Kerékgyártó Árpád: Magyarország mivelődésének története, különös tekintettel az anyaország, úgy szinte Erdély, Horvát- és Tótország államélete kifejlésére I. kötet (Pest, 1859)

XIII. Egyház

XIII. EGYHÁZ. 887 1000. 4SI Nap. E szó eredete és jelentése ma már homályos, de Ipo­lyi nem kétli, hogy az, mint az ég, a tűz, fény és világosság értel­mére visszaviendő. 24) Kétségtelen naptiszteleti ünnepélyek nyo­mai maradtak fen a napfordulati időszakok alkalmávali népszo­kásokban. Egyébként a babona és előítéletes népies szokásokban tisztelete nyomait már hiába keressük; valószínűleg a nap nyil­­vános­, magasztos­ tisztelete e körön kívül volt; feljöttével, a néphit szerint, a varázs és bű­vnek hatalma eltűnt, minden kuruzso­­lásnak a nap fölkelte előtt kellett történnie, később ereje a nap uralmával már elenyészett. 25) Hold. E szavunk jelentését kétségtelen összefüggésben véli szerző a hódol, hódít ige értelmével; szerinte a hold és hódolás, holdolás közt hasonló származási és értelemvi­szony lenne, mint a tűz és tisztelet szavaink közt. A hódo­lásnak mai, a tiszteletnek kisebb nemét kifejező értelmét innen származtatja. Eredetileg tisztelet az Isten, hódolás pedig a földi hatóság irányában alkalmaztatott. Különös befolyását látja a hold­nak az időszakok szerentei meghatározására és elnevezésére­ A hold változása határozó befolyással volt bizonyos teendőkre, munka kezdet és vállalatokra, melyeknek szerencsés kimenetele, sikere a hold újság, holdtölte vagy fogyta idejétől föltételez­­tetett. 26) Csillagok. Bár a mai népies nézetekbe már a későbbi astrologiai fogalmak vegyülhettek el, még­is ezeknek alapja és általános érvényességre emelkedése is a középkorban, az ős­mythosi hitnézetekben feneklett. Hogy pogány korunk a csillag­zatok és neveik dús ismeretével bírt, mutatják a máig fenmaradt népies csillagelnevezések töredékei, 27) melyek majdnem egy­ 14) M. mythol. 256. — „Solem a Hungária aeque ac Persis, pro Summi Numinis habitum fuisse symbolo, vel ipsum nomen Dei Isten indicio est lucu­lento“ Cornides 25. helyesebben 23. lap, és utána Horváth Mihál. Párhuzam. 88. „A magyarok képzelete is bizonyos alakot ruházott az Istenségre. Ezen alakká, a perzsák módja szerint, választották a napot; ezt az egész termé­szetben legnagyobbszerű, fényével mindent túlhaladó, jótékony melegével és világával legáldásdúsabb égi testet tartván az Istenség képének.“ — Horváth Ján. 36. Úgy gondolták, hogy Isten a napban lakik. — Kiss 245. Tisztelték Is­tent a napban . 252. de a napot nem tisztelték. 25) U. o. 258. 26) U. o. 253— 9. ”) Ipolyi i. m. 582. Lugossy közleményéből 265 magyar népies csillag­nevet mutat fel. Erre Lugossy i. h. 119. megjegyzi, hogy e csillagnévsort rögtönzötten állítván össze, az még sok hiánya, és például felhozza, hogy

Next