Ellenzék, 1930. október (51. évfolyam, 220-246. szám)

1930-10-01 / 220. szám

Szerda,­­1930 október 1. Jön a Lenn az után egész autópark látszik. Las­san kígyóznak felfelé a kocsik. Elől kissé megszaladva látszik a király kétüléses ele­gáns Nasch kabrioletje. A tömegen végig­­morajlik. Jön. Néhány pillanat és harsogó hurrázás kö­zött megérkezik a verseny legmagasabb ven­dége, őfelsége, a király. Miklós királyi herceg kíséretében könnyed mozdulattal ugrik ki a sajátkezűleg vezetett autóból. Kék tengerész egyenruhás karcsú alakja csakhamar feltűnik a királyi emelvé­nyen. Rögtön cigarettára gyújt. A fotográfu­sok valóságos rohamot intéznek ellene. Min­denfelől lencsék szegződnek a király felé. ő nyugodtan állja az ostromot. Nevetgélve beszélget a herceggel. Egymásután érkeznek meg a katonai és polgári hatóságok gépkocsijai is. Őfelsége barátságosan viszonozza a köszöntéseket. A notabilitások frakkos csoportjában ide­gesen izeg-mozog Felek falu „főpolgármes­­tere“. Látható megkönnyebbüléssel veszi tu­domásul, hogy nem kell tovább remegnie a felköszöntő miatt, az üdvözlés elmarad. Sportjellegű a látogatás. A „fekete ördög“ rekordja következik a 350 köbcentis motorok ver­senye. A fekete táblán gyorsan jelennek meg a nevek: 1. Bonciulescu Bukarest A. J. S. 3 p. 17.05 mp. Pályarekord. A motorkerékpár­futamok legjobb eredménye. 2. Sadeanu Bukarest A. J. S. 3 p. 30.47 mp., szintén kitűnő idő. 3. Moldovány Nagyvárad B. S. A. 4 p. 13.25 mp. 4. Fory Kolozsvár A. J. S. 4 p. 22.46 mp. Bonciulescu, vagy ahogy a nézőközönség nevezi: a „fekete ördög“ az összes kategó­riák legjobb idejét éri el, a Nadu-kupát megnyerte. Ezek után már hiába jönnek a nagyobb motorosok, időben elmaradnak minden erő­feszítésük mellett is. 1. Martini Brassó A. J. S. 3 p. 35.8 mp. 2. Karr­es M­edgy­es В. М. V. 3 р. 44.7 тр. 3. Aprigeanu Brassó Sarolta 4 p. 4 mp. 4. Korom Kolozsvár Sarolta 4 p. 18 mp. (Általános gaudium. Korom úr száztizen­hat kilója alatt csak agg csikorog a gép. Füstölgő pipával tépi el a célszalagot.) 5. Király Szeli Medgyes B. M. V. 5 p. 26.47 mp. Rendkívül érdekes az oldalkocsis motor­­kerékpárok futama. Az oldalkocsi utasa a kanyarodónál cirkuszi akrobatát is meghaladó mutatványokat végez. Vagy messze kihajol az ülésből, feje szin­te súrolja az úttestet, vagy egészen a vezető háta mögé húzódik. A centrifugális erő csök­kentésére kellenek ezek a mozdulatok. Más­képen egy merészebb fordulónál a gép fel­borulna.­­ Talán a leggyengébb időt a nagyágyúk, a hatszáz köbcentiméteren felüli motorosok érték el. Wackerwell Bukarest Harley Davidson 4 p. 08.35 mp. Elky Temesvár­­. M. W. 4 p. 10.14 mp. és Turmus Brassó Harley Davidson 4 p. 13.67 mp. Ezzel a csoporttal a motorbicikl­iverseny és vele együtt a hegyi verseny délelőtti fá­zisa végetért. Ismét feltűnik a királyi kocsi, utána az előkelőségek. Mennek haza ebé­delni. Sietniük kell. A program szerint a gépkocsiverseny délután pontosan két óra­kor kezdődik és már fél egy. A délutáni kocsiverseny A közönség természetesen nem mozdul. Ki-ki előszedi a bepakolt ennivalókat, árnyé­kos helyet keres és asztalhoz ül, már ameny­­nyire az adott viszonyok megengedik. A csendes falu környékén szélesen kavarog a zaj. Borospalackok dugója cuppan, vidám nevetés veri fel a tájat. Felek egész lakos­sága asszisztál az étkezésnél, kisérve a helyi kiéhezett komondorok által, melyeknek ma ugyancsak jó napjuk van. Az epedő kutya­szem minden esetben kipislogja a maga hul­ladékát. Kisvártatva a király és kísérete megint látható lesz a kanyargó után. Mindenki igyekszik megfelelő helyet biztosítani magá­nak. Most kezdődik a tulajdonképeni ver­seny, az autóké. Már jelenti is a telefon az első startot. Carol Busch Buickja indul. Se­besen kapaszkodik a piros sportkocsi fel­felé. Most a jegenyetanya előtti egyenesben fül. Az első baleset óriási porjellegben egyszerre csak eltűnik. A látcsövek ezrei szegződnek erre a pontra. Hiába. A por egyre kavarog, de a kocsi — Ez az utolsó és legérdekesebb — így mondja a hátam mögötti úr, aki egész guk­­kerkiállítást cipel a nyakában. — Most jön von Stuck. Csakugyan, a már alkonyodó völgy bizonytalan homályából kék Austro- Daimler versenyautó bukkan elő. Mint a ki­lőtt puskagolyó, olyan iramban vágtat a hegyre. A nézőközönségbe meghűl a vér. Borzasztó. Ez az általános vélemény. Fe­lesége hófehér porköpenyben áll a királyi tribün alatt. Nyugodtan mosolyog, de a ke­ze remeg, arca sápadt Úgy látszik a két fel­bukás rossz sejtelmekkel tölti el. De Stuck épen ér a célhoz, leállítja a kocsiját. Első útja feleségéhez vezet. Azután az Autóklub vezetőségének szerencsekívonatait fogadja. Ténylegesen meg is érdemli. Sebessége egy teljes perccel jobb a feleki hegyen eddig el­ért legnagyobb gyorsaságnál, ő nyerte meg a feleki kupát, melyet a múltakban Rako­­vitza herceg őrzött, 3.39 perces sebességgel nyerve azt. Ezzel a futammal a verseny befejező­dött, a pálya két oldalán álló autópark meg­mozdul. Több, mint egy félórán át tart az autótábor levonulása a hegyről. A gyalogos nézők serege is elszéled. Lassan kihal az előbb még oly zajos Felek. Csak két össze­zúzott autó fekete körvonalai emlékeztetnek a nagy eseményre, meg az a négy súlyosan sebesült, akik közül az egyik még mindig esz­méletlenül, kínokban fetreng a sebészeti klinika betegágyán. Az eredmétiyelt Az autóverseny eredményeit tegnap este a Kolozsvári Autóklubban tartott banketten hirdették ki. Eszerint: Első Hans von Stuck Astro-Daimler­­kocsin 2 p. 38 mp.-es idővel. Átlagos se­bessége 113.708 km., második F. A. Lich­tenstein Bugatti 2 p. 57 mp., 99.585 km. átlaggal, harmadik őfensége Miklós her­ceg Alfa-Romeo 3.19 mp. átlagsebesség 92 km., negyedik Hartmann László Budapest Bugatti 3.25 mp, 87.715 km. gyorsasággal. A többi versenyzők eredményei még nem ismertek. Miklós herceg kupáját Dimit­rie I. Macri nyerte meg Alfa-Romeo gépé­vel. A hercegi kupát az a kocsi kapta, amely a versenyen a legnagyobb pontszámot érte el. A pontszám kiszámításánál az autó henger­­száma, köbtartalma, súlya és sebessége az irányadó. Macri sport carja 72.619 kilomé­teres sebességgel futotta be az ötkilométeres távot. A bankett tegnap este fél kilenc órai kezdettel az Autóclub szalonjaiban bankett volt, őfelsé­ge II. Károly király és Miklós királyi her­ceg részvételével. A versenyzőkön kívül a király kíséretében érkezett előkelőségek és Kolozsvár társadalmának vezetői is megje­lentek. Ott láthattuk: Manoilescu minisztert, Hansu tábornok, hadtestparancsnokot, Lu­­covici és Grigorescu ezredes adjutánsokat, Dávid magyar konzult, Passatte bukaresti olasz meghatalmazott minisztert, Natali ko­lozsvári olasz, Cveton kolozsvári cseh kon­zult, az egyházak képviseletében dr. Hossu, Ivan, Makkai és Boros püspököket, Mihali polgármestert, dr. Popa Ádám vármegyei prefektust, Bianu állambiztonsági vezérfel­ügyelőt, Hatiegan rendőrfőkapitányt, Clopo­­tel főszerkesztőt, az erdélyi román sajtó­szindikátus elnökét, dr. Kuncz Aladárt, a ki­sebbségi újságírók kiküldöttjét, Filipescu vezetőügyészt, dr. Tatar egyetemi tanárt, Rosescu tűzoltófőparancsnokot és dr. Fa­­biust, a club elnökét, őfelségét legelőször dr. Rosin, az Autóclub főtitkára üdvözölte belépésekor. Valamivel éjfél előtt a ma­gas vendég elhagyta a clubot, az állomáson várakozó különvonatához hajtatott, mely ti­zenkét óra után indult el Kolozsvárról Buka­rest felé. Tanítók ! Megjelentek a teljesen átdo­l­gozott Szentpéteri-Gazdac-Kandray: Abc és olvasók. Tökéletes magyaros nyelvezet, rengeteg kép, bővített tartalom. Kaphatók az Ellenzék könyvosztályában Kolozsvár, Főtér. A könyvek minden vételkötelezett­ség nélkül megtekinthetők üzletü­nkbe-Az „UNICUIP" önborotváló pengék és borotvák jobbak? Kaphatók mindenütt A verseny sztárja ELLENZÉK A motorzúgásos kolozsvári király-nap Eduárd Stack von Willier lett Európa 1930. évi hegyibajnoka és a feleki kupa győztese Károly király nagy érdeklődéssel nézte végig a versenyeket. — Miklós herceg motorja kigyulladt, kisebb balesetektől eltekintve simán zajlott le a versenynap. — A király éjfél után hagyta el Kolozsvárt Kolozsvár. (Az Ellenzék tudósítójától.) Reggel fél kilenc óra, a feleki tetőn. Az őszi reggel párnázata ott gomolyog a távoli Kolozsvár felett. Lassan-lassan szétfoszlik a ködfü­ggöny, a város elő­bukkan. A környező hegyek sötétlila, majd vörösbehajló hátteréből élesen válik ki a nagytemplom fehérlő tornya. Mellette apró szürke skatulyák, ezek a házak. Kilenc órára hihették a verseny meg­kezdését, de már reggel hét órakor meg­indul a népvándorlás. Ki autón, ki gya­log vág neki a hegynek, hogy szemtanúja legyen annak a küzdelemnek, melyhez hasonló még Kolozsváron nem történt. Különösen a betonkanyarodó előtt áll százával a nép. Ez a hegyipálya legkriti­kusabb pontja. Mit lehet tudni — mond­ják, — hátha borulás lesz. A nép még mindig kegyetlen, a kenyér mellé cirkuszt, a cirkuszban vért akar látni... Kép a tribünről Fönn a hegytetőn három hatalmas tribün áll zajongó, türelmetlenkedő nézőkkel tele­zsúfolva. Ha a betonkanyarodónál izgalma­sabb a látvány, innen viszont szebb. Innen az egész pálya jól áttekinthető. Nem messze a tribünöktől alacsony sátor áll, a posta­mérnökök állomása, őrzik a villanyos stop­perórát, melyet a Román Automobil Club száznyolcvanezer lejért egyenesen erre a versenyre vásárolt A drága szerszám házi­kója fölött van felállítva Őfelsége páholya. Egyelőre még üres. A király ebben a pilla­natban még Szamosfalva körül járhat. Az idő lassan múlik, sokan türelmetlen­kednek, mi lesz már? Egyelőre csak az út­­mentén elhelyezett reklámokban lehet gyö­nyörködni. Közöttük vannak igen ötletesek is. Egy autóképviselet például a mezőre fes­tett tizenkétméteres betűkkel hirdeti gyárt­mányát Amint a nézők közül valaki meg­jegyzi, a betűk megfestéséhez kétezer kiló meszet használtak fel. Megindulnak a motor­­berrtvárost Végre, úgy tíz óra tájban, apró, fekete pont tűnik fel a start felől.­­Hatalmas por­felhő jelzi az útját. Az első motorkerékpá­ros indult el. — Elég lassan jön — mondják a szakér­tők. Tényleg. Az ötezerméteres hegyi utat „csak“ négy perc alatt futja. Az eredményt hirdető fekete táblára felírják a motor­­kerékpár kategóriáját. 250 köbcentiméte­res.. (Ennyi tudniillik a motor hengerének űrtartalma.) Alája kerülnek a versenyzők nevei, és a futott idő: 1. Buzzi Temesvár Motosache gépen, ideje 4 p. 09 mp. 2. Ionescu Bukarest Guzzi 4. p. 10.35 mp. 3. Lautmann Bras­só A . J. S. 4 p. 59.9 mp. 4. Staub Seges­vár A. J. S. 5 p. 00.5 mp-ces idővel. A kétszázötven köbcentis kategóriák futa­ma után rövid szünet áll be. Ezalatt hatal­mas autóbusz érkezik, benne a testőrgárda festői egyenruhában öltözött legényei. Ezüstsisakjuk szikrázik a napsütésben, kék kabátjukon fehér vállszíjról revolvertek és oldalkés csüng alá. Ütemes menetben sora­koznak fel a királyi páholy előtt, nincs sehol. Telefonon mondja a hírt az egyik pályaellenőr: Busch felbukott. A kocsi nekirohant az útszéli fának. Súlyosan megrongálódott, de a vezetőnek szerencsére semmi baja. Pedig csak tíz százalék volt a valószínűség, hogy egy ilyen természetű karambol ember­életet nem követelt. „Buschnak mázlija van“ — mondja egy sportférfi­ mellettem. Második futam. Marin Butculescu indul szintén Busch­ kal. Incidens nélkül fut be a célhoz nagy gyorsasággal. Moccia mérnök Fiatja is megérkezik. Utána dörgő motor­ral egy Chrysler tépi a szalagot. Iorgu Ghikáé. Nadu Gheorghe, a motorkerékpá­rosok részére adott ezüstkupa adományo­zója hasonlóan Chryslerrel érkezik a célhoz. Most az Alfa-Romeo ismert vijjogó hangja hallatszik. Még távol van, inkább csak szür­ke suhanás, mint autó. Négy perc és né­hány másodperc alatt teszi meg az öt kilo­métert. Tulajdonosa Dimitrie I. Macri. Niklos herceg startol Most, most... Mintha a tömeg közös aka­rattal lépne ki eddigi nyugalmából. Zűrzava­ros suttogás jár szájról-szájra. Miklós her­ceg állt a starthoz. Fehér Alfa-Romeója nyílsebesen siklik az utón. Hirtelen megáll. A király eddig feszült érdeklődést mutató arca elsötétül. Egymásután küldi a személye körül tartózkodókat a telefonhoz. Hírt kér. Végre megérkezik. Miklós herceg kocsija a nagy gyorsaság miatt kigyuladt. Semmi baj nincsen. A tüzet gyorsan eloltják, a résenálló olasz szerelők pillanatok alatt kijavítják a gépet és leviszik vissza az induláshoz. Újabb te­lefonjelentés: Lichtenstein herceg Bugattija indul. A motor valósággal sikolt a rettenetes megerőltetéstől. Irtózatos sebességgel rohan meg egy beleset Azután az általános figyelmet az újabb indulás köti le. Carol Jelien Bugattija. Utá­na egy magyarországi Steyr rohan fel, Al­­mássy László vezeti. Tizenegyediknek indul kicsi sport Fiatján báró Atzél Ede. A gép a pálya háromnegyed részében erős iramban halad, de itt a motor nem engedelmeskedik. Atzél báró kénytelen visszafordulni. Lefelé részint a lejtős pálya miatt, részint az új erőre kapott motortól hajtva a rohanás kezd félelmetes lenni. Aggódva nézi a kö­zönség a kocsi útját és nem alaptalanul. Egyik fordulóban ismét megjelenik a jól ismert porfelhő, Atzél báró felbukott. Ő maga nem sérült meg, csupán a kocsi lett használhatatlan. A második baleset a végsőkig fokozza a nézősereg érdeklődését a verseny iránt. A budapesti Hartmann László gépe tűnik elő. Bugatti. Majdnem megközelíti sebességben Lichtenstein herceget. Valósággal berepül a célba. Csak Miklós herceg szárnyalja túl, aki éppen most indult el ismételten a már kijavított Alfa Romeón. Sistergő zugás, ha­talmas hurrázás hirdeti, hogy a herceg ez­úttal szerencsésen befutott. 3. oldal. MIKLÓS HERCEEG­ el a tribünök előtt, mintha egyáltalán nem akarna megállni. Nemsokára feltűnik autó­­ruhája. Mosolyog és hajlongva viszonozza a közönség éljenzését. A király magához­­kéreti. Pár percig szívélyesen elbeszélget a poros, kormosarcú herceggel. Német nyel­ven folyik a társalgás. Lichtenstein a pálya veszélyesebb fordulóiról mutat valamit.

Next