Élővilág, 1964 (9. évfolyam, 1-6. szám)
1964-08-01 / 4. szám
Természettudományos ismeretterjesztő munka a TV-ben KARDOS ISTVÁN Aligha férhet kétség hozzá, hogy a Televízió ma az ismeretterjesztés leghatalmasabb és legsokoldalúbb eszköze. Hazánkban kb. 2 — 2,5 milliós közönséggel tart fenn eleven és gyakran a történéssel egyidejű kapcsolatot. A rádióra is ráduplázott, amikor megnyitotta a megismerés legfőbb csatornáját, a látást, vagyis a távolbalátást. A TV hangos katedra, hiszen a legkiválóbb magyar tudósoknak, szakembereknek ad helyet és szót. A közölt tudományos ismeretekkel együtt országszerte ismertté teszi a tudományos terület kiváló művelőit is. Nagy területre és azonnal továbbítja a tudomány legújabb eredményeit, legfrissebb híreit (gondoljunk csak az Űrrepüléssel kapcsolatos tudományos ismeretterjesztő TV adások hallatlan gyorsaságára). Különleges eszközeivel eljuttatja a nézőt a tudomány olyan exkluzív helyeire, mint a műtő, a kémiai anyagszerkezetet vizsgáló laboratórium, a sugáregészségügyi állomás stb.,stb. Állami szempontból nem közömbös körülmény, hogy mindez magas színvonalon, gyorsan, a legtöbb esetben egyidejűleg a lehető legtömegesebb formában (a könyvkiadáshoz és a filmhez viszonyítva olcsón) szolgálja a kultúrforradalmat. Óriási lehetőségek forrásául szolgál a külföldi helyszíni televíziós közvetítések és a tudományos kisfilmek cseréje, mely a fenti előnyöket nemzetközi méretekben is kamatoztatja. A természettudományos ismeretterjesztés fontosságának megfelelő helyet foglal el a Televízió programjában. Az Ifjúsági Osztály műsoridejének jelentős részét ismeretterjesztő adások töltik ki. A „roo kérdés — — roo felelet” széles skálát átfogó ismeretterjesztő műsor. Sokfélesége biztosítja, hogy mindenki találjon benne érdeklődési körének megfelelő ismereteket. A „bukkantó” ügyes keretjátékkal teremt intenzív kapcsolatot az ifjú nézőközönség és a tudományos tények között. Igen tanulságos és sok áttételen keresztül is hatásos a „Ki miben tudós” műsor, amely közüggyé tette a tanulmányi vetélkedést, és hatalmas meggyőző propagandája önművelésére nagy energiát fordító fiatalságunknak. Nem feladata e cikknek, hogy részletesen taglalja az Iskolatelevízió megindulásának forradalmi jelentőségét. Az általános iskola I. osztályától a középiskoláig hatalmas segítséget nyújt pedagógusainknak, tanulóifjúságunknak és tegyük hozzá, az esti iskolában tanuló felnőtteknek is. Speciális pluszt ad olyan adásaiban, mint pl. a „Gyárlátogatás”. Mindezen túl még a pedagógia szakproblémáinak elemzésére is jut ereje. Az Iskolatelevízió még csak pályájának kezdetén tart, de a kísérleti adások eddigi eredményei sejtetni engedik a még benne rejlő hatalmas lehetőségeket. A felnőttek oktatását, de általában az iskolán kívüli tudományos ismeretterjesztés feladatait is több sorozatműsor biztosítja. A „Pallas” a Televízió tudományos folyóirata egy-egy téma körül csoportosítva (mint pl. a víz, a nap, a kávé és dohány), komplex módon ad kultúrtörténeti és konkrét természettudományos ismereteket. A „Delta" új szín a televíziós ismeretterjesztés palettáján. Tudományos híradó, mely egy havi időszakban foglalja össze a legfőbb tudományos híreket és eseményeket, de nem a filmszerűség, hanem a . TV híradó eszközeivel. A „Nagy pillanatok — nagy fölfedezések" c. sorozat már nevében is utal feladatára. Népszerű tudománytörténetet ad, kapcsolódva valamely aktualitáshoz (évforduló stb.). „Az orvos válaszol” c. rendszeres orvosi tanácsadás a szezonális és mindig aktuális egészségügyi problémákra ad választ. Hatékonyságát növeli, hogy a Medicina Könyvkiadó a Televízióval közös szerkesztésben kb. 40—50 ezer példányban az adásokhoz kapcsolódó tematikájú füzeteket ad ki. A „Hol tart ma az orvostudomány”? c. sorozat egyesíti magában a természettudományos világnézetre nevelés és az egészségügyi ismeretterjesztés feladatait. Dramaturgiai fölépítése is biztosítja, hogy ismereteken kívül élményekkel is gazdagítsa nézőit. Hiba lenne, ha figyelmen kívül hagynék a Televízió egyéb olyan mezőgazdasági, ipari vagy akár sportadásait, vagy az egyes Televízió Híradó eseményeket, amelyek közvetlenül vagy közvetve ugyancsak ismeretterjesztői feladatot látnak el és a kimondottan ismeretterjesztő adásokkal együtt alkotják a Televízió komplex természettudományos ismeretterjesztő munkájának arculatát. 51