Életképek, 1845. július-december (3. évfolyam, 2/1-26. szám)

1845-08-02 / 5. szám

134 nem szolgáltatott töredékeny vályog- és téglánál egyéb építési anyagot, azért nagy számú óriási művei a’ vizenyős földbe sülyedezének. Éjszak felöl Ba­­byloniát az úgynevezett „medok kőfala“ választja el Mesopotamiától, nyu­­gotra az arab sivatagok terülnek, délre a’ perzsa tengeröböl nyílik, keletre pedig Susiana. Az egész tartomány róna , csak Arabia felöl emelkednek némi apró halmai. Két fötartom­ányra oszlott hajdan: a’ sajátképi Babyloniára, melly az Euphrat és Tigris között feküdt ’s a’ medok falánál Mesopotamiá­­val volt szomszéd, és Chaldaeára, melly az Euphrattól az arab pusztákig nyúlt. A’ halomtalan sikföld már a’ természettől csillagvizsgálatra volt ké­pezve , mert a’ szemnek terjedelmes látkört nyitott. Nappal a’ hőség nyája­kat és pásztorokat álomba szenderített. A’ mező fijai éjjeli legeltetésük alatt vevék észre, miképen a’ csillagok járása az évszakok és földművelés változá­saival összhangban van. így kezdődött a’ csillagimádás , igy nevezék a’ napot ég urának, Bélnek. Az assur népnek vagy assuroknak hazáját (részét a’ mai Kurdisztán­­nak), mellyel Mesopotamia, Armenia, Uredia, Lusiana kerítettek, a’ Tig­ris folyam választá el Babyloniától. Ez ország, körülbelül olly nagy, mint Nápoly és Sicilia , többnyire hegyes , gyönyörű völgyek, síkok , termékeny mezőktől átszegdelve , ’s mind ezek mind két nagyobb folyója, a’ Tigris és nagy Zabathus , földmivelés-és kereskedésre látszottak meghűk­ az embert, azonban az örök bolygásu pásztornépre, kik vészteli henyélés és rabló mun­kásság között csapongtak a’ senki által nem bírt szabad vidéken, nem volt hatásuk. A’ legrégibb idők óta harczos népcsoportok hazája volt e’ tartomány és ősfészke a’ hódítás vad szellemének, melly, egy történetíró kifejezése szerint, pusztitóbban fa Kurdisztán kénhegyeiböl, mint a' halállehele számum. Még a’ mai kurdok is vándoréletü nép , melly az orosz határseregeknek sok munkát ad, mellyet a’ perzsa hatalom nem bir megigázni. Büszke, bátor, tűzzel teljes tekintetű szép emberek, jó lovagok, ügyes lándsavivók, ked­velői a’ zenének ’s népök eseményeit regékben éneklik. A’ babyloniak ’s assyrok, valamint az aegyptusiak is, azon néptörzs­hez tartoznak, melly sémita vagy a r­a­m­i törzsnek neveztetik Semtöl, bibliai ősapjától, vagy Aramtól, azaz Syriától, a’ semitai népek fölakhelyé­­töl. Ide számíttatnak a’régi népek közöl a’zsidók, arabok, syrok, phoeni­­ciek és punok vagy carthágóiak. Újabb nyelvfürkészet következtében két­kednek ugyan némellyek a’babyloniak, assyrok és aegyptusiakat a’semitai néphez számítani, azonban nekik más rokonságot kimutatni nem képesek. A’ koptusok, kurdisztani nestoriánok, maroniták és drusok szinte semitai iva­dékok. Nyelveiknek sajátságos jelleme különbözik az indogerm­án népekéitől. A’ babyloniak ’s assyrok felöl csak töredékes tudósításokat lírunk Mó­zes , Herodot, Ctesias, Diodor, Justin és Arrhian után. Berosusnak, állí­tólag Bél papjának Babylonban, fenn maradt töredékei kétes hitelűek. Babylonia népe és országa régibbnek tartatik, mint Assyriáé. Assyria, Mózes szerint, Babyloniából népesült meg és Bábel vagy Babylon városa

Next