségét a karmes­ter mindannyiszor könyörtelenül vé­gigütemezte. Valószínűleg szerencsé­sebb lett volna, ha ezekben az együt­tesekben hagyja a kamarazenei össze­állításokat maguktól életre kelni. A koncert legfurcsább sajátossága mégis az volt, ahogyan Vashegyi a kó­rus tételeivel bánt. Bármilyen gondo­san tervezte is meg ugyanis a tömegje­lenetek hangulati hatását, a polifon szó­lamvezetés plasztikusságát, zeneileg ezeket a részleteket mégis viszonylag egyöntetűen pregnáns ritmusok, élénk hangsúlyok, zakatoló tempók jellemez­ték szakadatlanul. Az intellektuális ér­telmezést, a hangzó kifejezőeszközök okosan válogatott változatosságát, a je­lentőségteljes pillanatoknál bőven ki­várt formáták hatását, a dicsőségesen sugárzó és puhán suttogó szövegrészek váltakozásának erejét a dirigens jósze­rével teljes egészében a bibliai történé­seket kegyes vallásossággal kommen­táló korálok számára tartotta fenn, mint­ha a passiótörténet cselekményének drámaisága kevésbé lett volna számá­ra lényeges, mint a szikáran fegyelme­zett intelmek morális tanulsága. (Orfeo Zenekar, Purcell Kórus, Vashegyi György - Művészetek Palotája, 2010. márci­us 17.) RÁKAI ZSUZSANNA: Tanulságos vázlatok - vázlatos tanulságok Zene ÉLET ÉS 19­22 IRODALOM 2010. MÁRCIUS 26. drMÁRIÁS: Tárlat Városszellemek A fotózás mára olyan lett, mint az orrtúrás: fotózhatunk a mobilunk­kal, fényképezőgépet kap, aki nyom­tatót vásárol, s hamarosan­­ a nagy­szerű marketingstratégáknak kö­szönhetően, hogy valami plusz op­ciót adjanak a vásárlónak, csak ve­gye meg már azt a nyomorult ter­méket - talán már zsebkéssel, mo­sóporflakonnal, fogvájóval, intim­betéttel, kerti törpével, cicanadrág­gal és a jó ég tudja, még mivel lehet majd fotózni. Mert kattogtatni min­denki tud, a hülye is, miért épp az ő kattogtatása lenne rosszabb, mint másé? Aztán azon kapjuk magun­kat, hogy szép lassan, vagy inkább eszeveszett gyorsasággal kipusztul a fotókról a lélek, az agy, az ötlet, a spiritusz, az egyéni látásmód, hogy felváltsa az esztelen, vég nélküli kat­­togtatás tömegsírja. Néhány éve elindultam Firenzé­be, de a szlovén tengerpartnál el­romlott az autóm. Felkerestem he­lyi barátomat, aki úti célom halla­tán azt mondta: azért mész oda, hogy falakat nézegess? A banális és mégis mély mondata azóta is vissza­cseng a fülemben, hisz megannyi vi­lágvárost végigtrappoltam, magam sem tudom, mit keresve: zenét, fes­tészetet, irodalmat, életet s nyilván épületeket, falakat is, amelyek oly sok mindent elárulnak egy város szellemiségéről. S hogy ez tényleg így van, arról akkor bizonyosodtam meg, amikor egy, a konzumfotográfiával teljes mértékben szembenálló kitűnő ifjú művész, Robitz Anikó képeit lát­tam. A falak, épületek felületei olyan struktúrákat öltenek, amelyek szín­tiszta költészetként adják vissza egyik-másik világváros hangulatát. Például Berlin kelet-nyugat irányú szembenállását mindössze két, egy­mást keresztező áramvezetékkel a té­vétorony finom árnyékában; Sydneyt az Operaház finom erezetű, egyben steril hatást keltő pikkelyrendszeré­vel a homlokzatán; Párizst két pont­tal egy nagy fehér sivatagban, akár két köldökkel a végtelenben; vagy egyetlen, gyönyörű, elegáns vonallal Bécset a testét átszelő Dunával, ame­lyik ott még olyan szelíd, akár egy szalonspiccben úszó Strauss-kerin­­gő; vagy a két külön világba szakadt két pici ponttal, amelyek határral vannak elválasztva, akár fogoly a sza­badságtól Tiranában; vagy Moszk­vát a Seremetyevo informet mennye­zeti műanyag formázatával, amely hullámos is, monoton is, bárhogy ér­telmezzük, úgy is a hatalom mond­ja meg, hogy mi az; vagy egy csodá­latosan finom fehér felülettel Lissza­bont, amelyen csak néhány vonal sej­teti, hogy mennyei hárfa húrjait lát­juk, amelyek igazából egy híd acél­huzalai - hogy miután megannyi fe­lület finom részletéből kibogozva a városspirituszt, körbejártuk a boly­gót, visszatérjünk Berlinbe, hogy el­nézelődjünk egy brutális, betonsze­rű felület előtt, amelyről azt hinnénk, hogy a fal valamelyik része, ám Ro­bitz ismét becsap minket, csavar egyet a látott és a beleképzelt között, mi­vel kiderül, hogy a durva, rapacsos felület nem az egykori fal, hanem a közeli kormánynegyed épületének friss, mai arca. Sok nagy fotóst lehetne a képei kapcsán szellemi elődökként emlí­teni. Köztük leginkább Rodcsenko kegyetlen és tudatos képkompozí­­cióinak letisztultsága és Moholy- Nagy lehengerlő, légies geometriz­­musa jut eszembe. Na meg az, hogy milyen jó lenne, ha a fotóeszközökbe beletáplálná­nak legalább néhány jó fotót, ame­lyek egyfajta mintaként, követendő­éldaként vagy­­ az átlagemberre alibrált marketingnyelven szólva - „látványos technikai lehetőséget be­mutató ajándékalbumként” benne csücsülne a kis gagyi cuccban, hát­ha tágítanának egy-két milliméter­nyit a vásárlók világlátásán, s egy­ben az igényesebb fotózás vizei felé is sodornák. Egy ilyen mintasorozatban helye lenne Robitz fotóinak is, mert ked­vet csinálnának ahhoz, amitől egyéb­ként könnyen elmehet a kedvünk. (Robitz Anikó kiállítása az A.RA. Galé­riában április 5-ig látható.) Úti álmok fekete­fehérben Szotyory László képeihez Szotyory László festményei úti képek, sőt álmok. Bejárta vajon mindazokat a helyszíneket, melyeket megfestett? Nem kell tud­nunk. Parkok, vízesések, ligetek, repülőterek és országutak váltják egymást az álomképekben. Filmek. A harmincas-negyvenes évek filmjei. Szürkésfekete, villanó fehér, borongós, alkonyati fények. A Casablanca repülőtere, a Mamma Roma parkjai, háborús felvételek a repülő ezredekről. Persze, tudjuk, nem azok. Nem filmkockákat fest újra Szotyory, inkább az álmait. S képzelt kalandozásai Riou és Vernet fametszetes dzsungeltájait is felidézik egy-egy Jules Verne­regény lapjairól. Könnyű kézzel jegyzetel Szotyory, s festményein is rajta hagyja e könnyű kéz nyomát. A felületek oldottak, a foltok itt-ott elnagyoltak, a lényegre törekvés érdekében tömbösít, összefog és elhagy. így vál­hat valódi álommá az Úszómedence és az Emlékmű, ahol senki nem sétál, ahol egyetlen alak sem zavarja az álmok sűrűségét. S talán így válhat a könnyű kézzel felfestett jelenség jelenéssé, az álom drámává. Hiteles, emberi élmények rögzülnek Szotyory úti­ álomképein. Sinkó István

Next