Élet és Irodalom, 2013. január-június (57. évfolyam, 1-26. szám)

2013-03-08 / 10. szám - Márton László: Isteni buli - Követési távolság • Ignacy Karpowicz: Égiek és földiek (18. oldal)

KÖVETÉSI TÁVOLSÁG - Márton László ■ Ignacy Karpowicz: Égiek és föl­diek. Regény. Fordította Körner Gábor. Typotex Kiadó, Budapest, 2013. 669 oldal, 3900 Ft A szerző 1976-ban született, még fi­atal, de már van életműve. Erősen kö­tődik a lengyel kulturális hagyomány­hoz, de - mint rövid utánanézés után kiderült - hosszabb időt töltött Etió­piában, és nemcsak spanyolból, ha­nem amharából is fordít. Íróként egye­lőre inkább csak Lengyelországban ismert, de az utóbbi két-három évben kezdik idegen nyelveken is kiadni a munkáit. Magyarul az Égiek és földiek az első könyve, korábbi művei isme­rete nélkül is észrevehető, hogy az ed­digi pályaszakasz lezárása, az összeg­zés igényével készült. Két magyar nevet írok le fogódzó gyanánt. A koncepció - metafizikai problémákat nagyepikai cselekmény­­nyé alakítani - Hamvas Béla karne­válját juttatja a magyar olvasó eszé­be. A kidolgozás módja, az írástech­nika pedig - az említett problémá­kat és a szereplők ebből adódó vi­selkedését szelíden ironikus hangú, ugyanakkor szigorúan tudományos szemléletű kommentárokba ágyaz­ni - Csányi Vilmos újabban írt szép­prózájára emlékeztet. A cselekmény egészen röviden így foglalható össze: az istenek lejönnek a földre, és találkoznak a földi halan­dókkal. Hogy egy kicsit finomítsak rajta: először is, nem úgy általában a földön bukkannak fel, hanem az ezredvég utáni Varsóban, amely „ak­ciós utazásként” van meghirdetve, nem tudni, milyen cég által. (Ez a viccnek szánt fordulat sokszor elő­fordul a szövegben, de a szerző nem tudja vagy nem akarja kiaknázni. Éppúgy adós marad a lengyel fővá­ros szatírájával, mint az „akció” ér­telmének teológiai számonkérésével. Pedig ha már Jézus benne van a re­gényben, méghozzá hangsúlyos sze­replőként, akkor legalábbis felmerül­hetne a cselekedet által való megiga­­zulás kérdésköre.) Másodszor: nem úgy általában az istenek bukkannak fel Varsóban, ha­nem a görög mitológia ismertebb alak­jai (Arész, Hermész, Apollón, Athé­né, Aphrodité, Erósz, Niké), akik közé a cselekmény kooptálja vagy integrál­ja Oziriszt és Jézust. És most majd­nem leírtam, hogy az egzotikusabb istenségeken és bálványokon kívül fel­tűnően hiányzik a Rossz princípiu­ma, az ördög, amikor eszembe jut, hoppá, de hiszen Lucifer is ott van a szereplők között! Zajlik is egy kis ro­mánc Aphroditével, de aztán kiderül, hogy olyasféle balesetnek esett áldo­zatul, mint a görög mitológiában Ura­nosz, ezért nem tudja megdugni a sze­relemistennőt. (Helyette egy Rafal nevű - eleinte Wittgensteinnel, ké­sőbb Zizekkel foglalkozó­­ filozófus végzi a kemény férfimunkát.) Azt az állításomat, hogy nincs jelen a Rossz a regényben, ezek után fenn kell tar­tanom: tőkétlen ördög nem ördög. Annál inkább jelen van (igaz, csak a könyv második felében) a lengyel romantikus mitológia démona, Ju­­liusz Slowacki Balladyna című drá­májának címszereplője, fiatal pa­rasztlány, aki egy nemesúr szerelme és egy bődön málna miatt meggyil­kolja Alina nevű húgát, majd továb­bi bűncselekményeket követ el, mi­közben első szerelmét, a Grabiec nevű részeges parasztfiút az érte epe­dő, majd rá megharagvó tavi nimfa káró királlyá változtatja. Nem olvas­tam Slowacki művét, tudtommal nincs is meg magyarul, de valami­képp a Csongor és Tünde zabolátlan lengyel rokonának képzelem. A Kar­­powicz-regényben szereplő Balla­dyna viszont így mutatkozik be a 301. oldalon: „Balladynának hív­nak. Grabieccel közös cateringcéget vezetek. Úgy hívják: Alina Mennyei Társaság. Rendezvényszervezéssel foglalkozunk: évfordulók, eljegyzé­sek, esküvők, temetések, leánybú­csúk, legénybúcsúk, go-go, chippen­­dale, hamvasztás, orgia, visitatio, koktélparti, egybekelés a tengerrel, a nappal, a hazával, másodáldozás, lengyel légiók, ráadás-bérmálás, ke­­resztség levétele, első nap az égben, aposztázia, vudu, YouTube, after­party, toi-toi, Facebook stb. - min­dent vállalunk. [...] Az ügyfél min­den óhaját teljesítjük. Olyanok va­gyunk, mint a mesebeli aranyhal, csak minket nem korlátoz a hármas szám: annyi kívánságot teljesítünk, amennyiért az ügyfél fizetni tud.” A fenti idézet nemcsak azt érzé­kelteti, hogy Körner Gábor fordítá­sának erős zeneisége van, amely nyil­ván követi az eredetinek a ritmusát, hanem azt is, hogy a cselekményre vonatkozó kiinduló állítás további pontosításra szorul. Tehát, harmadszor: az istenek iga­zából nem találkoznak a halandók­kal. Igaz ugyan, hogy élettársi, la­kótársi, üzlettársi és egyéb kapcso­latokat létesítenek egymással, de közben nyomtalanul elvesznek iste­ni attribútumaik. Niké a róla elne­vezett lábbeli értékesítésében nyo­mul, Jézust nem lehet a számítógé­pes társasjátékról levakarni, Erósz a Valentin-nap kapcsán tünteti ki ma­gát, Aphrodité marhahúst reklámo­zó manöken, és még sorolhatnám. Nem azt látom problémának, hogy nincs találkozás, hanem azt, hogy nincsenek istenek. Nincs jelen az a nagyobb erő, amely például A Mes­ter és Margaritában égetően és der­mesztően benne van, és elkülönül a Bulgakov által megjelenített politi­kai-társadalmi viszonyoktól. Mondhatnám úgy is, hogy Karpo­­wicznak, noha figyelemre méltó epi­kai kapacitása van, annyi ereje még nincs, hogy isteneket ejthessen fog­lyul. Akik a regény lapjait - hol első, hol harmadik személyben, hol ilyen, hol olyan nézőpontból megjelenítve - végigbulizzák, azok ugyanolyan késő újkori tucatemberek, mint a len­gyel szereplők, ám ellentétben ez utóbbiakkal, akik mégiscsak hús-vér figurák, az istennevek viselői kiagyalt­­nak és papírízűnek hatnak. Meg úgy is mondhatnám, hogy Karpowicz műve nemcsak kigúnyol­ja, hanem egy kicsit meg is testesíti az ezredforduló utáni globalizált provincializmust. Meg úgy is, hogy a regény hang­vétele kicsit szatirikus és nagyon ro­­máncos. Talán szerencsésebb lett volna erősíteni a szatírát és a gro­teszk fantasztikumot. Ez esetben Karpowicz munkája sokkal több szállal volna összekapcsolható olyan világirodalmi rangú régebbi lengyel elbeszélőkhöz, mint Witkiewicz vagy akár Jan Potocki. A méltánytalan­ság elkerülése végett­ e szálak nél­kül is nagy lélegzetű, sodró lendü­letű, többnyire izgalmas és mulat­ságos regény jött létre. A regényben mindvégig nem le­het kávét kapni, ez is az isteni terv része. Ennyi maradt az istenek ha­talmából. Alig észrevehető, de jól működő ötlet. Annak az írónak viszont, aki gö­rög isteneket sétáltat a regényében, nem ártana tudnia, hogy az ambró­ziát eszik-e vagy isszák. Tisztelettel jelentem, nem isszák, hanem eszik. (Márton László 1959-ben született. Re­gényíró, műfordító.) Isteni buli Fehér László munkája A HÉT KÖNYVEI A könyvújdonságokat az írók Boltjának (Budapest VI., Andrássy út 45.) segítségével adjuk közre. A lis­tát összeállította: Négyesi Móni. Költészet Birtalan Ferenc: Trubadúrének Hungarovox Kiadó, 72 old., 1400 Ft Cseh Károly: Nagypénteki nyár 111.: Urbán Tibor Hungarovox Kiadó, 97 old., 1700 Ft Pascoli, Giovanni: A bargai toronyóra Ford.: Baranyi Ferenc Hungarovox Kiadó, 78 old., 1600 Ft Elbeszélő próza Erdélyi Lajos: Túlélés. Egy fotográfus vissza­emlékezései Második, bővített kiadás Zachor Alapítvány, 214 old., 2200 Ft Földesdy Gabriella: Egykoron Bácskában él­tek. A Sőregi család szétszóródása Uránusz Kiadó, 112 old., 1600 Ft Maurois, André: A Varázsló, avagy Chateau­briand élete Ford.: Jankovich Ferenc Tarandus Kiadó, 384 old., 3490 Ft Szabó László Tibor: Klímamenekültek Hungarovox Kiadó, 87 old., 1200 Ft Szávai Géza: Csodálatos országokba hozta­lak Pont Kiadó, 216 old., 2625 Ft Ifjúsági irodalom Giovannini Kornél: Mert van a világnak aty­ja. Irodalmi bábszínház Hungarovox Kiadó, 175 old., 1600 Ft Gyulai Pál-Arany László: Romhányi - A dé­libábok hőse Osiris Kiadó, 223 old., 860 Ft Kipling, Rudyard: A dzsungel könyve Átdolg.: Maria Seidemann, ford.: Kincses Edit, ill.: Ute Thönissen Cicero Könyvstúdió, 80 old., 2490 Ft Yener, Mavisel: A kék alma Ford.: Sipos Katalin, Murat Sayin illusztráci­óival Napkút Kiadó, 70 old., 1290 Ft Irodalomtudomány Farkas Gábor: Vallását kereső hit Hungarovox Kiadó, 109 old., 1400 Ft Kálai Sándor: Fejezetek a francia bűnügyi irodalom történetéből Debreceni Egyetemi Kiadó, 175 old., 2165 Ft Kántás Balázs: Fantomképek. Kötetkritikák a kortárs magyar irodalom pragmatikus szer­zőiről Cédrus Művészeti Alapítvány-Napkút Kiadó, 132 old., 1290 Ft Pomogáts Béla: A marosvécsi várban. Az Er­délyi Helikon íróiról Hungarovox Kiadó, 262 old., 2400 Ft Rónay László: Mesterek és legendák Hungarovox Kiadó, 286 old., 2400 Ft Történelem, politika Andrassew Iván: Róna Péter - Miskolctól Ox­­fordig Nórán Libro Kiadó, 206 old., 2990 Ft Miskolczy Ambrus: Milyen nemzetet az em­beriségnek? Kazinczytól Kossuthig - Szépha­lomtól Turinig Gondolat Kiadó, 185 old., 2980 Ft Vonyó József: Egy monolit rendszer árnyala­tai. Tanulmányok Magyarország 1945 utáni történetéről Kronosz Kiadó, 191 old., 2600 Ft Vonyó József: Jobboldali radikálisok Magyar­­országon 1919-1944 Kronosz Kiadó, 247 old., 2800 Ft Szociológia, közgazdaság, jog Kapitány Ágnes-Kapitány Gábor: A „szelle­mi termelési mód” Kossuth Kiadó, 632 old., 4500 Ft Somlai Péter: Család 2.0 Együttélési formák a polgári családtól a jelenkorig Napvilág Kiadó, 227 old., 3200 Ft Társadalmi integráció a jelenkori Magyaror­szágon Szerk.: Kovách Imre, Dupcsik Csaba, P. Tóth Tamás és Takács Judit Argumentum Kiadó, 440 old., 3700 Ft Filozófia Farkas Attila Márton: Filozófia előtti filozó­fia. Szimbolikus gondolkodás az ókori Egyip­tomban Második kiadás Typotex Kiadó, 338 old., 4900 Ft Idősebb Plinius: Természetrajz. (VII. könyv) Az emberről Ford.: Kozma Laura Debreceni Egyetemi Kiadó, 127 old., 2665 Ft Válság és kommunikáció Szerk.: Karikó Sándor és Szécsi Gábor Áron Kiadó, 243 old., 2880 Ft Vallás Dogmafejlődés, dogmaértelmezés Szerk. és ford.: Tőzsér Endre SP és Várnai Ja­kab OFM Jézus Társasága Magyarországi rendtartomá­­nya-L’Harmattan Kiadó, 191 old., 2400 Ft Martin, James SJ: Jezsuita spiritualitás. Gya­korlati útmutatás a hétköznapi élethez Ford.: Görföl Tibor Ursus Libris, 410 old., 3900 Ft " v­ex " Dr. Nagy Márta: Ohridi Szent Naum magyar­­országi kultusza Balassi Kiadó-Debreceni Egyetemi Kiadó, 246 old., 7500 Ft Simon T. László: A kezdetek varázsa és len­dülete Sapientia Főiskola-L’Harmattan Kiadó, 365 old., 3500 Ft Keleti kultúra Szin Ce: A hadviselés tudománya Ford.: Kard Eszter Göncöl Kiadó, 127 old., 1680 Ft Művészetek A gyógyító mozgás művészete. Madzsar Alice emlékének Szerk.: Zaletnyik Zita és Repiszky Tamás Semmelweis Kiadó, 388 old., 6000 Ft Breuer Marcell doktori iskola ’06-’ll Főszerk.: dr. Bachmann Bálint Vince Kiadó, 279 old., 9995 Ft Csütörtöki iskola. A Falufejlesztési Társaság és a Magyar Építőművészek Szövetségének fa­luszemináriumán elhangzott beszélgetések vá­logatott gyűjteménye (2006-2011) Szerk.: Krizsán András Teve Kiadó, 271 old., 5900 Ft Gárdonyi Zsolt-Hubert Nordhoff: összhang és tonalitás. A harmóniatörténet stílusjegyei Ford.: Terray Boglárka Rózsavölgyi és Társa, 260 old., 4990 Ft ÉLET ÉS­# IRODALOM 18 4 főnixtelevízió városi televízió Egy televízió, amely humánus, hiteles, független, amelyen egyre több népszerű tudományos műsort, doku­mentumfilmet, kulturális műsort és meghitt beszélgetést láthat. Értesítjük nézőinket, hogy a Főnix TV normál antennával a levegőből az UHF 31-en, a T-Kábel rendszerén az S41 csatornán fogható. KOR­TÁRS Beszélgetések - március 12., kedd, 17.30 (ism. vasárnap, 20.00) Vendég: Tevan Ildikó, a Tevan Alapítvány elnöke KÖZÉLETI MÉLYINTERJÚ - március 12., kedd, 19.30 (ism. szerda, 16.00) Vendég: Baska József festőművész ÍRÁSTUDÓK - március 17., vasárnap, 17.30 (ism. hétfő, 14.00) Vendég: Kádár József helytörténész, belsőépítész A FŐNIX TV IRODALMI-KÖZÉLETI MŰSORA MINDEN PÉNTEKEN 19.30-kor ÉS SZOMBATON 16.00-kor a képernyőn: ...ÉS... ARCOK-március 15­, péntek, 19.30 Wiegmann Alfréd vendége Pintér Tibor zeneesztéta AZ IGÉNYES EMBEREK TELEVÍZIÓJA Váncsa István Lakoma és Ezeregy recept című szakácskönyvei megrendelhetők (3995 Ft/kötet). Ifprocrp dedikált példányt adunk. A megrendelt könyvek előzetes egyeztetést követően személyesen átvehetők a Lada Caféban (Budapest VII., Dohány utca 50.) Bővebb információ: +36 (30) 445-1710 lakoma@lakomakonyvek.hu www.lakomakonyvek.hu (X) MEGJELENT A LEGFRISSEBB MAGYAR NARANCS Vegye magának a bátorságot! A TARTALOMBÓL Markó Béla az 1990-es marosvásárhelyi „fekete márciusról" Parragh László kamarai elnök portréja Szombathelyi HÖK-anomáliák Tervek a Római-part átalakítására Egyetemi zsidóverések a húszas-harmincas évek Magyarországán „Miért hagyták, hogy a ház kigyulladjon?” (Nádasdy Ádám tanár, nyelvész, költő) „Ne csak jobban hegedüljünk” (Horváth Zsolt, a Pannon Filharmonikusok igazgatója) Több mint nő (Francois Cluzet színész) Keszthelyi András: Víziót és szavazót! (Mesterházy Attila évértékelője elé) 2013. MÁRCIUS 8.

Next