Ellenzék, 1930. december (51. évfolyam, 272-295. szám)

1930-12-02 / 272. szám

КШ, те ёвсштЬт 2. ELLENZÉK Erdély képzőművészei egy csatasorban Társadalmi és művészi eseménnyé nőtt a három erdélyi nemzet képzőművészeit egybefogó kiállítás megnyitó ünnepe Moldovan tartományigazgató minden támogatását kilátásba helyezte, hogy Kolozsvárt Műcsarnok létesüljön időszaki tárlatok számára. — Kolozsvár társadalmának színe-java megjelent a megnyitón. Ötven művész közel kétszáz alkotását állították ki Kolozsvár. (Az Ellenzék tudósítójától) Ötven erdélyi kiállító művész százki­lencvenhat műalkotással az impérium­­változás óta eltelt tizenegy esztendő leg­nagyobb képzőművészeti eseményévé tette azt a kiállítást, mely tegnap dél­előtt szokatlanul nagyszámú közönség jelenlétében nyílt meg a Mezőgazdasági Bank volt főtéri helyiségeiben. De nem­csak a kiállító művészek és a kiállított művek impozáns tömege, hanem az egész tárlat európai színvonala, a részt­vevő festők minden nemzetiségi tekin­tetet kikapcsoló, tisztán művészi jellegű komoly összefogása s Kolozsvár minden fajtájú és felekezetű közönségének a megnyitón látott, szinte izgatott érdek­lődése is amellett szólnak, hogy ezt a művészeti megmozdulást minden eddig­­voltnál többre kell értékelnünk. Nem­csak művészi, hanem nagyszabású tár­sadalmi esemény is volt a­ tegnapi meg­nyitó s azonfelül politikai tett is, pél­damutató erdélyi cselekedet. Az ünnepélyes megnyitó Az ünnepélyes megnyitó előtt már a kora délelőtti órákban ellepte a közön­ség a kiállítás öt tágas termét. A ren­dező művészek még a középső nagyte­rem díszítésének utolsó ecsetvonásainál tartottak, mikor a termekben már együtt láttuk a város román és magyar­ntelligenciájának színe-javát, társadal­mi és politikai előkelőségeket, az iroda­lom és művészet reprezentánsait. Fel­tűnik mindjárt Bánffy Miklós gróf jel­legzetes alakja, kíséretében Kádár Im­rével, Kuncz Aladárral, Horváth Árpád­dal és Horváth-Tholdy gróffal. Papp Sándor, a Képzőművészeti Főiskola igazgatója Kós Károly társaságában jár­ja végig a termeket, mint szemléttartó vezér az ütközet előtt, odább Ugrón Ist­ván gyönyörködik a kiállított képekben, mikor hírül adják, hogy megérkezett Mol­dovan Valér dr. tartományi igazgató, Isac Emil művészeti felügyelő és egye­temi tanárok, közéleti előkelőségek kí­séretében. Akik beférnek, a középső nagy teremben sereglenek össze, de még így is marad közönség bőven a többi helyiségben. És megkezdődik az ünne­pélyes megnyitó, melyen a tömegben szerényen elvegyülve ott látjuk Hatiegan Emil dr. munkaügyi minisztert is. Elsőnek az ősz Papp Sándor köszönti román nyelven a tartományi igazgatót és a megjelenteket. Hangsúlyozza, hogy a bukaresti hivatalos Szalon ugyan min­dig nyitva állott a csatolt területek kép­zőművészei előtt, mégis szükség van ilyen áttekintő erdélyi tárlatokra, ame­lyek a mi értékeinket a mi közönsé­günkkel megismertessék. Utána Kós Károly a rendezők nevében magyar nyelven a következő jelentőségteljes sza­vakat mondja: fontosabbnak tudjuk az emberi társada­l­lom szempontjából, mint a selyemszö­vetet, a prémes bundát, a parfümöt, sőt a táncot, vagy a sportok bármely ágát, melyekre pedig a közönség szám­­lálhatatlan milliókat tud elkölteni a mai, kegyetlenül nehéz gazdasági viszo­nyok között is. Ez a kiállítás nem a mi végső célunk, csu­pán első lépésünk akar lenni a cél felé: itt, Romániának a Kárpátokon innen eső ré­szén a kultúra állandó, integráns részévé tenni a képzőművészetet is Viszont, hogy ezt a célt a magunk részéről szolgálhassuk, lehetővé kell tenni elsősorban a rend­szeres, évenként természetesen ismétlő­dő tárlatokat, aminek biztosítására viszont szükséges egy, ezt a célt szolgálni tudó, különlegesen erre a célra épülő műcsarnoképü­let itt Kolozsvá­ron, ahol egy, számában a maival egyenlő, tehát elég közepes számú kiállítás céljait kö­zelítőleg is szolgálni tudó helyiség sincsen. Megfelelő hely nélkül pedig művészeti ki­állítást megfelelő módon csinálni nem le­het. Kiállítás nélkül azonban a művész nem tud a közönség­es kritika szeme elé keni hi Azt hisszük, hogy ha a múlt idők művészi hagyatékának megőrzésére és ápolására a múzeumok, egyetemi katedrák, hivatalok, meg bizottságok állítását és fentartását a közönség is és az állam is természetesnek és nélkülözhetetlennek tudja. Annál inkább szükséges és nélkülözhetetlen az élő, a múl­­tat a jelennel összekötő, a mai társadalmat szolgáló képzőművészet munkájáról, életéről és fejlődéséről való gondoskodás. Mindenkinek áldoznia kell Ehhez még csak azt fűzöm hozzá, hogy mi lehetetlent nem kívánun­k, nem várunk mindent sem az államtól, sem a társadalom­tól, mi magunk akarunk előljárni a munkában és a/, áldozatban. Amit ez a kiállítás is bizonyít, melyet a ma­gunk erejéből hoztunk össze és amely, his­­szük, jogot ad nekünk arra, hogy céljaink elérésében azt a támogatást kérjük, amelyr­e mi, önmagában csekély erőnknek szüksége van. Örömmel látjuk itt Kolozsvár társadalmá­nak szine-javát, élén a kormány legfőbb er­délyi exponensével, a tartományi igazgató úrral és amikor őszintén köszönjük, hogy hívásunkra eljöttek, hinni akarjuk és re­mélni, hogy ez a megjelenésük biztosítéka annak, hogy Erdélyben a képzőművészeti életmunka is megkapja azt a minimumot, mely őt minden kultúrtársadalomban, min­den időben és bármilyen körülmények kö­zött is, joggal megillette, mit­ volt nemzetiségi súrlódás denesetre Amn­nt meg fogják látni, igen tisztelt Hölgyeim és Uraim, ebben a kiállításban testvéri egyetértésben képviseltette magát Erdély mindhárom nemzete a maga művészi munkájával. És ez a nagy dolog, szép dolog és becsületes dolog. És éppen én, a magyar, akarok erre rámutatni most és itt és meg­akarom mondani azt is, hogy a rendezőbizottság attól a pillanattól kezdve, amikor nehéz és kényes múm­iáját elkezdte, soha, egy percig sem érezte azt, hogy a művészek között nemzeti különbség van, amellyel számolni kell, hogy a művészeti munkát nemzeti kategóriák szerint is mérle­gelni kell. Egy másik, de kevésbé örvendetes tapasz­talatunkról is be kell számolnom. Arról, hogy munkánkban, melyet mi nagy és szent kultúrkötelességképen vállaltunk művész­­társaink és az ország képzőművészeti kul­túrája érdekében, nem találkoztunk a magunk szűk mű­­vésztársadalmán kívül igazi megértéssel, igazi jóakarattal és komoly támogatás­sal. Viszont többek közt azzal a furcsa és meg­magyarázhatatlan érveléssel igyekeztek so­kan elkedvetleníteni, hogy ezekben a nehéz időkben, amikor az államtól kezdve az utol­só napszámosig mindenkinek első és utolsó gondja a primér megélhetés, mire való a képzőművészek bármely megmozdulása? Erre ez alkalommal azt a választ adom, hogy a képzőművészetet kell az emberi kul­túra olyan fontos és nélkülözhetetlen alkotó részének tartanunk, mint akár az irodalmat, a zenét a tudományt, amelyek pedig úgy az állam, mint a társadalom állandó és tu­datos gondoskodásának tárgyai. De min­ Megérkezett Romániába az angol autótechnika szenzációja. Teherképes­­sége 1500—8000 kg.-ig. Felette áll a világ minden más gyártmányának. Az összes indiai, afrikai és a Szahara-sivatagon, ahol kisebb tá­volság egyik várostól a másikig, mint 1500 —2000 km, nincsen, utak egyáltalán nincse­­nek és más gyártmányú gép kénytelen köz­lekedő, a Morris'Commercial aka­­dály nélkül fentartja a közle­­kedést. Legelőnyösebb fizetési feltételek. Minden egyes eladott gépet a gyár 12 hónapon keresztül ingyen karbantart. Fogyaszt­sa a legkevesebb az összes gépek között. GYÁRI LERAKAT: Bucure?ti, C. Dorobantilor 69-71. sz Cluj, Str. Cipariu 7. Telefon 7-81. CMMERCIAlJ Ékszerárak, órák és ezüstáruk hatóságilag engedélyezett V­égkiárusítása T7T7KJVf­­ЛП7Т CLUJf Piata Unirii Nr. 23. Г JLal V 1­KJl , ahol az üzlet végleg feloszlik. SCfiUSTER EBUL-nél, Gin­. ЗЙТЁКОК. sí. RÓDLIT KORCSOLYA S. ым. A tartományi igazgató megnyitó beszéde Kós nagy tetszéssel fogadott szavai után, melyeknek nem egy passzusánál Moldovan Valér tartományi igazgató is helyeslőleg bó­lint, pár pillanatnyi csend támad. Azután át­veszi a szót a tartományi igazgató és magá­val ragadó szónoki hévvel, több, mint tíz percen át tartó beszédben méltatja ennek a művészi megmozdulásnak országos és erdé­lyi jelentőségét. Többek között a következő­ket mondja: Az alkotó regionalizmus — A mai művészeti ünnepség, amely­re nemcsak mint hivatalos személy jöttem el, hanem elhoztam egyéniségem egész melegét, amellyel a képzőművé­szetek iránt viseltetem, —­ több szem­pontból különös fontossággal bír. A testületi szellemnek ez az első megnyi­latkozása, mert szükségesség, hogy Önök művészek soraikat összevonják. Ez a kijelentés ellentmondás­nak tetszik éppen a művészekkel kapcsolatban, akik az egyéniségek emberei. Az egyéni­ségnek azonban az alkotás pillanatá­ban csak addig van szerepe, amíg a mű­vész visszavonulva, magába központo­sítja érzelmeit, hogy az alkotás kínjá­ban és fájdalmaiban újat adjon. Ami­kor azonban a művészeti munka befr­jeződött, azt ki is kell állítani, azok ré­szére, akik gyönyörködni akarnak ben­ne. Ennél a pontnál nyer hivatást a mű­vészek társadalomgazdasági egyesülése Ezzel az eseménnyel kell végzetszerűleg elvégezni a nagyközönség művészi nevelését. Az ünnepségnek egy másik fontos jel­lege, hogy ez alkalommal egységbe si­került vonni Erdély három nemzetének művészeteit. Művész urak! Az Isten a természetet a változatok végtelen soka­ságával tette széppé. Mi van szebb egy virágos mezőnél, május gyönyörű hó­napjában. Minden virágnak meg van a maga külön színe, szaga. S ezek együttesen alkotják a tavasz utól­­érhetetlen költészetét. — A román, magyar és szász művé­szek a mai kiállításra nemzetük művé­szeti mélységének egyéniségét hozták. Együttesen alkotják azt a szép csok­rot, amely büszkesége az erdélyi kép­zőművészetnek. De ezt az összehasonlí­tást alkalmazni lehet az országos mű­vészettel szemben is. Íme egy kedvező példája a regionalizmusnak, amely azért nyer létjogosultságot, mert alkotó szellemű. Az erdélyi művészek az ország művé­szeti egységébe beleviszik az erdélyi jelleg eredeti vonásait. Ahol megtalálhatjuk egymást — Önök, művész urak, felülemelkednek azon a harcon, amely politikai, felekezeti és nemzeti csoportok között folynak és mar­cangolják egymást. Önök számot tartanak :­ lelkek nosztalgiájára és néha-néha felemel­nek minket az örök szépség tisztább szfé­ráiba. A középkorban ezt a szerepet az egy­ház töltötte be a Treuga Dei-vel. Ma az a semleges terület, amelyen az egyébként szét­választottak találkozni tudnak és együ­ttmű­ködést fejthetnek ki: a tudomány, az iroda­­lom, a sport és mindenekfelett a művé­szet. Ezeken a területeken megtalálhatjuk egymást, megérthetjük egymást és ver­senyre kelhetünk egymással, mint a régi Hellászban. (Folytatás a 10-ik oldalon.)

Next