Ellenzék, 1930. október (51. évfolyam, 220-246. szám)
1930-10-01 / 220. szám
Szerda,1930 október 1. Jön a Lenn az után egész autópark látszik. Lassan kígyóznak felfelé a kocsik. Elől kissé megszaladva látszik a király kétüléses elegáns Nasch kabrioletje. A tömegen végigmorajlik. Jön. Néhány pillanat és harsogó hurrázás között megérkezik a verseny legmagasabb vendége, őfelsége, a király. Miklós királyi herceg kíséretében könnyed mozdulattal ugrik ki a sajátkezűleg vezetett autóból. Kék tengerész egyenruhás karcsú alakja csakhamar feltűnik a királyi emelvényen. Rögtön cigarettára gyújt. A fotográfusok valóságos rohamot intéznek ellene. Mindenfelől lencsék szegződnek a király felé. ő nyugodtan állja az ostromot. Nevetgélve beszélget a herceggel. Egymásután érkeznek meg a katonai és polgári hatóságok gépkocsijai is. Őfelsége barátságosan viszonozza a köszöntéseket. A notabilitások frakkos csoportjában idegesen izeg-mozog Felek falu „főpolgármestere“. Látható megkönnyebbüléssel veszi tudomásul, hogy nem kell tovább remegnie a felköszöntő miatt, az üdvözlés elmarad. Sportjellegű a látogatás. A „fekete ördög“ rekordja következik a 350 köbcentis motorok versenye. A fekete táblán gyorsan jelennek meg a nevek: 1. Bonciulescu Bukarest A. J. S. 3 p. 17.05 mp. Pályarekord. A motorkerékpárfutamok legjobb eredménye. 2. Sadeanu Bukarest A. J. S. 3 p. 30.47 mp., szintén kitűnő idő. 3. Moldovány Nagyvárad B. S. A. 4 p. 13.25 mp. 4. Fory Kolozsvár A. J. S. 4 p. 22.46 mp. Bonciulescu, vagy ahogy a nézőközönség nevezi: a „fekete ördög“ az összes kategóriák legjobb idejét éri el, a Nadu-kupát megnyerte. Ezek után már hiába jönnek a nagyobb motorosok, időben elmaradnak minden erőfeszítésük mellett is. 1. Martini Brassó A. J. S. 3 p. 35.8 mp. 2. Karres Medgyes В. М. V. 3 р. 44.7 тр. 3. Aprigeanu Brassó Sarolta 4 p. 4 mp. 4. Korom Kolozsvár Sarolta 4 p. 18 mp. (Általános gaudium. Korom úr száztizenhat kilója alatt csak agg csikorog a gép. Füstölgő pipával tépi el a célszalagot.) 5. Király Szeli Medgyes B. M. V. 5 p. 26.47 mp. Rendkívül érdekes az oldalkocsis motorkerékpárok futama. Az oldalkocsi utasa a kanyarodónál cirkuszi akrobatát is meghaladó mutatványokat végez. Vagy messze kihajol az ülésből, feje szinte súrolja az úttestet, vagy egészen a vezető háta mögé húzódik. A centrifugális erő csökkentésére kellenek ezek a mozdulatok. Másképen egy merészebb fordulónál a gép felborulna. Talán a leggyengébb időt a nagyágyúk, a hatszáz köbcentiméteren felüli motorosok érték el. Wackerwell Bukarest Harley Davidson 4 p. 08.35 mp. Elky Temesvár. M. W. 4 p. 10.14 mp. és Turmus Brassó Harley Davidson 4 p. 13.67 mp. Ezzel a csoporttal a motorbicikliverseny és vele együtt a hegyi verseny délelőtti fázisa végetért. Ismét feltűnik a királyi kocsi, utána az előkelőségek. Mennek haza ebédelni. Sietniük kell. A program szerint a gépkocsiverseny délután pontosan két órakor kezdődik és már fél egy. A délutáni kocsiverseny A közönség természetesen nem mozdul. Ki-ki előszedi a bepakolt ennivalókat, árnyékos helyet keres és asztalhoz ül, már amenynyire az adott viszonyok megengedik. A csendes falu környékén szélesen kavarog a zaj. Borospalackok dugója cuppan, vidám nevetés veri fel a tájat. Felek egész lakossága asszisztál az étkezésnél, kisérve a helyi kiéhezett komondorok által, melyeknek ma ugyancsak jó napjuk van. Az epedő kutyaszem minden esetben kipislogja a maga hulladékát. Kisvártatva a király és kísérete megint látható lesz a kanyargó után. Mindenki igyekszik megfelelő helyet biztosítani magának. Most kezdődik a tulajdonképeni verseny, az autóké. Már jelenti is a telefon az első startot. Carol Busch Buickja indul. Sebesen kapaszkodik a piros sportkocsi felfelé. Most a jegenyetanya előtti egyenesben fül. Az első baleset óriási porjellegben egyszerre csak eltűnik. A látcsövek ezrei szegződnek erre a pontra. Hiába. A por egyre kavarog, de a kocsi — Ez az utolsó és legérdekesebb — így mondja a hátam mögötti úr, aki egész gukkerkiállítást cipel a nyakában. — Most jön von Stuck. Csakugyan, a már alkonyodó völgy bizonytalan homályából kék Austro- Daimler versenyautó bukkan elő. Mint a kilőtt puskagolyó, olyan iramban vágtat a hegyre. A nézőközönségbe meghűl a vér. Borzasztó. Ez az általános vélemény. Felesége hófehér porköpenyben áll a királyi tribün alatt. Nyugodtan mosolyog, de a keze remeg, arca sápadt Úgy látszik a két felbukás rossz sejtelmekkel tölti el. De Stuck épen ér a célhoz, leállítja a kocsiját. Első útja feleségéhez vezet. Azután az Autóklub vezetőségének szerencsekívonatait fogadja. Ténylegesen meg is érdemli. Sebessége egy teljes perccel jobb a feleki hegyen eddig elért legnagyobb gyorsaságnál, ő nyerte meg a feleki kupát, melyet a múltakban Rakovitza herceg őrzött, 3.39 perces sebességgel nyerve azt. Ezzel a futammal a verseny befejeződött, a pálya két oldalán álló autópark megmozdul. Több, mint egy félórán át tart az autótábor levonulása a hegyről. A gyalogos nézők serege is elszéled. Lassan kihal az előbb még oly zajos Felek. Csak két összezúzott autó fekete körvonalai emlékeztetnek a nagy eseményre, meg az a négy súlyosan sebesült, akik közül az egyik még mindig eszméletlenül, kínokban fetreng a sebészeti klinika betegágyán. Az eredmétiyelt Az autóverseny eredményeit tegnap este a Kolozsvári Autóklubban tartott banketten hirdették ki. Eszerint: Első Hans von Stuck Astro-Daimlerkocsin 2 p. 38 mp.-es idővel. Átlagos sebessége 113.708 km., második F. A. Lichtenstein Bugatti 2 p. 57 mp., 99.585 km. átlaggal, harmadik őfensége Miklós herceg Alfa-Romeo 3.19 mp. átlagsebesség 92 km., negyedik Hartmann László Budapest Bugatti 3.25 mp, 87.715 km. gyorsasággal. A többi versenyzők eredményei még nem ismertek. Miklós herceg kupáját Dimitrie I. Macri nyerte meg Alfa-Romeo gépével. A hercegi kupát az a kocsi kapta, amely a versenyen a legnagyobb pontszámot érte el. A pontszám kiszámításánál az autó hengerszáma, köbtartalma, súlya és sebessége az irányadó. Macri sport carja 72.619 kilométeres sebességgel futotta be az ötkilométeres távot. A bankett tegnap este fél kilenc órai kezdettel az Autóclub szalonjaiban bankett volt, őfelsége II. Károly király és Miklós királyi herceg részvételével. A versenyzőkön kívül a király kíséretében érkezett előkelőségek és Kolozsvár társadalmának vezetői is megjelentek. Ott láthattuk: Manoilescu minisztert, Hansu tábornok, hadtestparancsnokot, Lucovici és Grigorescu ezredes adjutánsokat, Dávid magyar konzult, Passatte bukaresti olasz meghatalmazott minisztert, Natali kolozsvári olasz, Cveton kolozsvári cseh konzult, az egyházak képviseletében dr. Hossu, Ivan, Makkai és Boros püspököket, Mihali polgármestert, dr. Popa Ádám vármegyei prefektust, Bianu állambiztonsági vezérfelügyelőt, Hatiegan rendőrfőkapitányt, Clopotel főszerkesztőt, az erdélyi román sajtószindikátus elnökét, dr. Kuncz Aladárt, a kisebbségi újságírók kiküldöttjét, Filipescu vezetőügyészt, dr. Tatar egyetemi tanárt, Rosescu tűzoltófőparancsnokot és dr. Fabiust, a club elnökét, őfelségét legelőször dr. Rosin, az Autóclub főtitkára üdvözölte belépésekor. Valamivel éjfél előtt a magas vendég elhagyta a clubot, az állomáson várakozó különvonatához hajtatott, mely tizenkét óra után indult el Kolozsvárról Bukarest felé. Tanítók ! Megjelentek a teljesen átdolgozott Szentpéteri-Gazdac-Kandray: Abc és olvasók. Tökéletes magyaros nyelvezet, rengeteg kép, bővített tartalom. Kaphatók az Ellenzék könyvosztályában Kolozsvár, Főtér. A könyvek minden vételkötelezettség nélkül megtekinthetők üzletünkbe-Az „UNICUIP" önborotváló pengék és borotvák jobbak? Kaphatók mindenütt A verseny sztárja ELLENZÉK A motorzúgásos kolozsvári király-nap Eduárd Stack von Willier lett Európa 1930. évi hegyibajnoka és a feleki kupa győztese Károly király nagy érdeklődéssel nézte végig a versenyeket. — Miklós herceg motorja kigyulladt, kisebb balesetektől eltekintve simán zajlott le a versenynap. — A király éjfél után hagyta el Kolozsvárt Kolozsvár. (Az Ellenzék tudósítójától.) Reggel fél kilenc óra, a feleki tetőn. Az őszi reggel párnázata ott gomolyog a távoli Kolozsvár felett. Lassan-lassan szétfoszlik a ködfüggöny, a város előbukkan. A környező hegyek sötétlila, majd vörösbehajló hátteréből élesen válik ki a nagytemplom fehérlő tornya. Mellette apró szürke skatulyák, ezek a házak. Kilenc órára hihették a verseny megkezdését, de már reggel hét órakor megindul a népvándorlás. Ki autón, ki gyalog vág neki a hegynek, hogy szemtanúja legyen annak a küzdelemnek, melyhez hasonló még Kolozsváron nem történt. Különösen a betonkanyarodó előtt áll százával a nép. Ez a hegyipálya legkritikusabb pontja. Mit lehet tudni — mondják, — hátha borulás lesz. A nép még mindig kegyetlen, a kenyér mellé cirkuszt, a cirkuszban vért akar látni... Kép a tribünről Fönn a hegytetőn három hatalmas tribün áll zajongó, türelmetlenkedő nézőkkel telezsúfolva. Ha a betonkanyarodónál izgalmasabb a látvány, innen viszont szebb. Innen az egész pálya jól áttekinthető. Nem messze a tribünöktől alacsony sátor áll, a postamérnökök állomása, őrzik a villanyos stopperórát, melyet a Román Automobil Club száznyolcvanezer lejért egyenesen erre a versenyre vásárolt A drága szerszám házikója fölött van felállítva Őfelsége páholya. Egyelőre még üres. A király ebben a pillanatban még Szamosfalva körül járhat. Az idő lassan múlik, sokan türelmetlenkednek, mi lesz már? Egyelőre csak az útmentén elhelyezett reklámokban lehet gyönyörködni. Közöttük vannak igen ötletesek is. Egy autóképviselet például a mezőre festett tizenkétméteres betűkkel hirdeti gyártmányát Amint a nézők közül valaki megjegyzi, a betűk megfestéséhez kétezer kiló meszet használtak fel. Megindulnak a motorberrtvárost Végre, úgy tíz óra tájban, apró, fekete pont tűnik fel a start felől.Hatalmas porfelhő jelzi az útját. Az első motorkerékpáros indult el. — Elég lassan jön — mondják a szakértők. Tényleg. Az ötezerméteres hegyi utat „csak“ négy perc alatt futja. Az eredményt hirdető fekete táblára felírják a motorkerékpár kategóriáját. 250 köbcentiméteres.. (Ennyi tudniillik a motor hengerének űrtartalma.) Alája kerülnek a versenyzők nevei, és a futott idő: 1. Buzzi Temesvár Motosache gépen, ideje 4 p. 09 mp. 2. Ionescu Bukarest Guzzi 4. p. 10.35 mp. 3. Lautmann Brassó A . J. S. 4 p. 59.9 mp. 4. Staub Segesvár A. J. S. 5 p. 00.5 mp-ces idővel. A kétszázötven köbcentis kategóriák futama után rövid szünet áll be. Ezalatt hatalmas autóbusz érkezik, benne a testőrgárda festői egyenruhában öltözött legényei. Ezüstsisakjuk szikrázik a napsütésben, kék kabátjukon fehér vállszíjról revolvertek és oldalkés csüng alá. Ütemes menetben sorakoznak fel a királyi páholy előtt, nincs sehol. Telefonon mondja a hírt az egyik pályaellenőr: Busch felbukott. A kocsi nekirohant az útszéli fának. Súlyosan megrongálódott, de a vezetőnek szerencsére semmi baja. Pedig csak tíz százalék volt a valószínűség, hogy egy ilyen természetű karambol emberéletet nem követelt. „Buschnak mázlija van“ — mondja egy sportférfi mellettem. Második futam. Marin Butculescu indul szintén Busch kal. Incidens nélkül fut be a célhoz nagy gyorsasággal. Moccia mérnök Fiatja is megérkezik. Utána dörgő motorral egy Chrysler tépi a szalagot. Iorgu Ghikáé. Nadu Gheorghe, a motorkerékpárosok részére adott ezüstkupa adományozója hasonlóan Chryslerrel érkezik a célhoz. Most az Alfa-Romeo ismert vijjogó hangja hallatszik. Még távol van, inkább csak szürke suhanás, mint autó. Négy perc és néhány másodperc alatt teszi meg az öt kilométert. Tulajdonosa Dimitrie I. Macri. Niklos herceg startol Most, most... Mintha a tömeg közös akarattal lépne ki eddigi nyugalmából. Zűrzavaros suttogás jár szájról-szájra. Miklós herceg állt a starthoz. Fehér Alfa-Romeója nyílsebesen siklik az utón. Hirtelen megáll. A király eddig feszült érdeklődést mutató arca elsötétül. Egymásután küldi a személye körül tartózkodókat a telefonhoz. Hírt kér. Végre megérkezik. Miklós herceg kocsija a nagy gyorsaság miatt kigyuladt. Semmi baj nincsen. A tüzet gyorsan eloltják, a résenálló olasz szerelők pillanatok alatt kijavítják a gépet és leviszik vissza az induláshoz. Újabb telefonjelentés: Lichtenstein herceg Bugattija indul. A motor valósággal sikolt a rettenetes megerőltetéstől. Irtózatos sebességgel rohan meg egy beleset Azután az általános figyelmet az újabb indulás köti le. Carol Jelien Bugattija. Utána egy magyarországi Steyr rohan fel, Almássy László vezeti. Tizenegyediknek indul kicsi sport Fiatján báró Atzél Ede. A gép a pálya háromnegyed részében erős iramban halad, de itt a motor nem engedelmeskedik. Atzél báró kénytelen visszafordulni. Lefelé részint a lejtős pálya miatt, részint az új erőre kapott motortól hajtva a rohanás kezd félelmetes lenni. Aggódva nézi a közönség a kocsi útját és nem alaptalanul. Egyik fordulóban ismét megjelenik a jól ismert porfelhő, Atzél báró felbukott. Ő maga nem sérült meg, csupán a kocsi lett használhatatlan. A második baleset a végsőkig fokozza a nézősereg érdeklődését a verseny iránt. A budapesti Hartmann László gépe tűnik elő. Bugatti. Majdnem megközelíti sebességben Lichtenstein herceget. Valósággal berepül a célba. Csak Miklós herceg szárnyalja túl, aki éppen most indult el ismételten a már kijavított Alfa Romeón. Sistergő zugás, hatalmas hurrázás hirdeti, hogy a herceg ezúttal szerencsésen befutott. 3. oldal. MIKLÓS HERCEEG el a tribünök előtt, mintha egyáltalán nem akarna megállni. Nemsokára feltűnik autóruhája. Mosolyog és hajlongva viszonozza a közönség éljenzését. A király magáhozkéreti. Pár percig szívélyesen elbeszélget a poros, kormosarcú herceggel. Német nyelven folyik a társalgás. Lichtenstein a pálya veszélyesebb fordulóiról mutat valamit.