Ellenzék, 1943. december (64. évfolyam, 272-296. szám)

1943-12-01 / 272. szám

'■mba l­ess’ miatt.'*g ff ír. államhatalom v­észeren kivil csak egy magasabbrendű­ életforma, egy ma­­gasabbrendű társadalmi és gazdasági beren­­dezkedés vonzóereje képes gyngbe fogni A magyarságnak na­g­ a feladata en­nek a magasabbrendű életformának megalko­tója legyen a Kárpát medencében vele együtt Magyarország csak új társadalmi berendezke­déssel töltheti be hivatását . Bizonyos, hogy a háború utáni Európá­ban Magyarország csak új társadalmi beren­dezkedéssel töltheti be a maga hivatá­sát. Ennek egyik legfőbb záloga viszont, hogy azt a magyar közvélemény már tudatosan érz. Társadalmi átalakulásunk azonban nincs hozzákötve a háború ilyen vagy olyan kimeneteléhez. Mert ez füg­­getlen a háború kimenetelétől — egysze­rűen magyar létkérdés. — A megkívánt rendszerváltozáshoz és fejlődéshez viszont három út vezet: a forra­dalom, a nemzetnevelés és a reform. Ezek közül a leggyorsabb és­ legradikálisabb a for­radalom, de a forradalom soknyelvű állam­ban a legkomolyabb veszélyt jelentené. Az állam belső egyensúlyának­­elbontásához ve­zethetne. Ettől eltekintve is olyan helyzet­ben, amikor külső ellenség fenyegeti az or­­s’z.’igjt — egy forradáit, sőt az ország teljes megsenmrülését idézheti elő. A másik meg­oldás a legalaposabb mu­nka de egyben a leglassabb eljárás, a nemzetnevelés. A nem­zetnevelés a jövő megalapozásának nélkülöz­hetetlen folyamata, de nem egyedüli ténye­zője, hiszen a mai rohanó időben nem tudná egymagában megoldani a sürgető kérdéseket. Ezért tíz embereket átalakító­ m velőmunka mellett szükséges az állam és a társadalom intézményeinek gyökeres megújítása a reform útján. lakó népek közös boldogulásira. Amikor a kát magyar reformról, uj szociális és gazda­sági rendről beszélünk, akkor ezzel nemcsak •pü­nk belső jólétét é kü­lt 5 erejét kívánjuk fokozni­, hanem; mindenben meg akarunk fe­lelni a ••...gyarsug karpatiu. ii.m­­­i kü­ldeté­sének is. Nem elé£ hangoztatni, hogy nem lesz forradalom Ezután Teleki Béla így folytatta: „ A mai idők szédítő sodrában a nem­zet életét belülről nagy szociális feszült­ségek hozzák fehér izzásba. A társada­lom mélységeiben forrongó erőkkel szem­ben nem elegendő már annak. A szüntelen hangoztatása, hogy Magyarországon nem lesz töl­b forradalom és még egy 1018 nem következhet el többé, ha a belső front szilárdsága érdekében kifejlett pro­pagandát nem követik erélyes és lényeg­bevágó intézkedések, amelyek a társa­­dalmi feszültséget építő irányban veze­tik le- Mert az, hogy rendnek kell len­­nie, egymagában még nem politikai prog­ram, hiszen rendészeti intézkedésekkel forradalmakat m­ég nem akadályoztak meg. Nekünk­ehát azt a társadalmi té­két kell megteremtenünk, amely a köz­rendnek és közbiztonságnak alapját ké­pezheti. Ezt a békét pedig a nemzeti ön­célúság, a keresztény erkölcs és a szo­ciális egyenlőség szilárd pilléreire kell felépítenünk. Aki nem áll a reform ol­dalára, aki nem vallja a komoly nem­­­zetépítő reformok szükségességét és ak­i nem hisz bennük, az a forradalmat se­gíti elő. Mert a forradalmak okai között nemcsak szociális igazságtalanságok s nemcsak egyesek féktelen izgatása, ha­nem bizonyos társadalmi rétegek konok, bűnös önzése is megtalálható. A reform ellensgei közösen viselik a felelősséget azokért a következményekért, m­elyek a külső és belső ellenségektől veszélyez­tetett Magyarország flét és függetlensé­gét egy balul sikerült forradalom eseté­ben fenyegethetik. Biztató jel azonban, hogy a magyar reformgondolat ma már nem pertkérdés. Vagy csoportérdek, hi­szen tégyetért vele az egész magyar tár­sadalom és meg akarná valósítani a kor­mány is. A nemzetet a vezetőréteg soha nem látott, de követett áldozatkészsége mentheti csak . A vita ma legfeljebb az idő és sorrend felett folyik. Nem most hangoztatjuk először, hogy a meggyőződésünk szerint a reformok igen jelentős része már a háború folyamán véghez­­­ vihető. Ez alatt ugyanis az államnak messze­menő beavatkozási joga van, főként a gazda­sági és társadalmi életben. Az irányított és kötött gazdálkodás a legjobb alkalom a jö­vedelmek és javak arányos elosztására. Vilá­gos tehát, hogy bizonyos reformok megvaló­sítására éppen a háború megnyerése érdeké­ben van szükség. Ehhez azonban nem elég unalomig hangoztatni, hogy történelmi idő­ket élünk, hanem le is kell vonni az ebből folyó következményeket. Mert a nemzetet a jövő Európájában nemcsak katonáink nősies­­sége, hanem vezető rétegeinek egy olyan mértékű áldozatkészsége mentheti át, ami­lyent a jobbágyfelszabadítás óta még nem láttunk — de követelünk! — Ha a magyar reformról beszélünk, akkor a reformot annál a közösségnél kell kezdenünk, amelyikben dolgozunk és amelyiknek a munkája csak akkor eredményes, ha az a nemzet törekvései­nek, az ország­­életének és gondjainak hű tükre marad. A parlamentarizmlus válságáról sokat beszélnek, de mi ma­gyarok — azt hiszem pártállásra való tekintet nélkül — büszkék lehetünk arra, hogy ősi parlamenti államformánkhoz a történelmi viharokban is hűek marad­tunk. Magyarország egyike azoknak a kevés európai államoknak, ahol a háború ötödik évében is az országgyűlés még mindig működik. Ha más nem, akkor ez is fényes bizonyítéka annak, hogy Kö­­zépeurópában improvizált államok, rög­tönzött és az első szélfúvásra elsöpört demokráciái között a magyar országgyű­­lés évszázadokra viszoné­ző folytonosság­gal, mint az alkotmányos élet szilárd bástyája áll De amennyire bizonyos, hogy a magyar parlamentarizmus az egyetlen magyar közéleti életforma, any­­nyira szükséges épp­en a parlamentariz­mus fenntarthatósága érdekében a hibá­kat kiküszöbölve, az országgyűlést friz­­szerűvé tenni. A felsőház szervezetének reformjáról egy évvel azelőtt fogadtunk el törvényjavaslatot és pártunk vezér­szónoka már akkor kifejtette álláspon­tunkat: az országgyűlés felsőháza az ér­dekképviseleti gondolatot kell elsősorban tükrözze, a társadalmi rétegek és tör­vényhatóságok munkaközösségévé kell át­alakulnia. A képviselőház reformjára vo­natkozóan Teleki Pál néhai miniszterel­nökünknek voltak a magyar hagyomá­nyokban gyökerező, de a kor követelmé­nyeinek megfelelő elgondolásai, amelye­ket már r­em válthatott valóra.­­ Bízunk abban, hogy rugalmas törté­nelmi alkotmányunk meg fogja találni azt a formát, amelyben az ősi magyar parlamentarizmus jövő Európájában is tovább teljesítheti­­nagy feladatait. A törvényhozó feladata­ ­— De a parlemntarizmusnak nemcsak a jövő­beni szerepére kell gondolni — folytatta gr. Teleki Béla —, hanem mai hibáit is ki kell küszöbölni. A parlamentarizmus klasszikus korában az országgyűlési képviselő megvá­lasztása után függetlenné vált kerületétől és csak az ország egyetemes érdekeinek szem­előtt tartásával folytatta működését.­­ Ma a közvélemény a képviselőben nem az országos politika független bírálóját és a nemzet lelkiismeretét látja, hanem közéleti ügyvédek, olyan kereskedelmi magánügynökfélét, akinek kötelessége a hozzáfordulókat és választópolgárait ki­szolgálni, mivel ő úgyis sokat jár Pestre, és neki minden „csak egy szavába ke­rül". Ebben azonban nemcsak a közvé­lemény a hibás, hanem az állami igaz­gatás nehézségei is, mivel nagyon sok olyan ügyben kell érintkezésbe lépnie, amit az államigazgatásnak automatiku­san hivatalból azonnal el kellene intéz­nie, mert ezért is van.­­— A képviselői erkölcsöt az összeférhetetlen­ségi törvény szabályozza — mondotta Te­leki Béla gróf. — De összeférhetetlenségi törvényünk 42 éve készült, egészen más­kor egészen más követelményeihez szabva, öröm­mel üdvözöltük két évvel ezelőtt az össze­férhetetlenségi törvény reformjára irányuló kezdeményezést és bejelentést, de ez a törek­vés sajnos, zátonyra fűtött. Pedig az össze­férhetetlenségi kérdés ma ismét időszerűvé válik, nemcsak azért,­­mert — sajnos — for­dulnak elő esetek — és nagyon liberálisan kezeljük a képviselői összeférhetetlenségi eseteket —, hanem azért is, mert ha sor ke­rül az országgyűlés mandátumának meghosz­­szabbítására, a már csak saját megbízásából továbbműködő parlament a közvélemény előtt csak fokozottabb erkölcsi igények ki­elégítésével őrizheti meg presztízsét és létjo­gosultságát.­­ Amíg régen a közszolgálati összeférhe­tetlenségen volt a hangsúly és a gazdasági összeférhetetlenséget is csak abból a szem­pontból bírálták el, hogy az mennyiben hoz­za függő viszonyba a képviselőt az állammal, addig ma,­ amikor az állam mélyen belenyúl a közélet és a gazdasági élet minden vonat­kozásába, a képviselőt nem a többé-kevésbé közérdeket képviselő állami kapcsolatoktól kell félteni, hanem olyan gazdasági vagy külpolitikai hatalmaktól, amelyeknek az ér­­deki nem mindig egyeznek a közérdekkel és a magyar érdekkel. Közéleti tisztaságot ! De a törvényhozói összeférhetetlenség csak egyik szektora a közéleti tisztaság nagy kérdéscsoportjának. Feltétlenül szük­ségesnek tartjuk a köztisztviselői össze­férhetetlenség szabályozását is, mert Magyarországon a közíróink megállapítá­sa szerint miniszteri tanácsosok kormá- ­ A közigazgatási és szociális reform A közigazgatás reformjáról szólva hangoz­tatta, hogy az új közigazgatási reformnak a szakszerű kívánalmakon, az egyszerűsítésen, eredményességen és jogszerűségen kívül első­sorban azt kell szem előtt tartania, hogy a nemzetiségek kezelése szempontjából megfe­lelő rugalmassággal és hajlékonysággal rendel­kezzék. Nem tart lehetségesnek egy olyan közigazgatási reformot, amely ne venné szá­mításba az ország népei és tájai között levő különbségeket. Egy­­­­ásik szempont amire az Erdélyi Párt elnöke rámutatott, az, hogy Magyarország megszállot­t területeinek visz­­szatérésével az egyes tájak különbözőségének problémái is, újból felmerültek. Vannak gaz­dag és szegény tájak. A gazdag tájakon jólén­, gazdasági érvényesülés, a szegény tájakon pedig nyomorúság honol. A valódi szociál­­pol­tika kiegyenlítést jelent. Az igazságta­lanság kiküszöbölését. Ezt azonban nemcsak vertikális, hanem horizontális irányban is szem előtt kell tartani. Tehát nemcsak az osz­tályok közötti igazságtalanságok kiegyenlíté­se pontos feladat, hanem a tájak, tájegységek közötti különbségek, aránytalanságok és az abból következő igazságtalanságok kiegyen­lítése is. A kormány ezen az úton is helyes irányban indult el. Számtalanszor hangzott . Ma kétségtelen, hogy az államigazgatásban helyt foglaló értelmiségi réteg tekintélyes ré­sze úgynevezett „faluiszonyban“ szenved. Ennek egyik oka kétségtelenül a por, sár, le­hetetlen lakásviszonyok és a kultúrának gyakran teljes hiánya. Ha megteremtik az olcsó, könnyű közlekedést, a falu is megkap­ja a kultúra és civilizáció vívmányait, köny­­nyen megszüntethető ez a faluiszony. A társadalmi reform első feltételeként az állam és a társadalom viszonyának újabb szabályozását jelölte meg a szónok. A társa­dalmi erőt újra hatékonnyá, tevékennyé kell tenni, s vissza kell adni a társadalomnak azokat a feladatokat, amelyeket elvégezni ké­t szociális kérdéssel foglalkozva, elmon­dotta, hogy a XX. századnak ezzel a leg­égetőbb kérdésével igen behatóan foglalko­zik a kormányzat. Ezt bizonyítják azok a szociális jogszabályok is, a különböző intéz­kedések és intézmények, amiket az utóbbi­­ évek során a kormányzat életre hívott. De bármennyire is helyes irányban halad a szo­ciális jogalkotás, teljes eredményt mégsem tud elérni. Az egyének felemelése és megsegítése révén el leh­et ugyan tüntetni a legkirívóbb bajokat és igazságtalanságokat, de nem lehet f­eltüntetni az előidéző okot; azt, hogy a mai­­ társadalmi és gazdasági berendezkedésben túlságosan nagy azoknak a száma, akik nem tudják elérni a megfelelő életszintet és így külön szociális gondoskodás tárgyát kell hogy képezzék. A szociális kérdés megoldását csak egy olyan új szociális és gazdasági rend Gróf Teleki Béla ezután behatóan foglal­kozott a legfontosabb gazdasági kérdésekkel. Hangoztatta, hogy a jövőben gazdasági éle­tünk iránt nemcsak mennyiségi, hanem első­sorban minőségi kívánalmakat kell támasz­tani. A magyar mezőgazdaságnak, iparnak és kereskedelemnek nemcsak a háborús gaz­dálkodás nehéz , kérdéseinek megoldásában van súlyos feladata, de felelős szerep vár rá­juk az átmenetgazdálkodásban és az ország háború utáni feladatának megoldásában is. Valamennyi reform­­között legnagyobb jelen­tőségű a földtulajdon kérdését érintő birtok­­reform. A háború előtt az ország közvéle­ményét ez a kérdés foglalkoztatta leginkább. A­ háború szükségszerűen elterelte a figyelmet erről a kérdésről, de tévedés lenne azt hinni, hogy véglegesen le is zárta azt. Ellenkezőleg, minden jel arra mutat, hogy ennek a kérdés­nek a megoldatlansága a maga teljes élességé­vel és veszedelmével kerül majd felszínre a háború után. Ez pedig mindentől eltekintve, azzal a veszéllyel is jár, hogy a birtokre­formot ner­ lehet majd a nemzeti és termelési szempontok teljes figyelembevételével megol­dani, mert az elrontott közhangulat azonnali megoldást fog követelni. Éppen ezért a­ kér­dést a pártpolitikai agitációk és a váltakozó közhangulat fölé kell emelni. A párt állás­pontja ebben a kérdésben ism­eretes A terme­lés mellett a szociális, de elsősorban a nem­zeti szempont kell hogy döntő szerepet játsz­­szon. A pártprogram ki is mondja: „Kívánjuk az önálló létalappal rendel­kező kisgazdák számának nagyarányú gyarapítását s ezért az egyes helyeeken, és a költségvetés bizottsági vitáiban is, hogy Erdély például egyik-másik költségvetési té­telből többet kapott, mint amennyi szám- és területi aránya szerint megillette volna. Mennyire más az arány, ha azt néz­zük, hogy semmit sem kapott a az éves megszállás alatt és édes-keveset kapott az ezt megelőző évti­zedekben. . Tévedés volna a magyarság részéről, ha ezeket az Erdély, avagy az ország más szegényebb részeinek a felemelésére és helyzetük kiegyenlítésére fordított össe­­geket, mint az országra nézve terhes adományt fog­ná fel. Hiszen a gazdaságilag kiegyenlített területek, nemcsak anyagban térítik meg a befektetett összegeket, hanem az ország meg­szilárdulását és megerősödését eredményezik. A kiegyenlítés folytán beálló cemripetilis erő a részeket fokozottabban vonzza a központ­hoz, s amikor nemcsak az érzelem elszakítha­tatlan szálaival összefűzött magyarsággal, hanem nemzetiségekkel is kell számolnunk, az így előálló természetes vonzóerőt nem szabad lebecsülni. De nemcsak az egyes tájak ki­egyenlítésére kell törekednünk, hanem el kell tüntetni azt a nagy különbséget is, ami a város és a falvak között fennáll, biztosíthatja, mely a mai szociális fe­szültség okainak eltüntetésére és a tár­­sadalmi igazságosság, jólét és egyensúly megvalósítására törekszik. Ebből az kö­vetkezik, hogy a szociális és gazdasági reform egymástól el nem választható. Ahhoz, hogy Magyarországon a legszélesebb népréteg boldogulása bizto­sítva legyen, új gazdasági rendnek kell megvalósulnia, mely egyfelől korlátok közé szorítja a tőkét, méltó helyre és ke­retek közé helyezi a munkát és így biz­tosítja a magyar tömegek megélhetését. Másfelől megszabja a termelés és fo­­gyasztás rendjét, szabályozza a jövede­lemelosztást, megszervezi a munkapiacot gondoskodik az árak és bérek egyen­súlyáról, azaz nemzeti és szociális szem­pontok minél hathatósabb érvényesítésé­re fenntartja az állami k­inyitást anél­kül, hogy ez a gazdasági élet gúzsba­kötését, bürokratizálását vagy éppen az egyéni kezdeményezés megfojtását jelen­tené.­­ A gazdasági prosperitásnak minden feltétele megvan Magyarországon, a Kárpát­medence olyan gazdasági egység, amelynek bőséges lehetőségei ma még távolról sincsenek kihasználva, pedig ha ennek a fajnak minden lehetőségét kiaknáznák, nemcsak a magunk és valamennyi együttélő nép sorsa javulna meg, hanem a magyarság ezzel európai fel­adatot is betöltene. Hiszen a Kárpátmedence olyan gazdasági központ Kelet és Nyugat, Észak és Dél között, amelynek okos megszer­vezése és a világforgalomba való bekapcsolá­sa egész Európa gazdaság-­ és kereskedelmi életének érdekeit is szolgálná, a nagy- és kisbirtok között fennálló aránytalanságok eltüntetését. Kívánjuk a törpebirtokok méltányos kiegészítését, új kisbirtokok létesítését, hogy a földnélkü­liek földhöz jussanak, a sokgyermekes családok előnyben részesítésével. Mind­ezt az egyes­­vidékek sajátosságának megfelelő olyan birtoktípusok megterem­tésével akarjuk elérni, amelyeknek nő­­népes égettartó ereje és termelőképessége a legnagyobb­. A kisbirtok egészségtelen elharapózódásának megakadályozása vé­gett az örökösödési jog olyan reformját kiváltjuk, mely ezt lehetetlenné teszi. Olyan földhitelpolitikát kívánunk, mely hozzásegíti a szorgalmas gazdát, hogy birtokát gyarapítsa és intézményesen se­gíti az elidegenített földeknek visszajutá­sát magyar kezekbe­. Szervezési kérdések A mezőgazdaság megszervezéséről és igaz­gatásáról szólva felemlítette, hogy mezőgaz­daságunk reformját szervezetlen gazdatársa­­dalommal nem lehet véghezvinni. Községről­­községre megszervezett gazdatársadalom kell álljon azoknak a háta megött, akikre a me­zőgazdasági reformnak a megvalósítása ne­hezedik. A kisgazdaréteggel kell tehát első­sorban foglalkozni. A magyar kisbirtokos kezében nemzeti szempontból biztos helyen van a föld. A magyar föld ne árva értékcikk legyen, ne tőkebefektetésre használják fel, ha­nem jusson azok kezébe, akiknek az­ életük összeforr a földdel és létalapjukat látják ab­ban. Ezek a szempontok kell, hogy a zsidó­­birtokjuttatásoknál is maradéktalanul érv*- A „Saluiszony66 A földreform nyúznak — legalább animk­a visszate­­sző és erkölcs rom­boló annak a ruagax­­i Hiign köztisztv­é­znek a­z el­járása, aki betegség vagy mi­nkaképtelenség címén történt nyugdíjaztatása «in ve/»-lös/.-' •; vállal o*(a v addig hivatali «•llenes/»,s ,ili tartozó vállalatnál, mint a/é a K.'pvi­m-tő­, aki elmegy egy zsidó vállalathoz „Alf­dár"-nak. (Jr. J­eli­ ki Bála ezután arról szólott, hogy a parlamentarizmus reformja szorosan össze­­függ a törvényhozói hatalom és végrehajtó hatalom viszonyának új és korszerű szabályo­zásával. A tél­yleges helyzet és a parlament rendeleti mra lo­a páriáiT.encnt:kné!lány tot-vé-­­ n ( kívül jó ín:mánc "’etle fá­lódott ár é ni: y Z.IV.II . s. adata a Kó !' lólatb­ír nyilvánítása. Vissza kell tehát ad­nunk a pár­iáim nmnek eredeti szerepel az országos, nagy ágyék megtanácskozását és irányítását.­­..ág votesjóvái. ,­ a kormány/at Poitika 1 •SZ' lój. lomnak,v­agy a bodamak ki-m ndinkább 1­9­1­3 d­ifiemibil­e. 14. és em.

Next