Ellenőr, 1876. január (8. évfolyam, 1-30. szám)

1876-01-26 / 25. szám

(Előfizetési árak: Egy»* évre . . 3© írt — kr. Évnegyedre . . 5 fi­t — kr. Félévre ...!©„—„ Egy hónapra . 1 „ S© , lEgyen síráim Ara 1© S*rajc«úr. (Szerkesztési iroda: Ugyuda­pe­sten, nádor- utcza 6. szám.. Semmit sem Űrtünk, ha nem tudjuk, kitől jön. — Kéziratok visszaküldésire nem vállalkozunk. — Posta által csak bérmertes leveleket fogadunk el. POLITIKAI NAPILAP, 25. szám. Budapest, szerda, január 26. 1876. hirdetések felvétele: Budapesten, nádor-utcza 6 szám (Légrády testvérek h­rdij­ban) Ide intézendő minden hirdetésre rovatkozó megrendelés vagy tudakoz­ódás. Dijak árszabás Szerint. Miadó-hivatal: ^xtcLa-peste­n, rx cL d. on-vxt ez cl 6. szánt. Ide intézendők, az el­fizetések és a lap szétküldésére vonatkozó­ minden félszétadás. Az „Ellenőr“ ára mint eddig : Egy évre..............................20 forint — kr. Félévre 10 „ — kr Negyedévre...............................5 „ — kr. Egy hóra..................................1­­­80 kr. Az előfizetést — postai utón vagy sze­mélyesen — nyugtázza az .,Ellenőr“ kiadó hivatala Százalék a könyvárusi utón történő megrendelések után az „Ellenőr“ részéről nem adatik. (Pesten, nádor-utcza, 6. sz.) Táviratok. Bécs, jan. 25. (Az „Ellenőr“ eredeti távirata.) Az urak házában ma este 7 órakor lesz a magyar vám- és bank­ügyi kérdés harmadik, s mint hirlik, utolsó megbeszélése. — A balol­dali club tegnapi üléséről utólag jelenti a „N. Fr. Pr.“, hogy a club, a haladó­ clubnak azon aján­latára, hogy az összes fractiók közös eljárást kö­vessenek, kijelentette, hogy sem határozat által, sem a képviselőházban teendő interpelláló által nem akar discussiót előidézni a kiegyezési al­kudozásokban ; a baloldali club, tekintettel a két kormány közt folyó tárgyalásoknak a kö­zelebbi két hétben leendő befejezésére, ez idő szerint tartózkodni fog minden actiótól, de fenn­tartja, hogy belép az actióba, ha az alkalmas időpont elérkezik. Ezen határozat Herbs­t beszé­de következtében hozatott, ki constatálta az összes pártoknak abbeli megegyezését, hogy Magyar­­ország számára további concessiókat tenni nem lehet, s kifejtette, hogy minden vita vagy demonstratió meddő lenne a tárgyalások befejezte előtt. Bécs, jan. 25. A képviselőház mai ülésén a kereskedelemügyi miniszter törvényjavaslatokat terjesztett elő a bozen-merani és tarvis-pontebai vasútvonalak építése, a falkenau-graslitzi vonal be­fejezése és forgalomba helyezése és végül a klat­­tau-eisenteini vonal tervezetének módosítása tár­gyában.­­• A Kopp-féle, az egyetemi tanpénzek megszüntetésére vonatkozó indítvány tárgyalásánál Porges indítványozza, hogy a kormány szólíttassék fel a tanpénzek megszüntetésének lehetősége iránt nyomozásokat tenni és erre vonatkozólag beható­­javaslatot előterjeszteni. Granitsch indítványozza a napirendre áttérni. A tárgyalás pénteken folytattatik. Bécs, jan. 25 A „Pol. C.“ Athénből jelenti, hogy legközelebb több udvar részére új követek fognak kineveztetni. — Brailasz Armenisz Péter­­várra, Rhangabe tanár Berlinbe, Delyannisz Páris vagy Rómába van kijelölve. Ypszilanti herczeg Bécsben marad. Berlin, jan. 25. A birodalmi bank leszámít­­olási kamatlábának további leszállítását itteni ke­reskedelmi körökben a legközelebbi napokra várják. Bukarest, jan. 25. A kamara ma megin megnyittatott és a kormány több javaslatot ter­jesztett elő. A hadügyminiszter a hadsereg föl­szerelésére 5.600.000 frank rendkívüli hi­telt kér; a pénzügyminiszter törvényjavaslatot terjesztett elő, mely szerint jövőre az érczpénzek a fejedelem képével vezessenek, s mindkét javaslat tetszéssel fogadtatott. A hadügyminiszter hitelköve­telése sürgősnek nyilváníttatott. Berlin, jan 25. A birodalmi gyűlés második és harmadik olvasásban jóváhagyta a nagykövet­ségi állomást és a philadelphiai közkiállítást illető pótköveteléseket; ezután következett a bíródó igaz­ságügyi bizottság mandátumának meghosszabbítá­sára vonatkozó törvényjavaslat harmadik olvasása. BUDAPEST! SZINLAPOK. Budapest, szerdán január 26. 1876. Nemzeti szintláz. £°gne Pintér D/ I . : Vatel Vizváry Bérlet 245. szám. T, , . _ , , „ Kezdete 7 órakor. Nemes és polgár. _ p»SS4lék 4 sS,bj‘w Népszínház. Presle Gaston Náday Utazás a föld körül Montmeyren 80 nap alatt. Hector bg. Bercsényi Látványos színmű zenével, Verdelet Feleki énekkel és tánczczal. J. Antonia Felekiné Verne regénye után irta Salamon Sántha Csepreghy Ferencz. Chavasus Leővey Kezdete 7 órakor. UTOLSÓ POSTA. A keleti kérdésre vonatkozólag az ágostai „Alig. Ztg.“-nak Bécsből azt írják, hogy téves ama jelentés, mintha egyedül Ausztria fogna a portának írásbeli előterjesztést tenni, a többi hata­lom pedig csak szóbeli támogatásra szorítkoznék. A három nagyhatalom ezúttal is közösen fog eljárni. A­mi a többi hatalmak csatlakozásának alakját illeti, erről, mióta Andrássy gróf Bécsbe visszatért, még folynak a szóbeli eszmecserék. Ugyanezen lap­nak egy ausztriai levele kiemeli Adrássy grófnak azon különös érdemét, hogy a kitörést a rajah-tar­­tományokban „localizálta.“ Vezérczikkében pedig azzal foglalkozik e lap, hogy ultima ratiokép ki­fejti két vazallus állam alakítását, „melyek egyikét — Boszniát — könnyen képzelhetni egy katho­­likus Ausztriához közel álló fejedelem alatt“, mind­kettő pedig „Ausztriával keresk. szerződésekkel lenne egybekötve.“ A porta a nem muzulmán községek papi főnökeihez rendeletet intézett a katonai adó ügyében, az új fermán értelmében. A „Turquie“ erre nézve úgy értesül,hogy a különböző felekezetű keresztyének, valamint a zsidók értekeztek egy­mással, hogy a portától ezen adó elengedését fog­ják kérelmezni. Sőt a keresztyének éppen tisz­tességkép óhajtják, hogy, mint a muzulmánok, ők is beléphessenek a hadseregbe. A franczia választásokról az „Indép, bei­ge“ a ma táviratilag közölt téves értesítés után egy másikat közöl, mely szerint 23 megyében a többség biztosítva van a republikánusok számára; 20 megye a minden árnyalatú conservativeké, mi­nek a legitimisták, bonapartisták és orleanisták, 20 megyében az eredmény még kétes, 10 megyé­ből pedig, a közlekedési akadályok miatt, nincs értesítés. Budapest, január 25. Administratiwnym poriadkom, — Muszka történet. — Hogy mi az: administratiwnym pori­adkom ? Mikor valaki megy az utczán, és nem köszön a hetmannak, s azért beviszik a leg­első kaszárnya udvarára, és adnak neki két­száz olvasatlan batuskát. Mikor valaki azt mondja, hogy a czár tüsszentett, és erre nem vet magára keresztet a muzsik, s ezért el­veszik tőle a telket s odaadják a pópának, hogy könyörögjön a lelke üdvösségéért. Mi­kor valaki nyilvánosan el meri magáról mondani, hogy ember; vagy, hogy valame­lyik hatósági személy nem embernek való; vagy pláne, hogy jobb világ is lehetne nagy Muszkaországban, hol az isten magasan, a czár pedig messze lakik, és ezért egy szép reggel rányitja az ajtót két kozák, kiveszi az ágyból, beteszi egy szánba, s azon mos­­datlanul meg sem állnak vele Szibériáig: hát ez mind administratiwnym poriadkom vagyon. Ily administratiwny poriadok esett meg legközelebb egy gazdag, köztiszteletben álló öreg polgárával Odessának. Brodsky, ez a neve, 67 éves ember, bankár és nagy­bir­tokos, Odessa városi tanácsának egyik leg­régibb és legbefolyásosabb tagja, a minap egy szépen összehajtogatott pecsétes írást kap ő felsége kabinet-irodájának harmadik osztályából, melyben értésére adatik, hogy 24 óra alatt távozzék Odessából s tekintse jövőbeli tartózkodási helyéül a kellemes klí­mája Szibériát. S azzal felültették a szánra és vitték is mindjárt. Volt pedig minden bűne az, hogy liberális hírben állt, s vala­mely alkalmatossággal úgy talált vélekedni, hogy városi autonóm vagyonkezelés szép Oroszországban tulajdonképpen nem is léte­zik, csak a papiroson. Ezért a mondásáért lett neki utazása Szibériába; minden bírói ítélet, minden kihallgatás nélkül egyszerű közigazgatási utón: administrativnym po­riadkom. *) Messze mitőlünk Odessáig, se ingünk se gallérunk a szegény öreg Brodsky. De az ő esete, még ha elszigetelve volna is, nem lenne érdektelen. Bizonyítaná, hogy a „lettres de cachette“ divatja fel-felkisért a mai világba; s van a műveit Európában állam, mely előljár a hatalmak között, s önkényének kirúgásaival megszégyeníti a kor szellemét, melynek fáklyahordozójaként szereti magát fitogtatni, s megszégyeníti a hatalmakat, melyeket barátjának, frigyesének nevez. De a Brodsky esete nem elszigetelt eset. Ez ott rendszer. Államjogilag (boldog isten, ez is jog!) megállapított rendszer. S valami megalázó van a gondolatban, hogy e rendszer hazája a civilizált világ hatal­mai közt a vezérek sorába bírt tolakodni s gyakorol befolyást a civilisatio nevében. A tizenkilenczedik század viszonyaira met­­szőbb gúnyt alig találhat majd a jövendő történetírás, ezen abnormis ténynél, hogy a hatalom, mely otthon nem ismer törvényt és jogot, jön és itélőszéket ül népek joga s törvényei fölött. A hatalom, mely otthon a szabadság egyszerű megemlítésére Szibé­­riával felel, jön és a szabadság nevében állít fel követeléseket, vindk­ál befolyást emberi jogokat osztogatni és népszabadsá­got. Európa, a 19-ik század civilizált Euró­pája pedig kalapot emel és bókol neki. Reális politika ez, meglehet, talán hasznos is. De nem ismerünk olyan etnikát, mely szerint morálisnak lehetne mondani. Hazai viszonyainkra alkalmazva is igen tanulságos e muszka történet. Nálunk el van fojtva minden szabad­ság; minden nemzetiség farkasgúzsban gör­nyed; még a közmivelődési, még a nyelvi jogok is békában. Hirdetik ezt uton­­útfelen. Szóval, írásban, nyomtatva, parlia­­mentben, korcsmában, istenházában. Vagyunk rablók, vagyunk zsarnokok, porkolábok és fosztogatók. S a furia, midőn belefárad a rágalomba és a szitokba, megfenyeget ösz­­szeszorított ököllel, majd jön a muszka. S szent áhítattal fordul az éjszaki hatalmas fajrokon felé epedő arczc­al, mint Mekka felé az igazhivő muzulmán, mikor imádko­zik. És megteszik faji bálványnak a tudat­lan tömeg előtt a kancsukás hóembert, tudva leplezvén el a veszélyt, mely az ő szabadságukat, nemzetiségüket jobban fenye­geti, mint a mienket. Mit mondjunk a lelketlen bujtogatók, hazugok és önhaszonlesők ámító hadának, kik a nemzetiség köpenye alatt, igy űzik az ocsmány játékot, saját vérük ellen, a maguk javára, s használa­tán az adminis­t)­rit­ szerint valami felsőbb hatalomnak sikerült Brodakyt kiszabadítani, s már visszatérőben van. De ez még nem bizonyos. ' tratiwny poriadkos hatalomnak ? A­kik a jogok utópiáival vesztegetik meg a könnyen­ i hívőket, s csábító képeket tartván eléjük, gyűlöltté teszik nekik a szabadság azon ál­­­­lapotát, mely mögött ezer évvel jár az ideál, a­mit kecsegtető kilátáskép mutogat szemfényvesztésük. Igazán, szinte kísértetbe jön az ember, rájuk kívánni ez áhított boldogságot. Lenne nekik az ő igéjük szerint. Hadd lenne a thurócz-szent-mártoni­­maticzásoknak és új­vidéki omladovczoknak alkalmuk megismer­kedni a szláv szabadságok azon nemével, melyért a gyűlöltség és kajánság harczát folytatják ellenünk, a kiknek köszönhetik, hogy kedves fajrokonuk administrativny por­adokja még át nem söpört felettük. Az összehasonlító tapasztalati tanulmá­nyok igen jótékony hatással lennének bi­­zonynyal. Csak az kétséges nagyon, hogy végig lehetne-e tanulmányozni illő nyuga­lommal? Brodsky aligha igent mondana erre. Brodsky, akit puszta liberális hite, s egy félénk megjegyzése a dolgok fennálló rendjére, Szibériába utaztatott, beszélhetne erről valamit. És mi alaposan gyanakszunk, hogy Miletics úr és a pánszláv agitátorok ezredrész annyi Sliberalismus“-sal, amennyit ellenünk kifejtenek, soha nem tehetnék közzé a muszka állapotokról szerzendő tapasz­talásaikat. Mert Szibériában befagy a tinta na­gyon,még az ember is a tapasztalásával együtt, s ők valószínűleg Irkutskban innák a vud­­kit administrativnym poriadkom rég, mi­előtt bővebb személyes tanulmányokba mé­ly­edhetnének. A „Pesti Napló“ azt írja ma reggeli lapjá­ban, hogy a kereskedelmi miniszter a romániai vámegyezmény tárgyalásának elhalasztását szándé­kozik indítványozni a felsőházban, minthogy az osztrák kereskedelmi kamarák nyilatkozatai foly­tán nagyon kétséges, váljon a reichsrath a conven­­tiót el fogja-e fogadni. Természetesen a „Napló“ mindjárt fel is veti a kérdést, hogy ha Ausztria utasítja vissza az egyezményt, akkor nem vagyunk kompromittálva, s e sors csak az esetben él, ha Magyarország saját érdekei iránti tekintetből utasít vissza valamely nemzetközi szerződést? Minthogy a „Napló“ híre alaptalan, a kér­désre nincs válaszunk. A kormány nem kívánta a tárgyalás elhalasztását, s a főrendek fogják is tárgyalni az egyezményt, mihelyest teljes számmal összejönnek a most hozzájuk átküldött és még a napokban átküldendő többi törvényjavaslat tárgya­lása czéljából. A főrendek mai ülésén a kereső­­miniszter csak olykép egyezett bele az elhalasz­tásba, hogy az hosszú időre ne terjedjen, s ez ha­tározottan ellene mond annak, a­mit a „Napló“ a dologból ki akarna sütni. A szabadelvű párt ma este 7 órakor tartott értekezletét Ger­­ve elnök megnyitván, bejelenti, hogy H­o­rf­á­n Ernő tényleges szolgálatra neveztetvén ki tábornokká, a párt kebeléből ki­válik. Az értekezlet sajnálattal veszi tudomásul, s a távozónak új pályáján szerencsét kíván. Tisza Kálmán miniszterelnök előadja vála­szát, melyet holnap a képviselőházban Madarász József interpellációjára adni szándékozik. Az érte­kezlét a választ tudomásul vette. Ezután Paczolaynak a herczegovinai felke­lésre vonatkozó interpellációjára a miniszterelnök azt válaszolta, hogy tudomása szerint a felkelők semmi támogatást nem nyernek a birodalom két államának egyikének területéről sem, a­mi pedig a békét illeti, a kormány politikája határozottan a béke fenntartására van irányozva. Az interpelláló erre kijelenti, hogy a válaszban megnyugszik, s azt nem fogja a házban előterjeszteni. R­á­t­h Károly bejelenti, hogy interpellációt szándékszik intézni a kereső. miniszterhez, az iránt, szándékszik-e az ipar­törv­-javaslatot revistó alá venni. Az értekezlet a bejelentést tudomásul veszi. Percz­el Béla igazságü­gyminiszter előadja, hogy a ház határozata következtében benyújtván a bírák fokozatos fizetésének szabályozásáról szóló­­javaslatot, azt az igazságügyi bizottság még részletes tárgyalás alapjául sem fogadta el, és kéri az értekezletet, adjon véleményt e kérdés­ben. Erre hosszabb vita keletkezett, mely­ben több szó emelkedett a törvényjavaslat ellen és mellett; végre abban történt megállapodás, hogy az értekezlet a törvényjavaslatot pártkérdésnek nem te­kinti és az osztályoknak adatik ki tárgyalás végett. Ezzel az értekezlet eloszlott. A közelebbi csütörtökön tartandó értekezlet, tárgyát a dohányjövedékről és a végrendeletek alakszerűségéről szóló­­javaslatok fogják képezni. Az eperjesi görög­ katholikus püs­pökségre Tóth Miklós, munkácsi kanonok fog ki­neveztetni. A képviselőház közigazgatási bi­zottsága ma d. u. 5 órakor tartott ülésében, melyen a kormány részéről Tisza Kálmán bel­ügyminiszter, és a belügyminisztériumi közegészség­­ügyi osztály vezetői voltak jelen, folytatta a köz­egészségügyi törvényjavaslat részletes tárgyalását, és abban a 44. §-ig haladt. A közbeeső §§. néme­lyikének szabatosabb szerkesztése után, a 31. §-on történt lényegesebb módosítás. E §-ból ugyanis Knöpfler Jr. javaslatára kihagyatott azon intéz­kedés, hogy azon tanulók, kik oly házakban lak­nak, melyekben ragályos vagy járványos betegség fordul elő, a tanóráktól elaltassanak, és csak azok kitiltása hagyatik meg, a­kik ragályos vagy járvá­nyos betegekkel érintkeztek. A 40. §-ba a rendőrök oktatása is felvéte­tett, hogy a baleseteknél és tetszhalálból való fel­élesztésnél maguk is segédkezhessenek. A 43. §-hoz azon indítvány létetett, hogy a hasonszenvészek külön oklevél szerzésre kénysze­­ríttessenek. Ezen indítvány azonban mellőztetett, miután az a hasonszenvészet szabad terjedését aka­dályozná, és mellőztetett továbbá azon okból is, mivel azok, kik falukon, hol minden más orvosi segély hiányzik, jótékony czélból a szegényeknek hasonszenvi gyógymódon ingyen orvos­ segélyt nyúj­tanak, az indítvány elfogadása által e jótékony­ságukban gátolva lennének. Ezzel az ülés vé­get ért. A szász egyetem rendezéséről szóló tör­vényjavaslat már elkészült. Az egyetem hatásköre — a „Kelet Népe“ szerint — csak az alapítványi vagyon felhasználására terjed ki. S e hatáskört az egyetem a kormány felügyelete mellett gyako­rolja. Az egyetemi vagyon kizárólag közművelődési c­élokra fordítható. Ezen vagyon tulajdonjoga s an­nak gyakorlata épségben maradván, az abból szár­mazható vitás kérdések eldöntése bíróság elé tarto­zik. A szász nemzet 20 képviselőt küld a közgyű­lésbe. Nagyszeben és Brassó kettőt-kettőt, Szászré­gen, Szászsebes, Szászváros, Segesvár és Besztercze egyet-egyet, a többi képviselőt a nem említett vá­rosok küldik. A közgyűlés elnöke Szeben megye főispánja,. é­s alelnököt saját kebeléből választ a gyűlés, kit azonban a belügyminiszter erősít meg. Az egyetem állandó titkára egyszersmind a gyűlés jegyzője is. Az egyetemi közgyűlés határozatai a belügyminiszter, vagy, a­mennyiben csak közmű­velődési ügyekre vonatkoznak, a közoktatási mi­niszter jóváhagyása után válnak érvényesekké. A közgyűlést, ha hatáskörén túllép, az elnök felfü­g­gesztheti, ismétlődés esetében 14 napra elnapolhatja. Az egyetem ügyeit különben ennek központi hiva­tala igazgatja; a hivatalnokok fizetését miniszteri jóváhagyás mellett a közgyűlés állapítja meg. Az úgynevezett hét bírák vagyona felett Szeben vármegye főispánjának elnöklete alatt köz­­gyűlésileg az egyetemi közgyűlés azon tagjai ren­delkeznek, kik az eddigi királyföld azon városait és kerületeit képviselik, melyek együttesen a hét bírák javának tulajdonosai. Ezen gyűlésnek jegy­zője ugyancsak az egyetemi titkár és jogköre a hét bírák vagyonát illetőleg ugyanaz, mely az egyetem vagyonát illetőleg az egyetemi közgyűlés számára jelen törvény által megállapítva van. A hét bírák közgyűlése akkor tartozik, midőn szász egyetemi közgyűlés van, és arra külön ki­hirdetés nem szükséges. Hogy az egyetem központi hivatalának költségeihez mily módon és mily arány­ban járuljon a hét birák vagyona, a szász nemzeti közgyűlés és a hét birák közgyűlése egyezményileg fogja megállapítani; ha pedig ezen kérdésre nézve az említett kétféle közgyűlés egyetértésre jutni nem tudna, a kérdést eldönti a belügyminiszter. A képv. választói jog bírósága. Az 1874. 33-dik tvczikk 51. §-a értelmében a képvi­selőválasztói jogosultságnak felebbviteli uton való megbirálására hivatott curiai bíróság tagjaiul, a m. kir. curia mindkét osztálya birái által véghezvitt titkos szavazással, mint értesülünk, a következők választottak meg az 1876-dik­­évre: I. tanács. Rendes tagok: Balázsy Antal, Jamniczky Lipót, Ocsvay Ferencz, Osztrovszky József. Póttagok: Massim­evics Samu, Somossy Ignácz, Vértessy Sán­dor, Nagy Imre. II. tanács. Rendes tagok: Raisz Szilárd, Manojlovich Emil, Beöthy Zsigmond, Szent­­györgyi Imre. Póttagok : Pápay Károly, Ráth György, Elekes Pál, Haris György, II. tanács. Rendes tagok: Mersics Miklós, Babos Kálmán, Szabó Imre, Dapsy Vilmos. Póttagok: Suhay Imre, Soltész Albert, Topler Károly, Vadnay Lajos. Az országos gazdasági egyesület vámügyi feliratában, mint annak idejében említettük, kijelentette, hogy a közös vámterületet fenntartani kívánja, ha annál Magyarország érdekei, pénzügyi és nemzetgazdasági tekintetben teljesen biztosíttat­nak, ha ellenben ez nem volna elérhető, ezen eset­ben a külön vámterület felállítására kellene töre­kedni Azon feltételeket, melyek mellett a felirat érdekeinket megvédve látja, röviden már érintettük és sokkal terjedelmesebben most sem terjeszkedett ki ezekre a szakosztály munkálata. Kívánja a fo­gyasztási adók feletti szabad rendelkezést, azok biztosítását a magyar kincstár számára, kedvező vámtételek elnyerését a külföldről nyerstermékeink számára; iparunk és kereskedelmünk emelését és pedig főleg a hitelviszonyok rendezése, nevezetesen az önálló magyar jegybank felállítása által, végül az osztrák védvámok fenntartása esetén megfelelő pénzbeli kárpótlást. A közjegyző hivatalos helyettesí­tése ügyében az igazságü­gyminiszter a következő körrendeletét bocsátotta ki valamennyi kir. járás­bírósághoz : „A kir. közjegyzőkről szóló 1874. évi XXXV. t. sz. 209. és 214. §-ai szerint oly ese­tekben, midőn a közjegyző elhalálozása, állásától felfüggesztése, elmozdítása, visszalépése folytán, a helyettesítés feletti intézkedés megtörténtéig, vagy általán ott, hol kir. közjegyző nincs, a járásbíró veszi fel mindazon okiratokat, melyeknek felvételére a közjegyző jogosítva van, a közjegyzői díjak az állampénztárba lévén szállítandók; felhívom a kir. járásbíróságot, hogy az érintett közjegyzői dijakat esetről esetre, a bírói letétek elhelyezésére szolgáló kir. adóhivatalba szolgáltassa be, s ezen dijakról egyszersmind jegyzéket vezessen, s ennek másolatát minden év végével, az illető pénzügyi igazgatóság­hoz küldje meg.“ _____ Az osztrák reichsrath közgazdasági bizottsága belefogott a Dormitzer-féle indítvány tár­gyalásába. Az első két pont egy új tarifa minél előbbi benyújtását és az appretur-eljárás vissza- t­éléseinek orvoslását kívánja. Ezeket minden na­gyobb vita nélkül fogadta el a bizottság. Hátra­­ van még a harmadik pont, mely az osztrák érde­­­­kek határozott és szilárd megvédését kívánja­­ Magyarországgal szemben, ami csak ezután fog még tárgyalás alá kerülni. Dr. Derencsin Marian közjegyzőt ő fel­sége a horvát-slavon országos kormány igazságügyi­­ osztályának főnökévé a rendszeresített illetmények­­­­kel kinevezte, s Stankovics Dániel, ezen osz­­­­tály osztálytanácsosának, az eddigi sikeres uitikö, Till. évfolyami­ désének elismeréséül teljes megelégedését tudtul­­ adni meghagyta. Az adókezelési törvény. Egy hírneves franczia nemzetgazdászati . sró szerint a jelen politikai helyzet tisztán , financziális kérdés. Ha áll ez Francziaor­­szágban, ezerszer inkább áll nálunk, mert ha minden másban nem­­ is, a pénzszükség­ben bátran kiáltjuk a versenyt bárkivel­. Ily körülmények közt csodálkoznunk kellene a fölött, hogy oly fontos törvény, mint az adó­kezelésről szóló, eddig alig részesült figyelemben, ha nem ismernék azon spe­ciális nemzeti idegenkedést minden adótól, mely fajunkat annyira jellemzi. Egy régi magyar országgyűlés, ha nem csalódunk az 1504-iki, egyenesen becstelenséggel sújtotta azokat, kik új adót mernének ajánlani, s a mi eleinte csak a populus Verbőczianus privilégiuma volt, az óhaj és vágy­ alakjá­ban átszállt mindazokra, kiket az alkot­mány sánczai közé fölvett. Kevés intézményünk van, melyet oly kevés változtatással őriztünk meg a Bach­­korszak idejéből, mint éppen az adórend­szer. Érezzük ugyan már rég a reformok szükségét, de tudjuk azt is, hogy rész de állandó adó is jobb, mint a jó és változó, és épp ezért csak óvatosan foghatunk e té­ren a gyökeres átalakításhoz. Úgy vagyunk adórendszerünkkel, mint a legtöbb jogi in­­stitutióval. A kérdés behatóbb tanulmányt igénylő és mélyebben bevágó anyagi oldalát sem merjük még érinteni. Egyelőre csak az alaki igényeknek akarunk megfelelni, és pe­dig nemcsak azért, mert ezek sürgősebbek, és halaszthatatlanok, mert hisz ezt általában el lehetne mondani, hanem, és főleg, azért, mert e téren az újítás szükségei sokkal szembetűnőbben mutatkoznak, s a hibás újítás veszélye sokkal csekélyebb és köny­­nyebben he­lyrehozható. Így alkottunk már régen új perrendtartást, noha polgári tör­vénykönyvünk még mindig csak a jámbor óhajok közé tartozik; így teremtettünk szin­tén régen új büntető eljárást, noha az anyagi büntető törvényjavaslat csak most fog az országgyűlés tárgyalása alá kerülni, és így alkottunk végre új törvényt az adókezelés­­ről, noha adótörvényeink, reformjaiknak senki által kétségbe nem vonható szüksége daczára, valószínűleg még jó ideig fognak jelen alakjukban fennmaradni. Sokáig azon­ban mégsem halasztható e gyök rés átala­kítás és akkor természetszerűleg a mostani új törvény is fog némi módosítást szenvedni. E körülmény, és a részleteknek kiválóan gyakorlati jellege elejétől fogva meddővé tesz minden aprólékosságig terjedő vitát. A kritika most csak a vezérelvekre irányul­hat, a többit csak maga az élet fogja meg­bírálni, és ezért nem is rászólhatjuk, hogy a javaslat egyes kisebb jelentőségű dolgok rendezését a későbbi miniszteri rendeletek­nek tartotta fenn. A jelen század első feléig az összes adó­rendszert, az adóláb, az adókulcs meghatá­rozását, sőt magának az adóösszegnek meg­állapítását, a kivetést és behajtást mindvégig a pénzügyi hatalom törvényben előre szabta ki, és saját t öz­vei által hajtatta végre. Az income tax Angliában és a repertition Francziaországban jelzik e téren az új for­dulatot. Az állandó és változatlan adók mel­lett egy új, mozgékony, a körülményekhez alkalmazkodó, és épp ezért kiegyenlítő és igazságosabb adónem keletkezett, amely még más irányban is jelez haladást. Az új jöve­delmi adót nem lehetett törvényben előre kiszabni, mint például a hozadéki adókat, és ettől fogva a kivetés sem történhetett egyedül pénzügyi közegek által. Az adórend­szer egyik legnevezetesebb működése a pol­gári elem közvetlen részvétét tette szüksé­gessé. Az önkormányzati elem meghonosult az állami élet azon ágában is, melyből leg­tovább volt kizárva. A magyar megyei institutiónak saját­ságos fejlődése, a politikai múltjához jogosan fűződő kegyelet meglehetősen összezavarták a közigazgatási kérdések különben sem köny­­nyű problémáit. Bizonyos oldalról előszere­tettel helyezik ellentétbe az önkormányzatot és állami közigazgatást, mint egymást tel­jesen kizáró végleteket, és másrészt attól sem riadnak vissza, hogy az utóbbit a me­rev centralisatióval azonosítsák, míg a régi rendszert a decentralisatio fogalmával kap­csolják egybe. Nem lehet feladatunk itt e nagy hord­erejű kérdést egész terjedelmében tárgyal­nunk, de amennyiben az adókezeléssel kap­csolatban van, kötelességünk erről is meg­emlékezni. Az elmélet, a tudomány bátran és minden tekintet nélkül állíthatja föl czéljait és eszményeit. A gyakorlati politika azonban az exigeniták tudománya, és nem az al. államisr­u kritériuma: «»ily nép «*»b-

Next