Ellenőr, 1874. május (6. évfolyam, 119-148. szám)

1874-05-01 / 119. szám

1) biztosok, kiküldöttek, akik a kormánytól csak ideiglenes megbízást nyertek és rendszeres fi­zetést nem várnak, ha a megbízás egy évnél hosz­­szabb időre terjed­2) a kormány által segélyezett nyereséges ,­állatok engedélyesei s a haszonhajtó műveletre vál­a ikOZOk. 3) az állammal szerződés alapján állandó üzletviszonyban álló intézetek, társulatok igazgatói, jog- és igazgató tanácsosai; — azt, vajon e vi­szony állandó vagy ideiglenes jelleggel bír-e, két­ség esetében a képviselőháznak e czélra választott állandó bizottsága dönti el. 4) a községi és köztörvényhatósági tisztvi­selők ; 5) a szerzetes­rendek tagjai; 6) a­kik kegydíjt húznak. Ezzel a kategóriák ki vannak merítve. A bi­zottság jövő ülésében csupán a mellékkérdésekkel fog foglalkozni és azután jelentését törvényjavas­lat alakjában fogja a képviselőház elé terjeszteni, melynek szövege azonban előbb bizottságilag álla­­pittatik meg. — A dolog természetéből foly, írja a ,,P. N.“ hogy ezen leendő törvénynek visszaható ereje nem lehet s az csak a jövő képviselőkre jó alkalmazásba. — A honvédelmi miniszter által a minisztérium hivatalai részére eme­lendő épületről szóló törvényjavaslat tár­gyában az állandó pénzügyi bizottság jelentése a következő: A honvédelmi miniszter jelentése, melylyel ezen előterjesztést kíséri, eléggé indokolja azt, mennyire kívánatos az, hogy a minisztérium saját helyiségekkel bírjon. A minisztérium hivatalai és raktárai­­ különféle részben, kevéssé kielégíthető helyiségben vannak elhelyezve. Kétséget nem szen­ved, hogy ezen körülmény folytán az ügykezelés gyorsasága és egyszerűsége érzékenyen szenved, sőt az sokkal költségesebb, mintha a hivatalok öszpontosítva lennének. A lakbér, melyet az állam a jelenleg bérelt helyiségekért fizet, 22.562 hrtot tesz és semmi biztosíték sincs az iránt, hogy egyik vagy másik épület lakbére emeltetni nem fog, miután az állami hivatalok általában az átköltöz­­ködésnek nagy nehézségei miatt a lakbér eme­lésének könnyebben ki vannak téve, mint a ma­gánlakások. A minisztériumnak állandó elhelyezése és e czélból egy állami épület emelése tehát kétségtele­nül úgy pénzügyi tekintetben, mint az ügykezelés szempontjából nagyon szükséges. E kérdést csak az képezi, a jelen körülmények között eszközöltessék e ezen építkezés? A 400.000 írtban előirányzott építési költsé­gek a Ludovica-alapból fognak fedeztetni és igy az állam egyenes terheltetésével nem járnak, a kamat- és tőke­törlesztési részlet pedig alig tesz pár ezer forinttal többet, mint az eddigi lakbér összege, mely a miniszter és államtitkár lakbérével együtt 25,562 írtra rúg, sőt alaposan remélhető, hogy magánál a központi igazgatásnál ennek foly­tán a fentebbi többletnél jelentékenyen nagyobb megtakarítás lesz a dologi kiadásokban, sőt né­mely személyes illetménynél is eszközölhető, úgy hogy az eddig fizetett lakbért csak néhány ezer frttal meghaladó költség-többlet által 32 év alatt az állam birtokába jut azon épületnek, melybe a honvédelmi min­sztérium minden hivatalai és összes raktárai elhelyezhetők lesznek. A bizottság az államra nézve újabb jelentékeny terheltetést tehát nem lát ezen törvényjavaslat elfogadása által és azért azt elfogadja annál inkább, mert­ a jelen pil­lanat az építésre csakugyan kedvezőnek mondható annyiban, a­mennyiben az építkezési anyag árának jelentékeny esése által az építés tetemesen olcsóbbá vállott, mint az a múlt években volt és előrelátha­tólag a jövőben talán lesz. A miniszter bemutatta a részletes költségve­tést, mely szerint az épület a telekkel együtt 400.000 írtba kerülne. A bizottság felhívta a minisztert, hogy oly szerződést kössön, a­mely az utólagos reáfizetése­­ket és költségtöbbleteket határozottan kizárja, hogy az épület az előirányzott összegnél semmi esetre többe ne kerüljön. A bizottság azon figyelmeztetést intézte ezen kívül a miniszterhez, hogy az értékpapírok jelen kedvezőtlen árfolyama miatt azok értékesítésénél óvatossággal járjon el és jelenleg csak annyit árusítson el, amennyire elkerülhetlenül szüksége van.­­ A hivatalos lap mai számának nem­hivatalos része közli: Az „Ellenőr“ vasárnapi számában „gróf Zichy József miniszter úrnak“ czimezve egy czikk jelent meg, melyre nézve a közmunka- és közlekedési minisztériumból a követ­kező helyreigazitó adatokat vettük: Az „Ellenőr­ is idézi ugyan az 1868. 44. t. ez. 23. §-át, — de szükségét látjuk, hogy e pontot a czikk írójára ráolvassuk, mert ez szóról szóra így hangzik: „Az ország minden polgára saját községéhez, egyházi hatóságához és törvényhatóságához, annak közegei s az államkormányhoz intézett beadványait anyanyelvén nyújthatja be.” Ebből világosan következik, hogy a közmunka- és közlekedési minisztérium által magyar nyelvű beadványokon kívül az ország lakosságának különféle nyelvein, tehát hor­­vát, német, oláh, szerb, tót, ruthén, stb. nyelven szerkesztett beadványok mindaddig elfogadandók, mig az 1868. 44. t. sz. hatályban van. A déli s minden más vr.sut mely a magyar szent korona területén van, csakis magyar beadványokat intéz a minisztériumhoz, mert más nyelven irt beadványok tőlük el sem fogadtatnak. A­­­­éli pályatársulatnak engedélyokmány­­sze­mte, Bécsben tartott üléseiről szóló jegyzőkönyvnek nem magyar nyelven való szövegezése miatt törvényes kifogás­nak nem lehet helye. Bachstein Árminnal, mint a gömöri iparvasutak vállal­kozójával, a minisztérium egyáltalában nem correspondeál, hanem a vele való érintkezés csakis a m. k. államvasutak útján történik. Ha pedig külföldiek egy vagy más esetben a miniszter személyéhez saját nyelvükön, tehát angol vagy franczia, né­met vagy olasz stb nyelven terjesztik elő ügyeiket, ily ira­­tok el nem fogadása törvényeink szellemének legszigorúbb értelmezése esetén is alig volna indokolható. A segédhivatalok igazgatója a beadványokat az 1868. 44. t. sz. értelmében részére fennálló utasítások szerint tar­tozik elfogadni és kezeltetni. Az „Ellenőriben ugyancsak a segédhivatali igazgató személye iránt foglaltakra nézve csak annyit jegyzünk meg, hogy a segédhivatali igazgató született magyar; 1848-49- ben honvéd volt, később pedig a hivatalos kezelés minden ágazatait alaposan megtanulván, a magyar kormány részé­ről történt alkalmaztatása után a reá bízott teendőket hí­ven, értelemmel és pontosan teljesiti. Ha czikkírónak e tárgyban még több felvilágosításra volna szüksége, fáradjon fel a minisztériumba, hol készség­gel meg fognak adatni; de oly kifejezésekkel szemben, mi­nőkkel ama czikkben egyebek közt találkozunk, p­l. „rák­fene", „dobos-káplár,“ „ménykő“, „bastard elemek“, „sze­­dett-vetett közeg“ stb., az illem szabályainál fogva sem most nincs több válaszunk sem czikki­ót ezentúl e térre követni nem lehet hajlamunk. Honvédségi előléptetés. Ő felsége Bécsben 2874. évi ápril hs 25 én kelt legfelsőbb elhatározásával a magyar honvéd­ségnél folyó évi május 1-től számítandó ranggal kinevezni méltóztatott:­­ A tettleges állományban: A gyalogságnál ezredessé : karstenfelsi Pacor Albert, honvéd-alezredest, a honvédelmi minisztérium első ügycso­port-főnökét ; jelen al­almazásábani megmaradás mellett; őrnagyokká: a következő első osztályú honvéd-századoso­kat : galanthai Balogh Sándort, egyúttal a gradiskai 91. zászlóalj parancsnokává, Pintér Antalt, egyúttal a péter­­váradi 92-dik zászlóalj parancsnokává, dreznicki lovag Durst Antalt, egyúttal az otto­ csáczi 87. zászlóalj parancs­nokává ; továbbá Maximovics Sándor honvéd-százados szá­mára való rangfentartással. kassai Farkas Dánielt, egyúttal a hunyadi 10-ik zászlóalj parancsnokává; Szvetics Józsefet, egyúttal a zalai 76-ik zászlóalj parancsnokává, és Memlaur Károlyt, a honvédelmi minisztérium első ügyosztályába való beosztással. I. osztályú századosokká: Kürthy Ferenc, szabadsá­golt állományú honvédszázadost, Nagel Arnold, a Vilmos főhg nevét viselő 12-ik számú sorgyalogezredbeli második osztályú századost, Wachtel Zsigmond, szabadságolt állo­mányú honvédszázadost, továbbá a következő másod osz­tályú tettleges állománybeli honvédszázadosokat : Glatz Ödönt, Kovács Jánost, Orbok Istvánt, Janassevics Lukácsot, Gunesch Gusztávot, pázmándi Kempelen Bélát, Markovics Györgyöt, Stöger Henriket, Angeli Miklóst, Skorics Mihályt, Schenzel Károlyt, Tóth Bélát, Zsoldos Ferenczet és phau­­enthali Pavic Károlyt. II. osztályú századosokká a következő tettleges állo­­mánybeli honvéd-főhadnagyokat: Kiczei Antalt, Budimiro­­vic Kuzmánt, ippi Bydeskuthy Sándort, karstenfelsi Pacor Vilmost, Mandic Pált, Markovic Imrét, Hernyák Miksát, Habrovszky Frigyest, Schneider Nándort, Györgypál Fe­renczet, Kónya Lajost, Sian Györgyöt, Jekelfalussy Lajost, Pervulesco Sándort, soóvári Soós Elemért, Kekessovics Gyulát, Chemerlich Pétert, Jellic Józsefet, báró Siber Győ­zőt és szerdmartoni és m­­macskási Löchey Károlyt; főhadnagyokká : Zubovic Mihály,­­ a III. Vilmos németalföldi király nevét viselő 63. számú sorgyalogezred­­beli főhadnagyot, Schreiner Imre, 23. vadászzászlóaljbeli főhadnagyot, Seidl Gyula, a báró Ramming nevét viselő 72. számú sorgyalogezredbeli főhadnagyot, Csáky Károly Henrik, a gróf Jelincic nevét viselő 69 számú sorgyalog­­ezredbeli főhadnagyot, Prchner Szilárd, a báró Mamula nevét viselő 25. sz. sorgyalogezredbeli főhadnagyot; továbbá a következő tettleges állománybeli honvéd­hadnagyokat : Saric Mihályt, Bolun Jánost, Vukovic Jánost, Pajor Gáspárt, Ta­rczaly Dávidot, Ferric Mátyást, Roth Jánost Laposán Jánost, Lesic Andrást, Zigic Illést, Svillo­­kos Szilárdot Ortic Györgyöt Dragoevic Mihályt, Matanic Miklóst, esik delnei Csathó Lajost, Mikulás Károlyt, Ratko­­vic Gábort, Semsey Dénest, Vasdinyei Gyulát, Zsolnai Jó­zsefet, Calmann Rezsőt, Dobos Kálmánt, Radvánszky An­dort, Pap Mihályt és Hoffi­ger Károlyt; hadnagyokká: Feszti Rajmund és Wache József, a Ferencz Károly főher­­czeg nevét viselő 52 számú sorgyalogezredbeli hadnagyo­kat ; továbbá következő szabadságolt állománybeli honvéd­hadnagyokat, úgymint: Szűcs Albertet, Toczauer Hugót, Sinkovics Mihályt és Mihucz Györgyöt. A lovasságnál, őrnagygyá: Czerljen Márk honvédlovas-századost, a VII honvéd­ kerületi parancsnokságnál segédtiszti minőség­ben való megmaradása mellett, századosokká : gróf Schlippenbach István szab. áll. honvédlovas-századost, és Juhász János, a Frigyes Vilmos hessen-kasseli választó­fejedelem nevét viselő 8. számú huszár-ezredbeli századost; továbbá következő tettleges állománybeli honvédlovas-főhadnagyokat: lovag Wolczinsky Emilt, Kopácsy Ipolyt, és Pócs Jánost. főhadnagyokká: Kedves József szab­áll. honvédlo­­vas-főhadnagyot;­­ továbbá következő­ tettleges állomány­­beli honv­édlovas-hadnagyokat: Galgóczy Gusztávot, a szá­mára fenntartott ranggal; Farkas Mózest, Molnár Ákost, és bodóhiri Balka Gézát; hadnagyokká: következő tett­. áll. honvédlovas-had­­apródokat: Nagy Pált, Streicher Lajos, Gyökér Istvánt, Bignió Gyulát, és Ercsey Gyulát. II. A szabadságolt állományban: a gyalogságnál: II. osztályú századosokká : következő szab. áll. hon­véd-főhadnagyokat : Rukavina Györgyöt, Stanic Sárát, Ren­dybe Józsefet, Karaszek Árpádot, nemes-tacskándi Cserghő Gézát, Leitner Izidort és Jurie Miklóst; főhadnagyokká ; következő szak áll. honvéd-hadna­gyokat : Pap Adolfot, Pavikovic Miklóst, Weber Ignáczot, nemes Koller Jánost, Séra Tamást, Schrodt Gyulát, Stoki­ Nándort Winkler Sándort, Mance Józsefet, szendrői Bran­­kovics Györgyöt, Lavatka Józsefet, Schultz Frigyes Ágos­tont, primóczi Szentmiklósy Györgyöt, Vukovic Rajmundot, Filkér Ferenczet, Ser­e Dánielt, Bogdanovic Márkot, Mazár Tamást, Zasztavnikovic Mihályt, Reisch Antalt, Kramaric Gézát, Várjon Lajost, Házy Zsigmondot és Kubinyi Dezsőt; hadnagyokká a következő szab.­állományú honvéd­­hadapródokat: Horváth Györgyöt, Gralovics Antalt, Sztyi­­aszny Jánost, Grosz Gusztávot, Eggenhoffer Ferenczet, Né­­csey Kálmánt és Bumberle Jánost. A lovasságnál: századosokká, következő szab. áll. honvéd-lovas főhadnagyokat: waltersthali Walther Richárdot, malomvizi Kendeffy Árpádot, Stankovic Milánt, gróf Teleki Samut, báró Bornemissza Tivadart és Füzesséry Gézát; főhadnagyokká, következő szab. áll. honvéd-lovas­­hadnagyokat: báró Wimpfen Ivánt, Ferenczy Emilt, Kug­­ler Lajost, kisjás­i Szeles Józsefet, Site Gyulát, gróf La­­szánszky Bélát Nikola Pált, Molnár Józsefet, szendrei Ko­vács Kálmánt, Vladár Emilt, Hőgyészy Pált, Szabó Károlyt, Lieszkovszky Gézát és Ottovai Károlyt; hadnagygyá: Wist Sándort szab. áll. honvéd-lovas hadapródet. III. A kezelési ágban: szab. áll hadnagy-kezelő-tisztekké Krenedics Elek honvéd számvivősírmestert, Kun Sándor honvédet és Pa­­dala Pál honvéd szakasz vezetőt. Végre a honvédelmi minisztérium első ügyosztályába beosztott tarpai Szánky Nándor honvéd-őrnagyot a szepesi 38. zászlóalj parancsnokává kinevezni és Janik Rezső őr­nagyot és a 38. zászlóalj ez idei parancsnokát, hasonló minőségben a barsi 61. zászlóaljhoz áthelyezte méltóztatott. ORSZÁGGYŰLÉS. A képviselőház ülése április 30-án. Elnök: Perczel Béla. Jegyzők: Beöthy Algernon, Szeniczey Ödön. A kormány részéről jelen vannak: Bittó István, Palner Tivadar, Zichy József gr., Szende Béla, Ghyczy Kál­mán miniszterek. Ülés kezdete délelőtt 10 órakor. Elnök bemutatja Kassa szabad királyi város kér­vényét a törvényhatóságok hatáskörének kiterjesztése iránt; továbbá Szörény megye kérvényét önálló törvényhatóságá­nak fentartása iránt; Aranyosszék közönségének kérvényét a törvényhatóságok új területi felosztása, végül Sáros me­gye kérvényét az uzsora korlátozása tárgyában. Mindezen kérvények a kérvényi bizottsághoz tétetnek át. Bemutatja még B­a­r­t­a­­ György Kis-Nyires kerületi képviselő megbízó levelét. Ki fog adatni az állandó igazoló bizottságnak. Jelenti, hogy a főrendiház elnöke megküldi az igazoló elismervényt két rendbeli szentesített törvény eredeti példányainak az országos levéltárba tett elhelyezé­séről.­­ Megőrzés végett le fog tétetni a képviselőház le­véltárába. N­i­k­o­l­i­c­s Sándor előrebocsátva, hogy a ter­­jengő hitek szerint a salonikai vasútnak a szerb vasutakkal leendő összekötése Bosznia felé eszkö­zöltetnék, mi tetemes kárt okozna kereskedel­münknek, a következő interpellácziót intézi a köz­lekedési miniszterhez: „Minthogy Magyarország érdeke azt kívánja, hogy nemcsak Konstantinápolyból kiinduló, és Sophián átvezetendő európai fontosságú vasútvonal,­­de a Salosikibból kiinduló világforgalmi vasútvonal is, mely a suezi csatornák közvetítésével legrövi­debb úton kötendi össze Indiát Európával, további folytatásában Nissán át, Belgrádnak és Budapest­nek vezettessék: kész-e a t. közlekedési miniszter úr a megkívántató lépéseket arra nézve megtenni, hogy a török kormány a Salonikiból kiinduló vasút­nak csatlakozását a szerbiai vasúttal Nissánál megengedje? Esetleg kész-e a török vasutaknak bosniai csatlakozását a magyar korona országai vasutaival mindaddig megtagadni, mig a nissai csatlakozás a Sa­loniki vasútvonalra nézve a török kormány részéről megmásithatlanul biztosítva nem leend.“ Zichy József gr. azt feleli, hogy e fontos ügy jelenleg a tárgyalás stádiumában van s igy nincs azon helyzetben, hogy most már kielégítő választ adhasson. Annak idején nem fog késni a kívánt felvilágosítások megadásával. Nikolics egyelőre tudomásul véve a miniszter válaszát. Lükő Géza nem tartja szükségtelennek meg­újítani az igazságügyminiszterhez a rozsnyói tör­vényszékre vonatkozólag múltkor intézett interpel­­lációját s kérdi, mikor szándékozik a tornai járás­bíróságnál fennálló azon botrányos esetet megszün­tetni, hogy ott az apa a járásbíró, ennek veje ügy­véd, testvére pedig végrehajtó. Ezek együtt hóna­pok óta végrehajtásokat folytatnak, melyek által sok család a törvényesség köpenye alatt tönkre tétetik. Elég komoly kérdés arra, hogy a miniszter figyelmét magára vonja. P­a­u­­­e­r igazságü­gyminiszter azt feleli e meg­sürgető interpellatióra, hogy feleletével azért ma­radt eddig adós, mert nem látta az interpellare a KépViselőházban. A­mi a korábbi interpellációban foglalt azon panaszt illeti, hogy az ottani járásbí­róságok a kimutatásokat az árvaszéknek be nem nyújtják, s a hagyatéki ügyek összehalmozódnak, e tekintetben a törvényszék elnökét jelentéstételre szólította fel. Továbbá szükségesnek tartja megje­gyezni, hogy épen ez ülésben fog egy törvényjavas­lat a ház által tárgyaltatni, mely ha elfogadtatik, ötven aljárásbíró válik nélkü­lözhetővé, s akkor az ottani járásbírósághoz is fog egy albíró kineveztetni; előbb ezt tenni pénzügyi szempontokból nem volna tanácsos. A­mi a felhozott rokonsági viszonyt illeti, az tényleg létezik, s miután a semmitőszék egyik dönt­vényében kimondotta, hogy a bíró eljárása illeték­telen, ha az ügyvéddel szoros rokonsági viszony­ban áll, intézkedett, hogy minden egyes előforduló esetben, hol ennek szüksége forog fenn, addig is, mig az albiró kinevezése által e bajon is segíteni lehet, biróküldés keressék. Megjegyzi, hogy intéz­kedés csak a napokban létetett s ha sikere nem lenne, az interpellálót felkéri, hogy informálja őt. A miniszter válasza tudomásul vétetett. Bittó miniszterelnök bemutatja kihirdetés végett a belvizek levezetéséről szóló királyi szen­tesítést nyert törvényt. Kihirdettetik, s hasonló czélból a főrendiház­hoz átküldetik. Toszt Gyula a központi bizottság nevében benyújtja ennek jelentését a közjegyzőségről szóló törvényjavaslat némely szakaszainak módosítása tárgyában. Kinyomatik s napirendre kerül. Schmausz Endre a központi bizottság ré­széről benyújtja jelentését a vaspályák által oko­zott halál, vagy testi sértés iránti felelősségről és kártérítésről szóló törvényjavaslat tárgyában. M­a­t­o­n­a­y Etele a központi bizottság részé­ről benyújtja jelentését a váltóhamisítás eseteiben követendő eljárásról szóló 495. sz. törvényjavaslat tárgyában. Bésán Mihály benyújtja a mentelmi bizottság jelentését Haller Ferencz gróf kiadása tárgyában. Következik a napirend: az 1871. XXXI. t. sz. 24. §-ának módosításáról szóló tör­vén­yj­avaslat tárgyalása. Schmausz Endre előadó ajánlja elfogadásra, mert a bírósági eljárásnak a telekkönyvi ügyekre vonatkozó egyszerűsítése czéloztatik ált­­a anélkül­, hogy ezáltal a jogbiztonság és jogszolgáltatás a legkevésbé zavartatnék, s mert ezáltal a jogszol­gáltatás olcsóbbá tétetik. Vidliczkay József nem osztván az előadó néze­tét, szükségesnek tartja szót emelni. A 21-es bizott­ságban Sennyey Pál báró azt mondá, hogy Ma­gyarországon a szegény ember számára nincs igaz­ságszolgáltatás. Ő úgy érti azt, hogy szegény ember számára nálunk meg van nehezítve az igazság­szolgáltatás. A szóban forgó törvényjavaslat ime egyik m­egnehezítés. Megmondja miért az. A telekkönyvet Bach hozta be hozzánk, seb­tiben, nem azért, hogy az állampolgárokon segít­sen, hanem hogy a kormány gyors jövedelem­for­ráshoz jusson. Ekkor előbb behozták, mint a kérdés megérett, behozták tökéletlenül, tele hibákkal, hiányokkal. A magyar kormány átvette a nemzettől a hogy volt, azon nyomorékon, bénán, a­hogy találta s most toldozással, foldozással akar siralmas kinézé­sén segíteni. Ez nem ér semmit. Alapos, gyökeres javítás kell itt, nem tatarozás. Példákra utal, mily nyomorék a telekkönyv mostani állapotában s ez a törvényjavaslat nem hogy javtaná, de sőt rontja. Eddig két fórumon 8 biró ítélt telekkönyvi ügyek­ben, semmiségi panasznak nincs helye. Az új ja­vaslat szerint, a semmiség kizárásával a két fóru­mon csak négy bíró fog ítélni. Ez tehát fontás javítás helyett. Amit tehát e téren óhajt, az a gyökeres re­form, addig pedig hagyni kell a dolgot úgy ,­mint van, ez a legjobb. Ha a létező tényleges viszo­nyoknak egyelőre meghagyása mellett léptettettek volna időről időre gyökeres reformok az igazság­szolgáltatás terén életbe, ma nem lennének oly zavart törvénykezési viszonyaink. Ez a javaslat nem egyéb, mint folytatása az eddigi eljárásnak, mely nem vezet czélhoz. Mondja ki az igazságügy miniszter, hogy gyökeresen kívánja a telekkönyvi intézményt reformálni, akkor azt mondja, hogy jó úton jár. Részéről megelégednék, ha a ház elfo­gadná a közp.­bizottság által tett határozati ja­vaslatot, bár ebbe is lesz annak idején egy kis szólója. Pauler miniszter nyíltan beismeri, hogy a te­lekkönyvi rendszer egyszerűsítésére, némely hiányá­nak orvoslására szükségesek törvényes intézkedé­sek, és épen azért azon határozati javaslat, melyet a központi bizottság indítványozott, elfogadja, erre nézve már tett is intézkedéseket és megbízott egy szakférfiút azzal, hogy a telekkönyvi rendtartást átvizsgálván mind­azon hiányokat, melyek abban tapasztaltattak és a tapasztalás által kijelöltettek, javítsa ki, és így új javaslatot készítve , azt az orvoslás eszközlése végett a lehető legrövidebb idő alatt nyújtsa be. A gyökeres reform mellett azon­ban nem lehet és nem szabad elhanyagolni a ki­sebb hiányok időnkénti javítását; a nagy reform nem akadályozhat azon hiányok kiigazításában, me­lyek égetők és melyeket azonnal kiigazítani lehet, és ily hiányok közé tartozik azon intézkedés, hogy a legegyszerűbb telekkönyvi ügyek hármas tanács­ban tárgyaltatnak. A­miket Vidlicskay felhozott, nem bírnak sulylyal, főleg nem legfőbb argumentuma, hogy az igazságtalanság könnyen átsiklik, ha csak két fó­rum van; átsiklik az akkor is, ha három fórum előtt kell elléptetnie.­­ Többen nem szóltak a tárgyhoz, s a­­javas­­lat átalánosságban elfogadtatott a központi bizott­ság egy-két módosítványa szerint. Következett azon határozati javaslat, melyet a központi bizottság a letárgyalt­­javaslat mellett beterjesztett. A határozati javaslat így szól: , Hívj­a fel a ház az igazságügyminisztert, hogy a telekkönyvi eljárás egyszerűsítése czéljából, a bírói teen­dőknek a telekkönyvek vezetésétől­ lehető elválasztása és az egyes bírósági rendszernek szembentartása mellett, mi­előbb és mindenesetre oly időben terjesszen be törvényja­vaslatot, hogy az még ezen országgyűlés folyama alatt tár­gyalás alá kerülhessen.“ Schmausz előadó röviden ajánlja elfoga­dását. Vidliczkay ígéretéhez képest szót emel s nem elég határozottnak találva a közp.­bizottság javaslatát, a maga részéről a következőt ajánlja elfogadásra: „A ház utasítja az igazságügyminisztert, hogy a te­lekkönyvi intézmény czélszerű gyökeres reformja tárgyában mielőbb és minden esetre egy időben terjeszszen be törvény­­javaslatot, hogy ez még az országgyűlés folyama alatt tárgya­lás alá vétethessék.“ Vargits Imre úgy látja, hogy a közp.­bi­zottság javaslatának czélja a dec­entralizatio, s e tekintetben teljesen megnyugtató s correctebb is, mint a Vidliczkayé, melynek nem adhat elsőséget ama fölött. Lázár Ádám ellenben a Vidliczkayét találta határozottabbnak, azért arra szavaz.­­ A többség a központi bizottság javasla­tát fogadta el. Következett a fővárosi telekkönyv átalakításáról szóló törvényjavaslat, melyet Steiger Gyula előadó pár szóval ajánlt, azután úgy átalánosságban, mint részleteiben — a köz­ponti bizottság csekély módosítása szerint — elfo­gadtatott. Következett a k­e­l­e­t­i marhavész elle­ni intézkedésekről szóló törvényjavaslat. Harkányi Frigyes előadó utalt hazánk gazda­ságára, melyben jelentékeny szerepet visz a marha­állomány s felemlíté a veszélyt, melynek ez kitéve volt már évtizedek óta. A törvényjavaslat ennek eltávolítását czélozza, ajánlja elfogadásra. Cseh Károly nem fogadja el a törvényjavas­latot, mert a­mennyire szükségesnek tartja, hogy a lehető intézkedések megtétessenek a keleti marhavész megakadályozására, annyira kívánatosnak tartja, hogy ezen intézkedések c­élszerű­ek, a mai tudo­mány színvonalán állók és nemzetgazdasági érde­keinkben megfelelők legyenek. Nem mondhatni ezt e törvényjavaslatról. Egész tömegét mutatja fel a törvényjavaslat az oly intéz­kedéseknek, melyek azt bizonyítják, hogy maga a törvényjavaslat szerkesztője és annak előterjesztője a marhavészt a legnagyobb fokú ragálynak tartja, s még­sem nyújt semmi garanciát annak megaka­dályozására. Egyébiránt maga ezen törvényjavaslat azon alapelvet, hogy ezen vész a legnagyobb fok­ban ragályos, nemcsak hogy szigorúan keresztül nem viszi, de igen sokszor mintegy a legnagyobb mértékben arc­ul csapja. A­mi az óvintézkedéseket illeti, ezek már évek óta megtétettek, de siker nélkül, törvényben elrendelése nem fog azoknak nagyobb hatályt sze­rezni, mint az indokolás hiszi. Maga a javaslat nem egyéb, mint copiája a németországi hasonló tartalmú törvényeknek, melyeket nem lehet oly szigorral végrehajtani, mint ott. A ragály átülte­tése iránt a legnevetségesebb meséket költenek, ő részéről nem hisz azoknak Szóló tapasztalta, hogy a ragály nem terjed minden csekélység által, há­borúk, egészségtelen évek szülik azt, s terjedését a quarantainerek nem gátolják meg, a lég­áramlat viszi azt tovább, nem a széna, zab. Átalában a quarantaine-rendszer sikertelen és fölösleges voltáról már minden államban kezdenek meggyőződni, példák vannak rá. Az argumentumok, melyek a quaran­­taine mellett felhozatnak, nélkülözik a kellő alapot, a statistikai adatok határozatlanok. Mindezekről meggyőződve lévén s arról is, hogy a tárgyalás alatt levő­­javaslat czélhoz nem vezet, a következő határozati javaslatot terjeszti elő . Tekintetbe véve, hogy a marhavész elleni intézkedé­sek eddig is csaknem oly módon tétettek meg, voltak élet­ben, mint azt az előttünk fekvő törvényjavaslat czélozza; tekintetbe véve, hogy legújabb időben külföldi előhaladott államok is lépéseket tettek, hogy az eddigi marhavész elleni eljárás átvizsgáltassék, illetőleg a tudomány és elfo­gulatlan tapasztalok alapján, azok követelményei szerint mó­­dosíttassék; tekintetbe véve, hogy Bécsben 1873-ban tartott nemzetközi orvosi congressus főleg a szárazföldi quarantaint megszüntetendőnek nyilvánította. Kimondja a ház, hogy a marhavészre vonatkozó tör­vényjavaslatot jelenleg nem tárgyalja, hanem utasíttassék a kereskedelmi miniszter, miszerint tanulmányoztassa ezen tár­gyat szakférfiak által és igyekezzék magának a kü­földön ez irányban legújabban tett és teendő intézkedésekről kellő tudomást szerezni s ezek alapján aztán, annak idejében a ház elé javaslatot terjeszteni. Bartal György miniszter csak azt kívánja meg­jegyezni, hogy lehetnek e tárgyra nézve eltérő né­zetek, lehetnek tudósok és oly kitűnő egyéniségek, kik a marhavésznek ragályosságát tagadják. De azt vette észre, hogy a­mit Cseh Károly a szárazföldi quarantain rendszernek czélszerűtlenségéről mondott, csakis cholerára vonatkozik. Már­pedig ezen tör­­vényjóslat a cholerajárvány megszüntetésével semmi legkisebb összefüggésben sincs. Másfelől lehetetlen elvitatni, hogy a tudósok a marhavész ragályos és beszállítható voltát igen­is elismerik. A törvényho­zásnak gondoskodni kell óvintézkedésekről, to­vábbá ránk nézve fontossággal bír az, hogy köz­vetlen szomszédunk, Szerbia és Rumánia, már e tekintetben oly erélyes intézkedéseket tesznek, hogy a veszteg intézeteket, melyeket eddig ezen két feje­delemség határain fenntartani kénytelenek voltunk, és a­melyek mindenesetre sok financiális terheltetés­­sel is jártak az esetre, ha a tapasztalás azt fogja bebizonyítani, hogy a két fejedelemségnek kormá­nyai az általuk elfogadott rendszabályokat ép oly erélylyel fogják keresztülvinni, a­mint elismerték elvi helyességüket, akkor képesítve leszünk a ha­tárőrzést minél kevésbé megszorító rendszabályok­kal és csupán csak a vész kiütésekor alkalmazni. — Kéri a­­javaslat elfogadását. Többen nem szóltak a kérdéshez s a több­ség Cseh Károly hat. javaslatának elvetésével a törvényjavaslatot a részletes vita alapjául el­fogadta. A részletes tárgyalás megkezdettén, 1—16. §§. a központi bizottság szövegezése szerint fogad­tatott el. A 17. §.-nál szót emel Tisza Kálmán. Ezen §-ban — úgymond — az mondatik, hogy az egészségi bizonyítványt a helyi hatóság rész idején csak orvosi, ha lehet, állatorvosi vizsgálat alapján állíthatja ki. Nem tudja, hogy ez, hogy értelmeztetik, mert ha ez úgy értelmeztetik, hogy ha az országnak egyik szélén van marhavész, akkor az egész országban minden darab marhánál orvosi vizsgálatra legyen szükség, hogy azt vásárra lehessen hajtani, azt túlságosnak és a forgalmat nehezítőnek tartaná. Mert utoljára roppant bajjal fog járni és nem szükséges, hogy ha talán 40—50 mfldnyire van marhavész, minden egyes marhánál orvosi bizonyítványt kiállítani, akkor szerinte elég lenne oly bizonyítvány, hogy a­mely vidékről jött, nincs-e marhavész, nem pe­dig a marháknak egyenkénti megvizsgálása. Ezt tisztábban szeretné kifejezve látni. Nem tudja, a miniszter úr hogy gondolkodik felőle. Nem hiheti, hogy az intenció más legyen, mint az, hogy e ren­delkezé­s csak a nem egészséges vidékekre vonat­kozzék, mert a­hol az egész vidék egészséges, ott ezen intézkedés az egyeseknek nagy terheltetésével járna, az orvosi bizonyítvány megszerzése is ne­hezítené a forgalmat és egyátalán nem is szük­séges. Csanády Sándor legjobbnak taláná ha kimondatnék átalánosságban, hogy ha pl. 10—12 mértföldnyi területen nem mutatkozik ily ragályos marhavész, a marhák minden orvosi bizonyítvány nélkül tovább bocsáthatók. Bartal miniszter a­­javaslatot úgy érzi, hogy az csak a vész uralgása idejére és helyére vonat­kozik, tüzetesebben megszabni a határvonalat ese­­tenként talán a miniszter feladatává kellene tenni. Szomjas ugyanő véleményben van szónak látná, ha a szakasz ily értelemben leendő szövege­zés végett a központi bizottsághoz utasítattnék vissza. Harkányi előadó a §. elfogadását ajánlja. P­é­­chy Tamás azt kívánja, hogy a 18. §. szintén visszautasíttassék a közp. bizottsághoz a végből, hogy a kettő közt öszhangzat jöjjön létre. A ház mindkét § ra vonatkozólag elfogadta az indítványt, e szerint a 17 és 18 §§ a közp. bi­zottsághoz visszautasíttatnak. A 19-21 §§. elfogadtatnak. A 22. § t Csa­nády kihagyatni indítványozza, mit Harkányi Frigyes előadó ellenez. S­i­m­o­n­y­i Lajos báró a központi bizottság­hoz kívánja visszautasíttatni e szaaszt oly szem­pontból, hogy ezen szigorú rendszabályokat csak azon vidékekre terjeszsze, ki a melyeken a rész uralkodik. Tisza Kálmán részint azért, mert nincs distinguálva, hogy a vidéken vész uralkodik e vagy nem, részint mert ez intézkedést túlhajtottnak tartja hozzájárul ahhoz, hogy e­zt újra szövegez­­tessék. Hogy mennyire túlcsap a határon a ja­vaslat, még inkább kitűnik a következő 24. §-ból, kívánatosnak tartaná tehát mindkettő visszautasí­tását a közp. bizottsághoz. Bartal miniszter maga is osztja Simonyi és Tisza véleményét s e két §. vissza­utasíttatik. A 24. §. Simonyi Lajos báró szintén újra szövegezendőnek tartja. Csiky Sándor pedig egyszerűen kihagyni szeretné, mig Péchy Tamás Simonyi nézetét pártolja. A ház e §§-ok újra szövegezését is elhatá­rozza. A 25. §-hoz Balog János némi módosit­­vány ad be, mely elfogadtatik. Azután még a 26 - 30. §§. fogadtatnak el s az ülést elnök az idő előhaladt volta miatt bezárta. Ülés vége délután 2 órakor KÜLFÖLD. Április 30-án, Párisból egy mai távirat jelenti, hogy Arnim gróf német nagykövet tegnap Mac Mahonnak át­nyújtotta visszahivatási okmányát. Spanyolország. Egy ma érkezett barcelonai távirat következő nemes lelkészi tettről értesít. A pradesi és flizi plébánosok 1500 követővel hirtelen megrontották Alforia városát Parragoniában és itt a polgármestert és 26 önkénytest főbelövettek. A főkapitány erre elendelte, hogy minden car­­lista, kit harczolva találnak, főbelövetik. A harcz megkezdését ennyi- s­ennyedikszer ismét jelentik hivatalosan. Két hadsereg támadja meg a cark­tták állásait. Az első az­ északi hadsereg, mely­nek parancsnoka aga Serrano tábornagy, a táborkar főnöke Lopez Dominguez, a tüzérség főparancsnoka Blengne tábornok, a mérnökkari Montenegro tábornok A hadsereg két hadtestre az egyiket Latona, a másikat Palacio tábornok vezény­li; minden hadtestben két-két dandárból oszlik, álló két hadosztály van s összesen husz zász­lóaljból áll. A tüzérséget 56 ágyú képezi. Lo­vasság a helyi viszonyok folytán nem alkalmaztat­­hatik. A második hadsereg neve: „Keleti hadse­rege, melynek főparancsnoka Concha marquez di Duero tábornagy; táborkari főnök Vegade Vuklan tábornagy; tüzérségi főparancsnok Sonni ezredes. A hadsereg egy hadtestet képez s három szakosz­tályra szakad; az elsőt Echagne, a másodikat Mar­tinez Campos, a harmadikat Reyes tábornok ve­zényli. A tüzérség 36 ágyúval rendelkezik, így a Bilbao körül álló összes spanyol haderő 42.000 har­­c­osból és 92 ágyúból áll. E sereg nem igen nagy s még ha sikerülene isBilbaot felszabadit­ania a há­borúnak nem lesz vége, mert don Carlosnak sok pénze van s különösen az Olaszországból elűzött roppant gazdag fejedelmektől támogattatik. A­míg pedig a lázadóknak pénzük van, a navarrai bér­etek között sokáig folytathatják az ellenállást. Angolország: Az angol közönséget élénken fog­lalkoztatja egy választási diadal, melyet a szabad­elvű párt Londonban kivívott. A főváros Hackney nevű része a múlt választásokban conservatív je­lölteket választott. Csakhogy a választást valami formahiba miatt a parlament megsemmisítette. A legközelebb tartott új választásban pedig a sza­badelvűek 11.00 szóval 9.000 ellen visszahódí­tották a kerületet. A két megválasztott közt van az ismert Fawcett tanár is, ki Anglia egyik leg­kiválóbb nemzetgazdái közé tartozik. Az angol la­pok ez eseményt, mint a „korszellem újjáébredését“ ünnepelik. Athénból tudatják, hogy Zaimis a kabinetala­­kításra felszólíttatván, Kumunduros javára vissza­­utasítólag válaszolt; a király az utóbbit tegnap megbízta a kabinetalakítással. — Ausztria. A képviselőház a k­olostortörvény részletes tárgyalását befejezte. Indítványban a vita zárnapján sem volt hiány, bár ez indítványok tá­volról sem költik fel az érdek ingerét annyira,­­ mint a tegnapelőttiek. A­mi a részletes vita folya­mát illeti, a 16-ik §-nál dr. Fuchs képv. indítványt nyújt be a kolostorok fegyelmi eljárásának hatal­mára vonatkozólag. Az indítvány eszencziája abban kulminál, hogy a kolostori fegyelmi eljárás soha sem alkalmazható, legkevésb­é pedig akkor, ha az az állampolgári jogok gyakorlatának akadályo­zásával jár. Bazlag előadó ez ellen azt a kifogást teszi, hogy az a szerzetes társulatoknak oly bel­ügyi kérdése, melybe a képviselőház nem igen avat­­kozhatik. A képviselőház azonban már annyira bent van a dicsérendő reformok hozatalában, hogy Fux indítványát elfogadja. A kolostori szemlék kérdése hasonlókép liberális megoldást nyert. A bizottsági javaslat azt mondja, ha valamely szer­zetes társulat kebelében törvényellenes eljárás g­y­a­núja mutatkozik, ott nyomozásnak van helye. Tinti le a törvény e határozatát, a házi jog védelme alá óhajtja vonni, s ily értelmű módosítást nyújt be. Hoffer képviselő ez ellenében oly szerzetes társulatokra utal, melyek a külvilágtól egé­szen izoláltan állanak, s ezekre vonatkozólag minden évben egy felügyelő szemle behozatalát tartja szükségesnek. E kérdésre vonatkozólag Kopp in­dítványát fogadják el, mely a politikai államható­ság koronként való szemléit rendeli el a zárdák belügyei fölött. S ezzel az indítványok sora ki van merítve. A képviselőház ezután a rakonitzi pálya kiépítéséről szóló törvényjavaslatot tárgyalja, mely­nél az építkezések rögtöni megkezdésére utasítta­­tott a kormány. Az ülés végén Wilhoff és társai interpellácziót nyújtanak be a pénzügyminiszterhez azon kérdéssel, hogy mily rendszabályok alkalma­zásával szándékozik a kormány az átalános szűkölködésen segíteni, s tervezi e a sza­­lm­ajegyek kamatlábának lejebb való szállítását. A miniszter válaszát kíváncsian várják. Legközelebbi ülés holnap. — Az osztrák kormány a képviselők közóha­­jának engedve, a képviselőházat május első felében

Next