Életképek, 1846. január-június (4. évfolyam, 1/1-26. szám)

1846-06-27 / 26. szám

IRODALMI ŐR. Melléklet az ,ÉLETKÉPEK 4-hez. 15. sz. Május 2-án. 1846. TARTALOM. Vörösmarty minden munkái V. kötet. Színmüvek 1821 —1840. Első kötet. Irodalmi újdonságok. VÖRÖSMARTY MINDEN MUNKÁI. V. kötet. Színmüvek 1821. — 1810 El­ső kötet. A’ kritikának, melly ez vagy amaz izó felett elmondatik, h­a ugyan kimerítő és alapos, legtöbb hasznát veszik az ide­gen, azaz: ollyan irók, kik azon nemben írnak, vagy írni készülnek, melly birál­­tatik. Ezen gyakorlati szempont vitte az én tollamat eddig ’s fogja ezután;’s örülök, hogy ezzel is több okom van függetlenül szólani. Bevett szokásomat, mit a’ kegyes olvasó mind a’ lyrai, mind az époszi mü­vek bírálatakor észrevehetett, még most sem hagyom el, azért bocsánatot kérek, ha itt, mint ott, előbb szólok az elmélet­ből, aztán a’ müvekre alkalmazottam A költészet három neme közt — ha ugyan megnyugszunk a’ három nemben : lyrai, eposzi, drámai — az élethez­ leg­közelebb áll az utolsó. A’ lyra ugyanis annyira belső, mint magok a’ tárgyak, mellyekröl énekel, minők: szerelem, bá­nat, öröm’ stb. tehát test nélküli dolgok, vagy fogalmak az idő és tér korlátain belül ; ’s életünkkel csak annyiban van köze, mennyiben amaz a 11 a­lá­n­o­s fo­galmak mindenkire tartoznak. A régi gö­rög dráma jól érzé a’ lyra e’ tulajdonát, ’s benne a’ karok — eme nagy közönsé­get képviselő tömeg — ajkára volt téve mindaz, mit személyektől elvonva gondolt a’ költő. De mihelyt az érzések bizo­nyos személyiséghez köttetnek, a’poé­­zisnak­­külső — objectiv — neme áll elő, mellyben nem a’ szerelem és bánat, hanem a' s­z­e­r­e­t­ő és bánkódó, tehát nem fogalom, hanem egyén áll előttünk és pedig két módon : mert vagy el be­szél­te­t­i­k valami a’ szeretö­ és bánkó­­dóról, vagy saját maguk jőnek elé­nk, honnan világos különyben látjuk drá­mától az eposzt ’s viszont, a’ költészet három nemét pedig egyegy szóval illy’­formán jellemezzük: a’ lyra érez, az éposz elbeszél, a’ dráma tesz. Micsoda közelségben álljon utolsó az élettel, mindjárt eltaláljuk, mihelyt a’ három jellemvonást értjük, a’ mint leírók. Az általános, minőnek az érzést mon­dottuk, kivül van a’ tapasztalati világon, ’s benne csak költői forma által jelenik meg; a’ mit el kell beszélni, az nincs je­len, hanem messzi vetve a’ hely és idő távolságába, ekkép a’ három közül, lát­ható világunk körébe a’ cselekvés a’ tett esik egyedül, és igy annak költészete, a’ dráma is, melly maga sem jelent egye­bet. A testnek, mint ollyannak, a’ jelen­hez ekkép ragaszkodó természete pa­­rancsolá, hogy legyen tér, hol őt lássuk; ’s ez a’ színpad, miből, az én okoskodá­som szerint, könnyen láthatni, minő vi­szonyban áll színpad és dráma egymás­hoz, és kettő közül mellyiknek van el­sősége, azaz: lehet-e úgy nézni a’ szín­padot, mint sokan, ez él gyanánt, vagy pedig puszta eszközül, mint hasonlag nem kis szám tekinti. Azonban a’ drámai költészetnek az élethez való közelségét nem a’ színpad után akarom vizsgálni, ez theatrica (szinpadisme) volna, hanem magasabb, az­az dramaturgiai szempontból. A’ drámai költészet azért esik leg-19

Next