Ellenzék, 1924. augusztus (45. évfolyam, 171-196. szám)

1924-08-01 / 171. szám

Cluj-Kolozsvár, 45. év, 171. szám 2 Weiszmüller Impressziók az úszás feje­­delméről Páris. (Az Ellenzék tudósítójától.) Az atléta olimpiásznak Nurmi volt a főhőse, az úszás csillaga Weiszmüller. Ha a két fenomén között párhuzamot vonunk, akkor kétségtelenül Weisz­müller javára billen a mérleg. Nurmi csak addig érdekel, míg a pályán van, magával ragad, ha versenyez, de megszűnik szimpatikus lenni, amikor a győzelem után fölényesen és ride­gen távozik. Weiszmüller igazi zseni, bohémkedélyű úszóművész, aki talán maga sincs tisztában, hogy mennyit tud, egyéniség, aki úgyszólván l’art pour Tart versenyez, látszik rajta, hogy imádja a vizet s úgy úszik, ahogy eszébe jut. Játszik vele, hol neki iramodik, hol meg lelassít, élvezi az úszást és szerelmese a víznek. Jó­kedvű művész, versenyzése csupa ke­dély és derű, néha fél teste is kinn van a vízből, máskor pedig még a feje is eltűnik a magaverte hullámok­ban. De mint ember is különb Nur­­minál. Csupa fiatalság, jókedv, paj­­kosság és humor, olyan bájos jelen­ség, hogy a legkérgesebb szívekbe is belopódzik. Még a hivatalos ered­ményhirdető is úgy mondja be a ne­vét: Johnny Weiszmüller, ami ma­gyarosan körülbelül pL­redák Zsu­zsának felel meg. Johnny ő az egész világnak, így biztatja őt a közönség, ezt kiáltozzák kedvesen nyávogó han­gon a kis amerikai úszóladyk. Fel és alá járkál, nevetgél, a nőuszó szá­moknál mindig ott áll a célnál, egyen­ként segíti ki őket a vízből s szolgá­latkészen hozza el a hölgyek lepe­dőjét. Egy nagy mosoly ez az egész fiú, valami boldog, belülről jövő egészsé­ges kacagás teszi végtelenül vonzóvá Johnny Weiszmüllert, az olimpiász leg­nagyobb hősét, a rejtelmes úszócso­­dát, a víz korlátlan fejedelmét. Va­sárnap az utolsó napon négy szám­ban is versenyzett. Délelőtt részt vett Amerika győztes 4x200-as stafétájában, délután megnyerte a 100 méteres vi­lágbajnokságot, utána játszott az Amerika—Svédország vizipóló mér­kőzésen és végül bemutatta a Johnny­­kabaré új műsorát. Weiszmüller a száz méteren! Startja tökéletes és korrekt egy pillanattal sem előbb, sem később nem indul, de fejese kiadós. Tempója a legerő­teljesebb, mégis könnyed. Ellenfeleit még a legnagyobb gyorsaság köze­pette is figyeli. Kartempózása gyö­nyörű, szépen, simán, egyenletesen szeli a vizet. Kraveja fantasztikusan erős, valósággal szökőkút jelzi útját, forduló technikája páratlan. A verseny végén a közönség W­isz­­müllert hatalmas ünneplésben része­sítette. Az ováció és újrázás nem akar megszűnni, a közönség újrázást követelt Weiszmüllertől s végül csak akkor csillapodtak le, mikor kihirdet- t­ték, hogy Weiszmüller még szerepelni fog a nap műsorán. Erre csakhamar sor is került a a vizipóló mérkőzésen, mely jó al­kalom volt rá, hogy Johnny kitom­bolja féktelen játékkedvét. Hallatlanul kedves dolgokat csinált a vizipóló­­ban. Ha megkapta a labdát, körbe­­úszta vele az egész pályát, föl-alá sprintert vele, persze mindenkit le­galoppozott. Össze-vissza játszott min­dent, ahogy eszébe jutott. És alig hogy vége volt a vizipóló­­­nak, már megint megjelent a színen Johnny, hogy egy elragadóan, bájos szkeccsben bemutassa nem közönsé­ges komikai erejét. Ellenállhatatlanul hatott természetes humora, a közönség majdnem megette ezt a kedves vizi­­faunt, aki gyors egymásutánban mu­tatkozott be: a komoly világbajnok, a jókedvű vizipóló játékos és az úszó tánckomikus széles skálájú szere­peiben. Bachrach bácsi, az amerikaiak úszó­­trénere és Weiszmüller felfedezője konferálja be Weiszmüllert és Krüger nevű úszóbarátját a közönségnek s olyan kabarét rendeznek, hogy a kö­zönség csak úgy dől a kacagástól. Különösen Krüger remekel. Chaplin kismiska hozzá képest, olyan nyaktörő ugrásokkal zuhan alá a 10 méteres trambulinról, hogy eláll a lélegzetünk. A darab arról szól, hogy Weiszmüller megtanítja barátját ugrani és úszni és olyan sok kedves dolgot csinálnak, annyi bájjal és humorral, hogy le sem lehet irni. A leglehetetlenebb ugró és úszóimitációk következnek, melyek során annyi bravúrosan bur­­leszk mutatványban van részünk, hogy nem győzünk eleget tapsolni. A műsor kluja az életmentő jelenet volt. Krüger fuldoklik és Weiszmüllert hívják, hogy mentse meg. Weiszmül­­ler tíz percig készülődik, míg bele­­ugrik a vízbe, azután mindannyiszor elúszik barátja fölött és sehogysem tudja megtalálni a fuldoklót Végül őt hagyja el ereje és a fuldokló menti meg a világhírű életmentőt. Ezt azon­ban annyi közvetlen bájjal csinálják, hogy nincs az a színész, aki őket utánozhatná. Midőn Lackie kisasszony úszását gúnyolja ki Weiszmüller, az amerikai bajnoknőnek pityergésre áll a szája a tökéletes imitáció láttára. Egymásután követték egymást a haj­meresztően nehéz, de a legtermésze­tesebb humorral megkarikírozott mu­tatványok s a közönség tombolva üd­vözölte őket. Károly román trónörö­kös és az angol trónörökös nagysze­rűen mulattak és többizben gratulál­tak a két úszónak. A díjkiosztásnál is minden díjnál kezet fogtak vele a trónörökösök, akiknek nem minden­napi élvezetet nyújtott a népszerű Johnny. Tehetség, zseni, akit az isten jókedvében teremtett, hogy megaján­dékozza vele az emberiséget Egyéni­sége, aranyos derűje olyan, mint a napsugár, beragyogja környezetét és őt látva elfeledjük a hétköznap sok minden baját. (K. D.) A bánfyhunyadi csodalátók között Tömeghipnózis kerítette hatalmába a hunyadiakat.­­ Orvosi vélemény szerint szerelmi csalódás tette beteggé Mátéfi Jánost Bánffyhunyad. (Az Ellenzék kikül­dött tudósítójától.) Könyvtárak mélyen porladó pergamenlapok fantasztikus mesevilága elevenedett meg, azokban a hátborzongató történetekben, amelyek néhány nap óta Kalotaszeg vidékén szájról-szájra járnak a szellemektől megszállott Mátéfi (Hosszú) János közkatona „ördöngösségéről." Száz és száz ember — szemtanuk — állítása szerint a bánffyhunyadi parasztlegény a levegőbe emelkedett, hogy láthatat­lanná válva, bűnös szellemek éjszakai hajszájában részt vegyen. A Sweden­­borg és Andrew Davis tanításait meg­előző babonás korban Mátéfi János bizonyára főhőse lett­ volna­ egy boszorkánypernek, akire az inkvizíció feszítőkereke és tüzesvaspróbák és a borzalmak utolsó stációja — a máglya várt volna. Ma az egész csak egy rendkívül érdekes tömeglélektani és ideggyógytani probléma, amelynek végső kibontása csak az ideggyógyászt illeti. Bánffyhunyadon az állítólagos szem­tanuktól felizgatott tömegek szentül hiszik, hogy az ördöngös Mátéfit minden este 11 és 12 óra között megszállják a rossz szellemek, akiket a katona elhagyott­­babonás szemű menyasszonya bosszúból uszí­tott reá. A szellemek azután éjfélkor kutyává változtatják a katonát és a boszorkányok egész fantáziájával űzik a temetőkerten át. Csodálatos és meg­döbbentő a történetben csak az, hogy szemtanuk egész serege állítja, hogy látták Mátéfit amint megmerevedett testtel egyszerre csak felemelkedik a levegőbe, majd úszó helyzetben széttárt karokkal nekilendül az ajtónak és egyszerre — eltűnik a nézők szeme elől. Az Ellenzék tudósítója kedden láto­gatást tett Bánffyhunyadon, hogy sze­mélyesen győződjék meg a község­ben végbemenő „természetfölötti" ese­ményekről. — Az esti személyvonattal 9 óra tájban érkeztünk Hunyadra. Az állo­más előtt ácsorgó csoportok tágra­­nyilt szemekkel bámulnak az idegen jövevényekre s titkolódzó suttogással adják tovább a hirt: „Megjöttek a kolozsváriak, hogy kivizsgálják a bo­szorkányos Mátéfi Jánost." És egy­szerre peckesebben lépegetnek, ked­vüket valami ismeretlen boldogság zsongitja, úgy érzik, Hunyad most egyszerre a világérdeklődés központ­jába került. A késői esti órákban nekiindulunk, hogy felkeressük a Vasút­ utcában az elátkozott házat, a Mátéfit üldöző szellemek titkos ran­­devúhelyét. A megvilágítatlan sötét házfalak mentén egyre sűrűbbek lesz­nek az embercsoportok, míg végre a kísértetes háznál áthághatat­lan embertömeg állja utunkat. Az alacsony viskót hat-nyolcszáz emberből álló embergyűrű veszi kö­rül. A tömeg — nők férfiak vegye­sen — a suttogó csöndben üveges szemekkel bámul a piros lámpa fé­nyében égő ablaktáblákat elhomályo­­sitó csipkefüggönyökre. Valaki felis­mer a sötétben, a következő pillanat­ban felharsan egy erélyes hang: „He­lyet a kolozsvári újságíróknak s az orvosoknak." Egy gyufa fényénél meg­villan a csendőrszurony s néhány jól alkalmazott puskatus-ütés utat teremt az ajtóig, amelyet a rendet fentartó két csendőr udvariasan kizár az új jövevények előtt. A petróleumlámpá­tól gyengén megvilágított emberi tes­tek kigőzölgésétől fülledt szagú szoba közepén fekszik Mátéfi János katona­ruhában öltöztetett, élettelennek tetsző teste kínosan merev arccal egy piros babos párnán. A szobában mintegy ötven ember szorong a kísértetváró lélegzetvisszafojtott remegésével. A földön elnyúlt katona körül nyolc markos ember — mint valami rettentő tragikus szer­tartás papjai — lesi a pillana­tot, amikor Mátéfit megszáll­ják a gonosz szellemek, hogy idejében megragadhassák, mi­előtt elragadnák fantasztikus éjjeli tornájukra. Mátéfi fejénél sötétszemű, feltárt ingujjú férfi ül egy széken, bal kezé­ben magasra tartott hegyes tőrrel ku­­tatóan kémleli a még merev, mozdu­latlan arcot. Most alig észrevehető remegés fut át az élettelen testen. Mátéfi ujjai egyszerre görcsösen ösz­­szezárulnak, ajkai kinyílnak és vonil, mint egy kutya. Ebben a pillanatban a kést tartó ember kabalisztikus kö­röket kezd rajzolni a levegőben, ké­sével majd hirtelen közvetlen a fej mel­lett egy erős döféssel a pad­lóra koppantja a kést. Ebben a pillanatban a katona teste újra élettelenül hever már a földön s a tőrös ördögűző hivatalos komoly­sággal adja tudtul a libabőrös néző­seregnek: „újra megöltem egy rossz szellemetMost egyszerre hisztériás rángások járják át Mátéfi testét. Pu­pillái rémesen kitágulnak, petyhüdten csüngő teste előremered, majd va­lami rejtett belső erőtől átjárva, ki­tárt karokkal előrelendül az ajtó felé. Hörögve, nyüszkölve fel akar emel­kedni, a nyolc izmoskarú ember reá­veti magát s mozdulatlanul földön fekve igyekeznek tartani a rugkapá­­lódzó ördöngést. Kijelentik, hogy most akar felszállni a levegőbe, alig bírják már tartani. Biztatni kezdjük az em­bereket, hogy engedjék el nyugodtan, hadd lássuk, milyen magasra száll fel a levegőbe. Erre azonban semmi pénzért sem hajlandók Arcukon va­­lami furcsa kétely tükröződik vissza, amely elárulja, hogy nem merik meg­csinálni a próbát, hátha az ördöngös Mátéfi tény­leg nem talál felszállni a leve­s­ébe s mi lesz akkor a bánffy­­unyadi csodával s a község becsületével. Ennyire kompromittálni még sem en­gedhetik magukat, mert hát most már presztízskérdéssé vált az ügy. A sut­togó csöndben ezután lassan magya­rázni kezdi az esetet. Mátéfi öccse megjósolja testvére szomorú halálát, mert hát az elhagyott leány tegnap­előtt megüzente neki, hogy még két el­száradt szekfüje maradt vőlegénye csokrából s akkor, amikor ezeket el fogja küldeni volt babájának, vihetik Mátéfit a kápolnába. Mit mondanak az orvosok? A járás­­­vosa, dr. Pasca egy al­kalommal szintén jelen volt, amikor Mátéfit megszállották a rossz szelle­mek. Az orvosok véleménye szerint a fiatal legény idegzetét a menyasszonyával való szakítás rendkívül megviselte s ezért hisztériás tünetek jelentkeztek rajta, amelyek epileptikus, görcsszerű ideg­jelenségekké alakultak át. Maga az eset nem tartozik a ritkaságok közé az orvostudományban s igy nem is leiz túlságos jelentőséggel a személyt illetőleg, hanem csakis abból a szem­pontból, hogy alkalmat nyújtott a tö­megek fantáziájának felizgatására. Mindez igen könnyen kiinduló ponttal szolgálhat egy járvány­­szerűleg fellépő tömeghisztéria tovaterjedésére. Pasca doktoron kívül több orvos is nyilatkozott az esetről, amelyről azon­ban többnyire különböző ellentétes vélemények hangzottak el. A legcsodálatosabb az ügyben az, hogy közel száz ember — mint szem­tanú —­­■jelentkezett arra, hogy látták a fiatal katona testét minden külső beavatkozás nélkül a levegőbe emel­kedni. Bizonyos, hogy ennek a lelki jelenségnek is a tömegpszichózisban kell keresni az alapját. Ideggyógyászok véleményei szerint a felizgatott töme­geken a tömeghipnózis jelenségei mu­tatkoznak, amikor olyan események­nek válnak szemtanúivá, amelyek a valóságban sohasem történtek meg. Néhány évvel ezelőtt egy hasonló esetet irt meg a newyorki Chicago Tribüne. Bombayban egy fakkr meg­jelenik egy térségen, ahol a nézők csakhamar seregestől állják körül. Kis szőnyeget térít a földre, amelyen ide­­oda ugrál. A szőnyeg csakhamar mo­zogni kezd s rövid idő múlva kis fiú búvik ki alóla. Most a bűvész kötél­tekercset vesz elő s a levegőbe ha­jítja. A gyermek felkúszik a kötélen a nézők szeme láttára s eltűnik a leve­gőben. Most már szóváltás kezdődik a fiú és a fakir között, ami azzal vég­ződik, hogy a fakir kést ragad s szin­tén felmászik a kötélen. Egy darab ideig fenmarad s rövid idő múlva a gyermek véres tagjai feje és törzse lehullanak a magasból. A fiú szétda­rabolt testét a bűvész ezután zsákba teszi, jól megrázza s a gyermek ele­venen ugrik ki a zsákból és elinal. Egy más alkalommal a fakir kétezer főnyi ember előtt újra megismételte a trükköt, amikor egy Elmore nevezetű film-operatőr fényképfelvételt készített a produkcióról. A fényképeken termé­szetesen csak az őrülten hadonászó fakkr volt látható. A többit a hipnó­zisra nem reagáló gép természetesen nem vehette fel. A tömeghipnózis egyéb hasonló je­lenségeit is seregestől felsorolhatnék, amelyek mind csak annak bizonyítá­sára szolgálhatnak, hogy a bánffy­­hunyadi szemtanuk sajátságos láto­másai autohipnózis következményei. A különös idegbetegségben szen­vedő katonát a napokban a nagyvá­radi idegszanatóriumban szállítják, hol tudós idegorvosok foglalkozni fognak a nem mindennapi érdekességű pszicho­patológiai tünemény megfejtésével. EZ XP.V7?*

Next