Élővilág, 1964 (9. évfolyam, 1-6. szám)

1964-08-01 / 4. szám

Természettudományos ismeretterjesztő munka a TV-ben KARDOS ISTVÁN Aligha férhet kétség hozzá, hogy a Tele­vízió ma az ismeretterjesztés leghatalmasabb és legsokoldalúbb eszköze. Hazánkban kb. 2 — 2,5 milliós közönséggel tart fenn eleven és gyakran a történéssel egyidejű kapcsola­tot. A rádióra is ráduplázott, amikor meg­nyitotta a megismerés legfőbb csatornáját, a látást, vagyis a távolbalátást. A TV hangos katedra, hiszen a legkiválóbb magyar tudósoknak, szakembereknek ad helyet és szót. A közölt tudományos isme­retekkel együtt országszerte ismertté teszi a tudományos terület kiváló művelőit is. Nagy területre és azonnal továbbítja a tudo­mány legújabb eredményeit, legfrissebb hí­reit (gondoljunk csak az Űrrepüléssel kap­csolatos tudományos ismeretterjesztő TV adások hallatlan gyorsaságára). Különleges eszközeivel eljuttatja a nézőt a tudomány olyan exkluzív helyeire, mint a műtő, a kémiai anyagszerkezetet vizsgáló laboratórium, a sugáregészségügyi állomás stb.,stb. Állami szempontból nem közömbös körülmény, hogy mindez magas színvona­lon, gyorsan, a legtöbb esetben egyidejűleg a lehető legtömegesebb formában (a könyv­kiadáshoz és a filmhez viszonyítva olcsón) szolgálja a kultúrforradalmat. Óriási lehető­ségek forrásául szolgál a külföldi helyszíni televíziós közvetítések és a tudományos kis­­filmek cseréje, mely a fenti előnyöket nem­zetközi méretekben is kamatoztatja. A természettudományos ismeretterjesz­tés fontosságának megfelelő helyet foglal el a Televízió programjában. Az Ifjúsági Osztály műsoridejének jelentős részét isme­retterjesztő adások töltik ki. A „roo kérdés — — roo felelet” széles skálát átfogó ismeret­­terjesztő műsor. Sokfélesége biztosítja, hogy mindenki találjon benne érdeklődési köré­nek megfelelő ismereteket. A „bukkantó” ügyes keretjátékkal teremt intenzív kapcso­latot az ifjú nézőközönség és a tudományos tények között. Igen tanulságos és sok átté­telen keresztül is hatásos a „Ki miben tudós” műsor, amely közüggyé tette a ta­nulmányi vetélkedést, és hatalmas meggyőző propagandája önművelésére nagy energiát fordító fiatalságunknak. Nem feladata e cikknek, hogy részletesen taglalja az Iskola­televízió megindulásának forradalmi jelen­tőségét. Az általános iskola I. osztályától a középiskoláig hatalmas segítséget nyújt pedagógusainknak, tanulóifjúságunknak és tegyük hozzá, az esti iskolában tanuló fel­nőtteknek is. Speciális pluszt ad olyan adá­saiban, mint pl. a „Gyárlátogatás”. Mindezen túl még a pedagógia szakproblémáinak elemzésére is jut ereje. Az Iskolatelevízió még csak pályájának kezdetén tart, de a kí­sérleti adások eddigi eredményei sejtetni en­gedik a még benne rejlő hatalmas lehetősé­geket. A felnőttek oktatását, de általában az isko­lán kívüli tudományos ismeretterjesztés fel­adatait is több sorozatműsor biztosítja. A „Pallas” a Televízió tudományos folyóirata egy-egy téma körül csoportosítva (mint pl. a víz, a nap, a kávé és dohány), komplex módon ad kultúrtörténeti és konkrét termé­szettudományos ismereteket. A „Delta" új szín a televíziós ismeretterjesztés palettáján. Tudományos híradó, mely egy havi idő­szakban foglalja össze a legfőbb tudományos híreket és eseményeket, de nem a filmszerű­ség, hanem a . TV híradó eszközeivel. A „Nagy pillanatok — nagy fölfedezések" c. sorozat már nevében is utal feladatára. Nép­szerű tudománytörténetet ad, kapcsolódva valamely aktualitáshoz (évforduló stb.). „Az orvos válaszol” c. rendszeres orvosi tanácsadás a szezonális és mindig aktuális egészségügyi problémákra ad választ. Haté­konyságát növeli, hogy a Medicina Könyv­kiadó a Televízióval közös szerkesztésben kb. 40—50 ezer példányban az adásokhoz kapcsolódó tematikájú füzeteket ad ki. A „Hol tart ma az orvostudomány”? c. sorozat egyesíti magában a természettudományos világnézetre nevelés és az egészségügyi is­meretterjesztés feladatait. Dramaturgiai föl­építése is biztosítja, hogy ismereteken kívül élményekkel is gazdagítsa nézőit. Hiba lenne, ha figyelmen kívül hagynék a Televízió egyéb olyan mezőgazdasági, ipari vagy akár sportadásait, vagy az egyes Televízió Híradó eseményeket, amelyek közvetlenül vagy közvetve ugyancsak isme­retterjesztői feladatot látnak el és a kimon­dottan ismeretterjesztő adásokkal együtt al­kotják a Televízió komplex természettudo­mányos ismeretterjesztő munkájának arcu­latát. 51

Next