Élet és Irodalom, 2012. július-december (56. évfolyam, 27-52. szám)

2012-10-31 / 44. szám - Elek István Ignác: Elitképzés, felsőoktatás (5. oldal) - Gulyás Gábor: Fellép s lelép • drMáriás munkáihoz (5. oldal)

ELEK ISTVÁN IGNÁC: h­eji Elitképzés, felsőoktatás A rendszerváltás után néhány évvel megkezdődött a felsőoktatás átalakítá­sa, amely azóta is folyamatosan tart. Már akkor is látszott, hogy bőven van tennivaló. Bérrendezéstől egyetemösz­­szevonásig volt minden. Aztán jött Bo­logna, amely fenekestől felfordított min­dent, ráadásul erőteljes központi nyo­más hatására igen rövid idő alatt tör­tént meg az átállás. A gyorsaság nem segítette a minőségi tantervek összeál­lítását. A mindig is alacsony erőforrá­sok az egyetemeket a fejkvóták növelé­sére sarkallták, mivel más módjuk nem volt a finanszírozás javítására. Ettől je­lentősen megugrott a hallgatói létszám. Tömegesen kerültek be olyan emberek az egyetemi padokba, akik sem felké­szültségüket, sem motiváltságukat te­kintve nem voltak odavalók. Ennek egyenes következménye lett az oktatók terhelésének jelentős megnövekedése és az oktatás általános színvonalának csökkenése. Időközben a kötelező óra­számok is megemelkedtek, s ez újabb terheket rótt az oktatókra. További anomáliák forrása, hogy a politikai pártok még az oktatás alap­kérdéseiben sem tudtak közös nevező­re jutni, ezért a kormányváltások az ok­tatáspolitikában rendre koncepcióvál­tást is eredményeztek. Ebből nyilván nem alakulhatott ki koherens, kormá­nyok felett átívelő oktatáspolitika. Egyes oktatáspolitikusok hallani sem akartak az elitképzésről, sőt a vállalatok szabad piaci versengéséhez hasonló módon gondolták működtetni az egyeteme­ket. Mások egyszerűen csak csendben segédkeztek a felsőoktatást már régóta romboló pénzkivonásokban. Miközben az egyetemösszevonások a felsőoktatási intézmények számának csökkentését tűzték ki célul, mára ezen intézmények száma 70 körül van. Eb­ből az egyetemek száma 26 vagy 27 (a számok nem naprakészek). A felsőok­tatás eltömegesedése és számának el­­burjánzása mára tarthatatlan helyze­tet idézett elő. Finanszírozhatatlan egy ekkora felsőoktatási rendszer, amely még akkor is az lenne, ha nem volna gazdasági válság. Ennyi egyetem és fő­iskola fenntartása egyszerűen értelmet­len, haszontalan, felesleges pénzkido­bás. Mondjuk ki bátran, ezek jelentős részét nem kellene finanszírozni álla­mi pénzekből. Ha mint magánegye­tem el tudja tartani magát, akkor mű­ködjön tovább, de csak akkor. El kellene végre dönteni, hogy aka­runk-e elitképzést, azaz olyan egyete­meket, amelyek világszínvonalúak (le­gyünk szerényebbek, legalábbis euró­pai szintűek). Azt is el kellene dönte­ni, hogy oktatáspolitikai köntösbe búj­­tatunk-e szociálpolitikai problémákat, merthogy egyes kisvárosi felsőoktatási intézményeknek oktatáson kívüli misz­­sziójuk is van, hiszen e nélkül bizonyos értelmiségi csoportok megtartási ké­pessége is elveszne. Ma már szinte min­den valamirevaló városnak van egyete­me, főiskolája. Persze nemcsak elitet kell képezni, de ahogy most van, az tarthatatlan. Ugyanolyan normatívák alapján finanszírozzuk a rangos egye­temeket, mint az összetákolt, egyetem­nek mondott oktatási intézményeket. Láthatjuk, hogy a diákok a lábukkal szavaznak, vagyis azokra az egyetemek­re jelentkeznek a legtöbben, ahol a leg­jobbnak tartják a képzést. Fiatal koruk ellenére elég jó az értékítéletük. Vizsgáljuk meg az egyetemek mű­ködésének egy további fontos, ha nem a legfontosabb részét, a kutatást. Amely egyetemnek nincs jelentős, nemzetkö­zileg is jegyzett kutatási tevékenysége, az nem egyetem, még ha nevében az is. Nos, ezzel kapcsolatban is számos megoldatlan probléma nehezíti az amúgy is kritikus helyzetben lévő egye­temek életét. A fejkvótarendszerből származó bevételek ugyan segítették az egyetemek fenntartását, de a kuta­tást erőteljesen hátráltatták. Az oktatá­si tevékenység ugyanis bizonyos meny­­nyiségi szintet meghaladva a kutatást szinte lehetetlenné teszi. Kevesen tud­ják, hogy egy kétórás egyetemi előadás megtartása nem kétórányi idő­ráfordí­tást igényel. Nyugodtan számolhatunk rá újabb két órát. Egy kétórás gyakor­lat megtartása sem csak azt jelenti, hogy két órán keresztül bent van az oktató a tanteremben. Számos feladat kitűzé­se, megoldása, ellenőrzése is további időráfordítást jelent. Egy nagyobb év­folyam levizsgáztatása is időigényes, hosszadalmas feladat. A lelkesebb di­ákok nemritkán akarnak konzultálni a tanárral, így ez is időt vesz igényben. Persze ez az időveszteség fáj a legke­vésbé, mert a csillogó szemű diák a ta­nár legnagyobb ajándéka, amely értel­met ad oktatási tevékenységének. Lát­ni, hogy a mag, amelyet elvetünk, ter­mőtalajba hull. Ez igazi öröm. Vegyünk egy egyetemi docenst, aki­nek a kötelező óraszáma tíz. Ha csak ennyi órája van, akkor is legalább húsz órát vesz el a munkaidejéből az okta­tás. Itt azonban még nincs vége, ugyan­is vannak végzős diákok, akik szakdol­gozatot, diplomamunkát készítenek. Ehhez pedig konzulensek kellenek. Egy-egy oktatónak lehet 4-5 végzős di­ákja (egyszerre tíz sem ritka), akikkel foglalkozni kell, akikkel a diploma­­munkájuk elkészítése során konzultál­ni kell. Már jócskán húsz óra felett tar­tunk, vagyis amit eddig összeszámol­tunk, az alapján látható, hogy egy ve­zető egyetemi oktató munkaidejének is legalább 60 százalékát elveszi az ok­tatás. Szerencsés esetben marad 40 szá­zalék a kutatásra. Ha ez a 40 százalék valóban meg­lenne, boldog lennék. Csakhogy a ku­tatás ritkán magányos, eszköztelen te­vékenység. Elmúltak azok az idők, ami­kor a papír és a ceruza elég volt a ku­tatáshoz. Az egyetemi alulfinanszíro­zottság következtében szinte bármi­lyen kutatási eszköz, számítógép, mé­rőberendezés csak pályázatokból szár­mazó pénzekből vehető meg. A pályá­zatok írása pedig nem egyszerű feladat. Mára ez oly mértékben lett bonyolult, hogy néhány jelentéktelen esettől elte­kintve, professzionális pályázatíró cé­gek nélkül lehetetlen nyertes pályáza­tot összeállítani. Ráadásul nem nyer minden pályázat, vagyis minden olyan pályázat, amely nem nyer, időpocsé­­kolás. Ez az idő is a 40 százalékból megy. Optimista becslés szerint a mun­kaidő 20 százaléka tisztán megmarad kutatásra. És ez a jobbik eset, mert ha nem nyertünk pályázatot, attól még az időnk elveszett, viszont tovább kell haj­tani a következő pályázatot. Aki mégis képes ennyire kevés idő­ben olyan eredményeket elérni, ame­lyek nemzetközi szinten is megállják a helyüket, azokra is sok nehézség vár még. A konferenciákra kiutazás (repü­lőjegy), szállásköltség stb. nem kevés pénzt jelent, amelyet az anyagilag le­épült egyetemek nem képesek finan­szírozni. Számos rangos szakmai fo­lyóiratban pénzbe kerül a publikálás, elvégre ez is egyfajta üzleti tevékeny­ség, amelyet nem jószolgálati tevékeny­ségként folytatnak a kiadók. Ezeket a költségeket is csak pályázatokból le­het finanszírozni. A nemzetközi tudo­mányos kutatás vérkeringésében ben­ne lenni szintén sok pénzbe kerül, rá­adásul elvárás is az egyetemi oktatók­ra nézve a nemzetközi ismertség. Ér­dekes, speciális magyar körülmény, hogy a tudományos lépcsőn való fel­felé haladásnak jól kidolgozott minő­sítési rendszere van, no de hogyan ku­tassunk eredményesen, hogyan legyünk benne a nemzetközi tudomány vérke­ringésében ilyen anyagi feltételek mel­lett. Nem elég megalkotni a követel­ményrendszert, a feltételeket is meg kell teremteni. Nincs olyan kutatási feladat, amely­hez ne kellenének eszközök, gépek, műszerek, nagy teljesítményű számí­tógépek. Gyakran halljuk kritikaként, hogy az egyetemi oktatók miért nem szereznek ipari megbízásokat, amely­ből finanszírozhatnák a működésüket. Ha az egyetemek ügyesebben vállal­koznának, akkor több pénzük lenne. Ilyen és ehhez hasonló szamárságok rendre felbukkannak, néha még egye­temen belüli vitákban is. Ezzel az ér­veléssel csak az a baj, hogy a pénzszer­zésre fordított idő is a kutatásra fordít­ható időt csökkenti. Arról nem is be­szélve, hogy a munkaidő 20 százalé­kát fordítva ipari megbízásokra kérdé­ses a munka hatékonysága. Számos egyetem alapkutatást is vé­gez, és mint tudjuk, néhány nagyha­talomtól eltekintve, alapkutatásra ipa­ri, állami megbízásokat kapni nem reá­lis lehetőség. Nem vitatom, hogy van­nak tanszékek, amelyeknek a tevékeny­sége lehetőséget teremthet ipari meg­bízásokra, de erre nem lehet egyete­met alapozni. Ma az egyetemek rá van­nak kényszerítve, hogy olyan tevékeny­séget is folytassanak, a szűkös anyagi­ak miatt, amelyek a vállalkozásokra tartoznak. Hiú ábránd azt hinni, hogy a magyar piac majd eltartja kutatásfej­lesztési megbízásokkal az egyeteme­ket. Ez még akkor sem volna lehetsé­ges, ha „dübörögne” a gazdaság. Ejtsünk néhány szót a fiatal kutatók­ról, oktatókról. Tanársegédek, adjunk­tusok kötelező óraszáma 12, de szinte mindenkinek több van ennél. Sok he­lyen 14- 6 órát oktatnak a fiatalok. Rá­juk is igaz a dupla szorzó, vagyis 28-32 óra a ténylegesen oktatással töltött idő. Gyakorlatilag nem marad idejük a szak­­irodalom olvasására, szakmai tovább­fejlődésre, kutatásra. Havi 120 ezer fo­rintból élnek. Erre alapítsanak csalá­dot? Aki a szüleitől kapott lakást, az szűkösen megél, de pihenésre, regene­rálódásra már nem marad ideje, pén­ze. Ilyen kondíciókra nem lehet egzisz­tenciát építeni. Egyetlen kiút a külföld. A tehetséges, fiatal oktatóink egyetlen életesélye az emigráció. Jó eséllyel el­veszítjük őket, mert legyünk őszinték, aki még nem házas, és úgy megy kül­földre, az valószínűleg ott talál párt ma­gának, és ott fog letelepedni, ahol a megélhetése biztosított. A legelszán­­tabbak vastagabb bankszámlával talán egyszer hazatérnek, de ők lesznek el­enyésző kisebbségben. Magyarország terméketlen sivatag a kiemelkedő te­hetségű emberek számára. Az idősebb oktatókról csak annyit, hogy egy docens havi jövedelme 190 ezer forint. Ebből él meg, győztes pá­lyázat híján fizeti a konferenciákra uta­zás költségeit, tartja el még tanuló gyer­mekét, tesz félre az öregségére, vesz la­kást a gyerekének. Ugye mennyire ne­vetséges gondolatmenet? Ahhoz, hogy mégis megtehesse a fentieket, elvégre egy szülőnek elemi kötelessége gyer­mekét elindítani az életben, másod-, harmadállást vállal. Vállalkozásoknak maszekok más egyetemeken is oktat, vagyis próbál megélni. No de hogyan lesz ebből nemzetközi szintű kutatás? Sehogy. Néhány szerencsésebb és ki­ugróan tehetséges kolléga valóban nem­­zetközileg jegyzett lett, de ezek száma sokkal kevesebb, mint amennyi lehet­ne. Sok kiváló embert őrölt fel a meg­élhetés lehetetlensége. Pernye András híres mondása jut eszembe: a magyar értelmiség előtt két út áll: az egyik az alkoholizmus, a másik járhatatlan. Politikusaink szeretik büszkén em­legetni a magyar szürkeállományt mint egyetlen tőkénket. Nincsenek adataim a más nemzetekkel való összehasonlí­tásra. Egy azonban kétségtelen: sok magyar honfitársunk lett világhírű tu­dós, még Nobel-díjas is van néhány, de azt mindig elfelejtjük hozzátenni, hogy ezek az emberek emigrációban futot­ták be a karrierjüket (az egy szem Szent­­györgyi Albert kivételével, aki szintén eltávozott az országból). Nem akartam túldramatizálni a hely­zetet, csak arra szerettem volna rávilá­gítani, hogy világhírű tudósaink szin­te mind külföldön tudtak nagyot al­kotni, mert nem volt más dolguk, mint kutatni. Évtizedek óta, már akkor is, amikor én jártam egyetemre (1976- 81), alulfizetett volt az egyetemi pro­fesszoraink jelentős része (néhány élet­művész kivételével). Valahogy soha­sem sikerült megérteni a politikusok­nak, hogy a jövő generációjának szel­lemi művelése befektetés egy szebb jö­vőbe, garancia a fejlődésre. Ma is hal­lunk élethosszig tartó tanulásról, a ki­művelt emberfők fontosságáról, a ma­gyar kreativitásról, de ezek csak üres szavak, nincs mögöttük épkézláb gon­dolat, tenni akarás és pénz. Nem szeretném, ha az a vád érne, hogy csak kritizálok, de nem javasolok semmit. Nos, tessék, itt vannak a javas­lataim, amit a mindenkori (a mostani és jövőbeni) kormányoknak ajánlok. Döntsék el, hogy kell-e elitképzés (ha a válasz nem, akkor nem is kell elolvas­ni a többi javaslatot). Ha véletlenül igen lenne a válasz, akkor a javaslata­im a következők: 1. Jelentősen emeljék meg az elitképzésre alkalmas egyete­mek finanszírozását (4-5 minőségi egye­temnél nincs több az országban). 2. Különös figyelemmel legyenek a kuta­tás megfelelő finanszírozására, mert rangos kutatás nélkül nem egyetem az egyetem. 3. A tíz éve változatlan mun­kabérek is jelentős, nagyon jelentős emelésre szorulnak. Egy összehasonlí­tás: a zürichi Eidgenössische Technis­che Hochschule (ETH) egy docensé­nek (associate professor) jövedelme kö­zel tízszerese a magyar kollégájának. Még a bécsi műszaki egyetemen (Tech­nische Universität Wien) is a nyolcszo­rosa, így akarunk versenyképes felső­­oktatást? Furkósbottal felszerelt gya­logosokat küldünk harckocsizászlóal­jak ellen? 4. Jelentősen csökkenteni kel­lene a kötelező óraszámot (pl. egyete­mi tanár 4, docens: 6, adjunktus, tanár­segéd: 8). 5. Ajánlatos volna megszün­tetni külső intézmények gyámkodását a megmaradt egyetemek felett. Hadd döntsék el az egyetem professzorai, hogy kit emelnek be a professzori kar­ba. 6. Elkerülhetetlen a 70 felsőoktatá­si intézmény számának csökkentése. 27 egyetemre egy ekkora országnak nincs szüksége. Nincs is annyi megfe­lelően magas szinten teljesítő oktató. Nem mellesleg, mit ér az a diploma, mit tud az a hallgató, akit egy látszóla­gos egyetem bocsát ki? 7. Tartsák szem előtt, hogy nem lehet megcélozni a vi­lágszínvonalat, sőt semmilyen elfogad­ható színvonalat, ha a jelenlegi helyzet tartósan fennmarad. 8. Tartsák szem előtt továbbá, hogy nem lehet erővel visszatartani azokat a tehetséges, bol­dogulni akaró fiatal embereket, akik tisztában vannak saját értékeikkel, és ennek megfelelő környezetben akar­nak dolgozni. Nekünk, pontosabban önöknek, az ország vezetőinek kell meg­teremteni ezeket a feltételeket. 9. A je­lenlegi helyzet megöli a társadalmi mo­bilitást. Szegény családból származó gyereknek már alig van esélye diplo­mát szerezni! Hiányoznak azok a for­mák, amelyek a mélyről jött emberek­nek csekélyke esélyt adnának a felemel­kedésre, magas szintű képzettség meg­szerzésére. 10. Megkerülhetetlen a tan­díj felvetése. Elvben tandíjpárti vagyok, de csak elvben. Tanárként úgy vélem, hogy jobban motiválná a diákokat a tandíj, mint az ingyenesség. Csakhogy egy olyan országban, ahol ennyi a sze­gény ember, ott tandíjat bevezetni csak abban az esetben szabadna, ha e mel­lé egy olyan támogatási, ösztönző rend­szert is létrehoznánk, amely a szegény sorsú diákok megélhetését biztosítaná az egyetemi évek alatt. Ennek elmara­dása teljesen reménytelenné tenné a társadalmi felemelkedést még a legki­válóbb képességű, de szegény diák szá­mára is. A tandíj egyszerre oktatási, közgazdasági és szociológiai problé­ma. Megoldása ennek megfelelő komp­lexitást kíván. Lehet persze legyinteni, hogy már megint ugrál egy okostojás. Lehet, de már elment egy derékhad kül­földre, és még hátra van a java. Ma már én is azt tanácsolom a tehetsé­ges doktoranduszaimnak, hogy menj, mert itt nem fogsz megélni, nem fogsz tudni kutatni, elsüllyedsz az eszköztelenség, a perspektívát­­lanság mocsarában. Kedves döntéshozó politikusok! Ké­rem önöket, hogy tegyenek már végre valamit a magyar egyetemek védelmé­ben. Klebelsberg Kunó egy elharma­dolt országban képes volt ennél sok­kal nagyobb feladat megoldására is. Hol van a mai Klebelsberg? (A szerző egyetemi docens) Fellép s lelép drMáriás munkáihoz Mifelénk a kortárs színház meghatározó része a közéletről szól, a közélet job­bára pedig a szó eredeti értelmében vett színház - bár néha tévéjátéknak lát­szik. A szereplők igazi kelet-közép-európai sztárok, rajongótáborokkal és el­lendrukkerekkel, nyugati mintákkal. Profi fotómodellek, amennyiben tevé­kenységük döntő része a magazinok kedvében járó pózolás, ahogyan a fut­ballistának készülő gyermekkel először azt taníttatják meg nálunk, hogyan kell szabályosan köpni, úgy a közszereplés első számú szabálya, hogy mi­ként kell viselkedni a kamera előtt. drMáriás ezeket az emberhez rendelt sze­repeket (vagy éppen a szerephez rendelt embereket) ábrázolja. Olyan poli­tikusok és celebek tűnnek fel a színen, akik számunkra, a posztszocialista provinciák polgárai számára meghatározóak - csakhogy itt a modern kép­zőművészet általános érvényű nagy mestereinek perspektívájában látjuk őket. Kelet és Nyugat, Balkán és Európa találkozik ily módon drMáriás vászna­in. Egyszerre megmosolyogtató és szomorú azt látni, igazi tragikomédia, ahogy a közélet egykori és mai reprezentánsai egy nagyszínpadnak nevezett hátsó próbateremben pózolnak. A stílus örök, a személyek kicserélhetőek, vélhetnénk (hiszen a szerepeket bárki eljátszhatja), de drMáriásnál a stílus is csak játék. Semmi sem az, aminek látszik: színház csupán. Ahogy tetszik. Gulyás Gábor drMáriás: Hagyó Miklós Picasso műtermében 2012. OKTÓBER 31. ÉLET ÉS­# IRODALOM

Next