Epoca, mai 1935 (nr. 1878-1900)

1935-05-07 / nr. 1881

■or-* Alegerile comunale din Franța — Primare rezultate — PARIS, 5. (Rador). — La ora ÎS, scrutinul pentru alegerile municipale a fost închis în toate circumscripțiile, iar despuierea a început și continuă in cea mai perfectă ordine. Dacă în toată țara alegerile au decurs în ordine, circumscripția Montmartre din Paris s'a distins prin incidentele — de altfel lipsite de importanță — pe care le-au provocat în cursul după amiezii un grup de feministe, care se intitulau „candidate oficioase“ și căutau să facă propagandă pentru cauza lor solicitând voturi de la alegătorii cari își așteptau rândul în fața localurilor de vot. Cu „urne“ improvizate din carton sau din pălării, aceste concurente platonice umblau pe străzi și pe terasele cafenelelor, precedate de șiruri de „oameni-sandwich“ care plimbau prin fața lumii placarăe pe care era tipărit programul „candidatelor“. Grupurile de curioși care se adunau la acest spectacol erau atât de mari, încât împiedecau circulația, făcând necesară intervenția poliției. Bătăioasele feministe au primit pe polițiști cu o grindină de cutii de pudră, tuburi de rouge și alte articole de toaletă. Mai multe dintre ele au fost duse la comisariat și, după un scurt interogatoriu, puse în libertate. FOSTUL PREFECT CHIAPPE ALES LA PARIS PARIS, 5. (Rador). — Rezultatele alegerilor municipale au început să sosească. Calculele vor dura probabil toată noaptea. In cartierul Montparnasse din Paris a fost ales d. Chiappe, fostul prefect al politiei Capitalei. 1 D. HERRIOT A RAMAS IN BALOTAJ PARIS. 5. (Rador). — Din rezultatele alegerilor, care continuă să sosească, se semnalează alegerea d-lui Marcel Regnier, ministru de interne, în circumscripția Billy. La Lyon, d. Merriot a rămas în balotaj cu un alt candidat. REZULTATELE DEFINITIVE DIN 73 COMUNE PARIS, 5. (Rador). — Ministerul de Interne a publicat la ora 23,30 o statistică a rezultatelor definitive din 73 comune. ii. htLiUvlOi După această statistică, radicalii independenți, radicalii socialiști, republicanii de stânga și comuniștii își păstrează vechile situații- Socialiștii pierd două comune. La Paris s’au obținut 37 rezultate definitive și 53 balotagii. După calculele făcute până acum, votul n’a adus în Capitală nicio schimbare față de alegerile precedente. Condamnările din Grecia ATENA, 5. (Rador), d-nii Venizelos, Plastiras, "rITMLAeTe Ko,"ti,ros" T“““—u* Alte 12 condamnări D-nii Papanastasiu, Kafandaris și Sofulis, achitați  ATENA, 5. (Rador). — In procesul intentat foștilor conducători ai recentei mișcări revoluționare ,în afară de cele patru pedepse capitale. Curtea fială a mai pronunțat 12 Marcondamnări la închisoare, variind intre doi ani și jumătate și 20 de ani, (printre condamnați găsindu-se și d. Gonatas, precum și unul din fiii d-lui Venizelos). Au fost achitați zece acuzați, printre care d-nii Kalandaris, Papanastasiu și Sofulis. Averile celor condamnați vor fi confiscate de stat. Un protest al judecătorilor militari Cum a fost organizată rebeliunea ATENA, 5 (Rador). — „Judecătorii militari nu stau în serviciul partidelor politice, ci servesc justiția patriei“, a declarat astăzi comisarul guvernului de la Curtea Marțială, în cursul rechizitoriului pe care l-a făcut contra conducătorilor revoltei. Comisarul guvernului a protestat astfel împotriva afirmației făcute de apărătorii acuzaților, că „Curtea ar fi un tribunal oportunist, care execută ordinele guvernului”. Comisarul guvernului a demonstrat că mișcarea sedițioasă a fost premeditată până în cele mai mici amănunte, mergând chiar până la constituirea plutonului de execuție care, în caz de succes al revoltei, ar fi trebuit să execute pe miniștri și pe șefii armatei. De asemenea comisarul guvernului a insistat asupra pieselor de la dosar, care fac dovada că d-nii Venizelos și Plastiras erau organizatorii revoltei. D. VENIZELOS Nota Lituaniei privitoare la Klaipeda KAUNAS, 5 (Rador). Ministrul de externe al Lituaniei a remis reprezentanților diplomatici ai Franței, Angliei și Italiei, răspunsul la nota privitoare la statutul regiunei Klaipeda. Prin acest răspuns, guvernul lituan susține atitudinea sa, oferind partidelor germane trei locuri în comitetul director, care este format din 5 membri. Lituania cere totodată garanții de securitate. Cauzele Minelor din insulele Filipine Precizările guvernatorului general MANILLA, 5 (Rador). — Guvernatorul general d. Joseph Hayden a declarat ziariștilor că nu există nici o dovadă care ar da putință guvernului insulelor Filipine să creadă că dezordinile elementelor de stânga ar fi fost puse la cale cu participarea Japoniei. D. Quezon, președintele Senatului a declarat că dezordinile ar fi exprimarea nemulțumirilor provocate de restricțiunile aduse importului Filipinelor, impuse de Congresul american, prin legea care acordă independența Filipinelor. Președintele Senatului preconizează revizuirea legei acesteia în sensul de a se acorda avantagii reciproce între Statele Unite și Filipine. DECLARAȚIA LEADERULUI EXTREMEI STÂNGI TOKIO. 5. (Rador). — Prezența la Tokio a leaderului extremei stângi din insulele Philippine, Ramos a produs o vie emoție. Acesta neagă cu energie că a venit in Japonia pentru a cumpăra arme necesare organizației sale. Cercurile informate arată că Ramos ar fi venit la începutul anului în Japonia pentru a încerca să câștige opinia publică japoneză pentru cauza sa, însă autoritățile nu i-au dat niciun sprijin. 250 REBELI ARESTAȚI MANILA. 5 (Rador). — In cursul rebeliunii, au fost arestate 250 de persoane, care vor fi date în judecată pentru activitate sedițioasă și rebeliune. Printre cei arestați sunt și doi membri ai Adunării legiuitoare a Insulelor Filipine. Organizație clandestină reacționară in Turcia ISTANBUL, 5 (Rador). — Ziarul „La Turquie“ anunță descoperirea unei organizațiuni clandestine reacționare, care instiga populația prin diferite practici religioase. S’au operat numeroase arestări printre membrii acestei organizații. Documentele confiscate, cu prilejul perchezițiilor ce s’au făcut la domiciliile unora dintre fruntași, dovedesc că organizația reacționară combatea regimul republican. UhMta EPOCA Regele George al V-lea Cu prilejul împlinirii a 25 de ani de domnie George al V-lea prin grația lui Dumnezeu, Rege al Marii Britanii, Irlandei și Dominioanelor de peste Mări, Apărător al Credinței, Împărat al Indiei — ca să dăm Regelui George toate titlurile sale oficiale — s'a născut la Marlborogh House, la 3 Iunie 1863 și s-a urcat pe tron la 6 Mai 1910, fiind singurul fiu încă in viață a lui Eduard al VII-lea. Copilăria sa, petrecută în tovărășia fratelui său mai mare, Prințul Albert Victor (mai târziu Duce de Clarence) , și a două surori, a fost foarte fericită. Un vechiu raport îl descrie, ca „plin de haz și nu prea amator de lecții”. Aceste lecții căpătară un caracter într-adevăr serios, când elevul împlini șase ani și jumătate și au fost urmate de atunci în mod regulat până la vârsta de doisprezece ani. Cei doi frați intrară atunci, ca elevi, în marina militară, făcând școală pe vasul Britania la Spithead. Hotărîrea de a da Prințului George o carieră în marină a fost luată de timpuriu, căci pe lângă educația neprețuită pe care o oferă această carieră, în ceea ce privește respectul de autoritate și exercitarea autorității, s'a crezut că e bine să se procure Prințului, care nu era urmaș direct la tron, o ocupație demnă și activă. Astfel că, deși amândoi frații trecuseră in acelaș timp de pe „Britania” pe „Bacchante”, până în cele din urmă ei se despărțiră. Ducele de Clarence se duse la Cambridge și intră apoi în armată iar Prințul George rămase in marină. „Bacchante” a făcut o călătorie în Indiile Occidentale, în cursul căreia cei doi Prinți au fost înaintați aspiranți, iar Prințul George și-a justificat reputația de a fi „plin de haz” luând parte cu toată inima, când nu se inventa chiar el, la toate farsele, de câte ori se prezintă ocazia să poată face vreuna. In 1880, Prințul George a început seria călătoriilor îndepărtate, cărora le datorează nu numai titlul de „Regele Navigator”, ci și faptul de a fi unul din cei mai voiajați domnitori, întovărășit de fratele său, a vizitat America de Sud, Sudul Africii, Australia, Insulele, Rifi, Java și Ceylan, Egiptul, Palestina și Grecia. O dare de seamă a călătoriei a fost întocmită pe baza scrisorilor jurnalului de fiecare zi și a notițelor Prințului, sub titlul de „Călătoria vasului M. S. Bacchante”. Doi ani mai târziu, Prințul George a fost numit pe vasul Majestății Sale, „Canada", Serviciul America de Nord și Indiile Occidentale și înaintat sublocotenent. La întoarcerea sa în țară, a intrat la Colegiul Regal Naval „Royal Naval College” din Greenwich și apoi la Școala de Artilerie și Torpiloare (Gunnery and Torpedo Schols). In 1885 a fost înaintat locotenent, iar în anul următor s-a îmbarcat pe vasul „Thunderere” din escadra mediterană. După ce a servit pe vasele „Dreadnough” și „Alexandra”, se îmbarcă pe „Northumberland” (in 1889), vasul amiral al escadrei din Canalul Mânecii și comandă, un torpilor al manevrele navale. A comandat canoniera „Thrush” din serviciul Americii de Nord și Indiilor Occidentale în 1890, iar în 1891 a fost înaintat la gradul de căpitan pe vasul „Melampus”. Aci a luat sfârșit cariera sa atât de activă în marina engleză prin îmbolnăvirea bruscă, urmată de moarte,a Ducelui de Clarence, fapt ce aduse pe Prințul George pe linia de succesiune directă. In anul când a părăsit Marea, a primit titlurile de Duce de York, Conte de Inverness și Baron Killarney, iar la 6 iulie al anului următor, națiunea întreagă se bucură de căsătoria sa cu prințesa Victoria Mary de Teck. Fiul lor cel mai mare, actualul Prinț de Wales, s-a născut la White Lodge, Richmond, la 23 iunie 1894. Ceilalți fii ai Majestății Sale sunt Duci de York, de Gloucester și de Kent. Prințul, întovărășit de soția sa, își începe călătoriile. Perechea regală vizitează Irlanda în 1899, iar în 1901 întreprinse un turneu prin întreg imperiul, călătorie ce fusese orânduită înainte de moartea Reginei Victoria, și care primi acum aprobarea Regelui Eduard al VII-lea. Ei se îmbarcară pe „Oplir” în Martie 1901, și ajunseră în Mai la Melbourne, unde inaugurară primul Parlament al statului australian. De acolo vizitară noua Irlandă, sudul Aficei și Canada. La întoarcerea sa în țară, Prințul George, devenit Prinț de Wales, prin urcarea, pe tron a tatălui său, rosti memorabilul său discurs „Deșteaptă-te Anglie”, la Guildhall, referindu-se la impresia ce părea că domnește pretutindeni peste Ocean „că patria-mamă trebue să se deștepte, dacă intenționează să-și mențină vechea poziție de supremație în comerțul său cu coloniile”. In timpul domniei tatălui său, și-a câștigat reputația unui prinț muncitor și conștiincios, doritor de menținerea prestigiului Imperiului și de binele poporului. Această reputație îl folosi când, în 1910, se urcă pe tron, deoarece Regele Eduard, în scurta dar glorioasa sa domnie, se făcuse atât de iubit de toate clasele sociale și stabilise un standard, nu tocmai ușor de imitat de succesorul său. încoronarea Regelui George a avut loc la 22 iunie 1911 și a fost imediat urmată de vizite oficiale în Irlanda, Galia și Scoția. Lungi turneuri prin regiunile industriale ale Angliei și Scoției au fost deasemenea întreprinse. In cursul aceluiaș an urmă și fastuoasa vizită în India și Durbar-ul (recepția prinților indigeni) în vechea capitală Delhi. In scurta perioadă de timp ce a precedat războiul mondial. Regele a avut de rezolvit numeroase probleme politice și industriale, care i-au dat prilej să-și arate minunatele calități de adevărat domnitor constituțional, iar la izbucnirea războiului, el a fost stâlpul în jurul căruia s-a raliat toată națiunea în acele ceasuri de supremă încercare. Nenumărate însărcinări au fost aduse la îndeplinire de Familia Regală făcând parte din categoria de „lucrări de război”, și nu e nici o îndoială că eforturile depuse de ei au susținut curajul național și voința de a învinge. Tânărul Prinț de Wales a servit în Franța, Ducele de York a luat parte la bătălia din Iutlanda, iar Regele a vizitat de mai multe ori fronturile francez și belgian. Nici un domnitor nu a fost mai călduros aclamat, într’o capitală străină, ca Regele George, când, în urma armistițiului, a vizitat Parisul și câmpiile de luptă. In Londra, de asemenea, a fost o serie de festivități oficiale. Anul se termină printr-un banchet la Buckingham Palace in onoarea Președintelui Wilson, care era, împreună cu d-na Wilson, oaspetele Maiestăților Lor. Regele nu a mai părăsit Anglia până în 1921 .In luna iunie a acelui an, a inaugurat noul Parlament din nordul Irlandei, cerând Irlandezilor „să se oprească și să întindă o mână binevoitoare, să ierte și să uite și să înceapă pentru țara pe care o iubește o nouă eră de pace, mulțumire și bună înțelegere". In anul viitor a făcut o vizită oficială în Belgia și un pelerinaja cimn fiirele din Belgia și Franța. Ultima vizită a Regelui în străinătate a fost făcută în Italia, în 1928, cu care prilej a fost primit de Papa. Expoziția Imperiului britanic, de laWembley, în 1924 și 1925, a fost o manifestație în care Regele și-a arătat cel mai mare interes, iar stadionul din Wembley a fost teatrul unui spectacol emoționant, când, la 21 Mai 1924, Regele a participat la serviciul divin de mn’turnire. Sfârșitul anului 1928, când se află că Regele este grav bolnav, a fost o perioadă de mare îngrijorare pentru popor. Această îngrijorare ținu timp de două luni și a dovedit, cât de profundă e afecțiunea de care se bucură Majestatea Sa, din partea tuturor claselor sociale. In ce privește viața sa particulară, Regele s'a făcut atât de iubit de poporul său, prin gusturile sale simple, prin fericirea sa familiară și prin atitudinea sa de bun sportsman. Conducerea unui yacht este una din distracțiile sale favorite și el este de asemenea considerat ca unul din cei mai buni vânători din țară. O mare pasiune a sa este filatelia, colecția lui de mărci fiind cea mai complectă din câte există. Regele nu este un simplu figurant în capul Statului. E drept că e un monarh constituțional și ca atare guvernează prin miniștrii săi, însă puterea sa, în limita acestei definiții, considerabilă. Privilegiile constituționale ale Regelui Angliei se rezumă în dreptul de a fi consultat, dreptul de a încuraja și dreptul de a preveni”. Regele George este un fin observator în politica externă. In chestiunile interne se ridică deasupra politicei de partide și se conduce după avizul miniștrilor săi, dar influența sa e mare și în momente de criză, știe să și-o exercite. Cel mai recent exemplu a fost în 1931 când, după cum scrie Sir J. A. R. Marriott în Modern, England”, națiunea află, cu un sentiment de recunoștință și de ușurare, că Regele își întrerupsese vacanța deabia începută în Nordul Scoției și se întorsese la Londra pentru a supraveghia personal situația primejdioasă și critică. Fapt este că miniștrii vin și se duc, pe când Regele rămâne și, după cum a declarat Sir Robert Peel, „după o domnie de zece ani trebue să cunoască manipularea mașinei mai bine ca oricare altul din țară”. A 5-a aniversare de la urcarea sa pe tron, la 6 Mai 1935, va fi prilejul unei sărbătoriri, pornită din inima poporului și va deschide o lungă serie de festivități în întreaga Britanie, în cinstea sfătuitorului înțelept, politicianului iscusit și marelui rege. M. S. REGELE ANGLIEI O DESMINȚIRE SOVIETICĂ MOSCOVA, 5. (Rador). — Ziarele desmint formal știrile răspândite în străinătate după cari guvernul sovietic ar fi solicitat asistență financiară în cursul negociațiunilor recente franco-sovietice. — Un succes al partidului socialist elvețian GENEVA, 5. (Rador). — Consiliul municipal — autoritatea legislativă a orașului Geneva — a fost reales astăzi. Consiliul precedent, ales în 1931, avea 62 consilieri, dintre care 26 socialiști și 36 burghezi. Prin mărirea numărului populației orașului, numărul consilierilor a crescut și el la 64. Alegerea de astăzi a dat 27 consilieri socialiști și 37 burghezi. Comuniștii, care au prezentat și ei o listă, nu au obținut numărul necesar de voturi pentru a participa la distribuirea mandatelor. Pe de altă parte, la Zürich, poporul a respins un proiect de lege prin care se dădea autorităților mijloacele de a proteja ordinea constituțională. Insămânțările de primăvară in Rusia MOSCOVA, 5 (Rador).— La 30 Aprilie s’au Însămânțat în toată Rusia Sovietică peste 50 milioane de hectare cu grâu de primăvară, adică într’o proporție de 55 la sută din planul de innsămânțare, față de 36 milioane de hectare, la aceiași dată a anului trecut CAPITALA Accident Lucrătorul verificator Gheorghe Recanu și, în vârstă de 36 ani, din serviciul „U. C. B.”, domiciliat in strada P. Dumitriu No. 23, a fost di victima următorului accident: Pe când se afla la un pavilion ce se construește în Parcul Carol, un bulumac s-a prăbușit peste el, lovindu-i și fracturându-i mâna stângă. „Salvarea” l-a internat la spitalul „Casei patronale” dela Floreasca. »?»B?esiuB*e Mecanicul ceferist Dumitru Coroiu, în vârstă de 45 ani, din strada Dinu Cutzarida No. 1, în urma unei Certe avute cu cumnatul său anume Marin Ivănescu, a fost bătut și rănit la cap de către acesta. Cu o ambulanță a „Salvării” mecanicul a fost transportat și internat la spitalul cfr. din strada Witing. Accident mortal de automobil Măturătorul Nicolae Oprea, în etate de 45 ani din serviciul primăriei sectorului 1 (Galben), pe când voia să traverseze aseară str. Știrbei Vodă, în dreptul judecătoriei ocolului de Verde, a fost lovit și trântit la pământ de un automobil, care a dispărut apoi, stingând farurile și lumina dinapoi. Nu s’au putut observa decât primele două cifre, 11, de pe tabela numărului. Lovindu-se cu capul de pavaj, nefericitul măturător a căpătat fractura bazei craniului iar după o scurtă agonie a încetat pe loc din viață. Din ordinul procurorului de serviciu, cadavrul a fost transportat la Institutul medico-legal. Pagina 3-a UN LUSTRAGIU de pe strada REGALĂ a cumpărat un LOZ, din micile lui economii. Astăzi are lustrageria lui, este ■ om bogat și fericit. Cine îl întreabă cum a făcut. . avere, primește un răspuns impede pe care lustragiul il spunedin toată inima. — Am jucat și joc la Loterie. La început n’a ieșit numărul meu, dar nu m'am lăsat. Uitați-vă cenoroc am avut. Azi, sunt in rândul oamenilor cu stare! Două sute de lei pe lună nu înseamnă o cheltuială și nici nu pot fi o economie serioasă. Două sute de lei înseamnă prețul unui sfert de loz. Cine are sfertul de loz in buzunar.aeste milionarul La 15 ale fiecărei luni, când arer loc tragerea, numărul dvs. poate LOTERIA să câștige milioane DE STAT INSĂ, NU NEGLIJAȚI SA VA REINOIȚI LOZURILE DIN TIMP ȘI SA CUMPĂRAȚI LOZURI NOU „Ufița BUCUREȘTILOR“ Noul aspect al Capitalei.Fântâna Zodiacului .Primele manifestații sportive organizate in cadrul „Lunei Bucureștilor“ In curând Capitala țării va cunoaște un aspect cu totul nou, începând de la 9 Mai și până la 9 Iunie, adică în întreg decursul „LUNEI BUCUREȘTILOR” orașul va îmbrăca un vestmânt cu desăvârșire deosebit de cel de până acum. Interesul enorm pe care Cetatea lui Bucur îl va trezi în sufletele tuturor vizitatorilor din acest interval sărbătoresc, nu va fi egalat de nici una din manifestările de acelaș fel, dar nu și de aceeaș amploare, din trecut. In primul rând pentru că modul cum a fost organizată această lună festivă, ca o mare expoziție a celor mai de seamă fapte de progres și de civilizație care au ridicat nivelul metropolei, întrece așteptările cele mai optimiste. D Al. G. DONESCU, primarul general al Municipiului, nu a omis nimic din ceea ce pe drept cuvânt poate face mândria Bucureștilor de astăzi, în plină și rodnică prefacere, după cum nu s’a dat în lături dela nici un efort pentru a schimba și a mobila în scurt timp, fața orașului-capitală. „LUNA BUCUREȘTILOR”, devine astfel o frumoasă și meritată o încununare a unei strălucite activități edilitare, un rezultat firesc, pe cât de bogat și de îmbucurător, al unor străduințe urbanistice convergent susținute. Un spirit nou animă astăzi Capitala. Fără să uite începuturile grele ale orașului acestuia cu un destin atât de obscur și de sinuos, fără să ignoreze partea de frumusețe patriarhală care exista totuși în lipsa de confort, în absența oricărei viziuni estetice unitare și arhhitectonice, în neligiena și urâțenia edilitară a fărașului de altă dată, d. primar general a înțeles că Bucureștii are nevoe să-și trăiască viața lor de azi, civilizată, modernă, demnă de o comparație (care să nu mai pară nimănui îndrăsneață) cu marile metropole ale Apusului. Rodul acestor idei novatoare și al acestui spirit practic pus cu devoțiune în slujba propășirii orașului, este „LUNA BUCUREȘTILOR”. In acest sens înțeleasa, ea constitue o inițiativă de urmărire căreia evoluția Capitalei se va resimți n bine într’o măsură neatinsă până acum, îmbrățișând cu căldură și înțelegere trecutul, prezentând o sincera, și fastuoasă demonstrație a celor ce au fost, vizitatorii vor vedea cu emoție desigur reconstituirea .»celui „cartier din Bucureștii Vechi” clădit pe deantregul în Parcul Carol și despre care am vorbit la timp. FÂNTÂNA ZODIACULUI Amenajările din Parcul Carol, în vederea „LUNEI BUCUREȘTILOR , s’au extins și în piața de la intrarea în Parc. Se știe că această piață era sub raportul estetic ca și în cel edilitar, sub orice apreciere, urbanistică. Astăzi, piața constitue o lucrare de mândrie pentru Capitală. In mijlocul ei a fost ridicată o fântână cu jocuri de apă încrucișate piesă unică în România. In mijlocul unui bazin de 14 metri diametru și lucrat în marmoră românească se înalță o vască în forma unei vaste cupe cu diametrul de 7 metri, susținută de patru volute. Cupa e căptușită cu aramă, iar în exterior e lucrată din mozaic românesc. Pe mozaic sunt lucrate cele douăsprezece figuri ale zodiilor, de unde i s-a dat acestei fântâni-monument numele de Fântâna Zodiacului. Fântâna dispune de o pompă specială de o presiune egală cu un sfert din presiunea totală a Capitalei, iar apa va fi aruncată la o înălțime de 25 metri. De jur împrejurul bazinului s’au creiat două trotuare de asfalt, având între ele o rotundă peluză de verdeață. Piața refăcută total cu pavaj, se prezintă astfel în condiții excepționale croind pentru Parc o maiestuoasă intrare. Fântâna e opera arhitectului Octav Doicescu, iar figurile Zodiacului de pe fântână sunt lucrate de sculptorul Mac Constantinescu. O MARE MANIFESTAȚIE SPORTIVA IN CADRUL „LUNEI BUCUREȘTILOR” La 10 și 12 Mai vor evolua pe stadionul C. N. E. F., jucătorii de toptball din 4 orașe ale țării, pentru „CUPA REGELE CAROL II”. Prima mare manifestație sportivă în cadrul „LUNEI BUCUREȘTILOR” se va desfășura pe stadionul C. N. E. F., în zilele de 10 și 12 Mai, când se vor disputa două întâlniri de foot-ball de un interes covârșitor. Federația Română de foot-ball a avut ingenioasa idee de a pune pe picioare competiția dotată cu cupa „REGELE CAROL II”, în două zine în care Capitala va avea un contingent, imens de spectatori, pe care li va aduce fastuoasele serbări, și imensele avantagii oferite de către Municipiu. Pentru amatorii de spectacole sportive excelente, încadrarea celor două matchuri de foot-ball în programul „LUNEI BUCUREȘTILOR constitue o inovație fericită. Și aceasta datorită faptului că la 10 și 12 Mai vor fi concentrați în Capitală pentru matchurile interligi, jucători din paisprezece orașe ale țării. Cupa „Regele Carol II” se dispută între reprezentativele celor cinci ligi regionale. Conform regulamentului, câștigătorul „cupei” din anul precedent joacă direct în finală. Anul trecut, cupa a fost câștigată de liga de nord (Oradea-Cluj) astfel încât la 10 și 12 Mai vor evolua în București reprezentanții ligilor Sud, Est, Vest, Centru. Iar finala se va disputa ulterior între liga de Nord și câștigătorul turneului din cadrul „LUNEI BUCUREȘTILOR”. CE ORAȘE VOR FI REPREZENTATE In prima zi adică la 10 Mai, Sudul va juca cu Estul, iar Vestul cu Centrul. Jucătorii Sudului, vor fi selecționați din orașele: București, Ploești, Constanța, Galați și Brăila. Estul: Iași, Cernăuți, Chișinău și Dorohoi. .va. Vestul: Timișoara, Arad și Craio Centrul: Brașov și Sibiu. La 12 Mai, învingătorii și învinșii vor juca între ei. O COMPETIȚIE MAGNIFICA Cupa „Regele Carol II”, datorita acestei fericite cuplări de matchuri, va fi fără îndoială un mare eveniment footbalistic. Pentru prima oară în analele footbalului românesc, vor fi concentrați în București jucatori din 14 orașe ale țării, pe care o vor putea vedea evoluând concetățenii lor veniți să viziteze Capital» în cadrul „LUNEI BUCUREȘTILOR”. Acordurile de clearing dau rezultate nefavorabile GENEVA. 5 (Rador). — Ancheta internațională deschisă în urma ultimei adunări a consiliului Societății Națiunilor la cererea delegației franceze cu privire la acordurile de clearing și la eventuala lor generalizare a dat rezultate puțin favorabile sistemului de clearing în vigoare actualmente în mai multe țări, și, deci, cu atât mai puțin, în ce privește extinderea lui. CE CREDE GUVERNUL FRANCEZ GENEVA, 5 (Rador).— In răspunsul dat în legătură cu ancheta internațională asupra acordurilor de clearing și asupra eventualei lor extensiuni, guvernul francez crede că este greu să se tragă, din modul cum funcționează actualmente acordurile de clearing, învățăminte generale suficient de pozitive pentru a inspira o politică economica internațională. , Franța spera ca acordurile de clearing vor deveni fără obiect, atunci când va fi intervenit o stabilizare monetară definitivă. Președintele Estoniei la Varșovia VARȘOViA, 5. (Rador). — Șeful estonian, care va sosi în Polonia la 7 Mai, va fi tot timpul oaspetele președintelui Republicei. Lupta electorală pentru alegerea noului mitropolit unit Cine participă la vot BLAJ. 5. — In vederea alegerii de mitropolit al bisericii unite, au început să sosească în localitate toți membrii sinodului electoral din diocesele Făgăraș și Alba-Iulia. In afară de cei 100 de preoți delegați au sosit la Blaj numeroși preoți și laici din împrejurimi, pentru a asista la această alegere importantă, în jurul căreia se fac cele mai febrile pronosticuri. Electorii sunt găzduiți în internatul Academiei de teologie din Blaj. Populația românească din Ardeal de sub dominațiunea bisericii unite, se interesează de aproape de această alegere. Blajul cunoaște un aspect de vie frământare, fără însă ca lupta electorală să aibă înfățișarea obișnuită a alegerilor politice. Lupta se duce pe un plan pur spiritual, ceea ce sporește interesul alegerii ce se apropie. Fiecare caută să afle de la altul cine va urma ilustrului mitropolit defunct Vasile Suciu. In toate bisericile din Blaj și din județ se oficiază rugăciuni și slujbe religioase. ASTĂZI SOSESC LA BLAJ EPISCOPII UNIȚI Asta-seară s’a oficiat la biserica Sfânta Treime un serviciu religios de către d-rul Macavei, vicarul Mitropoliei. Mâine sosesc în localitate episcopii Frențiu, Iuliu Hossu, Russu și Niculescu, titularii dioceselor Oradea, Cluj, Lugoj și Baia-Mare. Mâine după amiază se va oficia un nou serviciu religios, la care vor lua parte toți votanții, cei patru episcopi și reprezentanții autorităților. După oficierea slujbei, delegații se vor întruni în sala sinodală, unde se va proceda la verificarea mandatelor, de către o comisiune în frunte cu vicarul dr. Macavei. La vot vor lua parte în afară de cei 100 de preoți și 42 delegați ai cultului greco-catolic, precum și vicarul rutenilor din Bucovina. MOARTEA UNUI DIPLOMAT FRANCEZ STOCKHOLM, 5. (Rador). — II. Campana, ministrul plenipotențiar al Franței a încetat azi din viață in urma unei bronehopneumonii.