Életképek, 1848. január-június (6. évfolyam, 1/1-28. szám)

1848-03-19 / 12. szám

romtánczok, sonettek stb alkotják különösen a magyar dalköltészetet. Ezen költemény faj­okról részletesen véleményezni külön czikkekben szándékoz­ván, ezúttal csak azon fajáról fogok a" dalkölteménynek rövid említést tenni, melly költőinktől 1825. óta különféle külalakban, de rendesen dal­jellemmel jelenik meg, ’s melly a' folyó évtizedben mindnyájunk által ki­­tünőleg kedveltetik. Hasonlít ez a’ franczia chanson­hoz, mellynek első szerzője navarrai király Thib­aut volt s mellyet a francziáknál Bér­an­ger vitt legnagyobb tőkékre. E" költeményfajnak tartalma egy alapeszme ', egy főérzemény , melly épen ugy, mint a" kitünőleg daloknak nevez­hető költeményekben logicai renddel, azonban nem annyira lyrai benső­­séggel, humorral, epigrammál, sőt satyrai élességgel fejtetik ki. A tisztán lyrai dalokban az érzemény, ezekben rendesen a’ phantasia hatalmasabb. Ezért van , hogy azok zenére alkalmasak, ezek arra kevésbbé lévén hasz­nálhatók, inkább olvasmányul szolgálnak. Azokban több pathos, ezekben több nyugodtság, határozottság van. Azok inkább szívre, ezek inkább észre hatnak. Azokban érzelemmélység, egyszerű nyelv, ezekben gondo­latmagasság , ragyogó költői képek ’s ezek szabályos alkalmazása teszik az aestheticai szépséget, melly amazokban egy mélyérzelenü, bár csekély phantasiáju egyéniség által is elsajátítható, míg emezekben a’ legterméke­nyebb phantasia teremtő erejét veszi igénybe. Hogy a’ nemzetileg sajátos szépnek a’ dalköltészetre viszonyló törvényeit és ez utóbbiakból kell el­vonnunk, ezt a’ dolog természete kívánja. A’ dalköltemény e’ fajának iro­dalmunkban kétségkívül legnagyobb mestere Petőfi Sándor. Az érett má­jas eszmék, merész hasonlatok, de végzett ’s mindenütt helyen levő képek, mellyekkel e’ fajú jelesebb költeményei ékeskednek; a’ humor, melly azo­kat egy idő óta kristálytisztaságban folyja keresztül, tagadhatlanul sajátos szépségei dalköltészetünknek. Az ő humorára, legyen az tréfás vagy ke­serű, valóban illik a’ humornak A Meisse által adott amaz érteménye: „der Humor ist, wie die alten den Diogenes nannten, ein ra­sender Sokrates.“ Előadott észrevételeim értelmében, valamelly dalköltemény felett én következő széptani igények szerint itélvényezek: Van-e a’ költeményben főérzemény, ez érzeményben daleszme é s művésziek-e ezek? Világos és egészséges-e a’ főérzemény ’s méltó-e ahoz az annak nyil-C O O­rn­­y­i­vánítására választott daleszme ? Rokonok és határzottak-e a’ nézletek, mellyek által a’ főérzemény és daleszme kifejtetni czéloztatik ? A’ kifejtésben van-e logicai rend? Nyugott-e a’ kedély ’s igaz-e a’ pathos, melly a’ dal egészén éltető melegként elterjed ? Nemzetileg sajátosak, magokban egészek, czélt találók, kellő helyen jól alkalmazottak ’s nem halmozottak-e a’ dalba szőtt eredeti költői képek? A’ költemény végére esik-e a’ daleszme 's fzérzemény tökéletes ki­fej­lése ?

Next